Dubbel 18 inch sub

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ivan2912
    • Jun 2012
    • 69

    Dubbel 18 inch sub

    Hallo allemaal, ik ben opzoek naar een goed ontwerp voor een dubbel 18 inch sub. ik wil er eerst eentje. Mijn budget voor componenten ligt rond de 6 a 700 euro. Ik had al naar de g-sub gekeken. http://www.speakerplans.com/index.php?id=gsub . Deze zag er goed uit en viel binnen mijn budget met de rcf l18p300. Die geeft namelijk paralel 1000w 4ohm rms. Dat is ook het vermogen waar ik ongeveer voor ga want daar heb ik ook een versterker voor liggen. Maar is het ook aan te raden door jullie of kan ik beter iets doen zoal musicxtra met zijn dubbel 18 inch. Ik wil de sub wel compact houden. Niet dat het een hoorn geladen kast / glijbaan kast is want die zijn mij wel net iets te groot. Alvast bedankt, Ivan
  • ivan2912
    • Jun 2012
    • 69

    #2
    Of zouden jullie eerder een sub zoals de EAW SB1000 aanraden? Ik heb al eventjes gezocht maar ik kan alleen de componenten nergens vinden. Ivan

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Lees tussen de regels door dat je nog niet veel kennis van de materie hebt, raad je aan het simpel te houden en een beproefd ontwerp na te bouwen.
      Een sub is net iets meer als een 'kist met speakers'.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • ivan2912
        • Jun 2012
        • 69

        #4
        Ik heb wel kennis van speakers. Ik vraag gewoon wat raden jullie als als een dubbel 18 inch sub. En of jullie de g-sub goed vinden of een ander ontwerp aanraden.

        Comment

        • Hans van Demen
          • Oct 2011
          • 113

          #5
          Originally posted by ivan2912
          Ik vraag gewoon wat raden jullie als als een dubbel 18 inch sub.
          W-BIN van SA !! Helemaal te gek !

          Comment

          • Ericsamandj
            • Jul 2010
            • 414

            #6
            Ik heb zelf een dubbele set g subs gebouwd, echter de poortlengte is aangepast op een frequency van 37 hertz, weet niet precies hoe diep dat was. Ik ben er zelf zeer tevreden over(behalve m'n warnex had beter gekund).
            Dreunen goed door maar houd er rekening mee dat dit zeer zware kasten gaan worden. Wielplaat aanbevolen en al helemaal als je alleen opbouwd.
            Ik heb ze gebouwd met de neodymium drivers, de rcf l18p300 nd dus. dit scheelt toch wel al een aantal kilos en de neodymium zijn maar enkele tientjes duurder. Ze slikken wel een flink vermogen dus houd daar rekening mee.
            Verder is het een heel simpel plan en zeer makkelijk te bouwen.

            Comment

            • ivan2912
              • Jun 2012
              • 69

              #7
              Bedankt voor je reactie. Ik heb 1700w 4ohm tot mijn beschikking dat moet dus wel lukken volgens mij. Heb je ook een paar foto's van de subs? Heb jij de bouwtekeningen van speakerstore? Ivan

              Comment

              • Ericsamandj
                • Jul 2010
                • 414

                #8
                dat is voor de rcf drivers wel erg karig, met een goed afgestelde processor kun je de kasten met 4 kilowatt belasten. Per kast!

                Last edited by Ericsamandj; 25-06-13, 18:58.

                Comment

                • ivan2912
                  • Jun 2012
                  • 69

                  #9
                  Als de componenten 1000w 8ohm zijn en je sluit ze paralel aan op elkaar dan heb je toch al meer dan zat met 700w boven het rms vermogen? Ivan

                  Comment

                  • djspeakertje
                    • Oct 2008
                    • 1912

                    #10
                    Als je 2 speakers van 1000Wrms 8 ohm parallel aansluit "ziet" de versterker een (1) lading van 4 Ohm en 2000Wrms. Over het algemeen wordt voor versterkervermogen 1,5 á 2 maal het rms vermogen van de speaker aangeraden. Als je voor de RCF L18P300ND zou gaan kom je dan op 4000Wrms op 4 Ohm die je versterker moet kunnen leveren. Je zoekt dus een versterker die óf per kanaal 4000Wrms @ 4 Ohm kan leveren (die zijn schaars en duur), of een versterker die gebrugd 4000Wrms @ 4 Ohm kan leveren. In dat geval heb je per kast 1 versterker nodig. Je zoekt dan een versterker die 2*500Wrms @ 8 Ohm (en dus 2*1000Wrms @ 4 Ohm en 2*2000Wrms @ 2 Ohm) kan leveren. Die levert namelijk 1*4000Wrms @ 4 Ohm als je hem in bridge mode gebruikt.

                    Bijvoorbeeld:
                    - QSC PL236 (3700Wrms @ 4 Ohm bridge)
                    - QSC PLX3602 (3600Wrms @ 4 Ohm bridge)
                    - Lab Gruppen fP6400 (5000Wrms @ 4 Ohm bridge)
                    - Crown Ma-5000i (4000Wrms @ 4 Ohm bridge)
                    - Crown Ma-9000i (5600Wrms @ 4 Ohm bridge)
                    - MC2 E25 (4800Wrms @ 4 Ohm bridge)


                    Daan
                    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                    Comment

                    • Ericsamandj
                      • Jul 2010
                      • 414

                      #11
                      Originally posted by ivan2912
                      Als de componenten 1000w 8ohm zijn en je sluit ze paralel aan op elkaar dan heb je toch al meer dan zat met 700w boven het rms vermogen? Ivan
                      Helemaal fout, je sluit ze parralel aan waardoor de impedantie gezamenlijk 4 ohm word. dan is de aanbevolen wattage minimaal 2000 watt om de speakers een beetje lekker te laten spelen. Echter is de stelregel 1,5 a 2 keer speakervermogen het aanbevolen versterkervermogen. Dit heeft te maken met de pieken in muziek. Maar daar kunnen andere leden je veel meer over vertellen dan ik.

                      Edit: Daan was me voor....
                      Edit 2: versterkers die iets goedkoper zijn: american audio v5001 plus. Zijn er genoeg 2e hands.
                      Behringer inuke 6000 dsp (ken ikzelf niet qua klank en vermogen) maar is spotgoedkoop.
                      Edit3: ikzelf heb een american audio v4001 plus per kast! levert 3000 watt op 4ohm.
                      Last edited by Ericsamandj; 25-06-13, 19:25.

                      Comment

                      • djspeakertje
                        • Oct 2008
                        • 1912

                        #12
                        Die vuistregel heeft er mee te maken dat muziek dynamisch is (niet continu even hard), dus hoeft je versterker niet continu al die power te leveren. Gemiddeld heeft muziek 1/8e van het vermogen nodig, waarbij de rest op reserve staat als er een piek komt (een drummer die wat harder begint te slaan bijvoorbeeld). Als je namelijk het vermogen dat de versterker aan de speaker levert verdubbeld gaat de speaker daar maar 3dB harder van spelen. Je kunt doordat je maar 1/8e gebruikt dus pieken aan van (1/8 ^ 3 = 1, 3*3dB=9dB) 9dB harder dan het gemiddelde niveau van de muziek. Als je bedenkt dat 10dB harder klinkt als 2 keer zo hard is die regel heel realistisch. Als je een versterker gebruikt van 4000Wrms per kast kom je dus op 4000/8= 500Wrms per kast, met uitschieters tot 4000Wrms. De kast krijgt per speaker het grootste gedeelte van de tijd dus "maar" 500/2=250Wrms te verwerken, met uitschieters van 8*250=2000Wrms per speaker. Die uitschieters duren slechts fracties van seconden (we praten over milliseconden hier), waardoor de speaker niet teveel warmte opbouwt en dit vermogen dus prima kan hebben. De tijd tussen de pieken is genoeg om de speaker af te laten koelen en oververhitting te voorkomen.


                        Daan
                        I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                        I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                        Comment

                        • ivan2912
                          • Jun 2012
                          • 69

                          #13
                          Bedankt voor de uitleg. Ik had wel iets van de vuistregel gelezen op sander zijn blog, maar niet is een extra stukje kennis. Dan gaan we maar opzoek naar een krachtigere versterker. Maar is volgens jullie de g sub aan te raden of kan ik beter een ander dubbel 18 model nemen zoals die 18sound kit 18? Ivan

                          Comment

                          • Ericsamandj
                            • Jul 2010
                            • 414

                            #14
                            Originally posted by ivan2912
                            Bedankt voor de uitleg. Ik had wel iets van de vuistregel gelezen op sander zijn blog, maar niet is een extra stukje kennis. Dan gaan we maar opzoek naar een krachtigere versterker. Maar is volgens jullie de g sub aan te raden of kan ik beter een ander dubbel 18 model nemen zoals die 18sound kit 18? Ivan
                            De G sub is een simpele bass reflex kast, eenvoudig in ontwerp maar in 90 % van de klussen te gebruiken.
                            De 18 sound kit ken ik niet, maar zie op speakerplans dat het een enkele 18 inch is. Deze heeft natuurlijk een veel mindere output, maar dat kan natuurlijk nog voldoende zijn voor jouw toepassingen. wel word er voor de 18 kit een 1400 watt driver aanbevolen, wat je versterkeus dus nog lastiger maakt. (tenzij je een 4ohm driver neemt.)

                            Comment

                            • ivan2912
                              • Jun 2012
                              • 69

                              #15

                              Ik vergat om er dual achter te zetten want het is een dubbel 18 inch kast, maar ik bedoelde eigenlijk meer het principe van die kast. En de componenten zijn mij ook net iets te duur. Waarom zijn ze maar in 90% te gebruiken? Ivan

                              Comment

                              Working...