Zelfbouw 2 x BEYMA 18gt400

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bksound
    • May 2012
    • 56

    Zelfbouw 2 x BEYMA 18gt400

    Beste collega's,

    Afgelopen winter hebben we zelf enkele kasten nagebouwd van een alreeds gekochte kast die vroeger door AED werd gebouwd. Nu heb ik de indruk dat deze kasten wat te groot zijn en daardoor de 2 woofers niet tot hun recht laten komen. Hebben jullie bedenkingen bij het ontwerp en denken jullie dat we de grootte moeten aanpassen? Woofers veranderen kan ook, dat is wat minder werk voor ons maar dan zouden we de 18gt400's voorzien van wat nieuwe basskisten.
    De afmetingen van de kast zijn voorlopig: 60 x 70 x 123

  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Dit lijkt erg op de Mach sub waar origineel de Beyma 18 G 550 in zat.
    Heb je gegevens over de inhoud van de kast en de tuningsfrequentie?
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • bksound
      • May 2012
      • 56

      #3
      Welja, voorlopig alleen maar de buitenmaten. Die zijn 60cm x 70cm x 123cm. We crossen de subs en de tops passief en hebben voorlopig nog niet zoveel kennis omtrent het crossen. We zijn nog steeds onszelf aan het opleren en leren door ervaring. De parameters van de 18gt400's zijn de volgende:

      specs

      rated imp 8 Ohms
      power cap. 400 wattsS par
      sens 89 db
      freq range 30-3000 hz
      recomm. encl vol 80-200 l
      voice coil 4"
      bl factor 22.4 N/A
      Mm 0.145 kg

      T-S parameters

      fs 40 hz
      Re 5.5 Ohm
      Qms 8.77
      Qes 0.4
      Qts 0.38
      Vas 185 l
      no[?] 2.8%
      Sd 0.11 m²
      Xmax 7 mm
      Vd 770 cm³
      Le 1.6 mH

      Bedankt alvast voor de hulp!

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Ik heb het niet over de cross-over frequentie maar over de tuningsfrequentie van de baspoorten.
        Op de foto zie ik slechts 6 gaten als baspoort, zit daar uiteindelijk nog een pijp achter?
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • bksound
          • May 2012
          • 56

          #5
          Voor zover ik hier nu kan op antwoorden kan ik je meegeven dat dit enkel en alleen gaten zijn. Geen pijpen ofzo die er achter zitten. Hoe kan ik de tuningsfrequentie berekenen? Ik probeer dit dan zo snel mogelijk eens te doen.

          Bedankt alvast!

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Daar zit je probleem, zo uit mijn hoofd moeten er pijpen in van 150mm lang om de tuningsfrequentie op 45 Hz te krijgen.
            Nu is die veel te hoog waardoor de drivers in het gebied dat ze weer moeten geven ongecontroleerd grote uitslagen gaan maken doordat ze praktisch geen weerstand krijgen van de luchtmassa.
            Dus haal een stuk regenafvoerpijp van de diameter van de gaten, ik meen dat die 100 mm is en zaag er stukken van 150 mm lang van die je in de ronde gaten monteert.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • salsa
              • Jan 2007
              • 1315

              #7
              MusicXtra, +1!!!

              Er moeten bas poorten in van 150mm..

              Dave
              [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

              Comment

              • bksound
                • May 2012
                • 56

                #8
                Bedankt alvast voor jullie reacties!
                Zijn de woofers dan wel optimaal voor deze kast eenmaal de baspijpen van 15cm worden gemonteerd?
                En doen jullie berekeningen met WinISD?

                Vriendelijke groeten!

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  Het zal geen monster worden, daarvoor is het rendement en het vermogen van de drivers te laag maar ze zullen prima presteren.
                  In Winisd doe je geen berekeningen, die doet Winisd voor je. ;-)
                  Een br kast is niet meer dan een Hemholz resonator met een eigen resonantie.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • bksound
                    • May 2012
                    • 56

                    #10
                    Ik hoop dat ze inderdaad nu heel wat beter zullen klinken. Ik heb ook eens wat geëxperimenteerd met WinISD maar dat is voorlopig voor mij nog wat te veel van het goede. Bedankt alvast voor jullie tips. Binnenkort worden onze 6 kasten voorzien van deze pijpen. Iemand een gedacht wat het zal gaan schelen? Naar geluidswarmte en dergelijke? Bereik en rendement worden waarschijnlijk groter en er zal waarschijnlijk een grotere en vollere kickbas kunnen doorkomen? Of ben ik nu volledig de bal aan het misslaan?

                    Bedankt alvast,
                    Super forum en extra bedankt aan MusicXtra!

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      Je gaat van wapperende conussen naar sub..... Theoretisch kunnen jouw subs nu eigenlijk geen lage tonen produceren omdat je met het totale bereik onder de afstemfrequentie zit.
                      Probeer er eerst maar eens één en post je ervaring hier.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • bksound
                        • May 2012
                        • 56

                        #12
                        Op welke frequentie stel ik dan best onze crossover in voor de low frequencies?

                        Bedankt!

                        Comment

                        • Rolandino
                          • Mar 2007
                          • 1451

                          #13
                          Het is geen monster van een speaker maar in een goed berekende kast met goede tuning kan deze speaker je toch versteld laten staan
                          EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #14
                            Ik zou een hoogdoorlaatfilter op 35Hz en een laagdoorlaatfilter op 100Hz instellen, beiden Linkwitz Reiley 24dB/oct.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • bksound
                              • May 2012
                              • 56

                              #15
                              Neem me niet kwalijk maar in termen zoals Linkwitz Reily en dergelijke ben ik nog een grote leek. We zijn nu voorlopig aan het werk met deze crossover JB Systems XO 210.
                              Ik veronderstel dan dat ik dan het High kanaal instel op 35hz naar de topkasten en het Laag kanaal insteel op 100 Hz?
                              We zijn ook op zoek naar een nieuwere en eventueel betere crossover. Suggesties hierbij zijn meer dan welkom.

                              bedankt alvast!

                              Comment

                              Working...