dub/reggae soundsystem bouwen [let op! newbie!]

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • erik404
    • Aug 2012
    • 16

    dub/reggae soundsystem bouwen [let op! newbie!]

    Hi!

    Het plan om een eigen soundsystem te bouwen is zo'n 6 jaar geleden ontstaan en ben dit nu van plan om op z'n gemak te gaan realiseren.

    De muziek waar ik van hou en ook de doorslaggevende reden is om een eigen sound te bouwen is reggae en dub, en dan heb ik het niet over de lieve oude dubplaatjes maar over de nieuwere militante digital steppers (wie dubstep zegt kom ik opzoeken )

    hier wat linkjes naar de muziek in kwestie;

    Kanka - Rasta Children - http://www.youtube.com/watch?v=zyiDfrljq1w
    King Earthquake - Dub Power - http://www.youtube.com/watch?v=S_nfCkqzjuI
    O.B.F. - Wicked haffi run - http://www.youtube.com/watch?v=AjVli7b3-Mw

    en hier wat live footage van soundsystems waar ik door geïnspireerd ben.

    Iration Steppas - http://www.youtube.com/watch?v=qKYIWJr2YDY
    Jah Shaka - http://www.youtube.com/watch?v=0PONu4SkzeE
    Aba Shanti I - http://www.youtube.com/watch?v=3wBLkNhau-A


    goed, terug naar het plan. Ik heb wat geld, niet veel, maar ik hoop genoeg om te beginnen (2000 euro). Als ik kijk naar de soundsystems waar ik vaak bij sta (o.a. King Shiloh, Covenant, Xover Youth, Lion Youth) zie ik dat zij allemaal de superscooper (?) of een variant daarop hebben.




    Nu wil ik zelf natuurlijk ook een system gaan bouwen wat ideaal is voor dub muziek en de bassen die daar bij vrij komen, let op, dit is dus niet het laag rond de kick (80 - 140hz) maar het echte aardbeving laag 30 - 80hz. Uiteraard wil en hoef ik mij niet direct te meten aan de grote jongens in dit wereldje, ervaring en de financiën laten dit nog niet toe. Wat ik wel wil maken is een soundsystem die genoeg power heeft om een mannetje of 100 buiten of binnen een goede ervaring mbt de dubmuziek te geven, dus lekker veel bass en hopelijk wat wapperende broekspijpen

    Wat ik denk ik wil gaan maken (en aub correct me if I'm wrong PLEASE!):

    3 x superscooper met http://www.thomann.de/nl/fane_colossus_18xb.htm
    1 x midbass met 2 drivers, ik heb nog geen idee welke speakerplan hiervoor het beste is en welke driver ik hiervoor kan gebruiken.
    2 x top (1 driver per stuk), ook hier geen idee welke speakerplan te gebruiken of driver
    1 x box met tweeters en/of hoorns, wederom nog geen idee welke plan en driver te gebruiken.

    1 x versterker om de 3 scoop drivers en 2 middbass drivers aan te sturen
    1 x versterker om de top en de tweeters/hoorns aan te sturen
    1 x crossover om het signaal vanuit m'n mixer te splitten naar de sub/mid en top amp.

    Qua voorbeeld leun ik erg op de stack van King Shiloh zoals in het 1e plaatje. Ik snap dat ik hun geluid er niet mee ga evenaren aangezien ik niet genoeg geld heb om de beste en grootste drivers te kopen.

    Nu lijkt het me leuk om met mensen hier op het forum een beetje te sparren wat ik allemaal nodig heb qua drivers, plans, versterkers. Daarnaast zoals ik eerder heb aangegeven is dit allemaal nieuwe koek voor me dus moet ik nog een hoop leren over het berekenen van de load op een versterker of speaker parallel/serieel/whatever aan te sluiten, ik zal dus (ben ik bang) ook een hoop domme vragen gaan stellen.

    Daarnaast, ik heb idd al wat in m'n hoofd qua speakerplans en drivers maar dit kan allemaal nog veranderen op basis wat ik hier leer! Nogmaals, ik heb niet super veel geld dus ik kan ook niet direct het beste van het beste kopen, ik ben wel dedicated genoeg om klein te beginnen, te leren van fouten en met de maanden/jaren te upgraden.




    Ik ben zelfs zo dedicated dat ik mijn huis verkocht heb en nu weer in een kraakpand woon.



    Bless!
  • I.T. drive in
    • May 2009
    • 352

    #2
    Ik ben bang dat je dit allemaal niet gaat redden met 2000 euro.
    Als je de versterker en crossover hebt ben je wss al 800 euro kwijt.

    Comment

    • erik404
      • Aug 2012
      • 16

      #3
      Originally posted by I.T. drive in
      Ik ben bang dat je dit allemaal niet gaat redden met 2000 euro.
      Als je de versterker en crossover hebt ben je wss al 800 euro kwijt.
      zeker! ik bedoel ook niet dat 2000 mijn totale budget is, 2000 euro is wat ik op het moment heb

      ik moet ergens beginnen, wat ik aangaf, ben benieuwd naar ervaringen en opmerkingen van andere mbt de plans voor de speakerboxes/drivers en vamps/crossovers
      Last edited by erik404; 22-08-12, 12:09.

      Comment

      • dexter
        • Jul 2005
        • 433

        #4
        En jij verwacht dat er 30Hz uit een glijbaan (SA4530) komt, reken daar maar niet op.
        Wat ik niet helemaal snap ik waarom ze dan met glijbanen draaien, en ook nog een stel piezo piepers
        erbij, kan niet een fijn geluid zijn lijkt me.

        Geluids systemen die vanaf 30Hz goed hun werk doen reken maar op de A-merken en die red je never niet met 2000 Euro
        en dan met de processing, versterkers en dergelijke er nog bij.

        Comment

        • sjig
          • May 2012
          • 909

          #5
          Folded Horn? Met en beyma sm 15/k? Ken mensen die er 4 per kant voor 2500 man inzetten.

          Comment

          • erik404
            • Aug 2012
            • 16

            #6
            Originally posted by dexter
            En jij verwacht dat er 30Hz uit een glijbaan (SA4530) komt, reken daar maar niet op.
            Wat ik niet helemaal snap ik waarom ze dan met glijbanen draaien, en ook nog een stel piezo piepers
            erbij, kan niet een fijn geluid zijn lijkt me.

            Geluids systemen die vanaf 30Hz goed hun werk doen reken maar op de A-merken en die red je never niet met 2000 Euro
            en dan met de processing, versterkers en dergelijke er nog bij.
            Dus, wat is jouw advies hierin? Niet aan beginnen als je geen miljonair bent? Wat ik zei, ik hoef voorlopig niet direct het beste van het beste!

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              De sets op de foto's is allemaal 'oud hout' groot, lomp en niet te vergelijken met een modern systeem dat harder gaat, veel compacter is en ook nog eens veel beter klinkt.
              In de jaren 70 en 80 was je 'de man' met dit spul, de kans is groot dat je met wat speurwerk genoeg gebruikt spul vindt om een leuk setje samen te stellen. Stof eraf blazen, nieuw laagje warnex erop en gaan met die banaan.
              Op die manier kun je met jouw startbudget denk ik nog best ver komen.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • erik404
                • Aug 2012
                • 16

                #8
                Originally posted by MusicXtra
                De sets op de foto's is allemaal 'oud hout' groot, lomp en niet te vergelijken met een modern systeem dat harder gaat, veel compacter is en ook nog eens veel beter klinkt.
                In de jaren 70 en 80 was je 'de man' met dit spul, de kans is groot dat je met wat speurwerk genoeg gebruikt spul vindt om een leuk setje samen te stellen. Stof eraf blazen, nieuw laagje warnex erop en gaan met die banaan.
                Op die manier kun je met jouw startbudget denk ik nog best ver komen.
                Wat ik zei, ik sta 110% open voor suggesties, de superscoopers zijn dus oud lomp en outdated qua prestaties. Wat zijn dan de speakers waar ik naar moet kijken?

                Comment

                • showband
                  • May 2001
                  • 4524

                  #9
                  hallo erik404

                  welkom op het forum.

                  Een mooi reggae soundsystem gaat helemaal niet zo diep in frequentie maar kenmerkt zich nou net door de bijgeluiden van antieke " stapelsystemen"
                  (unit sound in delft verhuurt ze! duur maar orgineel)

                  Je kan makkelijk via markplaats aan oude kippenhokken komen voor een prikkie. Die dingen zijn extreem onpopulair maar wel the real thing.

                  voorbeelden:

                  biedt 100 euro....anders zijn ze te duur!


                  enz enz


                  voor de lezers:
                  soundsystems zijn een cultuurverschijnsel op jamaica.
                  die drijft op kippenhokken en dub-echoapparaten.

                  lekker belangrijk!

                  Comment

                  • frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

                    #10
                    Zijn dit geen F1 kasten?

                    Comment

                    • erik404
                      • Aug 2012
                      • 16

                      #11
                      dank voor de reacties, wat ik me nu nog afvraag, heeft het nu om bij de "oude kippenhokken" te blijven? Als er betere speaker designs zijn om het geluid strakker/mooier weer te geven dan gaat daar uiteraard m'n voorkeur naar. Tuurlijk zien die scoops er gruwelijk uit, maar als zoals hier gezegd wordt het geluid niet bijster goed is? Ik ben het niet eens met wat je zegt over het niet diep gaan en de bijgeluiden, misschien kun je daar nog iets meer over vertellen?. Ik ben vaak genoeg op sessies geweest waar ze de mids en tops killen en vol vermogen op de sub zetten, ik heb daar nog net geen klaplong aan over gehouden

                      Comment

                      • sjig
                        • May 2012
                        • 909

                        #12
                        Originally posted by frederic
                        Zijn dit geen F1 kasten?
                        Geloof van niet. F1 zegt zelf altijd geen compressie drivers te gebruiken. Maar gewoon 5" en 6" geloof ik.
                        En F1 heeft vierkante hoorn constructies (dat ding in het midden..) deze zijn rond!

                        Je zou eens kunnen kijken naar 2 folded horns? Zijn wel groot, maar komt wel flink wat geluid uit.


                        offtopic, ik vind al die glijbanen etc. meer iets voor op de kermis. Klinkt ook nergens naar..

                        Comment

                        • R. den Ridder
                          • Sep 2000
                          • 1500

                          #13
                          Hoi,

                          Tof man, roots en dubsystemen kunnen er nooit genoeg zijn, al is het niet eens mijn muziek. glijbanen (jbl disco 100/200) zijn altijd een goed begin

                          maargoed, ik denk dat de specifieke kennis voor dit type systemen die feitelijk ingaan tegen alle wetten van moderne geluidstechniek (hoezo is lobbing een probleem?) op dit forum redelijk beperkt. aangezien het zo'n specifieke vraag is zet ik hieronder een link naar een engels forum neer waar alle kennis op dit vlak gebundeld is. als de moderator het hier (begrijpelijkerwijs) niet mee eens is, verwijder dit bericht dan maar, en mail ik de poster direct. aangezien het andere forum echter niet gelieërd is aan een bedrijf dicht ik mezelf even deze vrijheid toe.

                          cabinet plans, loudspeaker plans, pro audio designs, cabinet designs, horn plans, sound system photos, sound system, speaker design, speaker design, build your own speakers, speaker plans, pro audio parts, horn design, Speaker Limits

                          Comment

                          • erik404
                            • Aug 2012
                            • 16

                            #14
                            Originally posted by R. den Ridder
                            Hoi,

                            Tof man, roots en dubsystemen kunnen er nooit genoeg zijn, al is het niet eens mijn muziek. glijbanen (jbl disco 100/200) zijn altijd een goed begin

                            maargoed, ik denk dat de specifieke kennis voor dit type systemen die feitelijk ingaan tegen alle wetten van moderne geluidstechniek (hoezo is lobbing een probleem?) op dit forum redelijk beperkt. aangezien het zo'n specifieke vraag is zet ik hieronder een link naar een engels forum neer waar alle kennis op dit vlak gebundeld is. als de moderator het hier (begrijpelijkerwijs) niet mee eens is, verwijder dit bericht dan maar, en mail ik de poster direct. aangezien het andere forum echter niet gelieërd is aan een bedrijf dicht ik mezelf even deze vrijheid toe.

                            www.speakerplans.com
                            Dank, ik had daar inderdaad ook al een bericht gepost!

                            Comment

                            • jans
                              • Feb 2003
                              • 869

                              #15
                              Originally posted by sjig


                              offtopic, ik vind al die glijbanen etc. meer iets voor op de kermis. Klinkt ook nergens naar..
                              Dan heb jij nog nooit een goede glijbaan gehoord.
                              Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

                              Comment

                              Working...