18 sound 8 kit

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kvdb013
    • Nov 2010
    • 337

    18 sound 8 kit

    ik heb laatst een zelfbouw project gemaakt ,en mischien vinden jullie het leuk om de fotos daarvan te zien en daar een reactie daarop te geven.


    stap 1: freesmallen gemaakt van mdf.



    [IMG][/IMG]

    stap 2: front gefreesd + baspoorten gemonteerd.

    [IMG][/IMG][IMG][/IMG]


    stap 3: alle panelen even passen en in elkaar zetten d.m.v schroeven en constuctielijm.


    [I[IMG][/IMG]MG][/IMG]

    ]IMG][/IMG]


    stap 4: speakon conectors + statiefflens infresen.


    [IMG][/IMG][IMG][/IMG][IMG][/IMG][IMG][/IMG]
    Discussiëren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen
  • kvdb013
    • Nov 2010
    • 337

    #2
    stap 5: rooste op maat maken en passen


    [IMG][/IMG][IMG][/IMG]

    stap 6: alles goed schuren en in de warnex zetten d.m.v structuurroller.



    IMG][/IMG][IMG][/IMG][IMG][/IMG]


    stap 7: het filter maken en speakers monteren.

    [IMG][/IMG]

    en tot slot het eindresultaat.


    [IMG][/IMG][IMG][/IMG][IMG][/IMG]
    Discussiëren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Dat ziet er heel deftig uit.
      Ben alleen niet weg van de kroonsteentjes die je in je filter gebruikt, die hebben nogal eens de neiging los te gaan.
      Als je ze al gebruikt zou ik er zeker adereindhulsjes bij gebruiken.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • DJ Antoon
        • May 2005
        • 1681

        #4
        Erg netjes, maar zo te zien zal het niet de eerste keer geweest zijn.

        Comment

        • kvdb013
          • Nov 2010
          • 337

          #5
          @ musicxtra, dat zou ik idd even kunnen doen. Je staat toch raar te kijken als er ineens speakers uitvallen.

          @ Antoon, om heel eerlijk te zijn heb ik hiervoor alleen 2 dhz subs gebouwd. Maar ik moet ook zeggen dat ik een opleiding interieurbouwer gevolgd heb.
          Discussiëren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

          Comment

          • drbeat
            • Jun 2012
            • 671

            #6
            Dat is toevallig, ik ben zelf ook voornemens dit ontwerp na te bouwen, graag zou ik eens willen weten hoe ze nu bevallen en hoe ze klinken? Ik zelf ben van plan dit als topkastjes te gaan gebruiken onder twee Br115 basskastjes geladen met de bijbehorende 18 sound speakers per kant. dus in totaal 2 topkastjes en 4 basskastjes. Visueel krijg je dan een soort Actor setje.
            Volgens mij heb je dan een lekker compact setje, waar je een klein zaaltje en wat groter kroegje prima mee kunt bedienen met een live bandje. Geen mettalband maar een allround rockcoverband met een geballanceerde mix. 2 gitaren, drums en bassgitaar en zang. (mixer bij de drums en de gitaristen stellen zelf hun gitaargeluid bij een solo net iets harder zodat hij er net bovenop komt te liggen, drums is digitaal)

            Kwa filtering zal het in de basskasten misschien anders moeten, maar dat kunnen we hier wellicht in de discussie mee nemen als je basskastjes onder deze tops zou plaatsen, maar dat kan ook een hersenspinsel zijn van me.


            O ja, Waar halen jullie je filtermateriaal vandaan? Website, leverancier enz.?

            Ik neem aan dat het geplaatste filter zo gebouwd is als de specificaties van 18sound. Zou je zelf nu al kunnen zeggen of het filter aanpassingen nodig zou hebben?

            Mijn inziens is het in deze opstelling en dit gebruik prima mogelijk om met 1 versterker en de ingebouwde filters een heel net geluid weg te zetten, dit is ook mijn doel om dit op deze manier toe te gaan passen op een Crest VS 1100.
            Hij draait dan op 2 Ohm, op het maximale wattage. (natuurlijk met een EQ voor de fintuning) Het voordeel is dat je op deze manier simpel, snel een compact setje wegzet toegespitst op de eigen band.

            Volgens mij zijn dit prima topkastjes er voor, natuurlijk is het altijd uitproberen en testen en fintunen tot je een perfect geluid hebt met je bandje en ik denk dat die 18 sound kastjes van erg goede kwaliteit zijn.(correct me if i'm wrong). Zou ze graag eens ergens willen beluisteren... Want ik loop al een tijdje met dit idee en nu is de mogelijkheid er om het tot daden te laten komen.
            Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

            Comment

            • frederic
              • Jan 2006
              • 3511

              #7
              2 8" topjes op 4 BR115 subjes? Ik denk dat dit toch wat buiten proportie is met die subs.

              Comment

              • drbeat
                • Jun 2012
                • 671

                #8
                Wie weet zijn 2 basskastjes voldoende, heb de materialen en speakers en filtermateriaal al in huis. De subs bouwen gaat in stappen kwa bouwen en speakers bestellen. Ik maak wel de kastjes alvast en bouw ze later verder af. Mijn gedachte achter 2 basskastjes per kant is geredeneerd op basis dat ik heel gemakkelijk met een eq en op de mengtafel bass er uit kan halen zodat de versterker zijn vermogen niet alleen verstookt aan het laag maar aan het hele spectrum. Een versterker moet vaak bij een wat hoger vollumme al veel meer vermogen wegstoken aan het laag dan aan de tops.,Vind het zelf makkelijker mixen als ik er bass af moe t halen dan als dit er bij gedraaid moet worden. In principe dragen de subs de bassgitaar,kick,flortom en in lichte maten de toms en het laagste van de gitaren.de tops zijn voor zang en de definitie van de gitaren en bass en drums. Op dit moment doe ik dit nu ook met de set die we huren en dat werkt heerlijk. Het mooie is dat je over het hele spectrum meer ruimte/overhead houd in je set en je vermogen van de versterker beter kunt benutten en sturen.je werkt immers met 1 versterker.en niet met 2 waarmee je actief mee kunt aansturen. De keuze van 1 versterker heeft meer mijn voorkeur,zeker met 1 die op 2 ohm stabiel is is dat je hierdoor het meeste vermogen uit je versterker haalt en dus hem op en top gebruikt.
                Mijn inziens is een versterker inzetten op 8 ohm weggegooid geld als je met 4 ohm een lichtere goedkopere versterker kunt toepassen .maar dat is een mening en ik begrijp ook waarom je in andere situaties hier wel voor zou kiezen.

                Lage freqenties hebben nu eenmaal meer vermogen nodig om hoorbaar te zijn dan de midden en hoge frequenties. Ik ken de subs in ieder geval wel kwa klankkleur en rendament. Alleen de tops nog niet kwa horen. Maar als je de opgegeven specificaties leest en interpeteerd dan zijn het toch indrukwekkende kastjes voor dat formaat kwa rendament en output.

                Of mijn redenatie kwa inzet van het laag juist is met toepassing van deze nieuwe speakers is natuurlijk alleen te verifieren door de set eerst met 2 subs te testen en later met 4. Dan is er een vergelijk mogelijk en kun je daadwerkelijk concluderen wat de meest beste oplossing is.
                Al met al het proberen en testen waard denk ik.
                Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  Veel teveel laag neerzetten om het uiteindelijk met je EQ weer weg te draaien? En het dan zonde vinden om een versterker 'maar' met 8 Ohm te belasten?
                  Daar zit een logica in die ik ff niet kan volgen.
                  Normaal gesproken configureer je een set zodanig dat deze qua vermogen redelijk in balans is.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • drbeat
                    • Jun 2012
                    • 671

                    #10
                    Originally posted by MusicXtra
                    Veel teveel laag neerzetten om het uiteindelijk met je EQ weer weg te draaien? En het dan zonde vinden om een versterker 'maar' met 8 Ohm te belasten?
                    Daar zit een logica in die ik ff niet kan volgen.
                    Normaal gesproken configureer je een set zodanig dat deze qua vermogen redelijk in balans is.
                    Dit laatste is ook de bedoeling, wellicht kun je het prima af met 2 basskastjes per kant en is het toepassen van 4 subs helemaal niet nodig en wellicht not done. Dat zou natuurlijk ideaal zijn.

                    Maar er zijn wel systemen die met enkel 8" of zelfs met 7" werken en aangevuld worden met 2 subspeakers per kant, vandaar mijn idee daarover. Maar dit zijn wat stevigeriger gefilterde systemen waarbij de sub wat verder door gaat (150Hz - 800Hz) en de aansluiting met de top start bij de 300Hz - 400Hz.
                    De gebruikte speakers in de kasten zijn ook niet te vergelijken met elkaar maar het uiteindelijke speakersysteem is natuurlijk wel vergelijkbaar kwa klankkleur met elkaar uiteindelijk.

                    Wat mij opvalt is dat bv PHL sub speakers pas echt beginnen te werken met een wat hoger vermogen en dus geluidsdruk, attans de speakers waar ik ervaring mee heb van PHL. de speakers van 18 sound zijn wat dat betreft kwa rendament tov het er in gestopte vermogen veel rendabeler. PHL moet je aardig op zijn donder geven kwa vermogen wil hij echt lekker mee gaan doen. maar het is ook een speaker van een heel andere prijsklasse.

                    Binnenkort heb ik de subs en topkasten gereed en gaan we het uitproberen. Mocht het zo zijn dat de 2 extra gebouwde subs niet nodig zijn is dat mooi mee genomen. Ik bouw in ieder geval 4 tops en subs voor mij en een bevriende kleine drive in. mocht hij in een zaaltje staan waar het net niet genoeg is, kan hij mijn set mee nemen en actief gaan filteren voor de subs en tops, dus 2 tops per kant en 2 subs per kant, of 4 subs mocht dit uitwijzen. en andersom als wij net wat tekort komen kunnen we dat zo uitwisselen. Beide hebben we de zelfde versterker en een crossover/speakermanagementsysteem is in samenspraak geen grote investering. voor grote kroegen en zalen huren wij toch geluid bij een geluidsbedrijf.

                    Voor mij als muzikant is het prettig zelf een installatie te bezitten voor een klein zaaltje en wat groter kroegje. Vooral om dat de drums Digitaal is en dus versterking nodig heeft is dit natuurlijk een pre. Door een digitale tafel te gebruiken kun je snel en eenvoudig soundchecken en is het systeem snel aan te passen met de EQ. Veel kleinere kroegjes vinden dit ook erg prettig omdat er meestal tijdens een soundcheck al mensen in de kroeg of het zaaltje aanwezig zijn en die klanten zitten niet te wachten op een soundcheck van een half tot een heel uur.
                    10 minuten is vaak al ergeniswekkend. vooral in die kleine zaaltjes en kroegjes is het even de test cd aanzetten, luisteren wat je mist en dat met je EQ toevoegen of het teveel wegnemen. Snel de drums even instellen, bassgitaar, gitaar en zang goed afstellen op feedback en klank en je bent binnen het kwartier klaar. Dat is ook het voordeel van een goed digitaal slagwerk, 1x goed afgesteld en opgeslagen en je bent voor meer dan 60% van de kroegjes in 1 keer klaar.

                    We zullen zien waar het op uitdraait. Veel mensen hebben al ervaring met de BR115 kit, en zijn veelal verbaast van de kleine afmetingen en de indrukwekkende bassweergaven. Maar met de topkast van 18sound zoals besproken zijn er bijna geen ervaringen omdat het geen systeem is wat veel gebruikt wordt of te koop is zodat er veel mensen het hebben..
                    als die topkast net zo presteerd als het subje is het zelfbouwen van dit kastje en een leuke bezigheid, en loont het om zelf te bouwen. ben dan ook zeer benieuwd naar de ervaringen van de starter van dit topic, en de reacties van andere luisteraars van zijn systeem.....
                    Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

                    Comment

                    • frederic
                      • Jan 2006
                      • 3511

                      #11
                      Heb jij eigenlijk al eens een 8" speaker naast een 15" speaker gezien?
                      Je zal wel snappen dat je met 1 8" speakertje zelden of nooit 2 15" speakers zal bijhouden.

                      Comment

                      • drbeat
                        • Jun 2012
                        • 671

                        #12
                        Originally posted by frederic
                        Heb jij eigenlijk al eens een 8" speaker naast een 15" speaker gezien?
                        Je zal wel snappen dat je met 1 8" speakertje zelden of nooit 2 15" speakers zal bijhouden.
                        Jeps: mp-audio en Focal werkt(e) (focal is gestopt met PA systemen en de ingenieur is voor zichzelf gestart met mp-audio) hier mee, met PHL speakers. een verhuurbedrijf bij ons in de buurt werkt hier al jaren mee. 1 top met 2 subsspeakers per kant. Alleen maar goede ervaringen, iedereen heeft bedenkingen maar die zijn zo verdwenen als ze het twee tellen gehoord hebben. maar ik zeg al, het is in de filters geregeld dat deze prima aansluiten.

                        echt een superset wat alle vooroordelen zoals nu met gemak overboord zet.

                        Wil natuurlijk niet zeggen dat de besproken top dit bij gaat houden. dat is een ander verhaal, ik vind dat je het proefondervindelijk moet gaan testen en dan pas het vernietigende oordeel moet gaan geven van wel of niet.

                        Maar dat het kan....bewijst Focal en Mp-audio met hun systemen. Natuurlijk botst dat op princpes die hier verkondigd worden, en de ervaring daarmee.... Het is toch prachtig dat er systemen zijn die afwijkend zijn van de regels die standaard zijn gesteld....

                        Een prachtig systeem uit Duitsland is bv TW audio die met het M-SYS-TWO 15" met 8" laat koppelen. Zijn gerenomeerde en geroemde systemen...

                        Dat zijn al 3 Systemen, en de laatste werkt met 18 Sound speakers.....dus ja die heb ik overvloed gezien en gehoord....
                        Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

                        Comment

                        • drbeat
                          • Jun 2012
                          • 671

                          #13
                          Back To Topic, Hoe bevallen de tops inmiddels na dat ze in november vorig jaar on topic met foto's zijn gezet?
                          Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

                          Comment

                          • kvdb013
                            • Nov 2010
                            • 337

                            #14
                            de topjes bevallen uitstekend. ik sta er versteld van wat een hoeveelheid geluid er uit deze kleine topjes komt.
                            qua filter betreft heb ik eerst een beyma fd250 geprobeerd (die had ik nog liggen) maar dat klonk voor geen meter. toen toch maar het ontworpen filter gebouwd en wat een verschil. je kunt natuurlijk altijd wat eq-en maar is naar mijn mening onnodig.
                            ik zou niet weten waarom ik het filter aan zou willen passen, ten eerste omdat ik daar geen kaas van heb gegeten en ten tweede ga ik er van uit dat het filter goed ontworpen is voor deze kastjes en het klinkt gewoon goed.

                            wat ik uit jou verhaal begrijp is dat je twee subs en een top op 1 kant van de crest vs1100 wilt gaan gebruiken? dan lijkt me de crest daar toch te weinig vermogen voor te hebben, die leverd 700watt op 2ohm.
                            ik stuur mijn topjes aan met een xti4000 die leverd 650watt op 8ohm.
                            ik moet ook even vermelden dat het voor mij een hobby is, dus er word enkel op verjaardagen van vrienden en familie mee gedraaid. er zal dus nooit meer dan een man of 100 van geluid mee voorzien worden.
                            Discussiëren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

                            Comment

                            • Rolandino
                              • Mar 2007
                              • 1451

                              #15
                              Hoever ben je met de subs ?

                              Heb zelf in het verleden deze subs gebouwd en was versteld wat dit kastje presteert ondanks zijn afmeting en 15" speaker

                              Zit er aan te denken om deze kastjes weer eens te gaan maken. zo ook de 8" topjes ( ook in het verleden gemaakt )

                              set destijds weer verkocht en die klant heeft er nog bij laten maken door zijn tevredenheid.
                              Last edited by Rolandino; 27-06-12, 17:45.
                              EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

                              Comment

                              Working...