Cubo 15

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

    Cubo 15

    Het ontwerp is al weer een enkele maanden geleden uitgekomen maar enkel op andere sites. Dit topic zou ook wat duidelijkheid kunnen verschaffen in vergelijking met Cubo 12(/10) aangezien deze ongeveer dezelfde ratio belichamen. Wel is Cubo 12 een treedje hoger op de ladder qua de complexiteit van de constructie.

    Cubo 15

    Cubo 15 is een zelfstandig inzetbare baskast die uitstekende prestaties biedt (zeker) gezien de prijs. Vergeleken met een 18" basreflexkast heeft Cubo 15 een hogere of evenredige gevoeligheid en/of rendement vanaf ca. 40 Hz. Cubo 15 werkt met de meeste 15" luidsprekers bedoeld voor laagweergave. Goede en goedkope voorbeelden zijn de Kappa 15LF, de Beyma SM115/N of de 3015LF. De kast kan worden gemaakt uit een enkele 18 mm plaat van 244 x 122 cm met één zaagsnede onder verstek. Cubo 15 is klein van formaat, licht van gewicht, eenvoudig te construeren en heeft een uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding.

    Met eerder genoemde luidsprekers heb je gemiddeld een 3 dB hogere gevoeligheid in het werkgebied van 40 tot 110 Hz (luidspreker afhankelijk). Uitgaande van de Kappa 15LF vs de 18LW1400 heb je tot een Watt of 500 een voordeel met Cubo 15. Rond de 500-650 Watt is de output nagenoeg gelijk, daarna neemt de 18" de overhand door de lagere powercompressie. Neem je een 15" met vergelijkbare powercompressie als de 18" dan heb je natuurlijk over de gehele belastbaarheid het grote voordeel van hogere gevoeligheid.











    Constructietekening Cubo 15

    Zaagplan Cubo 15

    Cubo 15 Extended

    Geluidswinst Cubo 15 over 18" basreflex


    Prototypes:

    Het eerste prototype stamt uit 2007 en heeft zich uit-ontwikkeld tot de huidige, 5de generatie. Het principe staat bekend als hybride (tapped BPH) en is bruikbaar van 40 tot 110 Hz, persoonlijk cross ik op ca. 90 Hz. Naast vele simulaties is er veelvuldig gemeten om de geleverde prestaties te optimaliseren voor een zo breed mogelijk scala aan 15" luidsprekers, bij voorkeur met een EBP van 100 of hoger: Fs (27-45 Hz), Qts (0.26 - 0.39), Vas (150 - 300 L). Met EBP = Fs / Qts.

    Recentelijk heb ik Cubo 15 Standaard uitgebreid met Cubo 15 Extended, als speciale aanpassing voor luidsprekers met een lage Qts of een lage Vas. Samen bieden de modellen daardoor een extra scala aan bruikbaarheid/inzetbaarheid.

    Afmetingen: 62x62x62cm
    Frequentiegebied: Van 40 Hz tot 110 Hz
    Type kast: Hybride

    De vergelijking met een 18" basreflex is gemaakt met de 18Sound 18LW1400 in een 175 liter basreflexkast afgestemd op 37 Hz vs. Cubo 15 met de Eminence Kappa 15LF; Cubo 15 werkt echter met bijna alle 15" basluidsprekers die ik tot nu gesimuleerd of die al zijn gebouwd.
    Het leuke aan een dergelijke kast is dat je voor de prijs van een plaat MDF bij de Gamma (ca. 22,50 euro) al een prototype kunt bouwen. Met de Kappa 15LF heb je dan voor ca. 200 euro een goede baskast met uitstekende prestaties. Maak je gebruik van 18 mm multiplex, gebruik dan bij voorkeur 7-laags of meer.
    Voor degenen die liever 15 mm Fins/Baltisch Berken Multiplex gebruiken (niets meer of minder) is er een aangepast plan verkrijgbaar op verzoek.

    Andere luidsprekers die de revue hebben gepasseerd:
    Kappa Pro 15LF
    Kappalite 3015LF met slechts 4 kg een optie voor een lichtgewicht kast.
    RCF L15G401
    Reeds geprobeerd:
    SM115/K
    Kappa 15LF
    Peavey Black Widow 1505-8DT
    JBL LE14 (oude)
    Eminence Delta Pro 18
    18Sound 18LW1400 (LP 77 Hz)

    Cubo 18

    Zoals uit de laatste luidsprekermodellen is af te leiden is er ook een Cubo 18 verschenen, deze is 62 h x 62 b x 65 d (cm). De prestaties en inzetbaarheid zijn te vergelijken met Cubo 15, alleen zal de gevoeligheid/het rendement meestal iets hoger uitvallen. Plannen voor Cubo 18 zijn momenteel verkrijgbaar op verzoek.


    Mvg Johan
    Last edited by Rademakers; 14-04-10, 00:38.
  • admin
    Administrator
    • Aug 2000
    • 1009

    #2
    Advertentie : << flightcase onderdelen voor speakerbouw >>

    [CENTER]ADVERTENTIE : << FLIGHTCASE ONDERDELEN VOOR SPEAKERBOUW >>[/CENTER]
    Last edited by admin; 14-04-10, 08:40.
    Al Bundy : If you want something fixed right, get an ugly guy to do it.

    Comment

    • paul_ulrix
      • Mar 2009
      • 74

      #3
      knap ontwerp, ik ga die misschien bouwen, heb hier toch nog 2 eminence 3015LF liggen.

      welk ontwerp pak ik dan best ? de gewone of extended ?

      Heb je ook hornresp inputs voor deze cab ? Ik wil graag eens vergelijken met mijn grote tapped horn.

      Comment

      • Rademakers
        • Jul 2003
        • 1281

        #4
        Voor de Eminence 3015LF werkt de Extended Cubo 15 het beste.

        Ik ben niet te vrijgevig met de Hornresp-parameters, temeer omdat de metingen andere resultaten laten zien (meer diepgang á 5-10 Hz en een stuk gladdere frequentieresponse). Ik vind Hornresp-simulaties vooral bruikbaar ná het leggen van de link met de metingen.

        Mail anders even naar questionsaboutCubo[at]gmail,com

        Mvg Johan

        Comment

        • Back on Track
          • Jun 2009
          • 227

          #5
          Ik heb hem gisteren ook gebouwd...

          Het viel me 100 procent mee om te bouwen, een handleiding was bijna niet meer nodig... (hield aan het einde wel een plankje over :S)

          ik vond de grootte wel tegenvallen ik had em wat kleiner verwacht. Voor een 15" sub is hij een beetje aan de grote kant.

          nogmaals ik ben een gigantische speakerbouw noob en het is me gelukt Ode aan degene die dit makkelijke ding heeft bedacht...
          BACK ON TRACK DJ

          Comment

          • paul_ulrix
            • Mar 2009
            • 74

            #6
            wat is het nut van die plankjes rond de hoornmond ? is dat enkel om het rooster tegen de zetten of om meetrillen tegen te gaan ?

            Comment

            • moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5950

              #7
              Originally posted by Back on Track
              Ik heb hem gisteren ook gebouwd...

              Het viel me 100 procent mee om te bouwen, een handleiding was bijna niet meer nodig... (hield aan het einde wel een plankje over :S)

              ik vond de grootte wel tegenvallen ik had em wat kleiner verwacht. Voor een 15" sub is hij een beetje aan de grote kant.

              nogmaals ik ben een gigantische speakerbouw noob en het is me gelukt Ode aan degene die dit makkelijke ding heeft bedacht...
              Fotootje van het resultaat?
              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

              Comment

              • Rademakers
                • Jul 2003
                • 1281

                #8
                hield aan het einde wel een plankje over
                Interessant...Hmm...Welk plankje is het?

                wat is het nut van die plankjes rond de hoornmond ? is dat enkel om het rooster tegen te zetten of om meetrillen tegen te gaan ?
                De combinatie daarvan.

                Mede om de constructie zo eenvoudig mogelijk te houden. Persoonlijk vind ik het ook een veel solidere indruk geven.

                Mvg Johan

                Comment

                • Back on Track
                  • Jun 2009
                  • 227

                  #9
                  Een van de 2 plankjes van 58.4 bij 6... de ene zit tegen de deksel maar waar zit de andere?

                  en het sierstripje aan de bovenkant van de opening heb ik achterwege gelaten (de hond vond em erg op zijn kluif lijken dus had ik al geen keuze)

                  verder moet ik hem nog afwerken (speaker, Bekleden of warnex en wat wieltjes)



                  Uploaded with ImageShack.us


                  Uploaded with ImageShack.us



                  Uploaded with ImageShack.us



                  Uploaded with ImageShack.us
                  BACK ON TRACK DJ

                  Comment

                  • Rademakers
                    • Jul 2003
                    • 1281

                    #10
                    Een van de 2 plankjes van 58.4 bij 6... de ene zit tegen de deksel maar waar zit de andere?
                    In 2 stukken gehakt tegen de voorkant geplakt.

                    en het sierstripje aan de bovenkant van de opening heb ik achterwege gelaten
                    Het sierstripje is om het rooster tegen te plaatsen mocht je dat gebruiken.

                    Mocht je de mogelijkheid hebben om de hoeken af te ronden dan wordt de kast visueel al een stukje kleiner en de hoeken blijven langer heel.

                    Het valt me overigens op dat je geen inslagmoeren/t-nuts hebt gebruikt?

                    Persoonlijk zou ik ém in de Wartnex zetten, één á twee keer rollen met een vachtroller en daarna met een (gele structuurroller). Het droogt snel, dus in een halve dag kun je klaar zijn.

                    Welke speaker komt erin?


                    Mvg Johan

                    Comment

                    • paul_ulrix
                      • Mar 2009
                      • 74

                      #11
                      bij de extended valt dat bovenste plankje van 6cm tegen het deksel weg ?
                      Ik ga straks ook beginnen, het hout is in bestelling.

                      Comment

                      • Rademakers
                        • Jul 2003
                        • 1281

                        #12
                        Inderdaad, dat plankje valt bij de Extended versie weg. Ik ben benieuwd naar je resultaten.

                        Mvg Johan

                        Comment

                        • paul_ulrix
                          • Mar 2009
                          • 74

                          #13
                          de cubo is af, er komt toch redelijk wat uit voor zo'n kastje. Is duidelijk een stuk luider dan een 15 inch basreflex van +- hetzelfde formaat.

                          Ik heb de bracing bij de extended wel lichtjes anders gedaan, anders lukt het niet meer om die ertussen te krijgen, het zijn 2 stukjes geworden ipv dat groot.



                          Last edited by paul_ulrix; 13-05-10, 17:45.

                          Comment

                          • Rademakers
                            • Jul 2003
                            • 1281

                            #14
                            Je oplossing voor de bracing zoals die nu is lijkt me voldoende.

                            Zelf maak ik de bracing ca. een milimeter kleiner en gebruik ik een vullende lijm (Bison Tix-gel), die ik dun op de bracing én (iets minder dun) op de kast aanbreng. De bracing teken ik voor het lijmen af zodat deze makkelijk te plaatsen is en de plaats van de lijm gemarkeerd wordt.

                            Maar zoals gezegd ziet dit er ook afdoende uit.

                            Mvg Johan

                            Comment

                            • paul_ulrix
                              • Mar 2009
                              • 74

                              #15
                              vullende lijm heb ik voor heel de kast gebruikt.

                              deze hier:

                              Structan Express - Rectavit

                              Comment

                              Working...