Zelfbouw Project (DHZ Sub)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vdlaanlichtengeluid
    • Jun 2010
    • 640

    Zelfbouw Project (DHZ Sub)

    Hallo allemaal,

    Het project ligt al een hele tijd klaar maar door tijdgebrek en geen zin nooit echt begonnen maar nu vandaag de stoute schoenen aangetrokken. Ik ben begonnen aan de bouw van de DHZ sub. Vanavond de 2x mal gemaakt voor de handgrepen. Eerste was niet netjes genoeg naar mijn mening. Begonnen aan 1 zijpaneel. Ik dacht dat ik ook een 15mm frees had maar helaas die moet ik dus nog even gaan kopen morgen. Maar vond het ook wel weer welletjes dus nu gestopt.

    Ik wil er om te beginnen maar eens 2 gaan bouwen en dan als ze bevallen nog wat bij bouwen.

    Het resultaat van vanavond...



    Ik houd jullie op de hoogte!

    Grt.
    Fred.
    Last edited by vdlaanlichtengeluid; 25-03-14, 22:43.
  • vdlaanlichtengeluid
    • Jun 2010
    • 640

    #2
    na nog een avondje klussen. Helaas 2 foutjes gemaakt... een keer liep helaas de frees geleider weg... maar dat valt weg te werken. En helaas nog een aftekenfout op het achterpaneel gemaakt :S Helaas heb ik het gat een cm uit het midden gezet. Baal er erg van maar morgen even een nieuwe halen.

    Wel heb ik besloten dat ik de aansluitingen iets lager onderin de kist maak omdat ik dit gevoelsmatig een fijnere plek vind :S









    Morgen dus even een nieuw plaatje halen en weer verder. Hopelijk al het freeswerk afronden en dan eens kijken om hem zaterdag eens in elkaar te schroeven zonder lijm.

    Comment

    • 2mancrew
      • Feb 2010
      • 96

      #3
      Welke speakers wil je er in gebruiken ?
      Ben nieuwsgierig.
      Die subjes klinken erg goed ;-)

      greetz

      Ed
      ff knutselen met hout en speakers : resultaat 4 subwoofers

      Comment

      • vdlaanlichtengeluid
        • Jun 2010
        • 640

        #4
        @ 2mancrew, ik ga ze gebruiken met de 18sound woofer erin. Ben erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

        Zo ik ben met het bouwen ook weer een behoorlijk stuk verder. Kwam nog een paar kleine foutjes tegen in de tekening? De Innersidepanels waren te groot? Misschien een zaagfout verder niet naar gekeken nog en gewoon opgelost Vandaag heb ik alle hardware besteld voor de sub, statief flens, Speakons, enz... Hoop het van de week binnen te krijgen.

        Ik heb een paar kleine dingen die voor mijn gevoel en naar ervaring beter zijn nog gedaan. Ik heb de uiteinden van de poorten zowel in de kist als aan het frontpaneel ook nog halfrond afgefreest. Zodat hier minder last zou kunnen ontstaan van vreemde bijgeluiden? In de caraudio deed ik dit ook altijd omdat dit werd geadviseerd...

        Nog wat foto's horen erbij natuurlijk... maar die volgen nog. Ik kan niet uploaden naar Tinypic nu...

        Comment

        • kvdb013
          • Nov 2010
          • 337

          #5
          Zo te zien gebruik je geen berken multiplex, wat is hier de rede van(word toch sterk aanbevolen)?
          je steekt er wel de 18sound speakers in(best prijzig) maar bespaard dan op het hout.
          ik heb ze zelf ook gebouwd met de 15nlw9500 en dat werkt goed kan ik je zeggen
          Discussiëren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

          Comment

          • vdlaanlichtengeluid
            • Jun 2010
            • 640

            #6
            De reden is dat hier bij de houthandels gewoon geen plaat berken te krijgen is. Ik ben er bij verschillende geweest die het alleen niet hebben en niet willen bestellen want het is maar 1 plaat krijg je dan te horen. Ik wil gewoon eerst eens kijken hoe deze kast het doet en dan eventueel meerdere bouwen. Ik wil niet gelijk 2 hebben en mocht het om wat voor reden dan toch niet bevallen met 2 kasten over zitten.

            Ook zeggen de houtboeren dat het weinig verschil maakt met wat ik nu heb? Wat is het grote voordeel van Berken? Voorheen maakte ik alles van MDF?

            Nog een kleine toevoeging en vraag, waar en hoeveel dempingsmateriaal Dacron hebben jullie gebruikt?

            Comment

            • kvdb013
              • Nov 2010
              • 337

              #7
              Het voordeel van berken: hard licht en stijf!
              Het is niet voor niets dat alle grote merken berken gebruiken.
              Wat betreft het te gebruiken dempings materiaal: geen!
              Discussiëren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

              Comment

              • vdlaanlichtengeluid
                • Jun 2010
                • 640

                #8
                Als ik het google is het wel iets stijver maar kwa sterkte maakt het elkaar niet zo heel veel. Dichtheid licht volgens wikipedia rond hetzelfde nivo. Maar het maakt me ook nieuwsgierig of dit verschil in houtsoort nog is terug te merken in klank.

                Hoeveel dhz subs heb jij gebouwd?

                Comment

                • kvdb013
                  • Nov 2010
                  • 337

                  #9
                  Zoals ik al zei: waarom denk je dat nagenoeg alle speakermerken berken gebruiken?
                  Stijfheid van klankkasten is zeer belangrijk ivm het resoneren van de kast.
                  Daarbij komt berken op de 1e plaats als ook om de eerder genoemde factoren.
                  ik zelf heb twee van deze kasten gebouwd.
                  Discussiëren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

                  Comment

                  • djspeakertje
                    • Oct 2008
                    • 1912

                    #10
                    Berken multiplex bestaat vaak uit aanzienlijk meer lagen fineer (13 lagen voor 18mm hout als ik me niet vergis), waardoor het materiaal vele malen sterker is dan bijvoorbeeld het 5-laags (Meranti?) multiplex dat je nu gebruikt. Overigens is berken multiplex gewoon bij de bouwmarkt te verkrijgen, en je gaat mij niet vertellen dat er geen Gamma/Multimate/Hubo/Formido in de buurt zit.


                    Daan
                    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                    Comment

                    • vdlaanlichtengeluid
                      • Jun 2010
                      • 640

                      #11
                      In 15mm is het niet te krijgen. Wel 18 of 12 inderdaad... Zelfs gamma die veel meer hout heeft dan de gemiddelde bouwmarkt heeft het gewoon niet hier. Helaas.
                      Last edited by vdlaanlichtengeluid; 23-02-14, 18:18.

                      Comment

                      • SPS
                        • Mar 2004
                        • 1662

                        #12
                        en 13 laags 18mm berken heb ik nog nooit gezien bij de bouwmarkten!
                        Dan moet je echt naar de echte houthandel toe, en die moeten het ook nog vaak bestellen voor je.....

                        11 laags 18mm komt meer voor, en is volgens mij ruim voldoende voor goed ge-braced subs

                        13 laags kom je vooral tegen bij subs van boven de 2500 euro, en die zijn we toch niet zelf aan het bouwen???

                        Naar mijn idee is het belangrijker om A/AA kwaliteit te gebruiken. Dus, geen open ruimtes, alle kwasten uitgesneden en vervangen door hout (de typische ovaaltjes), en de toplaag zonder fouten.

                        En: voldoende bracen op de juiste plekken! (a-symmetrisch op het oppervlak)

                        @dj speakertje: Hij gebruikt 7 laags. Wel goed tellen hoor!
                        Last edited by SPS; 23-02-14, 19:09.
                        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          Gezien de grootte van de sub en de hoeveelheid bracing verwacht ik niet echt problemen.
                          Alleen zal het lastiger zijn de randen af te werken, de structuur van het hout is een stuk grover.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • vdlaanlichtengeluid
                            • Jun 2010
                            • 640

                            #14
                            Originally posted by MusicXtra
                            Gezien de grootte van de sub en de hoeveelheid bracing verwacht ik niet echt problemen.
                            Alleen zal het lastiger zijn de randen af te werken, de structuur van het hout is een stuk grover.
                            Kijk das fijn. Ik moet zeggen dat het berken vrij gemakkelijk en netjes gaat. Afrondfrees erlangs even schuurpapiertje 180 erlangs en het is spekglad. MaarSander, zal er hoorbaar verschil zijn tussen berken en meranti in dit geval?

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              #15
                              Belangrijkste bij een kast is dat deze zo stijf mogelijk is, zoals ik al eerder schreef is dat bij dit ontwerp zeker het geval.
                              Je zult dus geen verschil horen met een berken kast.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              Working...