wat voor crossover en laagdriver

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • guidovanvliet
    • Jan 2014
    • 4

    wat voor crossover en laagdriver

    Hallo
    Ik wil eigen speakers gaan bouwen maar heb hier weinig verstand van daarom heb ik een aantal vragen.
    Ik heb al 2 15'' kasten van behringer liggen die leeg zijn dus deze wil ik gaan gebruiken.
    Ik heb ook al 2 drivers liggen van kenford deze zijn 80watt rms met een frequentie bereik van 800 tot 18000hz.
    Nu zoek ik alleen nog een 15'' driver en een crossover.
    Het hoef allemaal niet duur te zijn dus nu zat ik zelf te denken aan een Eminence beta 15a van 300 watt rms met een frequentie bereik van 45 to 3700hz en een twee-weg crossover van eminence pxb2 3k5 met een kantel frequentie van 3500hz belastbaarheid van het crossover is 400watt.
    Nu is mijn vraag zit ik een beetje in juiste richting of denk ik het helemaal fout.

    mvg guido van vliet
  • djspeakertje
    • Oct 2008
    • 1912

    #2
    Het belangrijkste bij het matchen van speakers en kasten zijn de Thiele & Small parameters, die zijn per luidspreker verschillend en bepalen onder andere wat de inhoud van de kast en de lengte en diameter van de poorten moet zijn. Op de website van de fabrikant kan je deze parameters vaak vinden, al dan niet in een apart PDF bestand. Vervolgens kan je met simulatiesoftware als WinISD simuleren hoe groot de kast en poorten moeten zijn. Dit is niet bepaald makkelijk, en er zijn een aantal forumleden die je daar veel beter bij kunnen helpen dan ik, waaronder Teunos, MusicXtra en Rademakers.
    Een speaker in een kast schroeven kan goed uitpakken, maar kan ook helemaal verkeerd uitpakken. In dat geval loop je zelfs een groot risico je speakers "op te blazen".

    Verder kan je een topkast met daarin een speaker en driver op twee manieren aansturen:
    Passief: één versterkerkant per kast, met een passieve x-over in de kast zelf. In de x-over gaat vaak veel vermogen verloren, en je kan de x-over niet makkelijk aanpassen als die eenmaal in de kast zit.

    Actief: Per speaker/driver in de kast een versterkerkant, in jou geval twee kantjes. Hierbij heb je een losse x-over voor signaalniveau nodig, die kan analoog zijn (vanaf +- 100,- bij Behringer enzo), of digitaal (duah), waarbij digitaal de voorkeur heeft. Of dit genoeg verbetering brengt hangt grotendeels af van de kwaliteit van de kast en de inhoud ervan. Bij een gemiddeld DAP of Behringer kastje is het te duur maar helpt het redelijk veel. Bij een kast van een A-merk zal het verschil kleiner zijn (omdat de x-over beter ontworpen is) maar kan je de prijs rechtvaardigen en is het vaak beter.


    Daan
    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

    Comment

    • kvdb013
      • Nov 2010
      • 337

      #3
      Zoek voor een 15" liever een filter die een kantelfrequentie heeft van 1500Hz of lager.
      Discussiëren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

      Comment

      • guidovanvliet
        • Jan 2014
        • 4

        #4
        Originally posted by kvdb013
        Zoek voor een 15" liever een filter die een kantelfrequentie heeft van 1500Hz of lager.
        en dat is omdat de speaker groter is en daardoor minder snel kan bewegen en zoon hoge frequentie niet behaald kan worden?

        Comment

        • Gast1401083
          • Mar 2001
          • 18

          #5
          Originally posted by guidovanvliet
          en dat is omdat de speaker groter is en daardoor minder snel kan bewegen en zoon hoge frequentie niet behaald kan worden?
          Valt best wel mee, de laagste frequenties worden door de kast en z'n volume enzo (ThieleSmall) bepaald, de hogere frequencies zijn eerder afhankelijk van zaken als spoeldiameter enzo, dan van wat anders. Als Eminence dat ding tot 3700HZ opgeeft kan hij die 1500 Hz makkelijk aan.

          Comment

          • teunos
            • Feb 2008
            • 352

            #6
            @djspeakertje .

            Anyhow.
            Originally posted by MacGiverSounds
            Valt best wel mee, de laagste frequenties worden door de kast en z'n volume enzo (ThieleSmall) bepaald, de hogere frequencies zijn eerder afhankelijk van zaken als spoeldiameter enzo, dan van wat anders. Als Eminence dat ding tot 3700HZ opgeeft kan hij die 1500 Hz makkelijk aan.
            Klopt als een bus. De hoogste frequentie die een luidspreker zowel mechanisch(ahum) als elektrisch kan halen zal best 3700Hz kunnen zijn voor de specifieke Eminence speaker. Het grootste probleem dat je echter gaat hebben met een 15'' speaker is de afstraling van het hogere frequentiebereik.
            Er vanuit gaande dat de conus een stijve zuiger is waar overal op de conus hetzelfde frequentiebereik wordt afgestraald, zullen beide uiteinden van de conus met gelijke amplitude en fase geluid afstralen. Doordat twee uiteindes van een conus in fase bewegen, zullen ze op de as per definitie altijd in fase optellen. Ga je echter langs de as kijken dan arriveert de impuls (de geluidsgolf) eerder vanaf een kant van de luidspreker dan de andere.

            Een halve golflengte verschil geeft perfecte uitdoving (180 graden fase verschil) Omdat lambda=golflengte= v/f, neemt met toenemende frequentie f de golflengte af. Voor hogere frequenties is dus deze afstand korter. Naarmate de frequentie stijgt zul je dus zien dat het spreidingspatroon van een speaker smaller wordt, omdat de luidspreker met zichzelf interfereert (vanaf twee uiteinden van een speaker komt langs de as het geluid niet meer synchroon in een punt aan). Voor een grotere luidspreker is dit dus des te erger.


            Nu komt hier nog veel meer bij kijken dan een vuistregel, maar de concensus is wel dat wat dit betreft de cross over frequentie vanaf een papieren conus altijd zo laag mogelijk moet zijn.Denk bijvoorbeeld aan de inconsistente spreiding van een luidspreker rond het crossoverpunt. Zo neemt de spreiding van een speaker altijd af, terwijl die van een hoorn meestal toeneemt (ahum). Dat heeft tot gevolg dat rond het crossoverpunt de spreiding zich altijd heel onregelmatig gedraagd, waardoor je frequentie en fase weergave langs de as drastisch kan verschillen met die op de as. (niet alleen horizontaal maar ook voornamelijk verticaal).
            Dan nog de aannamme die we deden (de reden van de ahum achter mechanisch); een speaker is een stijve zuiger..... ja dat is dus nooit waar, zeker niet voor hogere frequenties. Doordat de massa van de conus vaak te groot is om de acceleratie bij te houden die nodig is om hoge(re) frequenties bij te houden krijg je cone break-up. Hierbij vervormt de conus als het ware, wat resulteert in een toename in vervorming. De mass corner vanaf waar dit merkbaar wordt kan berekend worden door M.C.=2*(Fs/Qes) Edit: voor jouw eminence ligt die op 100Hz. Om nog maar te zwijgen over de geometrie van de conus die kan varieren van lineair tot exponentieel etc. etc.

            Conclusie; hoe lager de crossover frequentie vanaf een (grote) papieren conus, hoe beter. Loodrecht daar tegenover staat, zoals ik in het klein hierboven al noemde de afstraling van de hoorn, vooral rondom het crossoverpunt. Ideaal gezien wil je dat de spreiding van de hoorn en speaker rond het crossoverpunt identiek is, en dat de afstand tussen het hart van de hoorn en het hart van de speaker 0 is (wederom ivm interferentie, maar dit keer in het verticale vlak). Een hoorn is echter bijna nooit groot genoeg om over het gehele frequentiebereik een constante spreiding te bieden. Hoe lager de frequentie, hoe breder de spreiding.
            Er moet dus een compromis gevonden worden.




            Maar dat was een heel verhaal, over waarschijnlijk technisch overbodige ondersteuning. De belangrijkste vraag is echter, wat heb je precies voor een drivers, welke hoorns heb je hiervoor, wat voor een toepassing had je in gedachten en vooral: wat is je budget?


            p.s. ik zal nog een plaatje van een typische spreiding voor een 15'' speaker posten.
            Edit: here it is

            Zoals je kunt zien, aannemend dat jouw eminence zich ongeveer gelijk gedraagt, zul je voor een top die ongeveer 50-55 graden spreiding horizontaal heeft je crossoverfrequentie rond de 1500Hz kunnen leggen (cone break up verwaarlozend). Dan heb je echter eigenlijk wel 2 toppen per kant nodig. Ideaal heb je voor één top per kant ongeveer 90 graden spreiding, ten minste daar ga ik altijd vanuit. Dan heb je voor een 15'' een crossover van rond de 1kHz nodig.
            De voorgestelde kantelfrequentie van 3500 levert een spreiding van ongeveer 25 graden op, verre van ideaal dus, omdat je dan allerlei problemen krijgt met de frequentieweergave langs de as.
            Last edited by teunos; 04-01-14, 20:44.
            ''diamonds are forever''

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Amen.
              Ben alleen bang dat TS je al kwijt was bij 'Anyhow'.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • teunos
                • Feb 2008
                • 352

                #8
                Edit: Dubbele post.
                ''diamonds are forever''

                Comment

                • Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

                  #9
                  Eh, ik geloof dat Guido een paar behringer 15" kasten heeft waar 15" in moet, denk niet dat hij een Galileo en een Sim3 gaat gebruiken om een UPQ of Prospect te bouwen....

                  Die versmalling van de afstraling zit alleen maar tussen de 1500 en 3000 hz, verder is dat wel weer breder.

                  Kortom: gewoon doen, Guido, het gaat er niet kapot van. En met een eq kun je het iets bijwerken totdat je een lekker geluid hebt.

                  Later kun je altijd nog altief gaan, of andere filters kopen.
                  Last edited by Gast1401081; 04-01-14, 21:13.

                  Comment

                  • guidovanvliet
                    • Jan 2014
                    • 4

                    #10
                    Ingewikkeld verhaal dus haha, maar in ieder geval bedankt voor de reacties!
                    Om het even duidelijk te krijgen kan ik het beste een filter pakken die onder de 1500hz zit?
                    En stel dat ik een crossover met een kantel frequentie van 800hz pak kan dit dan in combinatie met mijn HF driver van 800hz tot 18000hz?
                    Last edited by guidovanvliet; 05-01-14, 12:50.

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      800 Hz is wat aan de lage kant, geen idee wat voor hoogdrivers je hebt.
                      Voor een 1" geldt algemeen dat je niet onder de 1600 Hz moet gaan zitten, voor een 1,4" is dat 1200 Hz en voor een 2" is 800 Hz de minimale frequentie.
                      Dit zijn voor de meeste drivers echt wel de uitersten en bij gebruik van 24 dB/oct filters.
                      Advies is dan ook de specificaties erbij zoeken en je daaraan houden.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • laserguy
                        • Jun 2003
                        • 2755

                        #12
                        Het is niet gemakkelijk om een ideale combinatie te vinden van een 15 inch en een tweeter. De meeste systemen falen dan ook in het mid: er zit een dip in of het zit vol faseproblemen doordat de filters net daar overnemen. Een 15 inch tot 3700 zou heel leuk zijn maar geloof ik niet in. Je moet dus wel heel veel compromissen sluiten dus ik zou ook eerder voor de 1500 Hz gaan.
                        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                        Comment

                        • guidovanvliet
                          • Jan 2014
                          • 4

                          #13
                          ik heb nu een crossover gevonden van eminence waarvan de kantel frequentie van 1600hz en de helling is 12dB/octaaf zal dit wat zijn? in combinatie met een hoog driver van 800hz to 18000 hz en een laag driver van 48hz tot 3300hz?

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #14
                            In theorie moet dat kunnen, of het in de praktijk ook zomaar lekker klinkt is afwachten.
                            Eén bestellen en proberen dus.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            Working...