vragen over zelfbouwsub

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vekin
    • Jun 2009
    • 33

    vragen over zelfbouwsub

    Heren,

    Enkele vraagjes over een zelfbouwsub die ik 2dehands ergens heb gekocht. Ik vind dat de subs niet de druk geven die ik had verwacht. Het is meer gerommel dan een strakke bas (zeker als ze hard staan!) Juist voor de subs (vb 1meter) is het niet uit te houden van de druk, maar vanaf je verder gaat staan (vb 10meter) voel je niets druk meer van de subs. Zijn de subs verkeerd ontworpen, gemaakt, slecht geprocessed, verkeerde versterker,…

    Nog even wat gegevens:
    woofers die er in zitten zijn 18sound 18LW1400
    Dubbele frontgeladen baskast, afmeting binnenmaat (lxbxd)in mm: (1163x530x550)
    Afmeting binnen rechthoekige baspoort in mm (137x530x220diep)
    Wordt aangestuurd met sync 3k6 versterkers (2subs per amp)
    Worden aangestuurd tot +-90Hz schat ik (is voorlopig nog een SE100 processor van JB of Ecler DP300) met een low filter op 30Hz.
    Verder moet ik het signaal van de JB processor “oversturen” (lees over 0db sturen) om voldoende output te krijgen voor de subs (met de elcer krijgen we eigenlijk te weinig output, daarom wordt deze voorlopig niet meer gebruikt). Kan dit ook een oorzaak zijn? Waarom gaan de subs niet zo hard?

    Alvast bedankt!
  • jens
    • Aug 2004
    • 1067

    #2
    de tekeningen voor deze kasten kun je vinden op http://www.speakerstore.nl/ dan weet je iig of je de juiste afmetingen te pakken heb.

    Verder zijn de lw 1400 beste speakers! ik draai met de 1300 en die doen het al jaren prima. Als ik je amp zie pomp je dr 1800 watt in op 4 ohm moet toch redelijk zijn!

    Nergens een limiter die aan staat of weet ik het in je procesor??

    hoe heb je de kasten beluisterd toen je ze kocht? en klonken ze toen wel?

    groet jens

    Comment

    • Big Bang
      • Apr 2008
      • 652

      #3
      klinkt alsof er twee subjes in tegenfase staan...
      It's time to play the music, It's time to light the lights ...

      Comment

      • Roelande
        • Jan 2009
        • 140

        #4
        De Se100 heeft een fasedraaiknop, probeer deze eens

        Comment

        • Vekin
          • Jun 2009
          • 33

          #5
          heb ze met het testen gehoord maar niet echt toen ze hard stonden.
          heb idd al met die faseverdraaiingen bezig geweest, echter vind ik het moeilijk hoorbaar of de woofers in tegenfase staan. Zal ze echter eens volledig moeten nakijken om vast te stellen of dit het geval is (kabels + subs intern, van de signaalkabels ben ik zeker dat ze allen in orde zijn)
          Ik verwachtte toch dat ik met 4 dubbele subs een tentfuif (20x35m) kon draaien van +-750 man, dit is echter niet het geval.

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Fasedraaiing bij subs hoor je heel erg goed, zeker als het twee speakers in één kast zijn die in fase gedraaid staan, dan komt er bijna niets meer uit.
            Lijkt eerder op een verkeerde (te lage) poortafstemming voor de gebruikte speakers.
            Ik heb geen idee waar je vandaan komt anders kun je wel een keer langskomen in Breukelen zodat ik voor je kan meten op welke frequentie de kast is afgestemd.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • Vekin
              • Jun 2009
              • 33

              #7
              faseverdraaiing in van de woofers onderling is het zeker niet, dan zou het eerder de ene baskast zijn tov de andere.
              @musicXtra: alvast bedankt, ik woon in wuustwezel, is wel 115km van jou, maar mss toch eens de moeite om eens af te komen als ik tijd heb, ben ook benieuwd naar jou projecten!

              Comment

              • e-sonic
                • Aug 2004
                • 329

                #8
                kast afstemming

                hallo,

                de kasten staan volgens Win isd iets boven de 40 Hz, lijkt me niet de oorzaak.

                polariteit is met een batterijtje te testen.

                zal dus meer iets met signaal nivo's te maken hebben, iets van een buffer of boost tussen schakelen?

                groet jurjen
                Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

                Comment

                • Vekin
                  • Jun 2009
                  • 33

                  #9
                  Wat kan gebruikt worden als booster? In principe is het toch niet normaal dat dit er tussen geplaatst moet worden?
                  Zal polariteiten eens nakijken, maar afmetingen van kast en baspoort zijn normaal in orde en niet de oorzaak van het "gerommel"?
                  Dit kan ik toch uitmaken uit jullie uitleg...

                  Comment

                  • frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

                    #10
                    Originally posted by Vekin
                    Wat kan gebruikt worden als booster? In principe is het toch niet normaal dat dit er tussen geplaatst moet worden?
                    Zal polariteiten eens nakijken, maar afmetingen van kast en baspoort zijn normaal in orde en niet de oorzaak van het "gerommel"?
                    Dit kan ik toch uitmaken uit jullie uitleg...
                    Gebruik je de standaard BR218 ontwerp van 18sound?

                    Comment

                    • Vekin
                      • Jun 2009
                      • 33

                      #11
                      Frederic,

                      neen is zowieso een 2x18" kast, is niet volledig hetzelfde ontwerp (heb ze zelf niet gemaakt), het komt in de buurt, maarja bij een baspoort kan enkele millimeters als heel wat verschil geven uiteraard

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        #12
                        Originally posted by e-sonic
                        hallo,

                        de kasten staan volgens Win isd iets boven de 40 Hz, lijkt me niet de oorzaak.
                        Mits ze exact volgens tekening gebouwd zijn....
                        Meten is weten in dit geval.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • Vekin
                          • Jun 2009
                          • 33

                          #13
                          MusicXtra,

                          ik heb je (al ff geleden ondertussen) een mailtje gestuurd, heb je dit niet aangekregen of ben ik wat te hevig?

                          Comment

                          • Rolandino
                            • Mar 2007
                            • 1451

                            #14
                            Dubbele frontgeladen baskast, afmeting binnenmaat (lxbxd)in mm: (1163x530x550)
                            Afmeting binnen rechthoekige baspoort in mm (137x530x220diep)

                            op zich klopt de kast wel met het ontwerp van 18Sound.

                            Op welke frequentie cross je ?

                            Ik zou deze kast NIET hoger dan 120hz laten lopen het liefst maximaal 80 / 90hz

                            Het zou kunnen dat de 2 speakers in een kast in tegenfase staan en dit kun je zoals eerder aangegeven testen met een klein batterijtje ( + op + en - op - )

                            Op deze manier gaat de speaker naar voren. Gaat er een naar vorren en de andere naar achter dan staan ze in tegenfase.

                            Ik heb zelf ook van deze kasten en ben er erg tevreden over.
                            EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

                            Comment

                            • Vekin
                              • Jun 2009
                              • 33

                              #15
                              Had inderdaad ook al gezien dat het ongeveer klopt, maar naar het schijnt kan "ongeveer" wel heel wat schelen in opbrengst. Uitmeten met een batterij heb ik nog niet gedaan, maar ik ben er wel redelijk zeker van dat dit juist is.
                              In principe staat er een low cut op (30Hz), maar bij het testen afgelopen week merkte ik dat die niet naar behoren werkt. Bij gebruik met de ecler laat ik ze meedraaien tot 88Hz normaal, dus echt het sub alleen.

                              Merci allemaal alvast

                              Comment

                              Working...