luidspreker kist

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • roypietermaai
    • Feb 2013
    • 6

    luidspreker kist

    Hallo allemaal. Ik had een vraag waar ik zelf weinig van snap. Ik wil 4 speakers in een box inbouwen.

    Ik heb 2 speakers met allebij een V as waarde van 160 liter( totaal dus 320 liter).
    De 2 andere speakers weet ik niet maar liggen denk ik rond de 30 liter.

    Nu weet ik niet hoe groot de kist moet worden. Maar ik wil hem ijgenlijk niet groter hebben dan 20x30x75 cm2.
    Nu heb ik gelezen dat ik beter een plaat tussen elke speaker kan doen( een wand). En ook las ik dat je hem beter dicht kan houden omdat een basreflexbox veel nadelen heeft als je het niet perfect doet.

    Het is bedoelt om te knallen. Dus ik wil het dB zo hoog mogelijk houden en een goede en mooie bass hebben.
    Het geluid hoeft niet perfect te zijn als het maar normaal is.

    Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

    Roy
  • timmetje
    • Dec 2012
    • 424

    #2
    Originally posted by roypietermaai
    Hallo allemaal. Ik had een vraag waar ik zelf weinig van snap. Ik wil 4 speakers in een box inbouwen.

    Ik heb 2 speakers met allebij een V as waarde van 160 liter( totaal dus 320 liter).
    De 2 andere speakers weet ik niet maar liggen denk ik rond de 30 liter.

    Nu weet ik niet hoe groot de kist moet worden. Maar ik wil hem ijgenlijk niet groter hebben dan 20x30x75 cm2.
    Nu heb ik gelezen dat ik beter een plaat tussen elke speaker kan doen( een wand). En ook las ik dat je hem beter dicht kan houden omdat een basreflexbox veel nadelen heeft als je het niet perfect doet.

    Het is bedoelt om te knallen. Dus ik wil het dB zo hoog mogelijk houden en een goede en mooie bass hebben.
    Het geluid hoeft niet perfect te zijn als het maar normaal is.

    Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

    Roy
    Heb je je eigen cijfers al eens goed nagekeken? Je wilt een kistje bouwen dat amper groter is dan een gereedschapskist, en daar wil je vier luidsprekers in proppen?
    Tim

    Comment

    • roypietermaai
      • Feb 2013
      • 6

      #3
      box

      Hij zou mischien 20x35x100 kunnen worden maar ik wil hem meekunne nemen. Ik ken iemand die 2 speakers in een box had gedaan met mischien een ruimte van 25x35x30 en dat klonk aardig goed. Kon beter maar was vooral hard. Nu wil ik iets maken met de bovenste gegevens (20x35x100) hoe ik dat ga doen weet ik niet. Vandaar jullie hulp gevraagd.

      Comment

      • djspeakertje
        • Oct 2008
        • 1912

        #4
        Met 2*3*7,5 decimeter kom je op 45 kubieke decimeter (1 kubieke decimeter is 10*10*10 cm is 1000 cm^3 is 1 liter), dus 45 liter. Uitgaande van jou 2*160 + 2*30 liter is dat 335 liter te weinig voor wat je wilt maken. Gaat hem niet worden dus.
        Wat ik zou doen is uitzoeken welke speakers het precies zijn en dat hier posten, wellicht zijn de 30L speakers de moeite helemaal niet waard.
        Het is in ieder geval beter om soort bij soort te houden en dus 2 kasten te maken waar elk 2 speakers in gaan. Dan kom je volgens jou Vas waardes uit op 1 kast van 320 liter en 1 kast van 60 liter. (ervan uitgaande dat de 2 van 160L exact hetzelfde zijn en die van 30L ook)

        Een Vas waarde alleen is echter niet genoeg om zomaar een kast te kunnen ontwerpen...

        Edit: Met je nieuwe afmetingen zit je nog steeds maar op 70 liter. 310 Liter te weinig voor je specificaties...


        Daan
        I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
        I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

        Comment

        • roypietermaai
          • Feb 2013
          • 6

          #5
          Dus dan zou ik minimaal een box van 4x7x16 dm3 moeten maken. wat is dan precies het nadeel als je hem veel kleiner maakt

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            De Vas staat voor de stugheid van de conusophanging, het is het equivalent van de luchtbuffer wanneer die evenveel weerstand geeft als de conusophanging op het moment dat de conus weerstandsloos opgehangen zou zijn.
            Dit heeft dus helemaal niets met het aantal liters dat een kast moet worden te maken.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • roypietermaai
              • Feb 2013
              • 6

              #7
              Originally posted by MusicXtra
              De Vas staat voor de stugheid van de conusophanging, het is het equivalent van de luchtbuffer wanneer die evenveel weerstand geeft als de conusophanging op het moment dat de conus weerstandsloos opgehangen zou zijn.
              Dit heeft dus helemaal niets met het aantal liters dat een kast moet worden te maken.
              Hier heb ik al wat meer aan. Alleen weet ik nog steeds niet wat ik het beste kan doen.

              Comment

              • timmetje
                • Dec 2012
                • 424

                #8
                Originally posted by roypietermaai
                Hier heb ik al wat meer aan. Alleen weet ik nog steeds niet wat ik het beste kan doen.
                Een goede eerste stap lijkt mij om je eerst eens wat meer te verdiepen in het bouwen van luidsprekerkasten...

                Niets houdt je echter tegen om gewoon een kast te bouwen onder het mom 'KWW' (Kijken Wat het Wordt).
                Tim

                Comment

                • Rademakers
                  • Jul 2003
                  • 1281

                  #9
                  Dit heeft dus helemaal niets met het aantal liters dat een kast moet worden te maken.
                  Kuch?

                  Geef de Fs, Qes en Vas en we komen er wel uit. Xmax en Pe erbij is een pré.

                  Mvg Johan

                  Comment

                  • roypietermaai
                    • Feb 2013
                    • 6

                    #10
                    Vas is 160 x 2 en Qes is 1,52
                    Vas is 35 x 2 Qes weet ik niet

                    het zijn 4 speakers in totaal. Heb zelf al een kist gebouwd maar dat klinkt voor geen meter als je 2 verschillende speakers erin doet.

                    Comment

                    • Rademakers
                      • Jul 2003
                      • 1281

                      #11
                      Vas is 160 x 2 en Qes is 1,52
                      Dat klinkt als een free-air (hoedenplank) luidspreker voor gebruik in een auto. Dat soort luidsprekers is niet ontworpen voor gebruik in een kast, doe je dat wel dan krijg je over het algemeen een flinke bult in de respons, dat gaat relatief hard maar klinkt niet goed. Relatief hard omdat dergelijke luidsprekers vaak niet bijster efficient zijn.

                      Je keuze in luidsprekers limiteert de mogelijkheden die je hebt en de resultaten die je kunt bereiken. Geef meer informatie (een paar foto's doen wonderen) of doe het op de goede gok, je weet nu dat je luidsprekers met een verschillende Vas/ Qes/ Fs van elkaar moet scheiden.

                      Je zou ook kunnen kijken of er iemand bij je in de buurt woont die verstand van luidsprekers heeft en wil helpen, met alle respect maar je kunt wel wat hulp gebruiken . Als je het budget hebt zou ik overwegen om overnieuw te beginnen.

                      Mvg Johan

                      Comment

                      • roypietermaai
                        • Feb 2013
                        • 6

                        #12
                        Hee mijn idee was om een basreflexbox te maken met daarin een 2 kleine geslotenen boxen. De conrad boxen wil ik dan aan de bovenkant van de kist plaatsen. De gesloten boxen wil ik dan in de grote box monteren, zodat ik de sinuslife boxen aan de voorkant kan inbouwen van de grote kist( maar door aan de binnenkant een kleine box te maken blijven ze apart van de grote boxen en hun hoge luchtdruk in de box).

                        Ik wil gewoon een normaal geluid het hoeft niet bioscoop waardig te zijn(het is gewoon om te knallen) . De bass en het dB wil ik graag zo hoog mogelijk houden.





                        ik hoop dat je me hierbij kan helpen. Ik had dit van te voren al in gedachten en het schijnt dat dit niet zo goed mogelijk is. Toch wil ik ermee verder en een zo leuk mogelijk resultaat boeken. Volgende keer beter. Alvast bedankt groeten Roy

                        Comment

                        • beyma
                          • Oct 2002
                          • 1614

                          #13
                          hoi, die speakers van de fima C heeft een collega van mij in z'n gereedschapskist zitten (hangen er links/rechts naast) ze gaan irritant "hard" (meer een constante dreun) , ze zitten idd in een vrij klein kistje met twee kleine BR pijpjes.
                          Donderdag ben ik weer op de zaak en zal wel even meten hoe groot hij ze gemaakt heeft!

                          Leuk dat je zelf wat gaat bouwen, en met low budget spul zijn de meeste hier ook ooit begonnen hoor
                          Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #14
                            Bouw van MDF een kist waarvan je een van de wanden makkelijk kunt verschuiven om de kast kleiner te maken.
                            Zoek twee stukken PVC pijp van zo'n 10 cm doorsnee welke in elkaar schuiven op, maak een gat in de kast waar die pijp strak in past zodanig dat je deze in lengte kunt verstellen. Vervolgens ga je net zo lang schuiven met verschillende pijplengtes en kast groottes tot je maximaal resultaat haalt.
                            Steeds 1 ding systematisch tegelijk veranderen zodat je niet verdwaald omdat je niet meer weet welke verandering nou verbetering geeft.
                            Hoe langer de pijp/hoe groter de kast, hoe lager de tuning.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            Working...