Compacte 15” sub en 10”+1” Top

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PeterSchut
    • Jul 2010
    • 109

    Compacte 15” sub en 10”+1” Top

    [FONT=Verdana]Beste forum,[/FONT]

    [FONT=Verdana]Ik ben al een heel eindje op weg met een compacte full range set voor een mobiele Drive-In.[/FONT]

    [FONT=Verdana]Omdat ik op dit forum het een en ander geleerd heb, ook getriggered door de sub van MusicXtra, leek het me wel aardig om dit project met jullie te delen.[/FONT]

    [FONT=Verdana]De set is geïnspireerd door TW-Audio, de best klinkende PA die ik ooit gehoord heb. Dit was ook de eerste keer dat ik met 18 sound in aanraking kwam. Ik heb in mijn leven al heel wat speakers gebouwd, maar de laatste 25 jaar hadden die altijd een huiskamer als eind plek.[/FONT]

    [FONT=Verdana]Nu mijn zoon een beetje aan het DJ-en is leek het me wel een uitdaging om een set te bouwen die hard gaat, maar vooral ook zeer goed klinkt. Zeer luide HiFi dus.[/FONT]

    [FONT=Verdana]Op dit moment wordt de CNC file gemaakt voor de sub, en ik hoop over een paar weken ook de top in elkaar te zetten.[/FONT]

    [FONT=Verdana]De specs:[/FONT]

    [FONT=Verdana]Sub: 440mm x 505mm x 530mm bxhxd[/FONT]
    [FONT=Verdana]15mm berken multiplex met een slot poort onderin getuned op 42Hz[/FONT]
    [FONT=Verdana]Speaker 18-sound 15NLW9500 4-Ohm[/FONT]
    [FONT=Verdana]Handvaten van Adam-Hall type 3403 en een K&M 24116 20mm schroef verbinding voor de top[/FONT]
    [FONT=Verdana]Deze kast zal zo’n 94dB 1W/1m produceren, maar omdat hij 4 Ohm is zal het op 97dB bij 2.83V zijn. (de spanning om bij 8 Ohm 1W te produceren)[/FONT]

    [FONT=Verdana]Top: 300mm x 566mm x 295mm bxhxd[/FONT]
    [FONT=Verdana]15mm berken multiplex met een slot poort onderin getuned op 92Hz.[/FONT]
    [FONT=Verdana]Speakers 18-sound 10NMB420 en NSD1095N op een XT1086.[/FONT]
    [FONT=Verdana]Een Adam Hall SM707 verstelbare top hat.[/FONT]
    [FONT=Verdana]Ik verwacht dat het rendement van deze kast in zijn werkbare gebied van 100-20.000Hz op zo’n 99dB 1W/1m uitkomt. [/FONT]
    [FONT=Verdana]Bij de top wordt een 3e orde 2kHz passief filter toegepast met enige correcties voor de 1” driver. Dit filter is volledig gesimuleerd maar zal uiteindelijk door meting getuned worden.[/FONT]

    [FONT=Verdana]Het ontwerp ging niet eenvoudig, vooral voor de top heb ik heel wat afwegingen gemaakt. Ik vond de M8 van TW audio een mooi voorbeeld maar kon geen geschikte hoorn vinden die in zo’n klein kastje paste. Ook het rendement van de voor de hand liggende 8” speaker was wat laag, want ik had al meteen de fantastische NSD1095N driver voor ogen. De meest ideale hoorn is dan de XT1086 en dat dreef me richting een 10” bas/mid speaker.[/FONT]

    [FONT=Verdana]Na veel simuleren en de informatie dat een slot poort een volledig andere lengte heeft als een vrijstaande poort (hij is flink korter) kwam ik voor beide kasten op zo’n constructie uit. De top-hat zit wel een beetje voor de poort ingang, maar vanwege de relatief hoge afstemming is die poort kort en verwacht ik geen problemen.[/FONT]

    [FONT=Verdana]De kasten hebben wat vreemde maten, maar dat heeft te maken met de stalen speaker grilles die er voor komen. Dit is 2mm dik staal met gaten van 10x10mm en bruggen van 2mm. Er zitten grenzen aan hoe je dit kunt zetten en monteren (aan de overstekende boven en onderplaat) zodat de kast tijdens het ontwerp in stapjes van 12mm van maat veranderde.[/FONT]

    [FONT=Verdana]Mijn wens is om de sub en top actief te filteren met een speaker management systeem zoals DBX of EV DC-one. Twee versterkers met een overkill aan power moet het zaakje onder controle houden. 2x een EV Q1212 zou mooi zijn. Een kanaal op het laag het andere op het hoog, in een compacte 3RU flightcase die bij de speaker geplaatst kan worden. Door een versterker zowel het hongerige 4Ohm laag en het vriendelijke 8 Ohm mid/hoog te laten doen heb je wat meer headroom voor het laag. Een Powersoft K3 zou ultiem zijn, maar dat is voorlopig ruim boven budget.[/FONT]

    [FONT=Verdana]Zoals het er naar uit ziet is nadat de CNC files klaar zijn het vrij goedkoop om de kasten dubbel te bestellen zodat ik waarschijnlijk een set ga afbouwen en een 2e set als onafgewerkte lege kasten ga bouwen.[/FONT]

    [FONT=Verdana]Uiteraard komt er een laag Warnex op, maar heb nog geen spuiter gevonden die dat kan doen.[/FONT]

    [FONT=Verdana]Nou, dat moet hem ongeveer worden. Ik zal de volgende stappen hier melden en jullie op de hoogte houden van de resultaten.[/FONT]

    [FONT=Verdana]Groeten[/FONT]
    [FONT=Verdana]Peter. [/FONT]
  • Funmaker
    • Jun 2006
    • 922

    #2
    klinkt alsof je er kaas van hebt gegeten (als lichttech sprekende)
    maar als je ons bij de bouw ook van foto's voorziet volg ik je topic graag verder!
    Hold on a second, relax and listen...

    Comment

    • Big Bang
      • Apr 2008
      • 652

      #3
      Hey, ik weet wel een spuiter die warnex kan spuiten, stuur me even een mailtje voor meer info!

      Qua versterkers zou ik ook eens kijken naar QSC pl serie, wordt de laatste tijd redelijk veel 2de hands aangeboden voor nette prijzen en zijn zeer betrouwbaar.
      It's time to play the music, It's time to light the lights ...

      Comment

      • PeterSchut
        • Jul 2010
        • 109

        #4
        Originally posted by Big Bang
        Hey, ik weet wel een spuiter die warnex kan spuiten, stuur me even een mailtje voor meer info!

        Qua versterkers zou ik ook eens kijken naar QSC pl serie, wordt de laatste tijd redelijk veel 2de hands aangeboden voor nette prijzen en zijn zeer betrouwbaar.
        Hoi Big Bang,
        Ik heb een email gestuurd.

        De versterker moet stabiel zijn tot 2 Ohm. Een grote voorkeur zou een klasse D versterker zijn met schakelende voeding zoals de Powersoft omdat dat tegenwoordig heel goed kan klinken, is licht en zeer efficient.
        Ik zal QSC eens uitzoeken.

        Comment

        • PeterSchut
          • Jul 2010
          • 109

          #5
          [FONT=Verdana]Nog even terug naar het oorspronkelijke topic.[/FONT]
          [FONT=Verdana] [/FONT]
          [FONT=Verdana]De kasten zijn zo getekend dat alle verbindingen in een uitgefreesde gleuf plaats vinden.[/FONT]
          [FONT=Verdana]Dit heeft stabiliteit tot gevolg, maakt het bouwen een stuk eenvoudiger en helpt kleine dikte verschillen die in berken multiplex nog wel eens voorkomen op te heffen omdat na frezen een contante dikte over blijft.[/FONT]
          [FONT=Verdana] [/FONT]
          [FONT=Verdana]Dat is ook het voordeel van een CNC gefreesde kast boven een ontwerp waar een bovenfrees is gebruikt. De laatste haalt materiaal weg (met behoud van dikte variabelen) en een CNC mits goed gebruikt laat materiaal staan, en werkt die verschillen weg.[/FONT]
          [FONT=Times New Roman][/FONT]

          Comment

          • Big Bang
            • Apr 2008
            • 652

            #6
            Ik zou zeggen: post eens wat tekeningen?

            P.s. heb geen mail ontvangen..
            It's time to play the music, It's time to light the lights ...

            Comment

            • PeterSchut
              • Jul 2010
              • 109

              #7
              Originally posted by Big Bang
              Ik zou zeggen: post eens wat tekeningen?

              P.s. heb geen mail ontvangen..
              info@bigbangshow.nl ?

              Dat was de enige email die ik kon vinden
              Last edited by PeterSchut; 24-10-10, 13:09.

              Comment

              • 4AC
                • Nov 2007
                • 1791

                #8
                [LEFT]
                Originally posted by PeterSchut
                De versterker moet stabiel zijn tot 2 Ohm. Een grote voorkeur zou een klasse D versterker zijn met schakelende voeding zoals de Powersoft omdat dat tegenwoordig heel goed kan klinken, is licht en zeer efficient.
                Ik zal QSC eens uitzoeken.
                Kijk ook eens naar de XTI serie van Crown.
                Erg goede prijs/kwaliteit verhouding, laag gewicht, voldoende vermogen.
                Wellicht het grootste voordeel t.o.v. de concurrenten is de interne DSP, die bijna alles in huis heeft wat je kan wensen.

                Alle modellen uit de XTI-reeks zijn 2 ohm stabiel.

                Ze worden overigens regelmatig op marktplaats aangeboden, dan is het helemaal aantrekkelijk qua prijs. Een XTi4000 kost nieuw in Nederland net geen 900 eurie, dat betaal je ook voor een Q1212. De vermogens zijn echter ongeveer gelijk (en dan krijg je dus de DSP erbij). Qua kwaliteit, tja, dan zullen de QSC PL, EV Q, Crown XTI, niet veel van elkaar verschillen.

                Mvg,

                Teun

                [/LEFT]
                uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

                Comment

                • Big Bang
                  • Apr 2008
                  • 652

                  #9
                  Hmm zit blijkbaar iets fout in mn mail. Zie m wel in mn webmail maar mn mailprogramma haalt m niet op
                  It's time to play the music, It's time to light the lights ...

                  Comment

                  • PeterSchut
                    • Jul 2010
                    • 109

                    #10
                    [QUOTE=Big Bang;546773]Ik zou zeggen: post eens wat tekeningen?

                    QUOTE]

                    Het zal wel aan mij liggen, maar ik krijg geen foto ge-upload. Alleen via een externe url..... wat doe ik fout?

                    Comment

                    • 4AC
                      • Nov 2007
                      • 1791

                      #11
                      Originally posted by Beckers Entertainment
                      Algemeen:
                      Voordat je een foto kan plaatsen op t forum, een kleine uitleg hoe t ongeveer werkt. Een foto moet continu geschikbaar zijn, dus een foto kan niet op het forum geplaatst worden als die op je eigen PC staat, of in je e-mail. Daarvoor moet een foto op het internet staan. Hoe je dat moet doen, en een foto posten op t forum, staat hier stap voor stap beschreven. Als je nog een vraag hebt, stel hem aan iemand, kijk of er iemand online is, en vraag het daaraan voor de snelste beantwoorden. Vraag het anders aan een moderator, die zullen veel voor je doen, om het jou/u zo duidelijk mogelijk te krijgen


                      Het uploaden van foto's KAN als volgt:

                      Ga naar www.tinypic.com
                      Klik vervolgens op Bladeren, en zoek de locatie op waar de foto op je eigen harde schijf staat. selcteer deze foto , Klik vervolgens op Submit. Dan moet de foto binnen een aantal seconde geupload zijn.
                      Vervolgens ga je dan naar de 2e URL waar IMG voorstaat. Kopieer de volledige URL en plak deze hier in een bericht


                      Ga naar ImageShack® - Image Hosting
                      Klik vervolgens op Bladeren, en zoek de locatie op waar de foto op je eigen harde schijf staat. selcteer deze foto.
                      wat verder naar onder staat "resize image?" die moet je aanvinken en dan op 800 x 600 (15" monitor)
                      Dan moet de foto binnen een aantal seconde geupload zijn.

                      Reduced: 88% of original size [ 769 x 521 ] - Click to view full image


                      Kopieer de link (hotlink for forums) en plak deze in je bericht,

                      Reduced: 95% of original size [ 714 x 800 ] - Click to view full image



                      Hoe een foto te plaatsen (die al op internet staat) op het forum:
                      Dus stel je ziet een foto op een andere site, die je graag wil laten zien op dit forum (het doorlinken van)

                      Gebruik de codes [img ] [/img ] (zonder spatie dan) en zet daartussen de url van de foto zelf neer.
                      De url kom je als volgt achter:
                      Klik 1x RECHTS op de foto, en klik op eigenschappen. Daar staat ook bij Adres (URL): Het stuk tekst wat daarachter staat moet je volledig hebben.

                      Reduced: 91% of original size [ 747 x 445 ] - Click to view full image


                      En dan staat hij erop... Veel suc6! En lukt het je niet, vraag gerust.
                      Voila.

                      Mvg,

                      Teun
                      uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                      Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

                      Comment

                      • PeterSchut
                        • Jul 2010
                        • 109

                        #12
                        Bedankt 4AC hier wat plaatjes.








                        Last edited by PeterSchut; 24-10-10, 14:08. Reason: plaatjes waren nog niet goed

                        Comment

                        • Big Bang
                          • Apr 2008
                          • 652

                          #13
                          Ziet er netjes uit hoor. Die handvatten van de subs zou ik er zelf uit vrezen. Wel een plankje hout achter zetten natuurlijk. Ingevreesde handvatten zien er een stuk mooier uit.

                          Voor de topjes zou ik een trapezium vorm overwegen. Als je er dan later nog twee bouwt zijn ze mooi met z'n tweeën naast elkaar te gebruiken.
                          Last edited by Big Bang; 24-10-10, 14:07.
                          It's time to play the music, It's time to light the lights ...

                          Comment

                          • PeterSchut
                            • Jul 2010
                            • 109

                            #14
                            Originally posted by Big Bang
                            Ziet er netjes uit hoor. Die handvatten van de subs zou ik er zelf uit vrezen. Wel een plankje hout achter zetten natuurlijk. Ingevreesde handvatten zien er een stuk mooier uit.

                            Voor de topjes zou ik een trapezium vorm overwegen. Als je er dan later nog twee bouwt zijn ze mooi met z'n tweeën naast elkaar te gebruiken.
                            Ik heb een volledige tekening van een trapezium vormige kast.
                            Echter de meubelmaker ziet daar problemen met het verbinden van de 'valse' verstekken. Het wordt vaker gedaan, maar je kunt niet onder een hoek frezen, wel zagen maar dat is minder nouwkeurig. Ook de slotpoort zal volledig anders reageren (onvoorspelbaar).
                            Last edited by PeterSchut; 24-10-10, 17:40.

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              #15
                              Ziet er deftig uit, ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
                              Mocht je nog niemand hebben die ze voor je in de Warnex kan zetten, mail me maar.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              Working...