Zelfbouw top voor forummers

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    Zelfbouw top voor forummers

    Omdat ik heel vaak lees dat de bouwers van de zelfbouwsub op zoek zijn naar een bijpassende top toch maar besloten een eenvoudig te bouwen topkast voor forummers te gaan ontwerpen.
    Zelf zit ik te denken aan een 12" met daarboven een 1,4 of 2" hoogdriver eventueel voorzien van een passief filter.
    Maar om een zelfde werkwijze te volgen als bij het subje hier dus ook weer volop de mogelijkheid om wensen en eisen te ventileren.
    Ik zal deze dan gaan destilleren en proberen het ontwerp zoveel mogelijk tegemoet te laten komen aan jullie wensen,
    Dit keer zullen de tekeningen ook als DXF beschikbaar komen zodat er vrij eenvoudig met een CNC bank een bouwpakket samengesteld kan worden.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!
  • kvdb013
    • Nov 2010
    • 337

    #2
    Ik denk dat het verstandig is om voor de 1,4 inch hoogdriver te gaan, 2 inch hoogdrivers zijn doorgaans nogal aan de prijs t.o.v een 1,4 inch.
    Discussiƫren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

    Comment

    • SPS
      • Mar 2004
      • 1662

      #3
      Originally posted by kvdb013
      Ik denk dat het verstandig is om voor de 1,4 inch hoogdriver te gaan, 2 inch hoogdrivers zijn doorgaans nogal aan de prijs t.o.v een 1,4 inch.
      En niet alleen de drivers, maar ook de betere hoorns voor 2 inchers zijn schreeuwend duur..
      Bovendien hoor ik liever een 1,4 dan een 2 incher. Een diafragma van 3,5 of 4 inch is dan weer wel lekker qua belastbaarheid.
      Maar ja, alles heeft z'n prijs nietwaar.

      Op welke prijsklasse mik je voor de top?

      Paul
      Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Nog geen idee wat de prijs van de top zal gaan worden, als de wensen een beetje duidelijk worden zal ik componenten gaan zoeken die zoveel mogelijk aan alle eisen voldoen en daar het ontwerp omheen maken.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • dexter
          • Jul 2005
          • 433

          #5
          Wat ik graag zou zien is een 12 inch topkast die tilbaar is dus laten we zeggen kilotje of 30 maximaal,
          Een afstraling kiesbaar of roteerbare hoorn oid met smalle en of brede afstraling bijvoorbeeld 60x40 of 90x60 of zoiets, zodat de top standalone te gebruiken is of met meerdere per kant boven lading subs.
          1.4inch of 2 inch hoogdriver laatik de keuze aan jou over jij hebt daar meer kaas van gegeten en kwa geluid zal het niet alles uitmaken denk ik.

          Comment

          • Dj Gino V
            • Feb 2009
            • 237

            #6
            Originally posted by dexter
            Wat ik graag zou zien is een 12 inch topkast die tilbaar is dus laten we zeggen kilotje of 30 maximaal,
            Een afstraling kiesbaar of roteerbare hoorn oid met smalle en of brede afstraling bijvoorbeeld 60x40 of 90x60 of zoiets, zodat de top standalone te gebruiken is of met meerdere per kant boven lading subs.
            1.4inch of 2 inch hoogdriver laatik de keuze aan jou over jij hebt daar meer kaas van gegeten en kwa geluid zal het niet alles uitmaken denk ik.
            ik sluit mij volledig aan bij dexter hij moet hanteerbaar blijven maar in de zelfde stijl als de DHZ
            en cnc tekeningen komen goed uit want heb juist iemand in mijn buurt gevonden met zo'n machien

            mvg Gino V

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Uiteraard wordt hij dezelfde stijl als de sub.
              Als afstraling is het meest praktisch 90*40Ā°, dit omdat de meeste er slechts Ć©Ć©n per kant zullen bouwen, daarbij is een grote verticale afstraling ongewenst vanwege reflecties via plafond en grond en heb bij een roteerbare hoorn niet meer worp.
              En, 'last but not least' de keuze in hoorns wordt wel heel erg beperkt wanneer hij verticaal een zelfde inbouwmaat moet hebben als horizontaal.
              De keuze voor een 1,4" of een 2" driver heeft ook alles met de worp te maken, een 2" is al vanaf 800 Hz inzetbaar waardoor de 12" ontlast wordt en met name stemmen makkelijker doordrukken.
              Nadeel van een 2" is dat die vrij snel agressief worden in het 2,5 kHz gebied wat met een passief filter lastig te corrigeren is.
              De sub is ook niet bedoelt om complete stadions mee te vullen, denk dat een 12"/1,4" top al snel in staat is om twee subjes bij te benen en met twee subjes en Ć©Ć©n top per kant heb je al een heel dikke set staan.
              Allemaal afwegingen die ik voor een groot deel aan jullie over laat, mij gaat het erom een top te ontwikkelen die erg goed klinkt en binnen het gebruiksdoel en budget van een zo groot mogelijke groep valt.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • I.T. drive in
                • May 2009
                • 352

                #8
                JAAA een zelfbouw top!
                Misschien overweging om er vliegpunten in te zetten?
                Ik weet niet of dit nodig is, maar lijkt me altijd handig.
                Wat ik bij toppen ook altijd wel handig vindt is dat de kabels soort van gezekerd zitten.
                Bijv. de connectors onder een hoek.

                Comment

                • Stefan
                  • Jun 2003
                  • 27

                  #9
                  Ik zou gaan voor een top bedoeld om te worden gecombineerd met 2-3 forumsubs. Geen fullrange eisen dus, maar hard en zuiver boven de 100hz. Ik zou juist niet gaan voor een laag gecrossde 2" hoogdriver. Als je toch al 15" subs hebt kunnen die wel tot 90-100hz door.

                  Als je dan voor je top een woofer pakt die het goed doet vanaf 90-100hz dan kan deze ook wel tot de 1,5khz door, waarna een 1,4" hoogdriver het over kan nemen. Hierdoor blijft je top compact (litertje of 30 netto zou genoeg moeten zijn) en de prijs blijft binnen de perken.

                  Neodymium heeft vanwege het gewicht voorkeur (vooral voor de woofer). Voor de woofer zou je bijvoorbeeld eens kunnen kijken naar de Eighteensound 12ND710 (25-30 liter, getuned op 95-100hz)

                  Ik zou alles actief filteren. Versterkervermogen is tegenwoordig toch bijna gratis. Daarnaast kun je dan ook (oa) looptijdverschillen beter en eenvoudiger corrigeren dan met een passieve oplossing.

                  Comment

                  • dexter
                    • Jul 2005
                    • 433

                    #10
                    Ja dat is ook een goede optie hem echt als top te ontwerpen, lijkt me goed plan in elk geval.
                    Ik wnes liever wel een met passief filter want ik wil neit met extra versterkers slepen, en aangeizne goede versterkers
                    nog altijd ene bom duiten kosten passief. Zoveel leverd het denk ik ook niet op. En evnetueel kun je altijd met je speakermanagement
                    de boel wat eq-en enzo.

                    Comment

                    • showband
                      • May 2001
                      • 4524

                      #11
                      verzoekjes?

                      omdat de forumsubs behoorlijk laag getuned zijn is een droog, duidelijk midlaag echt wel prettig om de band strak te krijgen.

                      voor gebruik bij meer dan alleen dj's aub zorgdragen voor goede verstaanbaarheid.

                      kortom aub nadruk op goed mid en midlaag.
                      lekker belangrijk!

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        #12
                        Verstaanbaarheid zit vooral in het gebied rond de 2,5 kHz en is erg gevoelig voor fasefouten.
                        Om die reden zou ik een 2"driver prefereren, die kan laag crossen, zo rond de 800 Hz.
                        Een 12" tunen op 100 Hz ben ik persoonlijk geen voorstander van, de mooiste weergave krijg je wanneer de Fc net boven de Fs ligt, dat geeft tevens de mogelijkheid om iets lager dan 100 Hz te crossen.
                        Ander voordeel hiervan is dat de toppen dan ook stand-alone ingezet kunnen worden bij achtergrond muziek of heel kleine klusjes.
                        Maar, jullie met z'n allen bepalen het uiteindelijk, ik stuur slechts hier en daar bij wanneer het teveel af gaat wijken van het oorspronkelijke plan.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • Rolandino
                          • Mar 2007
                          • 1451

                          #13
                          De kast zou idd multifunctioneel moeten zijn. Dan heb je er meer plezier van en is de kast in verschillende situatie's te gebruiken.

                          Ideaal beeld is idd een kast die als top en als fullrange te gebruiken.
                          de kast in passief of aktief gebruik ontwerpen.
                          Goede verstaanbaarheid
                          makkelijk te bouwen
                          budget van speakers moet betaalbaar zijn ( grotere doelgroep )

                          Zal wel goed komen TS kennende.

                          We wachten af.
                          EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

                          Comment

                          • dexter
                            • Jul 2005
                            • 433

                            #14
                            Wat natuulijk wel kan is bijvoorbeeld een top ontwerpen waarbij je zelf kan kiezen welke hoorn afstraling je in de kasten bouwt bijvoorbeeld keuze uit 2 hoorns.
                            Ook en optie is zowel actief als passief te kunnen filteren keuze ligt bij de bouwer.

                            Comment

                            • daviddewaard
                              • Mar 2008
                              • 627

                              #15
                              punten die mij praktisch lijken:
                              hoorn type nemen die zowel in 60x40 als 90x40 dezelfde maat heeft. volgens mij hebben alle beyma hoorns in 1,4 inch dezelfde maat en zijn vierkant dus draaibaar. hier kan dus eventueel een adapter op bij 1 inch driver
                              actief/passief aanstuurbaar.
                              lichtgewicht met neo drivers
                              vlieghardware!
                              en zeker niet onbelangrijk een goede klank
                              A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

                              Comment

                              Working...