JBL PRX 518 andere speakers

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MennoSWP
    • Apr 2011
    • 103

    JBL PRX 518 andere speakers

    Hi,

    In de afgelopen twee jaar heb ik al meer dan 6 keer speakers moeten reconen van mijn JBL PRX 518 powered subs, die ik verhuur voor disco feestjes (collega van mij heeft het zelfde probleem). Nu is er weer 1 stuk en wil ik voortaan andere speakers erin zetten, die wat minder makkelijk op te blazen zijn en de topjes beter bijhouden. Overigens worden de speakers gebruikt met een processor (DBX driverack PX), die zou moeten voorkomen dat hij te hard word ingestuurd in de interne amp.

    Hier gegevens van de speaker http://www.jblpro.com/catalog/genera...x?PId=49&MId=3

    Wat voor speaker zouden jullie aanraden? Ik dacht zelf aan een RCF...
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    De keus voor een bepaalde speaker is niet ff vanaf de folder te maken.
    Je zult moeten weten wat de inhoud van de kast is en op welke frequentie deze getuned is.
    Daarbij denk ik dat er in de versterker nog eens allerlei EQ settings zitten die niet kloppen met een andere speaker.
    Zou eerst eens proberen te ontdekken waardoor de speaker steeds stuk gaat en eventueel de importeur eens raadplegen.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • dexter
      • Jul 2005
      • 433

      #3
      Misschien is de PX niet juist ingesteld? En wat zegt de importeur of dealer hier zelf over?
      Serieus spul als dit mag toch niet zomaar stuk gaan laat staan 6x per jaar bij fatsoenlijk gebruik.

      Comment

      • MennoSWP
        • Apr 2011
        • 103

        #4
        Importeur kwam met de oplossing om de PX er tussen te zetten, deze had ik voorheen namelijk niet. Echter heb ik nog steeds af en toe dat hij in het rood gaat. Waar ik nog niet helemaal uit ben is de functie van de draaiknop achterin, of deze voor- of na de A/D conversie zit. Als hij ervoor zit kan het namelijk dat de sub altijd voluit moet staan voor een volledig signaal en als deze niet voluit staat kun je dus het probleem krijgen dat er te hard ingestuurd word, waarna hij dus blokgolven gaat proberen te produceren en de spoel heel heet wordt (en dus opblaast). Weet iemand hoe dit werkt met een D klasse versterker?
        Overigens ben ik niet heel dol op de klank van de JBL bas die er uit komt, heel modderig en weinig definitie. Vandaar ook dat ik overweeg om er andere speakers in te zetten.
        Last edited by MennoSWP; 07-01-12, 18:51.

        Comment

        • rdreiers
          • Nov 2009
          • 407

          #5
          Klinkt bijna als te hard.

          Welke topjes heb je er dan op zitten ?

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Originally posted by MennoSWP
            Overigens ben ik niet heel dol op de klank van de JBL bas die er uit komt, heel modderig en weinig definitie. Vandaar ook dat ik overweeg om er andere speakers in te zetten.
            Dat heeft waarschijnlijk te maken met een te grote kast of te lage tuning voor de gebruikte speaker.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • djspeakertje
              • Oct 2008
              • 1912

              #7
              Of wellicht met je PX?


              Daan
              I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
              I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

              Comment

              • MennoSWP
                • Apr 2011
                • 103

                #8
                Originally posted by rdreiers
                Klinkt bijna als te hard.

                Welke topjes heb je er dan op zitten ?
                De PRX 515, de PRX518 subjes kunnen deze echter voor mn gevoel gewoon niet bijhouden.


                Originally posted by MusicXtra
                Dat heeft waarschijnlijk te maken met een te grote kast of te lage tuning voor de gebruikte speaker.
                Dan maken de technici van JBL er een zooitje van! Er is inmiddels ook weer een nieuwe serie PRX'en, wellicht dat de oude qua ontwerp gewoon niet goed in elkaar zat?

                Originally posted by djspeakertje
                Of wellicht met je PX?


                Daan
                Dit probleem dat ik ze niet strak vind klinken had ik voor de PX al, in principe gebruik ik de px ook alleen als limiter. Voor bandjes gebruik ik Martin S18+ of S218+ en puur qua klank kun je daar zo veel meer uithalen... Verhuur de JBLs nu dan ook vooral voor DJ/carnaval etc. waar ik zelf niet hoef te schuiven

                Comment

                • dexter
                  • Jul 2005
                  • 433

                  #9
                  De limiters in de px zijn niet bepaald strak, je kan er met het grootste gemak doorheen duwen.
                  Ook zou ik de px gebruiken als crossover en zeker ook de hoogaf en laagaf filters gebruiken!
                  Ligt op dit moment je crossover frequentie of laag af filter niet te laag misschien?

                  Comment

                  • MennoSWP
                    • Apr 2011
                    • 103

                    #10
                    Originally posted by dexter
                    De limiters in de px zijn niet bepaald strak, je kan er met het grootste gemak doorheen duwen.
                    Ook zou ik de px gebruiken als crossover en zeker ook de hoogaf en laagaf filters gebruiken!
                    Ligt op dit moment je crossover frequentie of laag af filter niet te laag misschien?
                    Heb de fabriekssetings voor de 515 / 518 genomen (deze staat er als preset in), maar wel een goeie om even naar te kijken!

                    Comment

                    • salsa
                      • Jan 2007
                      • 1315

                      #11
                      Ik heb nog nooit 'strakke' bassen uit welk dan ook model van JBL gehoord, het is allemaal een beetje 'woelig' E.V heeft dat ook...
                      [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

                      Comment

                      Working...