billfitzmaurice DR250

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Marijnsp
    • Jun 2014
    • 5

    billfitzmaurice DR250

    Hallo allemaal,

    ik ben van plan om binnenkort deze pa speakers te gaan bouwen:



    Zelf wil ik de low budget variant gaan bouwen met piezo tweeters en een eminence beta 10 woofer.
    Ik hoor veel goede verhalen over deze speakers.

    Zou iemand daar nog een speakerplan van hebben of interesse hebben in een de speaker plans?

    edit: Bedankt voor het advies!

    Groeten,

    Marijn
    Last edited by Marijnsp; 15-06-14, 21:18.
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

    #2
    Als je serieus pro-audio zoekt, dan bespaar je ajb de moeite. Deze ontwerpen zijn gefreubel van een hobby-bob.
    Je kunt je geld beter uitgeven aan een (evt 2e hands) goede instapset, bijv de DAP X-serie (die klinkt niet eens verkeerd).

    Als je wilt leren om een zaag vast te houden, bouw dan een paar cubo's.

    BTW: Welkom! (Ik moet wat vriendelijker zijn voor nieuwelingen ;-) ).
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

    Comment

    • Marijnsp
      • Jun 2014
      • 5

      #3
      Haha is niet erg hoor.

      bedankt voor het advies.

      Maar ik zit een beetje op budget. Maar zou toch iet pa willen voor een feestje.

      Heb voor in de woonkamer twee cyburg needles en voor door het huis een kratradio opgebouwd uit twee beyma 5mp60n's en een hoorn tweeter (prima geluid).

      Wat zouden je dan aanraden voor een beetje low budget (max 150 euro per stuk)?
      Of gewoon de tweedehandse dap X-series (dat wordt dan markplaats regio ehv in de gaten houden)

      Ik zou dus echt niet weten wat nu echt bang for the buck is om het maar even zo te noemen.

      Comment

      • djspeakertje
        • Oct 2008
        • 1912

        #4
        Voor 150,- valt zo'n DIY kast ook niet in elkaar te zetten, je bent de helft al kwijt aan een plaatje hout, tel daar handvatten, connectoren, een x-over en wat lijm, schroeven en verf bij op en je hebt al 150,- uitgegeven. PA bouwen van MDF is no-go namelijk, en met verf bedoel ik Warnex, dat gaat per kilo (voor een eurootje of 25 geloof ik).

        Lekker Marktplaats in de gaten houden voor een leuk setje DAP X-series of JB systems Vibe ofzo.


        Daan
        I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
        I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

        Comment

        • Marijnsp
          • Jun 2014
          • 5

          #5
          Het is alleen zo dat ik Lijm, handvatten connectoren schroeven en verf (warnex zwart) en filtercomponenten al heb liggen van vorige projecten,
          Dus de kosten zullen dan eigenlijk vooral bestaan uit de drivers en het hout (wat ik ook weer een groot deel heb liggen).

          De kosten even daar gelaten. Wat denken jullie van de ontwerpen van billfitzmaurice?

          Comment

          • PvG
            • Sep 2012
            • 979

            #6
            Kijk even naar zijn mid-high toppen: hij gebruikt arrays van piezo hoorntjes zonder waveguides. Dat betekent dat je in de verticale response behoorlijk wat kamfiltering zult krijgen (= sommige frequenties zullen deels uitdoven door verschillende afstanden tot de piezos). Daarnaast klinken piezos niet echt fijn op hoog volume.
            De kasten zullen best hard kunnen gaan, maar verwacht geen wonderen, zeker niet van de klank.

            De rest van zijn ontwerpen (mid- en basshoorns) lijken veel op oud-hout ontwerpen. Maar dan zou ik mijn geld eerder inzetten op de bewezen oud-hout ontwerpen van JBL/SA. Die zijn een stuk meer waardevast. ;-)
            As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

            Comment

            • DJ Antoon
              • May 2005
              • 1681

              #7
              Originally posted by Marijnsp
              Wat denken jullie van de ontwerpen van billfitzmaurice?
              Knap als iemand uit een 12"speaker met een gevoeligheid van 94dB (Fabrikant spec.) 107dB weet te halen, bij 100Hz.

              Comment

              • vdlaanlichtengeluid
                • Jun 2010
                • 640

                #8
                Dit soort speakers kun je af en toe ook bij de karwei/gamma kopen voor ongeveer 35 euro per stuk en dan zijn ze helemaal gebouwd.

                Dit zelfbouwen en vervolgens PA noemen... Nee dat word hem niet. Ik wil je niet remmen in je enthosiasme maar bouw dan gewoon een standaard beyma ontworp ofzo. Dan ben je ten eerste net zoveel kwijt en ten tweede ben je zeker van dat je een goed kastje bouwt.

                Comment

                • Marijnsp
                  • Jun 2014
                  • 5

                  #9
                  Originally posted by vdlaanlichtengeluid
                  Dit soort speakers kun je af en toe ook bij de karwei/gamma kopen voor ongeveer 35 euro per stuk en dan zijn ze helemaal gebouwd.

                  Dit zelfbouwen en vervolgens PA noemen... Nee dat word hem niet. Ik wil je niet remmen in je enthosiasme maar bouw dan gewoon een standaard beyma ontworp ofzo. Dan ben je ten eerste net zoveel kwijt en ten tweede ben je zeker van dat je een goed kastje bouwt.

                  Dan zou ik toch wel graag willen weten wat voor speakers u bedoelt. Want als ik voor 35 euro pa tops kan kopen met een gevoeligheid van 100dB scrijf ik me in . Aangezien er in Hoorn een festival gedraait is buiten (+- 2500 man) met zes dr250's en een paar subs. Neem ik aan dat de gegevens op de website van Bill toch redelijk accuraat zijn. (en de Youtube filmpjes)

                  edit: Hier 1 DR250 die het op neemt tegen 4 TH18 subs http://youtu.be/AIgY99MDAqI
                  Last edited by Marijnsp; 17-06-14, 09:02. Reason: youtube link

                  Comment

                  • jakkes72
                    • Dec 2003
                    • 1015

                    #10
                    Originally posted by Marijnsp
                    Dan zou ik toch wel graag willen weten wat voor speakers u bedoelt. Want als ik voor 35 euro pa tops kan kopen met een gevoeligheid van 100dB scrijf ik me in . Aangezien er in Hoorn een festival gedraait is buiten (+- 2500 man) met zes dr250's en een paar subs. Neem ik aan dat de gegevens op de website van Bill toch redelijk accuraat zijn. (en de Youtube filmpjes)

                    edit: Hier 1 DR250 die het op neemt tegen 4 TH18 subs http://youtu.be/AIgY99MDAqI
                    Lijkt me straf aangezien op de site van de DR250's dit staat:
                    Suggested Audience Size in PA Applications:
                    Two cabs to 200; four cabs 150-400; six cabs 300-600; eight cabs 500-1,000

                    Comment

                    • Rademakers
                      • Jul 2003
                      • 1281

                      #11
                      Ik heb een DR200 ooit eens gemeten, geladen met een 8" was deze gemiddeld 2 dB efficiƫnter als een 12"/1" top. Prima geluid, maar wel 2 weg actief aangestuurd via een processor (weglengte verschillen), dus niet plug-and-play. Piezo's hebben zo hun toepassingen (als het niet te serieus is) maar zitten naar mijn idee niet in een professionele geluidsinstallatie.

                      Mvg Johan

                      Comment

                      • djspeakertje
                        • Oct 2008
                        • 1912

                        #12
                        Originally posted by Marijnsp
                        edit: Hier 1 DR250 die het op neemt tegen 4 TH18 subs http://youtu.be/AIgY99MDAqI
                        Leuk. Lees dan ook even wat er in de beschrijving staat:

                        "There will be 3 more main speakers, so it will be more balanced.
                        As it was in the video the subs were not run at full power and the main speaker was being pushed a bit harder than I would like for longs periods of time."

                        Wat hier staat betekent dat 1 kastje eigenlijk maar 2 subs kan hebben, en dan is het opeens weer een gewoon een doodnormaal topkastje, want bijna iedere gangbare (sub) A-merk topkast houdt twee subs bij. Sterker nog, de Prospect top van Brooklyn Audio houdt op z'n slofjes 4 subs bij. Die kost ook iets meer dan 150,-. Alle waar naar z'n geld, voor 150,- bouw je geen PA, klaar.


                        Daan
                        I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                        I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          Originally posted by Marijnsp
                          edit: Hier 1 DR250 die het op neemt tegen 4 TH18 subs http://youtu.be/AIgY99MDAqI
                          Op het filmpje worden de twee rechtse kasten zeker via Bluethooth van energie voorzien, ik zie de lege aansluitklemmen op de drivers zitten.
                          Verder leuke verhalen maar als je de ontwerpen goed bekijkt dan is het gewoon prutswerk waar weinig van klopt, hoorntjes op z'n kant en dan nog twee boven elkaar, rendementen waar ik echt van begin te kwijlen, en natuurkunde wetten die kennelijk makkelijk omzeilt worden met deze kasten.....
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • kvdb013
                            • Nov 2010
                            • 337

                            #14
                            Originally posted by MusicXtra
                            Op het filmpje worden de twee rechtse kasten zeker via Bluethooth van energie voorzien, ik zie de lege aansluitklemmen op de drivers zitten.
                            Maar wel even aan de conus voelen of de speaker het doet.
                            Discussiƫren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

                            Comment

                            • drbeat
                              • Jun 2012
                              • 671

                              #15
                              [QUOTE=MusicXtra;608515]natuurkunde wetten die kennelijk makkelijk omzeilt worden met deze kasten...../QUOTE]

                              natuurkundewetten worden erg gemakkelijk omzeilt met dekzeilen.... wel grappig dat men dit zo verkondigd en er nog mensen in trappen om die ontwerpjes te kopen van hem...

                              Wanneer komt de prospect top zo op de site te koop zodat we kunnen zelfbouwen??....
                              Ik ben meer van de Daltons en zelfbouw...


                              Even alle gekheid op een stokje, Waarom zelf bouwen? Er is legio te koop voor een mooie aardige prijs.
                              Ik heb zelf ook gebouwd....Ik vond het leuk, heb er een mooi resultaat mee bereikt en ben nog steeds erg tevreden. Ben ook wel van mening dat als je alles gaat tellen het veel duurder is, maar zo heb ik ook niet gedacht. Immers was ik de tijd die ik aan het bouwen was:

                              a. Niet aan het bestellen op BOL.com
                              b. niet aan het bestellen op J&H shop of conculega's..
                              c. Ik liep mijn vrouw niet in de weg zo in de avond... wat weer veel woorden scheelde... ..
                              d. Deed wat nuttigs, en werkte weer eens in mijn beginvak ( eigenlijk gestart als timmerman)

                              Kortom... Waarvoor doe je het? vooral voor jezelf.. niet voor anderen. Je wilt deze kastjes bouwen voor op een tuinfeestje, of lekker in je kamer? Kies een simpel topontwerpje wat zich al bewezen heeft, en bouw het gewoon na. En Geniet van je nette eindresultaat. Kijk voor jou geld eindwaarde niet, want je bent denk ik nooit van plan om het te gaan verkopen. Maak er wat moois van, trek je eigen plan, en laat eens een foto'tje zien hier.... Succes!!!
                              Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

                              Comment

                              Working...