T-Scoop subwoofer, zelfbouwproject van een herintredende bouwer

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • thijssie
    • Oct 2013
    • 4

    T-Scoop subwoofer, zelfbouwproject van een herintredende bouwer

    Hallo,

    Dit is mijn eerste post op dit forum. Ik ben lid geworden omdat ik bezig ben met een ontwerp voor een baskast op basis van een B&C 15SW100. In het verleden redelijk wat bedacht en gebouwd, maar tussen de w-bins en glijbanen van 25 jaar geleden en de techniek van nu is redelijk wat veranderd heb ik gemerkt ;-)


    Het project is puur voor mijn eigen lol, maar er zit op dit moment al zo veel tijd in dat ik me steeds meer afvraag of het niet handiger is om een bestaand ontwerp te nemen.
    Het lijkt qua simulatie (Hornresp) niet af te komen omdat het altijd weer een stukje beter lijkt door een parameter te veranderen, waarbij je weer een nieuwe correctie moet doen etc etc.
    Daarnaast heb ik geen ervaring met hoe de simulatie zich verhoudt t.o.v. de praktijk. Ik kan me voorstellen dat je dan ook weer correcties uit moet voeren.


    Maar het is natuurlijk veel leuker om je eigen ontwerp af te bouwen en te gebruiken.


    Anyway, hier wat plaatjes.







  • dexter
    • Jul 2005
    • 433

    #2
    Ik zal proberen de dip bij 50 Hz iets te verlagen, als je hiervoor iets spl oid in moet leveren is helaas niet anders.
    Deze dip is best wel heftig zeker in combinatie met de piek vanaf 70Hz.

    Comment

    • Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

      #3
      Volgens mij is je eerste , tweede en zoveelste dip een gevolg van de lengte van de pijp die je creeert. De opening is interessant voor de laagte van de toon, de lengte zet op een bepaald moment de golven uit fase. Zorg ervoor dat deze uitfasering buiten je gebruiksgebied komt te liggen...

      Comment

      • thijssie
        • Oct 2013
        • 4

        #4
        Bedankt voor de reacties.

        Ik dacht in eerste instantie dat die dips wel mee vielen (behalve de 50hz dip en 70hz piek) omdat de meesten buiten het bereik zitten (40-100hz) waar ik ze voor wil gaan gebruiken, maar dat is dus niet het geval

        Ik heb nog wat zitten schuiven met Hornresp, maar krijg de dip er niet uit door het 1e (grote) sigment waar de driver in moet passen. Ik ontkom er waarschijnlijk dus niet aan om (zoals bij een "echte" tapped horn) de driver om te draaien.


        Ik vond het ook al zo'n makkelijk eenvoudig kasje om te bouwen, dat ik me afvroeg waarom iemand daar nog niet eerder op was gekomen

        Terug naar de tekentafel....

        Comment

        • teunos
          • Feb 2008
          • 352

          #5
          Originally posted by thijssie
          Bedankt voor de reacties.

          Ik dacht in eerste instantie dat die dips wel mee vielen (behalve de 50hz dip en 70hz piek) omdat de meesten buiten het bereik zitten (40-100hz) waar ik ze voor wil gaan gebruiken, maar dat is dus niet het geval

          Ik heb nog wat zitten schuiven met Hornresp, maar krijg de dip er niet uit door het 1e (grote) sigment waar de driver in moet passen. Ik ontkom er waarschijnlijk dus niet aan om (zoals bij een "echte" tapped horn) de driver om te draaien.


          Ik vond het ook al zo'n makkelijk eenvoudig kasje om te bouwen, dat ik me afvroeg waarom iemand daar nog niet eerder op was gekomen

          Terug naar de tekentafel....
          Welke dip op 50Hz hebben we het precies over? als je die bedoelt in het max SPL window, die zit daar puur en alleen omdat de Xmax van de speaker ontoereikend is. Kijk maar eens naar je excursie plot op 1W vermogen, dan zul je een piek zien rond de 50Hz. Die piek zit daar voor een reden, en dat is dat de hoorn daar de luidspreker minimaal belast, terwijl de hoorn de luidspreker maximaal belast bij de grondfrequenties van de hoorn, die bepaald worden door de lengte van de kast.
          Gezien ik zelf ook TH's heb, en in het verleden ook nog glijbanen heb gebouwd en in mijn bezit heb gehad kan ik je twee dingen vertellen.

          1) die dip in je max SPL daar ga je heel moeilijk wegkrijgen zonder gigantische wijzigingen aan je ontwerp te doen
          2) wil je de dip verminderen, dan zal je de afstemfrequenties van de voorgaande en achergaande golf dichter bij elkaar moeten brengen. In een TH betekent dit dus dat de driver naar achter wordt bewogen over het hoornpad. je L4-5 wordt hierdoor groter, je l1-2 groter en alles daartussen in wordt korter. Je zult zien dat hiermee direct de bandbreedte van je sub kleiner wordt, en je impulse response ook drastisch wijzigt. Bij een TH moet je goed in je achterhoofd houden waarom je hem bouwt, en met welke eisenlijst en parameters je werkt.

          Bijv; de reden dat ik voor TH ben gegaan is omdat het rendement hoger ligt dan bij een standaard BR kastje, en dat ik een voorstander ben van het met zo min mogelijk vermogen zo veel mogelijk kabaal maken. Ik wilde echter niet naar volledig hoorngeladen omdat ik dan minstens een stack van 4 moet neerleggen wil het enigszins diepgang hebben, een TH heeft hier veel minder last van. De bandbreedte die ik voor ogen had was 40-80Hz, niet meer niet minder omdat ik toch een kick sectie erboven heb, en ik van 30Hz nog steeds niet ben overtuigd. Daarna kun je gaan kijken hoe je het beste je hoorn in een bepaald formaat kast kan gaan vouwen, hoe lang hij moet zijn en wat de verhoudingen van l1-4 en l4-5 moet zijn.

          Edit; maar vergelijk dit eens met de max SPL van een BR kastje, dan kun je nog lachen.
          Overigens is het wel zo dat in het kastvolume van mijn TH ik makkelijk een 2x18'' had kunnen maken die uiteindelijke dezelfde geluidsdruk haalt. Dan had ik echter wel het dubbel aantal versterkers en drivers nodig gehad. Weet dus waar je aan begint, zelfs de specs van Danley zijn voor max SPL en rendement hier en daar wat opgepoetst.

          en 0.5Pi is het simuleren van 4 speaker in een vrij veld of 1 kast in een (solide) hoek, denk dus aan je toepassing, anders kom je straks zo maar 12dB bedrogen uit.
          Last edited by teunos; 11-10-13, 22:08.
          ''diamonds are forever''

          Comment

          • Rademakers
            • Jul 2003
            • 1281

            #6
            De invoergegevens komen momenteel niet overeen met de tekening, je simuleert dus een andere kast als op de tekening staat.

            In de tapped horn (in Hornresp) drijft de luidspreker de hoorn aan op S2, niet S1. Ook komt S4 overeen met de oppervlakte midden voor de luidspreker, oftewel het tweede punt waar de luidspreker de hoorn aandrijft (bekend als de tap).
            Hier uit vloeit voort dat L45 = 15 cm (de helft van 30 cm). Voor de meest nauwkeurige simulatie maak je L34 dan ook 15 cm (de tweede helft van 30 cm) omdat na die 30 cm inwaarts de "flare rate" drastisch veranderd.

            Je kunt dit simuleren als een tapped hoorn met een achterkamer (Vtc) waarbij alle ruimte tussen de luidspreker en de oppervlakte van 450 cm^2 als Vtc geldt. S1 is dan hetzelfde als S2 = 450, L12 is 0,01 cm. Je hebt dan nog 1 segment over voor het gedeelte tussen de 450 en S3 maar deze heeft zo te zien een vrijwel constante flare rate.

            Er zijn nog wel meer punten maar ik denk dat ik die beter kan bewaren voor later, leuk project overigens Je zou eens kunnen kijken naar Cubo Sub als vergelijkingsmateriaal, die heeft vrijwel dezelfde frequentie respons als deze sub.

            Mvg Johan

            Comment

            Working...