Zelfbouw aktieve sub + normale amp?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Contour
    • Feb 2001
    • 1018

    Zelfbouw aktieve sub + normale amp?

    Hallo iedereen,

    Ik heb pas geleden een nieuwe zwaardere versterker aangeschaf voor mijn baskasten. De oude versterker gebruik ik daarom niet meer.

    Nu was mijn plan om deze versterker te bruggen (het is een Yamaha P-1600 die dan 460W levert aan 8 ohm) en in te bouwen in een nog te ontwerpen baskast.

    Nu is mijn voornaamste vraag of het wel goed is om hiervoor een 19" amp te gebruiken. Zal deze bestand zijn tegen de constante trilling van de kast?

    Ik zit er over te denken om een echte SUB woofer te bouwen dus eentje die echt de 20Hz haalt. Hiervoor zijn bijvoorbeeld leuke 12" chassis te koop van Peerless (XLS - serie) met een zeer grote slag van 40mm.

    wwet jij nog tips en trucs of ervaringen hiermee ik hoor het graag...

    MVG Contour



    Bijgewerkt door - geluidmoderator op 09/09/2002 23:27:40
  • Techieguy
    • Dec 2001
    • 227

    #2
    Peerless XLS is volgens mij meer HiFi...

    _________________________
    \"Het is nevel GEEN rook!!\"

    Comment

    • FiëstaLj
      • Oct 2000
      • 2068

      #3
      Er zijn ook speciale amps voor inbouw... (www.heuff.nl sad inbouwversterkers)

      Misschien is dit meer iets voor je

      Maar wij hebben LEM, bezoek de site
      Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

      Comment

      • (m)IRON
        • Jun 2001
        • 196

        #4
        Een 12 inch kast zal niet zo groot zijn, toch? En die P-serie is wel heel diep dus krijg je wel een erg diepe kast, CIAW(!)

        --->>>Klik hier<<<---
        --->>>Klik hier<<<---

        Comment

        • Remco vd Werff
          • Apr 2001
          • 753

          #5
          Aan het feit dat er speciale inbouwamps bestaan, heeft Contour niet zo veel, aangezien hij juist zijn stofhappende amp aan het werk wil zetten.

          Over de diepte, daar zal wel over na gedacht zijn he, ook zal die kast niet heel klein zijn, omdat hij zo laag moet kunnen en anders valt nog wel met de afmetingen te spelen.

          Nu de echte vraag: ik kan daar niet erg veel over zeggen, maar ik weet wel dat bij bv de SA BB de versterker in een aparte kast zit. Dit is wel gewoon een 19" ding, dat alleen geen behuizing heeft. Bij de Axys actieve subs, zitten de amps niet in een aparte behuizing en staan dus rechtstreeks in contact met de speakerbehuizing. Het lijken allemaal redelijk normale versterkers, die alleen niet in de diepte gebouwd zijn, maar in de hoogte. Dus je 19" amp verticaal tegen de achterwand.

          Niet de meest ideale oplossing, maar bij goed inbouwen wel te doen denk ik.

          Succes in ieder geval en ik zie het resultaat nog wel....

          Groeten, Remco
          Groeten, Remco

          Comment

          • Destiny
            • Jul 2001
            • 899

            #6
            Waarom een 12 inch en geen 15 of 18?

            DJ Jip
            MSN: destinygemert@hotmail.com

            Zoek en gij zult vinden... vind gij niet dan is het zoek!

            Comment

            • FiëstaLj
              • Oct 2000
              • 2068

              #7
              12" is sneller.. ?

              Maar wij hebben LEM, bezoek de site
              Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

              Comment

              • bertuss
                • Jan 2002
                • 816

                #8
                20hz. is langzamer.....?
                maaruu. volgens mij moet een yamaha wel tegen een trillinkje kunnen. en als je hem inbouwd, maak je toch een apparte ruimte in je box, als dat mogelijk is. kun je meteen met extra koeling werken ivm hitte van je amp.

                Comment

                • Ad mies
                  • Aug 2000
                  • 11

                  #9
                  Dromen!

                  Vergeet die 20 hertz maar want dat haal je van zijn lang zal me leven niet .
                  En dan toch zeker niet op een fatsoenlijk vermogen

                  mvg ad mies

                  Comment

                  • Contour
                    • Feb 2001
                    • 1018

                    #10
                    Hallo Ad,

                    Je moet eens kijken naar de aktieve subwoofers die je bijvoorbeeld kan kopen bij Speakerland en Speaker&Co. Deze gebruiken het 12" XLS-langeslag chassis van Peerless in combinatie met een 12" passieve konus. Met behulp van een boost van 6dB bij 20Hz loopt de frequentiekarateristiek recht tot 20Hz.

                    Aangezien de Yamaha P-1600 niet zoiets als een basboost heeft zal ik of een equalizer moeten gebruiken of een aparte schakeling in elkaar solderen. Naar dat laatste gaat mijn voorkeur uit. De subwoofer zou worden aangesloten via de subwooferuitgang van mijn crossover en dan waarschijnlijk pas meepelen onder de 40-50Hz.

                    Voor diegenen die vroegen waarom 12": een 12" heeft een kleinere behuizing nodig dan een 15" of 18" met dezelfde onderste grensfrequentie. De 12" moet natuurlijk wel veel lucht kunnen verzetten maar daar is die Peerless wel goed voor met een lineaire x-max van 25mm piek-piek.

                    Sowieso zal de Yamaha in een aparte ruimte komen. Dit omdat hij ook aan de achterkant verse lucht moet kunnen zien. Bovendien zitten de aansluitingen aan de achterkant.

                    MVG Contour

                    Comment

                    • maico
                      • Jan 2002
                      • 62

                      #11
                      citaat:
                      Hallo Ad,

                      Je moet eens kijken naar de aktieve subwoofers die je bijvoorbeeld kan kopen bij Speakerland en Speaker&Co. Deze gebruiken het 12" XLS-langeslag chassis van Peerless in combinatie met een 12" passieve konus. Met behulp van een boost van 6dB bij 20Hz loopt de frequentiekarateristiek recht tot 20Hz.

                      Aangezien de Yamaha P-1600 niet zoiets als een basboost heeft zal ik of een equalizer moeten gebruiken of een aparte schakeling in elkaar solderen. Naar dat laatste gaat mijn voorkeur uit. De subwoofer zou worden aangesloten via de subwooferuitgang van mijn crossover en dan waarschijnlijk pas meepelen onder de 40-50Hz.

                      Voor diegenen die vroegen waarom 12": een 12" heeft een kleinere behuizing nodig dan een 15" of 18" met dezelfde onderste grensfrequentie. De 12" moet natuurlijk wel veel lucht kunnen verzetten maar daar is die Peerless wel goed voor met een lineaire x-max van 25mm piek-piek.

                      Sowieso zal de Yamaha in een aparte ruimte komen. Dit omdat hij ook aan de achterkant verse lucht moet kunnen zien. Bovendien zitten de aansluitingen aan de achterkant.

                      MVG Contour

                      Heb ik totaal niets aan toe te voegen, goed gezegd Contour. Alleen dacht ik altijd dat een 18 inch speaker lager kon dan bv een 15 inch. Nu is dat dus niet zo, maar hoe zit dat dan met de prijs die je betaald voor een 12inch waar een hele goede laag uit komt en wat betaal je dan weer voor een 18 inch waar dezelfde laag uit te halen valt??

                      Maico

                      DS Events: only vinyl and technics
                      DS Events: only vinyl and technics

                      Comment

                      • Contour
                        • Feb 2001
                        • 1018

                        #12
                        Voor PA-gebruik zou ik voor het laag altijd 15" of 18" gebruiken. Dit zijn speakers met een hoge belastbaarheid, een hoog rendement en een redelijk grote luchtverplaatsing en het belangrijkste een enorme betrouwbaarheid!

                        Er zijn zeker goede PA woofers te vinden waarmee een uitstekende hifi-subwoofer is te bouwen bijv. RCF L18P300 met een lineaire x-max van 24mm piek-piek. Het nadeel is echter de behuizing, die is behoorlijk groot.

                        Het genoemde Peerless XLS-chassis haalt de 20Hz (met boost) in een behuizing van ongeveer 35liter netto. Dat is dus zeer compact. Vandaar dat deze subwoofer zo populair is onder hi-end audiofielen.

                        Ik zou deze subwoofer natuurlijk alleen thuis gebruiken om net dat onderste stukje laag onder de 35Hz ook strak te krijgen.

                        Een 18" speaker heeft meestal een hogere bewegende massa dan een 15". Daardoor heeft de 18" een iets lagere grensfrequentie wat altijd een voordeel is bij het weergeven van de zeer lage tonen. Echter de combinatie van speaker/kast bepaald uiteindelijk wat de luisteraar zal ervaren. Een zeer leuke 18" laagdriver is bijv die van Seismic (bassmaxx)

                        MVG Contour

                        Comment

                        • ties
                          • Jan 2001
                          • 38

                          #13
                          hallo,

                          aller eerst ad welcome back !!
                          20 hertz uit een 12" kastje lijkt mij ook wel erg laag en ook erg onzinnig 20 hertz hoor je eigenlijk toch niet eens meer en je verliest een heleberg vermogen he waarom niet lekker vanaf 40 hertz laten lopenzal je toch niet echt horen ja je zal wel iets missen maar is dat dan de moeite en je haalt wel veel meer druk denk ik zo. enne correct me if i'm wrong :P :P

                          Drive-in show
                          Mighty Paradise.
                          Drive-in show
                          Mighty Paradise.

                          Comment

                          • michiel
                            • May 2001
                            • 1032

                            #14
                            Hallo ties,

                            Volgens mij gaat Contour de sub niet voor PA gebruiken. En in de hifi wereld is druk echt niet het belangrijkste. Ik denk dat jij ook liever 20 Hz op normaal volume in je huiskamer wilt dan 50 Hz op 130 dB.
                            En zoals contour al zei, hij wil de allerlaagste frekwentie's strak hebben, en dat zou zelfs met een 10" moeten lukken.

                            Nog een vraagje aan Contour, ga je die peerless samen met de passive radiator gebruiken, of maak je een andere kast voor?

                            En wat die versterker betreft, ik zou hem gewoon uit de luidsprekerkast laten. Ik heb liever alles los, zodat je er altijd nog bij kan als er wat mis is.

                            Groeten, michiel
                            Groeten, michiel

                            Comment

                            • bertuss
                              • Jan 2002
                              • 816

                              #15
                              voor hifi is het wel mooier als je bv een interne amp hebt. anders heb je een yamaha in je kamer staan.....leuk voor de kenners, maar iemand anders denk al gauw dat het een zooitje is.
                              en wat betreft de box, maak je een gewone box, en zet je er dan een stuk bovenop voor je amp, en dan later alles aan elkaar maken?
                              ennu wat betreft die eerder genoemde 10". die kunnen wel degelijk 20hz halen ja. ik heb al menig carfif subwoofer gezien met een mega piek-piek slag.
                              misschien ook een ideetje, om een carhifi woofer te kopen.
                              die halen het wel in een woonkamer. maar zoals bekend, voor pa zijn die dingen niks waard.


                              Comment

                              Working...