Vragen over versterker, frequentiefilter en wattage/impendantie

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jorrevde
    • May 2014
    • 8

    Vragen over versterker, frequentiefilter en wattage/impendantie

    Hallo,
    Ik ben al eventjes het net aan het afzoeken om een kleine reggae soundsystem te kunnen bouwen, die toch nog betaalbaar blijft.

    Het is de bedoeling om een soundsystem te maken waarmee ik 1: de lage bassen mooi kan weergeven.
    2: belangrijkste: als ik hem buiten in de tuin in een tent van 6x8 meter zet toch voor 20-30 man een goede geluidsbelevenis kan hebben.

    mijn plan is om:

    1 subwoofer van 1000 watt rms en 1200 watt max (merk: cougar) 12 inch impendantie moet ik nog vragen


    1 of 2 mid speakers te kopen, hier heb ik wat problemen mee, aangezien ik niet goed snap wat ik moet zoeken, qua wattage, en qua frequentiebereik

    2 tweeter horns van 150 watt rms op 8 ohm en 2 gewone tweeters



    1 kast voor de mid speakers waar ik er 2 zal in steken

    1 bas kast

    en voor de tweeters en horns

    en


    De vraag is nu hoe het zit met die scheidingsfilters die de frequentie's splitten, hoe ik die 3 verschillende units met elk een verschillend wattage aan elkaar moet hangen... er word veel gezegd dat je voor de bass, de mid en de tops een apparte versterker nodig hebt en die dan naar 1 versterker moet brengen...
    Dit is me nog niet helemaal duidelijk.
    Moet ik in elke baskast 1 filter steken? of heb ik er maar 1 nodig en hoe werkt dit dan?
    Hier heb ik een versterker die ik denk ik wel kan gebruiken hiervoor:


    Alvast bedankt om dit te lezen, en hou er rekening mee dat ik er nog niet zo veel van afweet.
    Thanks!
    Jorre
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Euhhh, dat zijn zoveel vragen dat het ondoenlijk is je dit allemaal 'ff' uit te leggen....
    Voor je je spaargeld uit gaat geven zou ik je aanraden eerst zelf wat meer kennis op te doen.
    Hier op het forum kun je met de zoekfunctie al veel vinden en anders is Google je grote vriend.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • Rademakers
      • Jul 2003
      • 1281

      #3
      En probeer daarbij weg te blijven van luidsprekers of versterkers bedoeld voor in de auto. Enkele zoektermen:

      - Actief filteren/ passief filteren
      - Low pass, high pass/ low cut
      - Reggae soundsystem

      Mvg Johan

      Comment

      • daviddewaard
        • Mar 2008
        • 627

        #4
        Hoi Jorre, je wil een "oud hout" setje bij mekaar gaan zoeken?
        zeker bezig met reggea of tekno feestjes ;-)
        als sub/ laag kasten kun je het beste "glijbanen" of W-bins nemen,met 18 inch speakers en als mid iets van 12 inch hornloaded kasten zoals de SA 4512




        en voor hoog een hoorn met een 1 of 12 inch driver en daarboven voor het echte tophoog een bullit bak.

        het beste resultaat kijg je als je voor alle speakers een aparte versterker hebt, met daarvoor een crossover. dit heet actief filteren.

        heb vroegah, ook hobbymatig veel met out hout lopen zeulen, naar afgelegen vage lokaties industrieterreinen, voor feesten en partijen waar je oom agent liever niet ziet
        zelf al mijn out hout weggedaan i.v.m tijdgebrek en geen zin in een hernia.
        mis die goeie ouwe tijd wel had wel z' n charme :-)
        Last edited by daviddewaard; 11-05-14, 00:27.
        A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

        Comment

        • jorrevde
          • May 2014
          • 8

          #5
          Originally posted by Rademakers
          En probeer daarbij weg te blijven van luidsprekers of versterkers bedoeld voor in de auto. Enkele zoektermen:

          - Actief filteren/ passief filteren
          - Low pass, high pass/ low cut
          - Reggae soundsystem

          Mvg Johan
          Waarom moet je wegblijven bij auto speakers ? Die lijken me het goedkoopst en meestal met veel vermogen...

          Comment

          • sjig
            • May 2012
            • 909

            #6
            Goedkoop, veel vermogen, laag rendement

            Comment

            • jorrevde
              • May 2014
              • 8

              #7
              Originally posted by daviddewaard
              Hoi Jorre, je wil een "oud hout" setje bij mekaar gaan zoeken?
              zeker bezig met reggea of tekno feestjes ;-)
              als sub/ laag kasten kun je het beste "glijbanen" of W-bins nemen,met 18 inch speakers en als mid iets van 12 inch hornloaded kasten zoals de SA 4512




              en voor hoog een hoorn met een 1 of 12 inch driver en daarboven voor het echte tophoog een bullit bak.

              het beste resultaat kijg je als je voor alle speakers een aparte versterker hebt, met daarvoor een crossover. dit heet actief filteren.

              heb vroegah, ook hobbymatig veel met out hout lopen zeulen, naar afgelegen vage lokaties industrieterreinen, voor feesten en partijen waar je oom agent liever niet ziet
              zelf al mijn out hout weggedaan i.v.m tijdgebrek en geen zin in een hernia.
              mis die goeie ouwe tijd wel had wel z' n charme :-)
              Dat is tegenwoordig redelijk uit den boze ... die feestjes op afgelegen plaatsen... Ik zou graag in mn tuin wat kunnen spelen. Enja reggae feestjes maar wat word er eigenlijk bedoeld met oud hout? Gewoon kasten uit hout of oude speakers? En kan je eens een paar versterkers als voorbeeld geven?

              Comment

              • jorrevde
                • May 2014
                • 8

                #8
                Originally posted by sjig
                Goedkoop, veel vermogen, laag rendement
                Het rendement, daarmee bedoel je dat je in kleine ruimtes hard kan gaan maar in grote slechter omdat de gevoeligheid laag is zeker? Verbeterd dat niet met de kast die je maakt?

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  Originally posted by jorrevde
                  Waarom moet je wegblijven bij auto speakers ? Die lijken me het goedkoopst en meestal met veel vermogen...
                  Tot je dat vermogen er ook daadwerkelijk op gaat zetten, de marketing heeft meestal meer vermogen dan de speakers zelf.
                  Auto speakers zijn ontworpen op de sterk afwijkende akoestiek van een auto, die speakers zullen dan ook niet voldoen voor PA doeleinden.
                  Met een bakfiets ga je de Tour de France ook niet rijden terwijl het toch ook een fiets is.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • jorrevde
                    • May 2014
                    • 8

                    #10
                    Originally posted by MusicXtra
                    Tot je dat vermogen er ook daadwerkelijk op gaat zetten, de marketing heeft meestal meer vermogen dan de speakers zelf.
                    Auto speakers zijn ontworpen op de sterk afwijkende akoestiek van een auto, die speakers zullen dan ook niet voldoen voor PA doeleinden.
                    Met een bakfiets ga je de Tour de France ook niet rijden terwijl het toch ook een fiets is.
                    Dus de zoekterm is PA boxen? heb je er een gedacht van aan hoeveel inch ik me moet wagen? 10 of 12?

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      Wat ik al eerder schreef; ga je eerst maar eens wat meer in de materie verdiepen.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • jorrevde
                        • May 2014
                        • 8

                        #12
                        Originally posted by MusicXtra
                        Wat ik al eerder schreef; ga je eerst maar eens wat meer in de materie verdiepen.
                        Daar ben ik mee bezig

                        Comment

                        • sjig
                          • May 2012
                          • 909

                          #13
                          popschoolmaastricht.nl

                          Staat een hele hoop om eens mee te beginnen (naast dit forum)

                          Comment

                          • jorrevde
                            • May 2014
                            • 8

                            #14
                            Originally posted by sjig
                            popschoolmaastricht.nl

                            Staat een hele hoop om eens mee te beginnen (naast dit forum)
                            Heb ik al eens helemaal uitgepluist! Die passieve filters, moeten dus in elke kast gemonteerd worden? Dus dat moet tussen je uitgang die bedoeld is om naar je versterker te gaan en tussen de + en - pool van je driver? en maakt de impendantie hiervan uit? welke zoektermen heb ik hiervoor nodig

                            Comment

                            • jorrevde
                              • May 2014
                              • 8

                              #15
                              moest ik deze kopen: http://www.kapaza.be/nl/versterkers-...r-84108852.htm
                              heb ik een versterker van jbl die door velen als 'goed' bestempeld word, en een 4 channel mixer en een dual cd speler.
                              De versterker heeft als specs
                              Power stereo 4 ohm: 2x 350Wrms
                              Power stereo 8 ohm: 2x 200Wrms
                              Power bridge 8 ohm: 1x 700Wrm

                              dan zou ik daar 1 subwoofer aanhangen en 2 mids en 1" hoorn met 2 tweeters
                              kan iemand me vertellen naar welke rms ik moet kijken, dan zoek ik mij zelf wel speakers die aan mij budget voldoen. Ik ga passief gaan filteren en werken met 1 versterker, de sub op 1 kanaal en de mid+top op het andere kanaal
                              Last edited by jorrevde; 13-05-14, 20:54.

                              Comment

                              Working...