Bouwtekeningen line-array

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ivan2912
    • Jun 2012
    • 69

    Bouwtekeningen line-array

    Hallo allemaal,
    Ik ben nu nog maar 16 jaartjes jong maar ik wil me toch al aardig gaan betrekken in de audio wereld. Ik ben al jaren bezig met het kijken naar line-arrays en ik zou graag zelf ook wel eens willen beginnen met een a twee kastjes. Ik weet dat dat niet echt het idee is van line-array maar het is een start. Ik heb ook al eens een subwoofer en een top gebouwd en dat beviel me goed. Ik ben ook aardig hadig met machines zoals een cirkelzaag(en tafel), decoupeerzaag en een frees. Dus dat moet wel lukken. Alleen het probleem is dat ik niet snap hoe een speaker ontwerp programma werkt en hou de uberhaubt een speaker ontwerp. Ik ben alleen opzoek naar bouwtekeningen van line-arrays maar er zijn er zover als ik heb gezocht bijna geen op het internet. Weet toevallig iemand op dit forum een paar tekeningen. Mijn prijs catigorrie per is rond de 700 euro. Dus ik wil geen Rolls Royce onder de speakers gewoon een Volkwagen die zijn werk goed doet voor 500 a 1000 man. Dus al iemand een tekening heeft zou ik heb heel graag willen zien.
    Groet, Ivan Koot
    Last edited by ivan2912; 12-01-13, 01:30.
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

    #2
    Hier 5 cent om te gaan draaien in de kauwgombak


    Of hier http://www.bcspeakers.com/page.php?id=22

    Comment

    • ivan2912
      • Jun 2012
      • 69

      #3
      Graaien is een kaugom bak? Bedankt voor de moeite maar dit zijn geen line-array ontwerpen. Wel zag ik een monitor ontwerp daar naar was ik ook opzoek. Ivan

      Comment

      • Rademakers
        • Jul 2003
        • 1281

        #4
        Originally posted by ivan2912
        Graaien is een kaugom bak? Bedankt voor de moeite maar dit zijn geen line-array ontwerpen
        Aangezien je maar één a twee kastjes wilt gaan gebruiken ben je ook niet op zoek naar een line array.

        Een kast uit een line array is zo ontworpen dat deze tot zijn recht komt in een line array maar aangezien je geen line array gaat opbouwen, zullen de kastjes ook niet tot hun recht komen.
        Je kunt natuurlijk wel een kast maken met de visuele uitstraling van een line array, zo lang deze maar niet ontworpen is als een line array qua componenten, met name het hoog.

        Wel de uitstraling, niet de afstraling

        Mijn prijs catigorrie per is rond de 700 euro - knip - die zijn werk goed doet voor 500 a 1000 man
        Hier ben ik te oud voor

        Zoek eens op het internet naar de theorie achter de line array en ga dan eens op zoek naar een ontwerp van een MTM kastje, waarschijnlijk met een (fysiek) 90 graden gedraaide hoorn voor het hoog. Kies je die goed uit dan kun je er in de toekomst nog wel een tweede onderhangen.

        Mvg Johan
        Last edited by Rademakers; 12-01-13, 03:02.

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Mijn advies als je slechts twee kastjes wilt gebruiken: Bouw een point-source-array met vaste hoeken tussen de kastjes.
          Die tekeningen heb ik maar die ga ik, net als alle andere fabrikanten, lekker niet weggeven.
          Daarbij ga je het echt nooit redden om binnen jouw budget de kast, de speakers en de rigging te maken.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • kvdb013
            • Nov 2010
            • 337

            #6
            Ach wat flauw dat je de tekeningen niet vrij geeft.
            Discussiëren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Nou vooruit, ééntje dan.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • ivan2912
                • Jun 2012
                • 69

                #8
                Bedankt voor de reacties. Er staat in mijn verhaal dat ik wil beginnen met twee kastjes als start maar dat houdt in dat ik wil door groeien om er meer kastjes bij te bouwen. Aangezien in een aardig goeie baan heb verdien ik wel een kastje per 2 a 3 maanden. De rigging had ik eigenlijk buiten het budjet het ging mij met die 700 euro vooal om de componenten en de waveguide en het kastje zelf. @musicxtra Die tekening had ik volgens mij al op mijn conputer en dat was toch een prototype van jou? Ivan
                Last edited by ivan2912; 12-01-13, 12:58.

                Comment

                • Rolandino
                  • Mar 2007
                  • 1451

                  #9
                  Misschien heb je hier iets aan :

                  BEYMA LINE ARRAY
                  Last edited by Rolandino; 12-01-13, 14:10.
                  EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

                  Comment

                  • ivan2912
                    • Jun 2012
                    • 69

                    #10
                    Heer erg bedankt, weet je toevallig ook de maten van de speaker zodat ik de maten bij het ontwerp kan zetten. Ivan Koot

                    Comment

                    • Rolandino
                      • Mar 2007
                      • 1451

                      #11
                      De maten heb ik niet maar je hebt iig een goede basis om hieruit dingen te halen voor het bouwen ervan.
                      EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

                      Comment

                      • beyma
                        • Oct 2002
                        • 1614

                        #12
                        Hmm oke, jij wilt dus 2 a 3 maanden vroeg je bed uitkomen om een luidspreker kastje te kunnen bouwen/betalen , jij krijgt van mij een 10 voor motivatie !!
                        En uiteindelijk wil je feesten gaan geven voor 1000 man, ik wens je veel succes met alle daarbij horende kosten zoals beveiliging, brandwachten , EHBO, verkeersregelaars, catering, rigging en oja, zaal huur, ...... enz enz

                        Maar goed, ik ben het er mee eens dat je ergens moet beginnen maar dan zit je al gauw aan 4 tot 6 kastjes per kant, 12 stuks maal 3 maanden is 3 jaar en dan ben je dus 19 en heb je dus 3 jaar gewerkt voor een stapeltje hout.

                        Mijn tip, geef je geld uit aan uitgaan/feesten en probeer een baan te krijgen bij een licht en geluid boer, en bouw voor jezelf een leuk compact geluid setje om thuis te kunnen draaien en eventueel een leuk feest te kunnen geven voor 80 tot 100 man.

                        Eminence Speaker is America's premier manufacturer of guitar speakers, bass speakers, and professional audio loudspeakers since 1966.
                        Last edited by beyma; 12-01-13, 15:47.
                        Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          Originally posted by ivan2912
                          Heer erg bedankt, weet je toevallig ook de maten van de speaker zodat ik de maten bij het ontwerp kan zetten. Ivan Koot
                          Neem ff de moeite om te lezen, kom je er vanzelf achter dat de maten van de speaker erin staan. ;-)
                          Verder +1 voor Beyma.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • ivan2912
                            • Jun 2012
                            • 69

                            #14
                            Het leuke is dat ik niet organiseer beyma. Ik wordt gevraagd voor het verzorgen van audio. Ik bezit ook al een set waarmee ik de 100 man makkelijk haal. En geld voor uitgaan heb ik ook genoeg dus maak je daar maar geen zorgen over. Ik wordt nu vaker gevraagd voor wat grotere project maar nu moet er nog een set gehuurt worden en ik bezit dus liever mijn eigen set. Ik had ook nog de vraag of line-array in verhouding met bijv point sourse niet een stuk duurder is of in verhouden met de nieuwe oranje speaker van musicxtra want volgens mij kon die ook aardig hard. Ivan

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              #15
                              Die nieuwe oranje Prospect kasten heb ik niet voor niets ontworpen, ideaal voor evenementen 100 tot 2000 man waar een line-array niet echt tot zijn recht komt.
                              Een line-array is echt niet zaligmakend, in een tent nauwelijks bruikbaar, duur vanwege onder andere de complexe rigging, vergt veel kennis om op de juiste manier te plaatsen en in te regelen en is eigenlijk bedoelt voor grotere evenementen van 2000 man of meer publiek. Een point-source is een stuk simpeler in gebruik, goedkoper in aanschaf, lang zo kritisch niet qua plaatsing en prima bruikbaar voor evenementen tussen 100 en 1000 man.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              Working...