advies bouw nieuwe subs

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rammon
    • Apr 2012
    • 59

    advies bouw nieuwe subs

    Hallo beste forumleden,

    Ik en mijn broer zijn bezig met het bouwen van nieuwe subs om de oude te vervangen, dus wil ik meteen het beste geluid er uit halen. De woofers die we hebben zijn de RCF LF18G401.
    Nu hebben we twee test kasten gebouwd, een is het ontwerp van Marc.O (MTL-46) en de andere kast is een "eigen" ontwerp (berekend met winISD).

    Deze twee kasten zijn getest naast de rcf esw 1018 kasten. Dat deze kast/speaker veel hoger speelt weet ik, maar we willen kijken of we het zelfde rendement kunnen behalen.
    Dit is nog niet gelukt, en bij +- 1050 watt slaat de woofer al +- 14mm uit (dus over zijn xmax).
    is er iemand die nog aanpassingen weet om er meer uit te halen?

    Hier nog enkele foto's van de kasten en het testen.




























    Last edited by rammon; 16-05-13, 19:49.
  • Ericsamandj
    • Jul 2010
    • 414

    #2
    Het gegeven vermogen zegt niet zoveel, hoe is de kast getuned en heb je een subsonic filter gebruikt?
    De driver die je noemt ken ik niet, wellicht bedoel je de l18g400.
    Dit is dan toch een beest van een driver en het lijkt me dus sterk dat deze over zijn nek gaat met een 1k watt versterkertje.
    Last edited by Ericsamandj; 16-05-13, 18:23.

    Comment

    • sjig
      • May 2012
      • 909

      #3
      RCF is a leading technology brand of professional audio equipment, loudspeakers, electronics, DSP, and custom solutions. Established in Italy in 1949, RCF has consistently set new trends in the market. Meeting the most demanding requirements of the audio industry, the in-house products development ensures maximum quality and reliability to the end-user.

      Comment

      • Ericsamandj
        • Jul 2010
        • 414

        #4
        Juist, ook dat is zo te zien een flinke knaap.

        Comment

        • rammon
          • Apr 2012
          • 59

          #5
          De zelfbouw sub is op 45,50 Hz getuned (mij is verteld dat kasten die met winISD zijn berekend altijd iets lager uitkomen).
          Het filter staat aan (alles onder de 30 Hz), daar bij staat er ook nog een DBX 260 tussen. De DBX 260 stond in de meeste gevallen op HP 40 Hz en LP 120 Hz.
          En de kast heeft een volume van 180 liter.

          En dit is de tekening van de andere kast: http://hornplans.free.fr/mtl-46.pdf
          Last edited by rammon; 16-05-13, 19:29.

          Comment

          • Ericsamandj
            • Jul 2010
            • 414

            #6
            was de vent mach groen gekleurd in winisd? zo ja dan zou je mischien vol in de clip hebben kunnen gezeten, anders weet ik ook niet wat er in dit geval aan de hand is.
            Bij welk ontwerp ging de driver over zijn nek?
            Last edited by Ericsamandj; 16-05-13, 19:35.

            Comment

            • rammon
              • Apr 2012
              • 59

              #7
              Hallo ericsamandj, waar kan ik de vent mach vinden? ik zie dit nergens. de versie van winisd is: 0.50alpha7

              En de speaker heb op 2 versterkers gestaan, eentje die net niet in de clip stond en 1 die nog genoeg power over had.

              Ps. het klinkt absoluut niet als of de speaker over zijn nek gaat, maar voor de veiligheid zijn we niet veder dan +- 14mm uitslag gegaan.
              Last edited by rammon; 16-05-13, 20:01.

              Comment

              • Ericsamandj
                • Jul 2010
                • 414

                #8
                de vent mach staat in de tab vents, tenzij je een closed box type hebt geselecteerd.
                Ik ga er vanuit dat dit niet het geval is.
                Nu ik de fotos zie mag ik hopelijk aannemen dat je eerst een prototype hebt gebouwd met die vlokkenplaat?
                Zo niet denk ik dat de kast geen lang leven beschoren is.

                hoe heb je die x mech gemeten trouwens?

                Comment

                • rammon
                  • Apr 2012
                  • 59

                  #9
                  de kasten worden uiteindelijk van berken multiplex. maar hier een printscreen van mijn winISD:



                  en de x max hebben we gemeten op het oog met een pinpas.

                  Comment

                  • Ericsamandj
                    • Jul 2010
                    • 414

                    #10
                    Ik zie in je project een front en rear chamber, heb je voor een bandpasskast gekozen?
                    Dit omdat je dan zoals je tabblad aangeeft nu in de rearchamber zit.
                    Deze geeft dus ook geen vent mach aan.

                    Comment

                    • rammon
                      • Apr 2012
                      • 59

                      #11
                      ik wist 99% zeker dat ik een vented kast had gekozen, maar voor de zekerheid nog een keer een nieuwe aangemaakt.
                      En ook hier bij staat front en rear chamber.

                      Comment

                      • Rademakers
                        • Jul 2003
                        • 1281

                        #12
                        en bij +- 1050 watt slaat de woofer al +- 14mm uit (dus over zijn xmax)
                        Voor de zekerheid, heb je het hier over 14 mm piek tot piek of 28 mm piek tot piek?

                        Vent mach is in a7 vervangen door het tabblad; rear port - air velocity.

                        Mvg Johan

                        Comment

                        • rammon
                          • Apr 2012
                          • 59

                          #13
                          Hallo Rademakers wat bedoel je precies met piek tot piek? Of dit een uitslag 1 kant op is?
                          Want we hebben het op het oog gemeten met de vinger en pinpas.

                          En hier nog een printscreen van rear port - air velocity blad: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RQRZCNSM.jpg

                          Comment

                          • Needmoresound
                            • Apr 2005
                            • 170

                            #14
                            Ik vind bass reflex kasten ook altijd tegenvallen. Ik ben erg fan van de cubo sub:

                            Deze kasten zijn wel een stuk groter, maar je haalt wel alles uit je driver/versterker.

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              #15
                              Volgens mij is een pinpas bedoelt om financiele transacties mee te doen.
                              Meestal wordt als X-max de maximale beweging vanuit het rustpunt opgegeven, dus een X-max van bijvoorbeeld +/-14mm houdt in dat de totale beweging van de conus 28 mm is.
                              Dus wanneer je de pinpas op 14 mm voor de rand van de conus houdt en hij raakt deze net dan is de totale beweging van de conus 28mm.
                              @Needmoresound: Waarom zou dat met bass-reflex kasten niet kunnen dan?
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              Working...