J&H Shop - Alles voor op en rond het podium
Pagina 1 van de 2 1 2 Laatste
  1. #1

  2. #2

    Ingeschreven
    Jul 2006
    Locatie
    1
    Posts
    1.087

    Standaard

    Massief hout kan je stomen en daarna mbv een mal in een ronde (of andere) vorm buigen. Deze techniek leent zich niet erg goed voor multiplex. De lagen komen bij dit soort bewerkingen relatief makkelijk van elkaar.

    Je kan een aantal dunne lagen triplex over elkaar heen plakken in de juiste vorm.

    Ook kan je twee dunnere platen (de helft van de uiteindelijk beoogde dikte) om de vijf a tien milimeter over de gehele lengte tot 3/4e van de dikte van de plaat inzagen. Lijm vervolgens bijde platen in de juiste kromming tegen elkaar aan (op zo'n manier dat de gezaagde groeven tegen elkaar aankomen). Bouwmarkten leveren een halfproduct van MDF, dat zich hiervoor ook leent. Nadeel aan deze techniek is dat er in de plaat holtes blijven. Deze beinvloeden de geluidkwaliteit!

    Gr @lex
    Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

  3. #3

    Ingeschreven
    May 2003
    Locatie
    2
    Posts
    409

    Standaard

    Er bestaat multi plex in verschillende diktes die kan gebogen worden.Ik ben wel niet of de hoogte of die geschikt is voor het maken van speakers.

  4. #4

    Standaard

    je kan ook buigplex nemen. dat kan je met een paar lagen over elkaar heen plakken.
    knoppen en waarden :)

  5. #5

    Ingeschreven
    Oct 2002
    Locatie
    1
    Posts
    1.614

    Standaard

    buig triplex is inderdaad makkelijk te vormen ,maar het is wel erg zacht en zeker niet glad van structuur.

    Voor het mooiste resultaat neem je 3 of hooguit 4 mm dik berken triplex en daarvan lijm je drie lagen op elkaar, waarbij de houtdraad richting haaks op de ronding staat (dus niet met de bocht mee buigen)

    Buig MDF is mooi, maar bij het vast zetten gaan vaak die smalle stroken mdf aan de achterkant los zitten.
    Beste manier om met buig mdf te werken is de eerste laag met de groeven naar je toe, en de tweede laag met de gladde kant naar je toe (uiteidelijk zitten dan de groeven tegen elkaar, met lekker veel lijm er tussen)

    De bochten zelf maak je met behulp van -gefreesde- 'schenkels' , dat zijn zeg maar wat spanten bij een boot zijn, daar tegen kan je makkelijk je materiaal vast tacken/spijkeren/schroeven. Als je die schenkels allemaal netjes het zelfde hebt gefreest dan weet je zeker dat je de mooiste rondingen krijgt !

    Indien er belangstelling voor is wil ik wel eens wat foto's maken van hoe je een niet ronde maar parabolische straal kan frezen zonder CNC bank, maar wel met CNC precisie
    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beyma
    buig triplex is inderdaad makkelijk te vormen ,maar het is wel erg zacht en zeker niet glad van structuur.
    dat is inderdaad waar maar ik dacht dat je het op t laatst in de epoxy moest smeren ofzo... of word dat wat zwaar?
    knoppen en waarden :)

  7. #7

    Ingeschreven
    Mar 2001
    Locatie
    1
    Posts
    7.999

    Standaard

    In de tijd van de VOC-schepen bogen ze hout door de ene kant nat te maken en de andere droog te stoken... idee??

  8. #8

    Ingeschreven
    Jul 2003
    Locatie
    1
    Posts
    1.281

    Standaard

    Ik gebruik buigtriplex ook voor mijn cilindervormige subs. De buitenkant moet resoluut worden afgewerkt met bijvoorbeeld glasvezelmat en epoxy, vanwege de zachte en grove structuur.
    Voor een afronding binnen in een sub zou je voor de netheid kunnen verven, al hoeft dat niet, de binnenstraal is immers veel minder grof door het samendrukken van het materiaal.

    Een voorbeeldje van rondingen buigen, reeds op het net: Speakerplans.com

    Indien er belangstelling voor is wil ik wel eens wat foto's maken van hoe je een niet ronde maar parabolische straal kan frezen zonder CNC bank, maar wel met CNC precisie
    Count me in.

    Mvg Johan

  9. #9

  10. #10

    Ingeschreven
    Oct 2002
    Locatie
    1
    Posts
    1.614

    Standaard

    Ik was van plan deze fotosessie aankomende dinsdag (klus avond) te gaan maken, maar ik moet naar Ahoy om Frans Bauer te gaan opbouwen....

    dus het wordt een andere keer...
    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  

Inloggen

Inloggen