Welk handvat type is nu het gemakkelijkst?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • drbeat
    • Jun 2012
    • 671

    Welk handvat type is nu het gemakkelijkst?

    Beste allemaal,

    Ik ben voor mezelf een monitor aan het bedenken/ ontwerpen. Nu ben ik aan het zoeken naar een prettig handelbaar idee hoe je de speaker kunt vastpakken.

    Het gaat om een 12 inch. coaxiaal monitor. Ik kan ze maar 1 keer bouwen en afwerken (altans dat is mijn bedoeling. En ik ben hier redelijk mee aan het worstelen.

    Ik zelf heb mijn topjes hier mee uitgerust:



    Men zegt vooraf al, het kan mee gaan klapperen enz. Maar dat is niet mijn ervaring.
    je ziet ook dat men dit doet:


    of dit: de vlinderhandgreep (als ik me niet vergis)


    Of een vergelijkbaar systeem zoals dit:

    Waarbij deze bovenstaande mij erg handig lijkt.

    Deze hebben we ook nog:


    en deze: wat mijn minst favoriet is omdat mijn ervaringen erg slecht zijn er mee, omdat ze kapot gaan.


    Wat is jou favoriet?
    Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

    #2
    Infreesde handgrepen zijn doorgaans het fijnste, hetzij de 'vierkante' vlinder of de driehoekige vorm die helemaal niet verkeerd blijkt bij het op een statief zetten van je topje!

    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

    Comment

    • timmetje
      • Dec 2012
      • 424

      #3
      Hier ook een grote fan van ingefreesde handgrepen.
      Tim

      Comment

      • MarkRombouts
        • Jan 2005
        • 1391

        #4
        Je vierde optie vind ik het fijnste.

        Je kunt deze op verschillende manieren goed vastgrijpen, waardoor je voor elke situatie wel een goede greep kunt krijgen.

        Comment

        • frederic
          • Jan 2006
          • 3511

          #5
          Originally posted by MarkRombouts
          Je vierde optie vind ik het fijnste.

          Je kunt deze op verschillende manieren goed vastgrijpen, waardoor je voor elke situatie wel een goede greep kunt krijgen.
          2

          Het staat alleen wel niet echt elegant. Maar als het om te sjouwen is, is dit wel een topper.

          Comment

          • PvG
            • Sep 2012
            • 979

            #6
            Originally posted by drbeat
            Ik zelf heb mijn topjes hier mee uitgerust:



            Men zegt al, het kan mee gaan klapperen enz. Maar dat is niet mijn ervaring.
            Hier oud SA-materiaal in gebruik met alleen maar dit soort handgrepen. Inderdaad nooit last van geklapper. Als je dat wel zou hebben, is volgens mij je kast te slap (te weinig bracing). Wat je wel kunt krijgen na enige tijd ge-/misbruik, is dat de veer lam raakt. Dat levert geen geklapper, maar wel irritaties met laden/lossen ;-) Als zo'n handvat is in gebouwd in een vlak dat wel 'ns op de vloer staat, dan raakt ook het rubber beschadigd bij schuiven. Dus een beetje verzinken is aan te raden. Als het betreffende kastje ook nog in een flight-case moet (dat hoeft bij het SA-spul niet :-P ), dan mag het handvat niet buiten de kast uitsteken.

            edit: Voor de zwaardere kasten die toch met 2 man getild moeten worden, is dit wel een fijne handgreep om hoog te tillen: je kunt je palm onder het handvat zetten en de kast omhoog duwen. Maar dat werkt dus alleen met 2 personen.

            Vwb je bouwproject: als het kastje minder weegt dan 20kg, zou ik 'ns kijken naar de handgreep van de srx712. Deze zijn met 1 hand uit een flight-case te tillen en je kunt er 2 tegelijk dragen.
            Last edited by PvG; 23-12-13, 23:35.
            As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

            Comment

            • Outline
              • Feb 2006
              • 1434

              #7
              Mijn favoriet:



              Penn-Elcom H1027

              Die ik ook fijn vind (in volgorde):



              Penn-Elcom H1027DB




              Penn-Elcom H1024




              Adam Hall EVOLUTIVE Handle

              Maar voor jouw ontwerp zou ik gewoon een ingefreesd type nemen. Die geeft je de meeste vrijheid in je ontwerp qua plaatsing en model. Zorg wel dat je heel goed weet waar het zwaartepunt zit en dat je daar met het ontwerp en plaatsing van je handgreep rekening mee houdt daar het anders nog zwaar bagger tillen is!

              Goed voorbeeld van goede balans en daardoor goed handelbaar: Q-sub van D&B.
              Last edited by Outline; 24-12-13, 01:01.

              Comment

              • Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

                #8
                Meyer gebruikt de penn h1024, met als grootste voordeel dat het handvat een alu strip bevat, waar type- en serienummer ingeslagen worden.

                Comment

                • Outline
                  • Feb 2006
                  • 1434

                  #9
                  Axys heeft 'm gehad met een vliegstrip in die strip verwerkt. Was ook niet verkeerd!

                  Naar mijn weten is de daadwerkelijke greep gelijk voor de 1024, 1027 en 1027DB.

                  Comment

                  • drbeat
                    • Jun 2012
                    • 671

                    #10
                    ondertussen niet stil gezeten. en hier veel gelezen en jullie reacties ontvangen alhier. Waarvoor dank allemaal!

                    Ik heb het eens in een plaatje gehangen hoe het er uit ziet. en wat mij handig lijkt bij een monitor.

                    Als ik de reacties hier zo een beetje proef is het ingefreesde principe wel een grote favoriet, en dan met name optie 4.

                    Mijn idee is om hem eigenlijk rondom helemaal grijpbaar te maken zodat je hem kunt grijpen hoe je wilt en makkelijk is, maar dat het zwaartepunt voor het grijpen en schouwen ook op orde is, zodat je hem gemakkelijk met zijn tweeen kunt dragen.

                    Dit is het eerste idee. de ideeen met de andere handvaten ben ik nu aan het schetsen en uitwerken. Zou zeggen, schiet er maar op wat je van dit eerste idee vind.

                    Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

                    Comment

                    • sjig
                      • May 2012
                      • 909

                      #11
                      Mijn eerste gedachte was; veel
                      Maar zeker niet té veel. Ik denk dat als je het zo doet je er veel profijt van zult hebben, aangezien je je speaker nu van bijna elke kant kan benaderen.

                      Waar je wel voor moet zorgen is dat minimaal 1 van de handvatten in het zwaarte punt ligt, zodat je er gelijk 2 tegelijkertijd mee kan nemen.

                      Comment

                      • drbeat
                        • Jun 2012
                        • 671

                        #12
                        Originally posted by sjig
                        Mijn eerste gedachte was; veel
                        Maar zeker niet té veel. Ik denk dat als je het zo doet je er veel profijt van zult hebben, aangezien je je speaker nu van bijna elke kant kan benaderen.

                        Waar je wel voor moet zorgen is dat minimaal 1 van de handvatten in het zwaarte punt ligt, zodat je er gelijk 2 tegelijkertijd mee kan nemen.
                        de kleinste handvat is in ballans en is het draag gebeuren om hem zo goed te dragen en te transporteren..
                        Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

                        Comment

                        • Outline
                          • Feb 2006
                          • 1434

                          #13
                          Geloof me als ik zeg dat je niet meer dan 1 goed geplaatste handgreep per kant nodig hebt. De rest is echt zonde van je tijd en moeite.

                          Waarom? Omdat een kast die niet in balans is niet lekker tilt en je meer rugklachten op zal leveren dan je lief is. Laten we eerlijk zijn: Als meerdere handgrepen per kant DE oplossing zou zijn, dan hadden fabrikanten dit allang toegepast.

                          Comment

                          • Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

                            #14
                            Originally posted by Outline
                            Geloof me als ik zeg dat je niet meer dan 1 goed geplaatste handgreep per kant nodig hebt. De rest is echt zonde van je tijd en moeite.
                            met die mini-kastjes wel, maar met een dubbele 18" heb ik het liefste er veel, en graag op de meest gangbare plaatsen waar je tbv rechtopzetten dan wel platleggen het makkelijkste aan kunt pakken ( in idd, wel graag goochem geplaatst dan).

                            Comment

                            • Outline
                              • Feb 2006
                              • 1434

                              #15
                              Lieverd, we hadden het over monitoren in dit topic....

                              Met een dubbele 18"-er idd liefst zo veel mogelijk. 4 per kant in beide oriëntaties is dan een goed begin.

                              Als ik weer een voorbeeld mag noemen: D&B B2. Weegt 100kg maar voelt door de goede plaatsing van de handgrepen eerder als 50 kg. Als je die dan vergelijkt met een EV Xi2181: Weegt 20kg minder maar voelt dubbel zo zwaar!

                              Comment

                              Working...