D&B B2 zelfbouw project

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ivan2912
    • Jun 2012
    • 69

    D&B B2 zelfbouw project

    Ik was al een tijdje opzoek naar een dubbel 18 inch sub. Ik had al eerder een topic gestart over de g-sub, maar na nog een tijdje verder zoeken zie ik daar toch vanaf en heb ik de b2 gevonden en heb ik daar toch voor gekozen. Eerst heb ik de tekening helemaal uitgewerkt en een zaag plan getekend. Eergisteren kreeg ik het hout binnen en ik heb het helemaal uitgetekend op de bodemplaat. Vanavond heb ik de zijplaten gelijmt en morgen ga ik ze op de bodemplaat lijmen. Het hout is 18mm watervast multiplex, prijzig maar dan krijg je wel wat. De componenten worden de rcf lf18g401 alleen die moeten nog wel besteld worden. Dit zijn de foto's (hopelijk doen de links het) http://instagram.com/p/cl5HtCIUOj/ http://instagram.com/p/crg-q0IUMA/
  • DJ Antoon
    • May 2005
    • 1681

    #2
    Originally posted by ivan2912
    De componenten worden de rcf lf18g401 alleen die moeten nog wel besteld worden. /
    Dit zal niet de originele zijn. Ben je er van overtuigt dat deze matched?

    Comment

    • frederic
      • Jan 2006
      • 3511

      #3
      Waarom kiezen voor een B2 sub? Die is bedoeld om te gebruiken als extra sub bij een andere sub voor het laag.

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Gewaagde keuze om gelijk een band-pass te bouwen zonder dat je weet of je de juiste driver hebt...
        Dit is een sub die een heel specifieke processing nodig heeft, een afwijkend fasegedrag en nogal lomp is om te hanteren.
        Wanneer de driver niet goed matched met het ontwerp zullen de prestaties sterk afwijken van het origineel en is de kans op kapotte drivers erg groot.
        De G-sub vond ik een veel betere keus, dat is geen 'gejat' ontwerp en dus is er veel meer over bekend, wat erg handig is voor een beginnend bouwer.
        Mijn keus zou het in elk geval niet zijn.....
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • ivan2912
          • Jun 2012
          • 69

          #5
          Bedankt voor jullie mening. De b2 is gemeten met dit component en kwam goed uit de test. De b2 is ook fullrange inzetbaar. Zelf heb ik ook een imitatie gehoord en hij klonk erg goed. Maak je over de processing maar geen zorgen dat wordt allemaal geregeld .

          Comment

          • kvdb013
            • Nov 2010
            • 337

            #6
            Waarom heb je voor watervast multiplex gekozen en niet voor berken multiplex?
            Discussiëren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

            Comment

            • DJ Antoon
              • May 2005
              • 1681

              #7
              Originally posted by ivan2912
              Maak je over de processing maar geen zorgen dat wordt allemaal geregeld .
              Dan snap ik het doel van deze thread niet.
              Of is het enkel een mededeling?
              Wel zo netjes om dan te vertellen hoe je het verder doet.

              Comment

              • Ericsamandj
                • Jul 2010
                • 414

                #8
                Mijn inziens ook zeker geen goede keuze.

                *Moeilijk ontwerp
                *Alleen niet hanteerbaar
                *Beperkte inzetbaarheid (37 tot 90 hz)
                * max spl maar 135 db @ 1m

                Nee dan was je veel beter af geweest met de g-sub.
                En fullrange inzetbaar? Zet er eens 16khz op

                Comment

                • ivan2912
                  • Jun 2012
                  • 69

                  #9
                  Mijn bedoeling van deze treat is dat ik mijn project wil delen en om de mengingen van anderen te horen. Ook staan er maar weinig tot geen b2 projecten op het internet zo ik wil er graag eentje toevoegen. Ik ben nog steeds tevreden met mijn keuze ook al zeggen sommige mensen dat ik beter voor de g-sub had kunnen gaan. Ik heb gekozen voor watervast multiplex omdat het weinig scheelt in prijs en ik nu zwz verzekerd ben dat de kist bij buitengelegenheden niet kapot gaat door regen en ook door bijv bier. Ik heb net de bodem plaat aan de drie zij panelen vast gelijmd. http://instagram.com/p/cth40VoUC-/ - Ivan

                  Comment

                  • kvdb013
                    • Nov 2010
                    • 337

                    #10
                    Originally posted by ivan2912
                    Ik heb gekozen voor watervast multiplex omdat het weinig scheelt in prijs en ik nu zwz verzekerd ben dat de kist bij buitengelegenheden niet kapot gaat door regen en ook door bijv bier. Ik heb net de bodem plaat aan de drie zij panelen vast gelijmd. http://instagram.com/p/cth40VoUC-/ - Ivan
                    Dan vraag ik me toch af waarom alle gerenommeerde speaker bouwers berken multiplex gebruiken?
                    Discussiëren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

                    Comment

                    • Ericsamandj
                      • Jul 2010
                      • 414

                      #11
                      Originally posted by ivan2912
                      Ik ben nog steeds tevreden met mijn keuze ook al zeggen sommige mensen dat ik beter voor de g-sub had kunnen gaan.
                      Heb je alvast in je glazen bol geluisterd hoe die gaat klinken?
                      Heb je hem al eens snachts na 05:00 uur alleen van een podium getild?

                      Je bent natuurlijk vrij om te bouwen wat je wilt, maar je vraagt voor dat je de keuze maakt wat er allemaal bij komt kijken,
                      10 personen zijn bereid je te helpen en in te lichten en nadien kies je voor een totaal ander ontwerp.

                      Comment

                      • Kasper
                        • Jul 2004
                        • 171

                        #12
                        Originally posted by ivan2912
                        Ik heb gekozen voor watervast multiplex omdat het weinig scheelt in prijs en ik nu zwz verzekerd ben dat de kist bij buitengelegenheden niet kapot gaat door regen en ook door bijv bier.
                        Ik heb vorig jaar bomenbakken van dat spul laten maken en ondanks dat de kopse kanten
                        goed behandeld waren, liet de verlijming binnen enkele weken los.

                        Na, onder garantie, nieuwe platen te hebben gekregen, heb ik de boel vorige week
                        vervangen. Het viel de timmerman op dat de verlijming dusdanig is dat het probleem
                        zich waarschijnlijk opnieuw voor gaat doen.

                        Betonplex schijnt betere eigenschappen te hebben op dat gebied. Maar om daar nu
                        luidsprekerkasten van te bouwen? Ik denk dat je de eerste bent?


                        groet,
                        Kasper

                        Comment

                        • Ericsamandj
                          • Jul 2010
                          • 414

                          #13
                          Originally posted by ivan2912
                          Ik heb gekozen voor watervast multiplex omdat het weinig scheelt in prijs en ik nu zwz verzekerd ben dat de kist bij buitengelegenheden niet kapot gaat door regen en ook door bijv bier.
                          Subs zet je normaal ook niet in de regen he.
                          Als de sub strak in de warnex zit kan hij trouwens evengoed tegen vocht, aangezien het dan alsnog niet in het hout kan trekken.

                          Ook vraag ik me af hoe je de sparingen voor de drivers gaat maken, aangezien de kist zowat helemaal in elkaar zit.
                          Last edited by Ericsamandj; 07-08-13, 15:48.

                          Comment

                          • ivan2912
                            • Jun 2012
                            • 69

                            #14
                            Eric, ik heb alleen de zijpanelen om de boden gelijmd. De panelen voor de speaker etc ga ik nog uitvrezen. Voor alles zeggen ze toch van: er moet toch iemand de eerste zijn. Vandaar dat ik watervast multiplex gebruik. Ik ben gewent dat ik met een team van min 2 man werk dus tillen is geen probleem. Ik heb hem al een keer gehoord dus een glazen bol is niet nodig. Ik heb na het g sub treat nog met meerde personen die bij audio bedrijven werken gesproken en ook met die sub gewerkt hebben, dus ik ben tevreden met mijn keuze. Ivan

                            Comment

                            • SPS
                              • Mar 2004
                              • 1662

                              #15
                              We zijn zeer geinteresseerd in je bouwervaringen en gebruikservaringen straks.

                              Misschien op een volgende subtestdag laten horen/meten?

                              Lijkt mij heeeel aardig
                              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                              Comment

                              Working...