Zelfbouw sub naar wensen van forummers

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    Zelfbouw sub naar wensen van forummers

    Aangezien ik nogal wat vragen krijg over het beschikbaar stellen van tekeningen van de door mij gebouwde 15" sub heb ik het plan opgevat om een nieuw ontwerp te maken voor ieder die zelf wil bouwen.
    Waarom? Gewoon omdat het leuk is wanneer mensen iets gaan bouwen dat uit mijn brein is ontstaan en daar ook nog eens een goed product aan over houden.
    Om tegemoet te kunnen komen aan de wensen wacht ik even met de start zodat ieder hier zijn ideale sub kan omschrijven.
    Graag wat meer dan alleen dat ie van 20 tot 200 Hz moet kunnen met een druk van 140 dB op een 100 Watt versterkertje.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!
  • Watt Xtra
    • Oct 2004
    • 1119

    #2
    Kijk dit is nu een initiatief wat we als forum moeten koesteren! Allemaal goede input geven zodat er een goed product ontstaat.

    Wat ik graag zie bij basskastjes:
    -Handgrepen rondom de speaker. Zodat je altijd aan elke kant de kast kunt aanpakken.
    -De kast zowel staand als ook liggend kunt gebruiken, voetjes dus rondom ingefreest.
    -Om optimale koppeling te verkrijgen, indien basspoorten aanwezig zijn, symetrisch in de kast maken, (links en rechts van de speaker) of boven en onder.
    -Een basskast hoort niet trapeziumvormig te zijn, dan kun je ze niet makkelijk stapelen

    Verdere eisen heb ik eigenlijk niet gestelt aan mijn basskastjes. DE te gebruiken speaker is A smaak afhankelijk, B moet in het ontwerp passen, C ieder heeft zijn voorkeur en een aantal mensen kunnen bepaalde spreakers nu eenmaal makkelijker/ tegen redelijke prijzen aankopen.

    -Ik ben persoonlijk tegen enorm vermogens verslindende kastjes, speakers.

    Hou dit topic zeker in de gaten.
    JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

    Comment

    • dj-wojcik
      • Jul 2008
      • 911

      #3
      Originally posted by Watt Xtra
      Kijk dit is nu een initiatief wat we als forum moeten koesteren! Allemaal goede input geven zodat er een goed product ontstaat.

      Wat ik graag zie bij basskastjes:
      -Handgrepen rondom de speaker. Zodat je altijd aan elke kant de kast kunt aanpakken.
      -De kast zowel staand als ook liggend kunt gebruiken, voetjes dus rondom ingefreest.
      -Om optimale koppeling te verkrijgen, indien basspoorten aanwezig zijn, symetrisch in de kast maken, (links en rechts van de speaker) of boven en onder.
      -Een basskast hoort niet trapeziumvormig te zijn, dan kun je ze niet makkelijk stapelen

      Verdere eisen heb ik eigenlijk niet gestelt aan mijn basskastjes. DE te gebruiken speaker is A smaak afhankelijk, B moet in het ontwerp passen, C ieder heeft zijn voorkeur en een aantal mensen kunnen bepaalde spreakers nu eenmaal makkelijker/ tegen redelijke prijzen aankopen.

      -Ik ben persoonlijk tegen enorm vermogens verslindende kastjes, speakers.

      Hou dit topic zeker in de gaten.
      Even een toevoeging op dit stuk. En alleen gezien naar uiterlijk en handigheid.

      - Graag ingefreesde handvaten die van iedere kant te pakken zijn. Voor als ze eens net andersom staan.
      - Een goede warnex laag is altijd wel mooi meegenomen.
      - Lichte uitsparingen/gleuven aan bovenkant wat weer bevorderlijk is bij het stapelen.
      [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
      [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

      Comment

      • sparky
        • Apr 2002
        • 2104

        #4
        Als ik ooit je bouwsels eens gehoord hebt en het bevalt, ga ik je misschien nog wel eens vragen dubbele 18"ers te maken van maximaal 51 cm hoog. Maar dan wil ik wel eerst iets horen en het kan ook nog wel even duren. Ik ben hoe dan ook inmiddels erg nieuwsgierig geworden naar hoe de dingen nu eigenlijk klinken die bij je vandaan komen.
        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

        Comment

        • jakkes72
          • Dec 2003
          • 1015

          #5
          - Wielen, of in ieder geval de mogelijkheid voor een wielplaat.
          - bescherming voor het rooster.
          - Wellicht dubbel 15"?
          - Laag zwaartepunt.

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Om het voor iedereen betaalbaar te houden lijkt mij een enkel 15" de meest voor de hand liggende keus. Kastje wordt dan zo licht en klein dat wielen niet nodig zijn.
            Uiteraard worden de handgrepen ingefreesd en van alle kanten vast te pakken, afwerken met Warnex, tapijt of wat dan ook mag ieder voor zich weten.
            Zaken als een grille en een aansluitplaat kunnen eventueel door mij geregeld worden wanneer er voldoende belangstelling is.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • Releaseentertainment
              • Dec 2009
              • 8

              #7
              Ik vind dit ook een zeer goed initiatief en wil er graag gebruik van maken,
              ik wil namelijk nog subkasten bouwen voor bij mijn HK-pro set.

              dan zouden mijn wensen zijn:
              * Symmetrische opstelling
              * goed stapelbaar zowel liggend als staand
              * rondom handgrepen
              * wielen voor het transport
              * nette foam/schuimlaag aan de voorkant
              * met warnex bekleden

              ik hou het zeker in de gaten, alvast bedankt.

              ps. een dubbel geladen 15 of 18inch kast zou ook niet verkeerd zijn met het idee van eaw of line array van musicXtra alleen zouden de maten dan kleiner moeten zijn bijv. 55/60breed - 120/130hoog - 70/80diep. (cm)

              Comment

              • dexter
                • Jul 2005
                • 433

                #8
                Wat mij interesant lijkt dat is dat hij per 2 op elkaar een goede hoogte heeft voor een enkele top zodat geen tussenpaal, tussenbak of andere kunstzinnige oplossing nodig is.

                Ook is het fijn dat ze een werk bereik hebben van plusminus 45 Hz tot
                een 125 Hz. Met een half space spl van ongeveer 97db 1w 1m.

                Zou ook mooi zijn dat de kast niet vierkant is maar rechthoekig ivm hoogte op sommige locaties zodat je de kast op zijn kant kan leggen en er een grotere top of dubbele top per kant op kwijt kan.
                Last edited by dexter; 25-02-10, 19:33.

                Comment

                • Stoney3K
                  • Sep 2007
                  • 1399

                  #9
                  Originally posted by MusicXtra
                  Om het voor iedereen betaalbaar te houden lijkt mij een enkel 15" de meest voor de hand liggende keus. Kastje wordt dan zo licht en klein dat wielen niet nodig zijn.
                  Uiteraard worden de handgrepen ingefreesd en van alle kanten vast te pakken, afwerken met Warnex, tapijt of wat dan ook mag ieder voor zich weten.

                  * Zoals dj-wojcik al zei: Handgrepen in 2 richtingen (bv. 2 sets), zodat de sub 'op zijn kop' ook nog gewoon makkelijk te hanteren is. Of symmetrische ovale handvatten.
                  * Kistje zodanig groot dat ie in een trailer-formaat stolpje past.
                  * Wielplaten zou ik los houden (of stolp-size, wat met 15" prima gaat), sinds het niet zo heel praktisch is om een subje op zijn wielen te gebruiken. Ding gaat dan nogal eens aa de wandel
                  * Niet te veel gekke vormen, zodat het met normaal huis-tuin-en-keuken gereedschap nog goed te assembleren valt.

                  * Als we het toch over specs hebben: Liefst 8 ohm impedantie, zodat je makkelijk 2 kistjes op 1 versterker kan gooien.
                  First make it work, then make it look pretty!

                  Comment

                  • dj-wojcik
                    • Jul 2008
                    • 911

                    #10
                    Originally posted by Stoney3K
                    * Zoals dj-wojcik al zei: Handgrepen in 2 richtingen (bv. 2 sets), zodat de sub 'op zijn kop' ook nog gewoon makkelijk te hanteren is. Of symmetrische ovale handvatten.
                    * Kistje zodanig groot dat ie in een trailer-formaat stolpje past.
                    * Wielplaten zou ik los houden (of stolp-size, wat met 15" prima gaat), sinds het niet zo heel praktisch is om een subje op zijn wielen te gebruiken. Ding gaat dan nogal eens aa de wandel
                    * Niet te veel gekke vormen, zodat het met normaal huis-tuin-en-keuken gereedschap nog goed te assembleren valt.

                    * Als we het toch over specs hebben: Liefst 8 ohm impedantie, zodat je makkelijk 2 kistjes op 1 versterker kan gooien.
                    Doe mij een variant op de TB-09 maar. Maar dan niet de losse inbouw maar echt er in ge freest. Het is mogelijk, dus waarom handvaten gebruiken.

                    [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
                    [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      Om hem te kunnen maken moet je beschikken over een bovenfrees, accu boormachine en moet je kunnen zorgen voor nauwkeurig gezaagde panelen.
                      Een enkel 15" sub wordt zo compact dat je bij twee op elkaar nog niet voldoende hoogte zult hebben voor de toppen, daarvoor wordt er een statiefflens ingebouwd.
                      Let wel; we gaan hier geen megasub bouwen waar je een stadion mee kunt vullen. Wat ik voor ogen heb is iets in de trant van het 15" subje waar hier al een topic over loopt, dus klein, licht, veel power. Daarnaast door iedereen te bouwen, betaalbaar en universeel te gebruiken.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • dj-wojcik
                        • Jul 2008
                        • 911

                        #12
                        Originally posted by MusicXtra
                        Om hem te kunnen maken moet je beschikken over een bovenfrees, accu boormachine en moet je kunnen zorgen voor nauwkeurig gezaagde panelen.
                        Een enkel 15" sub wordt zo compact dat je bij twee op elkaar nog niet voldoende hoogte zult hebben voor de toppen, daarvoor wordt er een statiefflens ingebouwd.
                        Let wel; we gaan hier geen megasub bouwen waar je een stadion mee kunt vullen. Wat ik voor ogen heb is iets in de trant van het 15" subje waar hier al een topic over loopt, dus klein, licht, veel power. Daarnaast door iedereen te bouwen, betaalbaar en universeel te gebruiken.
                        goh!... baantje als verkoper?... is percies wat ik zoek. Alleen had ik liever wat actief. Maar ik blijf het volgen!
                        [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
                        [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          Originally posted by dj-wojcik
                          Doe mij een variant op de TB-09 maar. Maar dan niet de losse inbouw maar echt er in ge freest. Het is mogelijk, dus waarom handvaten gebruiken.
                          Er komen handgrepen in zoals op de foto hieronder.
                          Goedkoop, liggen super in de hand, zijn aan alle kanten vast te pakken maar is alleen wel meer werk dan een kant en klaar handgreep.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • Releaseentertainment
                            • Dec 2009
                            • 8

                            #14
                            jah das waar musicXtra
                            het is inderdaad meer werk.
                            ma ieder kan toch voor zich bekijken of hij
                            de handgrepen erin vreest of kant en klare handgrepen erin zet
                            of heb ik dat mis en klopt dan de inhoud van de kist niet meer.

                            het hoeven inderdaad geen mega subs te worden 15'' is normaal
                            en voor iedereen betaalbaar.

                            Comment

                            • 2mancrew
                              • Feb 2010
                              • 96

                              #15
                              @ MusicXtra.

                              Ik lees toch vrij regelmatig mee in diverse forums hier en heb nu toch maar even profiel aangemaakt.
                              Ben gecharmeerd van je vorige project(line array en subkasten) en vind dit 15 inch subje iets wat veel mogelijkheden heeft (compact, hanteerbaar ).
                              Volg dus deze discussie met belangstelling en wil misschien deze subjes nog wel gaan bouwen ook.

                              Mvg
                              ff knutselen met hout en speakers : resultaat 4 subwoofers

                              Comment

                              Working...