Maagbas subjes

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sub12
    • Jun 2014
    • 12

    Maagbas subjes

    Ha-die allen

    Lees al een tijdje mee met jullie, vooral op zoek naar 1 antwoord, welke ik na lang zoeken niet heb gevonden.

    Zoals de titel al een beetje verraad ben ik op zoek naar een sub die een lekkere maagbas geeft ( die de MTL set van Ev ook zo lekker heeft ).

    Nu is de enige vraag die daar nog bij komt of het wel mogelijk is met 2 enkele subjes.
    Na wat simuleren in winisd met de LF18G401 (180L, getuned op 55hz) krijg ik een bult rond de 60-70 hz (133 db gesimuleerde SPL).

    Maar krijg ik hiermee met 1 of 2 subjes ook echt een lekkere maagbas. Of kan ik dit complete idee beter uit m'n hoofd zetten omdat het simpelweg niet haalbaar is?

    Misschien is er een ontwerp bekend waar dit wel degelijk aanwezig is.
    Ben bereid er redelijk wat geld voor neer te leggen als dat nodig is.

    Of wat richtlijnen qua geluidsdruk, frequenties, etc. waar ik naar moet kijken?


    Ik hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen


    edit: Zie nu dat ik het getal 12 in m'n naam heb gedaan, daarmee bedoel ik niet dat ik 12 ben
  • Ericsamandj
    • Jul 2010
    • 414

    #2
    Wat is de definitie van maagbass?
    De meeste mensen ervaren een lekkere kick op 80hz, terwijl ikzelf eerder een erectie krijg bij 35 hertz.
    Wat heb je al qua toppen en versterking?

    Comment

    • sub12
      • Jun 2014
      • 12

      #3
      Tjshja. Denk dat dit zo rond de 60-80 hz zal zitten.
      35 hz is wel lekker, maar voor house/dance heb je hier geen ene **** aan natuurlijk

      Toppen worden ook zelfbouw. Nu heb ik een setje merkloze speakers staan. Klinkt wel lekker, voorlopig ook wel goed. Maar wil op den duur wel wat anders. Maar dat komt later, eerst subs.

      Versterkers ed. komen nog. Heb nog wel wat staan, maar is niet geweldig. Vind de lab clones van sanway er wel aantrekkelijk uitzien. Ook geen verkeerd woord over te vinden

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Een sub tunen op 55 Hz lijkt me een slecht plan, gewoon optimaal tunen op de TS parameters en kastinhoud zal het beste resultaat geven.
        En die 'maagbas' komt er dan vanzelf uitrollen, overigens is het onjuist te beweren dat je aan 35Hz niks hebt, kun je ook net zo goed een low-cut filter op 12 kHz instellen omdat je daarboven toch niet zoveel meer hoort.
        Zelfs in dance zit er rond de 35 Hz nog best veel informatie in de muziek, laat je een systeem pas vanaf 55 Hz spelen dan ben je dus bijna een vol octaaf aan de onderzijde kwijt waardoor het al heel snel dun zal klinken.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • vdbeke
          • Aug 2011
          • 74

          #5
          Sanway amps zijn zeker aantrekkelijk, maar geen verkeerd woord over te vinden klopt niet. Dan heb je hier nog niet gekeken. Er zijn er meerdere met problemen. De amps die nu verkocht worden zouden degelijker zijn en 2ohm stabiel. Ze hebben enkele aanpassingen gedaan in de SMPS.

          Comment

          • sub12
            • Jun 2014
            • 12

            #6
            Originally posted by MusicXtra
            En die 'maagbas' komt er dan vanzelf uitrollen, overigens is het onjuist te beweren dat je aan 35Hz niks hebt, kun je ook net zo goed een low-cut filter op 12 kHz instellen omdat je daarboven toch niet zoveel meer hoort.
            Hmmm, low-cut op 12 kHz zou ik toch niet zo snel doen, eerder een high cut...

            Maar als ik lager tune, dan lever ik wel in op geluidsdruk. Onder de 45 hz is niet veel meer te beleven, vind ik. Ken ook maar weinig house nummers die daar nog onder gaan.

            Comment

            • arjenv
              • Mar 2012
              • 77

              #7
              Volgens mij zit er nu juist in elektronische muziek bassen die onder de 42 herz gaan, wat voor instrumenten het laagste is dat je kan vinden. Juist bij house heb je een volle diepe bas nodig vind ik, waarvan je broekspijpen gaan wapperend, de een blijkbaar een erectie krijgt en de ander gerommel in de maag.

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #8
                Ja en nee, ik kan je redenering wel volgen alleen maar in de praktijk werkt het niet.
                Geluid is een complex iets, simulatie zegt weliswaar iets over het rendement maar niets over de klank.
                Maar, als je het wiel graag opnieuw wilt uitvinden hou ik je niet tegen.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • jadjong
                  • Oct 2003
                  • 654

                  #9

                  Comment

                  • sub12
                    • Jun 2014
                    • 12

                    #10
                    Hmmmm. Zo te lezen gaat het dus niks worden op deze manier

                    Hoe het dan wel goed te doen? Gewoon op zoek gaan naar een flinke driver, en simuleren?
                    Wat kunnen jullie als richtlijnen meegeven? F3 rond de 35 hz? SPL? Max power ed. kom ik wel uit

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      Ik ga je hier niet even een online cursus speakers ontwerpen geven, het F3 punt hangt af van de TS parameters van de driver, de inhoud en de tuning van de kast.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • arjenv
                        • Mar 2012
                        • 77

                        #12
                        waarom moeilijk doen als er zoveel leuke ontwerpen simpel op het net te vinden zijn....

                        Comment

                        • Ericsamandj
                          • Jul 2010
                          • 414

                          #13
                          Bouw een g sub, ontwerp is vrij op het net te vinden.
                          Vrij eenvoudig te bouwen en met de juiste drivers een beest van een sub.
                          Spreek uit ervaring.

                          Comment

                          • kvdb013
                            • Nov 2010
                            • 337

                            #14
                            Cubo sub doet het ook aardig, en gaat tot 30Hz.
                            Discussiƫren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

                            Comment

                            • sub12
                              • Jun 2014
                              • 12

                              #15
                              Originally posted by MusicXtra
                              Ik ga je hier niet even een online cursus speakers ontwerpen geven, het F3 punt hangt af van de TS parameters van de driver, de inhoud en de tuning van de kast.
                              Aah, had ik nou niet verwacht


                              Originally posted by Ericsamandj
                              Bouw een g sub, ontwerp is vrij op het net te vinden.
                              Vrij eenvoudig te bouwen en met de juiste drivers een beest van een sub.
                              Spreek uit ervaring.
                              Ik geloof graag dat dit een lekker subje zal worden, hij is alleen zo groot.
                              Maar ik houd hem zeker in m'n achterhoofd.
                              Het lijkt me alleen niet veel meer dan een dubbel 18" BR kastje met een inhoud van 350 liter, getuned op 35 hz?


                              Originally posted by kvdb013
                              Cubo sub doet het ook aardig, en gaat tot 30Hz.
                              Die ziet er ook zeker leuk uit.
                              Welke driver kan je aanraden (max 400-450)? Zijn er ook frequentie plotjes beschikbaar? Kan er zo snel geen vinden.

                              Comment

                              Working...