tweede orde filter

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Xmax
    • Jan 2006
    • 59

    tweede orde filter

    ik wil een tweede orde filter maken met een condensator en een spoel voor mijn basgitaar box.
    De filter moet mijn La6-CBMR pas laten werken bij 800hz, om het gat van de Delta12LF te dichten.

    Ik weet dat een condensator aleen [eerste orde ] niet werkt, laat toch laag door, en werkt alleen boven de 1 Khz.

    Een spoel en een condensator in serie [ tweede orde bandpass ] is aleen voor het midden gebied en gaat niet hoger.

    Winisd filter calculator heeft een schema van een spoel parallel over de speaker, en een condensator in serie.

    Is dat de tweede orde filter die wel goed is voor wat ik wil????????????????
    De La6 moet van af 800Hz gaan werken.
  • Marciej
    • Nov 2003
    • 45

    #2
    Hoe meer filters je tegelijkertijd laat werken met dezelfde componenten, in dit geval een hoogdoorlaatfilter, hoe stijler je flank wordt. Een eerste orde filter heeft een flank van 20 db/decade een 2e orde filter een flank van 40 db/decade en ga zo maar door. Hoe meer filters je achter elkaar schakeld hoe hoger je orde wordt en hoe stijler je flank wordt.
    Je wilt een 2e orde filter maken van een spoel(L) en een condensator(C) in serie?
    Dat werk niet. een filter heb je pas als je 1 van de 2 componenten(L of C) gebruikt in combinatie met een weerstand(L en c bij elkaar in combinatie met een weerstand geeft inderdaad een bandfilter).

    Mischien is het handig als je je eens verder verdiept in de filters zodat je er mischien zelf uit kan komen, er zijn volgens mij al een heleboel topics over filtertechniek volgeschreven op dit forum dus start allereerst je zoektocht eens door de zoekmachine te gebruiken. Zoeken naar 'passieve filters' op Google doet ook wonderen.
    Smile, you on TV!

    Comment

    • Mathijs
      Moderator
      • Aug 2002
      • 1353

      #3
      1: Het orde filter heeft niks te maken met in welk frequentie gebied hij werkt. Een 1e order filter kan prima op 800 hz. Een 3e orde filter wordt door de vele componenten juist veel onrendabeler. Maar in princype kan je dus elk filter op elke frequentie gebruiken. Of het in de praktijk goed uit pakt is een ander verhaal. Dit is compleet afhankelijk van toepassing, componenten etc.

      2: Om een filter te kunnen maken heb je de specefiekaties van je drivers nodig. Bij een halvering van je impendantie verdubbelt je kantel frequentie.
      Als je het echt goed wilt doen zou je dus eerst de impendantie van je driver moeten meten.

      3: De bovengenoemde termen zijn mij onbekent. Hierbij even een lijstje met de gangbare formules:

      1e orde = 6db/octaaf
      2e orde = 12db/octaaf
      3e orde = 18db/octaaf
      4e orde = 24db/octaaf

      Tevens is de steilheid van een filter compleet afhankelijk van de gebruikte componenten.
      Een Bessel of LR filter is minder steil dan een Butterworth filter.

      Comment

      • Xmax
        • Jan 2006
        • 59

        #4
        Bedankt jongens voor de reactie,
        Even ter verduidelijking, ik wil het filter dus gebruiken voor mijn basgitaar box.
        De woofer moet gewoon alles voor zijn rekening nemen, maar deze speaker is wat zwakjes in het midden gebied, dus vandaar de filter voor een 6''.

        Ik heb ooit eens geexperimenteerd met een bipolaire condensator op een 12'' luidspreker die gekoppeld was aan een woofer, maar er kwamen toch freqs uit die 12'' die ijngelijk gefilterd hadden moeten zijn.
        Je hoorde dus een soort vervorming.

        Ik weet wel dat er reken progjes bestaan voor de componenten van filters, maar weet/wist niet wat voor/welke ik moet gebruiken.

        In ieder geval ga ik wat experimenteren.

        Comment

        • ronny
          • Dec 2002
          • 2139

          #5
          Een octaaf is gewoon een verdubbeling van frequentie: 100hz --> 200hz

          Een decade is een vertienvoudiging van frequentie: 100hz --> 1000hz

          dan wordt het volgende lijstje:

          1e orde = 6db/octaaf = 20db/decade
          2e orde = 12db/octaaf = 40db/decade
          3e orde = 18db/octaaf = 60db/decade
          4e orde = 24db/octaaf = 80db/decade

          gewoon hetzelfde dus, alleen wordt er een andere eenheid gebruikt.

          mvg
          ronny
          niet zagen, gewoon doen!

          Comment

          Working...