fostex FT17H

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dandrlover
    • Dec 2012
    • 61

    fostex FT17H

    heeft iemand ervaring met deze speaker ik zou hem als supertweeter willen inzetten vanaf 10khz?
  • beyma
    • Oct 2002
    • 1614

    #2
    Geen ervaring, maar een snelle google zoektocht brengt genoeg leesvoer op:

    Fostex FT17H - hurts my ears

    http://www.diyaudio.com/forums/multi...s-my-ears.html
    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

    Comment

    • dandrlover
      • Dec 2012
      • 61

      #3
      heb ik bekeken maar ik vraag raad aan prof mensen!ik hoop dat ze het beter weten.waarom? ik ben te lang teleurgesteld door hen!(hifi) sinds ik ben overgestapt niets dan goed ik hoop op een beter antwoord en ik weet supertweeters worden niet veel gebruikt ! maar ik kan geen tweede teleursteling gebruiken hoor! ps ik vraag geen compasie!en ik weet somigen denken (tis weer een pummel? maar ik luister tusen de tussen de 60 en 80 uren in de week!ok aandachtig 50 uren maar dat is meer dan het gemidelde
      Last edited by dandrlover; 14-12-12, 03:38.

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Ik denk dat je op het verkeerde forum zit voor dit soort producten.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • beyma
          • Oct 2002
          • 1614

          #5
          Hmm tot 80 uur per week muziek luisteren.....oke dan......... Ik neem dan aan dat het gaat om produceren van muziek, en dus studio toepassingen ? Lijkt me idd het verkeerde forum, maaaar ik heb een paar vrienden die muziek produceren en zodoende weet ik wel redelijk welke set-up daar bij past: Wil je elk detail horen neem Genelec , wil je zuiver zonder te vermoeien en iets beter betaalbaar neem Dynaudio, en de biggest bang for the buck heb je met de super betaalbare yamaha HS80 A

          Maar goed, iets meer info over wat je nu precies wil en voor welke toepassing dan kunnen we je vast beter helpen! (er loopt hier een hele berg kennis en ervaring rond op dit forum)
          Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

          Comment

          • dandrlover
            • Dec 2012
            • 61

            #6
            ik ben altijd thuis( invalide) en bouw al een tijdje aan mijn luidsprekers.vroeger hifi.maar ben sinds een maand of 6 overgestapt op pa matriaal . Nu ik heb een fane 12 inch dan een fane 6.5 inch dan een jb (grootste motor )met hoorn uiteraard .maar ik denk dat hij te vroeg afvalt daarom zou ik een supertweeter toevoegen?ik weet niet of dat een goed idee is ik werk veel met platen(8000)en ik dacht dat platen kwa frequentie verder doorliepen .dus vandaar mijn set mengtafel d&r eq om ruimte en luidsprekers af te regelen yamaha q2031aen dan jb eindtrap gtwo 450 ( het verschil buiten vroger en nu ( hifi en pa)minder gekleurd en beter.

            Comment

            • R. den Ridder
              • Sep 2000
              • 1500

              #7
              Originally posted by dandrlover
              ik ben altijd thuis( invalide) en bouw al een tijdje aan mijn luidsprekers.vroeger hifi.maar ben sinds een maand of 6 overgestapt op pa matriaal . Nu ik heb een fane 12 inch dan een fane 6.5 inch dan een jb (grootste motor )met hoorn uiteraard .maar ik denk dat hij te vroeg afvalt daarom zou ik een supertweeter toevoegen?ik weet niet of dat een goed idee is ik werk veel met platen(8000)en ik dacht dat platen kwa frequentie verder doorliepen .dus vandaar mijn set mengtafel d&r eq om ruimte en luidsprekers af te regelen yamaha q2031aen dan jb eindtrap gtwo 450 ( het verschil buiten vroger en nu ( hifi en pa)minder gekleurd en beter.
              hoi, je opmerking over LP's klopt wel, maar ik denk dat je ook goed moet kijken naar je hele keten. Fane zit wel snor, maar JB? neem aan jb-systems? die hebben niet altijd de beste specs. ik zou gaan kijken tot waar die fanes in het mid lopen en daarna gaan kijken wat je wil bereiken, zo maar een supertweeter er bovenop gooien is zeker bij hoorns reden voor grote looptijdverschillen etc. wie weet bereik je wel veel meer met een oude JBL 2" er. net zo duur, maar zeker voor PA bruikbaar, zeker een 6,5" gecombineerd met een goede 2" zou een match made in heaven kunnen zijn voor bijv. vocalen.

              daarnaast is je keten met een mengtafel, verre van ruisvrij eq (ik ken die serie helaas te goed uit mijn djtijd) en budget-pa versterker een meer dan potentiele bron voor allerhande hoogfrequente ellende die je misschien tot 18 khz niet meekrijgt, maar daarboven (al hoor je het niet, je hersenen registreren het wel) bij toepassing van een supertweeter wel

              In PA-gebruik zou die supertweeter binnen een maand sneuvelen, mocht je set ooit een keer een slecht gecompressede mp3 tegenkomen of wanneer ik open sesame van Leila K op zou zetten

              al met al denk ik dat je vraag of het een goede supertweeter is, moeten zijn: "hoe creeer ik een kleine pa-set die ook nog eens klinkt als een klok. je opmerking minder gekleurd kan ik niet plaatsen met je toepassing van je EQ, heb je heel je luisterruimte uitgemeten?
              Last edited by R. den Ridder; 19-12-12, 18:56.

              Comment

              • dandrlover
                • Dec 2012
                • 61

                #8
                de fane's kunnen tot 3500hz werken( 6 db octaaf )en de jb is een1.5 inch daarom dat ik denk dat hij op 16 khz afvalt? dus jij denkt dat ik met de supertweeter meer slecht ga doe dan goed? en dat van die slechte opnames(tina turner)is er zo ook een!jaje hebt wel gelijk over de ruis en andere dinge ( je moet op alles letten) ivm kleuring en de eq ja ik had geen keus het was ofwel een gecompliceerd filter(maar daar los je de ruimte niet mee op he'ofwel de eqwant ik heb problmen rond de honderd hertz(ik denk staande golven) ik zou dat metertijd willen oplossen met een digitale crossover ( heb ook twee baskasten )en ik heb mijn luisterruimte nog niet doorgemeten en ik weet dat er probleemzones zijn. Grtn

                Comment

                • dandrlover
                  • Dec 2012
                  • 61

                  #9
                  nee ik heb mijn ruimte niet doorgemeten(maar weet er is een probleem rond de 100 hz!je raad me de supertweeters niet aan dat vesta ik om de rest te ontwijken(rommel)de jb's die ik heb zijn1.5 inch niet met de hoorn van jb maar ik denk van beyma.dat van die slechte opnames tina turner is er een van ! heb vroeger meerdere tweeters naar de eeuwige jachtvelden geholpen en ik weet dat ik meer ruis heb dan vroeger maar het klinkt beter(juister)het is zoals life maar niet zo luid.kan jij me misschien raad geven ivm verdere aankopen ?heb ook nog 2 15 inch baskasten Vriendelijke grtn Guy

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Probeer eerst eens ietwat leesbaarder te schrijven, door het ontbreken van zinsopbouw en leestekens is er geen touw aan vast te knopen.
                    Verder gaat het niet werken om 'zomaar' een extra driver toe te voegen, de supertweeter zal over een groot deel overlappen met de al aanwezige hoogdriver. Dit zal resulteren in allerlei uitdovingen doordat het fasegedrag van beiden niet overeenkomt.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • dandrlover
                      • Dec 2012
                      • 61

                      #11
                      ten eerste ik ga hem er zomaar niet insmijten!ik ga mijn hoog afsnijden rond de 10khz . en bij 6 db heb je bijna geen last van fase gedrag!als je een tweeter laat doorlopen krijg je die dingen zoals je opnoemt!en dat over het duidelijk schrijven ?ja ik heb alles opgeschreven die in mijn hoofd opkwam en dat is misschien een beetje warrig Vr Grtn Guy

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        #12
                        Bij gebruik van een 6 dB filter heb je daar echt wel last van, reken minimaal op een bandbreedte van 2 octaven waarbij beide drivers elkaar behoorlijk beïnvloeden. Dat betekent dat je bij een X-over frequentie van 6 kHz in zo ongeveer het volledige hoogbereik problemen kunt verwachten!
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • dandrlover
                          • Dec 2012
                          • 61

                          #13
                          Ja nu ben ik je kwijt ?hoe komt het dan dat het tussen mid en hoog niet gebeurd?dit is toch gevoeliger voor het gehoor?wat stel je dan voor?als ik toch de suppertweeter zou gebruiken?vr grtn Guy

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #14
                            Tussen mid en hoog gebeurd dit net zo goed maar als het goed is heeft de ontwerper gezorgd dat het fasegedrag in het overlapgebied van de drivers overeenkomt.
                            Als je die supertweeter toch wilt gebruiken zou ik met 24 dB/oct filteren, dat verkleind het overlap gebied aanzienlijk en vergroot de belastbaarheid van je systeem doordat de supertweeter veel minder lage frequenties te verduren krijgt. Dat je in het overlapgebied problemen krijgt zul moeten accepteren. Wil je daar niet aan dan zijn er verschillende opties mogelijk die allemaal veel meer kosten dan een paar betere speakers.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • dandrlover
                              • Dec 2012
                              • 61

                              #15
                              Wat wil je zeggen ivm duurder uventueel een dbx en eindversterker meer(das misschien gek maar die vraag stel ik mij? want het systeem is nu zeer goed hoor! ik weet vanuit de pa wereld dat jullie jb niet goed vinden ? maar als ik nu het geld niet heb. zou ik er misschien beter niet verder aan werken en wachte tot waneer ik wat meer geld heb ! maar wat zou jij het eerste vervangen? Vrn Grtn Guy
                              Ps bedankt ik ben nooit te oud om nog bij te leren
                              Last edited by dandrlover; 21-12-12, 13:19.

                              Comment

                              Working...