Verschillende vermogens. Mag/kan dit

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Studio111
    • May 2010
    • 22

    Verschillende vermogens. Mag/kan dit

    Stel je hebt een luidspreker van 80 watt 8 ohm en een van 150 watt 8 ohm en je plaatst deze parallel. Mag dit en zo ja welke versterker gebruik je daarvoor?
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

    #2
    Een die maximaal tussen de 80 en 120 W (omdat sommigen graag tot 1.5x het max vermogen gaan) kan leveren in 8 ohms maar wel 4 ohms aankan. Zal dus meestal een versterker zijn waarvan de fabrikant voorschrijft dat hij ongeveer 160 tot 240 W is in 4 ohms
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

    Comment

    • Studio111
      • May 2010
      • 22

      #3
      Die regel van 1,5 heb gelezen. Bij een parallel schakeling ziet de versterker inderdaad 4 ohm en en een vermogen van 200 watt. De regel zicht dan echter dat de versterker 300 à 400 watt mag zijn. Stel dat je een versterker van 400 watt neemt dan wordt door de impedantie de spanning en daarmee het vermogen in twee gedeelt. Dus 200 watt per aangesloten speaker. Voor de 120 watt is dat geen probleem. Voor de 80 watt is dat een factor 2,5. Overbelast je hem dan níet teveel?

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Waarom zou je twee verschillende luidsprekers parallel willen schakelen?
        En als je dat dan doet, is het dan de bedoeling om ze continu maximaal te belasten?
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • Studio111
          • May 2010
          • 22

          #5
          De reden is dat ik voor 4 toppen er inderdaad 4 heb liggen van 80 watt en 4 van 120 watt. Ofwel moet ik van elk een per top monteren ofwel 2 dezelfde met de wetenschap dat er 2 toppen minder vermogen zullen leveren.
          deze toppen worden gebruikt op fuiven, dus ja redelijk continu belast.

          Comment

          • hardstyle
            • Jan 2010
            • 427

            #6
            Je wilt dit dus op 2 versterkers proberen neem ik aan? Waarom dan niet 2x 80 Watt toppen per kant op 1 versterker en de 120 Watt toppen 2 per kant op de andere?
            De versterker van de 80 Watt toppen zal dus zo'n 2x +/- 200 Watt moeten leveren bij 4 Ohm en de versterker van 120 Watt toppen zal dus zo'n 2x +/- 300 Watt moeten leveren bij 4 Ohm.
            Heb je merken en types van de luidsprekers, dit helpt ons vaak beter met het beantwoorden van je vraag en kunnen eventueel voorstellen doen voor versterkers.

            Comment

            • NesCio01
              • May 2010
              • 1987

              #7
              vanuit een hypothese van 2 regels naar een
              A5, herstel A4! aan info........@lol

              grtz

              Nes
              Last edited by NesCio01; 19-08-13, 12:02. Reason: P.O.!
              Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

              Comment

              • laserguy
                • Jun 2003
                • 2755

                #8
                e regel zicht dan echter dat de versterker 300 à 400 watt mag zijn.
                Uitgaan van de lichtste (80 W)! Dus ongeveer 200 Watt zoals hierboven ook geciteerd (of de 160 .. 240 Watt in mijn post).
                Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                Comment

                • Studio111
                  • May 2010
                  • 22

                  #9
                  Tijd voor het volledige verhaal.

                  6 jaar geleden heb ik een set gekocht bestaande uit 4 W-bins en 4 3weg toppen. Deze waren nu aan renovatie toe. De W-bins waren als kast te groot en wou ik vervangen. De toppen heb ik opnieuw opgemaakt met een nieuwe laag verf en dergelijke.

                  de bedoeling nu was als volgt...

                  voor de sub heb ik een speakerplan gevolgd van een hoorn geladen kast. Hout gezaagd aangekocht en dan zelf in elkaar gezet. Hiervoor heb ik een sp46/500 pa speaker (500/1000 watt rms/piek 8 ohm 101 dB). Als versterker gebruik ik hiervoor 1 kanaal van een palladium p2000 (750/1025 watt 8/4 ohm). Voor alle duidelijkheid gebruik per kant een versterker rack. Als de set enkel gebruikt wordt, dus op 8 ohm is de versterker goed. Bij dubbel gebruik dus op 4 ohm is hij eigenlijk te licht .......

                  Voor het mid laag heb ik een sp 38/300 pa (300/600 watt rms/peak 8 ohm 99 dB). Deze wou ik op het B kanaal hangen van de palladium p2000. Voor een enkele set te zwaar maar voor de dubbel weer in orde.

                  Voor het mid hoog wordt er een éminence psd20028 gebruikt ( 80 watt rms 8 ohm 105 dB)

                  voor het hoog wordt er in 2 toppen 2 maal een fane hf250 (50 watt rms 8 ohm 105 dB) in serie geplaatst met daar parallel een D.A.S. K2 over (40 watt program power 8 ohm 101 dB). In de andere twee zitten 2 maal een MHD-182/RD (65/130 watt rms/peak 8 ohm 105 dB) .
                  Als versterker hiervoor heb ik een palladium p1200 (400/600 watt 8/4 ohm).

                  vooral voor het hoog denk ik dat het beter is anders te verdelen. Oja in de rack zit een actieve filter die zowel 4 als 3 weg kan filteren.

                  Enige suggesties ?

                  guido

                  Comment

                  • Studio111
                    • May 2010
                    • 22

                    #10
                    Bij deze ook even de foto's van het verhaal hierboven. Dan krijgen jullie misschien een duidelijker beeld wat ik bedoel.








                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      Lees dit verhaal maar eens, dan wordt je een hoop duidelijk....
                      En handig om voortaan gelijk het hele verhaal te vertellen, is voor ons ook een stuk duidelijker.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • Studio111
                        • May 2010
                        • 22

                        #12
                        Mijn excuses voor het verwarrend begin.

                        De link en bij behorend verhaal op je blog is duidelijk. Waar ik mee blijf worstelen is het vermogen indelen. Nu de grootste factor blijft de geluidsdruk die je wilt realiseren in de zaal. Stel je wilt op een afstand van 6 meter een geluidsdruk realiseren van 110 db. Als we beginnen bij het de SUB dan heb ik een speaker die 101 db bij 1W/1m realiseert. de versterking dient dan 9 db te zijn plus het verlies doordat de afstand groter is dan 1 meter. Volgens een tabel op internet ongeveer -12 db als de luidsprekers tegen een muur staan. Om 21 db te versterker heb je volgens die zelfde site 128 W AES nodig (256 RMS 512 Piek).

                        Om dit bij mid te berekenen het zelfde. Alleen is het rendement van mijn speaker nu 99 db wat dus een versterking moet geven van 23 db. Volgens de bewuste site dus 200 Watt AES (400rms 800 piek) zou betekenen.

                        Bij het hoog ten slotte is de geluidsdruk 105 db wat er op wijst dat je een versterking nodig hebt van 17 db. Weer volgens de tabel zou dit dan resulteren in 50 Watt AES (100 RMS en 200 Piek)

                        Op deze manier, veronderstellend dat de luidsprekers in hun gebied ook op alle frequentie de gespecificeerde Db's kunnen leveren, krijg een volledige gelijkmatige versterking over het hele spectrum.

                        Klopt dit verhaal nu of ben ik gewoon een heleboel nonses aan het schrijven en kan ik dit best zo snel mogelijk verwijderen.

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          Nu ga je ervan uit dat je sub, mid en hoog allemaal op hetzelfde level wilt hebben....
                          Denk niet dat je dat gaat willen.
                          Daarbij ga je er ook vanuit dat ze dat rendement over het hele weer te geven gebied halen wat dus ook niet zo is.
                          In theorie allemaal leuk maar in de praktijk gaat het niet werken.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          Working...