Topkasten <200€

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dei
    • Apr 2007
    • 8

    Topkasten <200€

    Ik weet dat het moeilijk is om voor een laag budget een goede topkast te maken maar momenteel jeukt de drang om aan zelfbouw te beginnen te veel.
    Momenteel heb ik ook grote nood aan een deftig kastje want als ik een feestje draai is dit nog met 2 ALDI hihi zuilen en een actieve 10" BR sub van 80W.

    Voorlopig zal ik de topkastjes dus fullrange moeten gebruiken, met de bedoeling dat ze later suport krijgen door 2 15" subs. De topkastjes mogen dus wel compact uitvallen. 12" lijkt me ideaal.

    Ik had oog op een zelfbouwkit of om iets in die trand te bouwen.
    EM12B bouwkit

    Heeft er nog iemand een ontwerp dat binnen mijn budget valt?
    200€ per speaker hout excl.
  • All-round Sound
    • Feb 2006
    • 289

    #2
    misschien is dit wat

    iets van 120,-

    m.v.g.

    Luke

    Comment

    • tha_dj
      • Jan 2004
      • 375

      #3
      Juist kan je ook Peavey adviseren, alleen dan de pro serie...... Heb er een paar gehoord, en gehad, maar vind de speakers hun geld meer dan waard en ze klinken zowel in het hoog als laag ( fullrange ) GOED !

      Kwalitatief beter als DAP en net zo duur !
      your light !

      Comment

      • Dei
        • Apr 2007
        • 8

        #4
        Ja, maar ik zit hier toch in het zelfbouw gedeelte, ik wil geen voorgemaakte kast, ik wil een ontwerpje om zelf een 12" 1" te bouwen.

        Comment

        • jens
          • Aug 2004
          • 1067

          #5
          er staat toch een tekening onder aan de site??

          die zal er vast wel voor berekend zijn.

          Het is volgens mij maar een simple kast

          als je het volume gelijk houd en de lengte van je baspoort, kan je volgens mij nog wel het een en ander aan het model veranderen.

          ik kan je wel een tekening van een ander merk geven of iets met andere componeneten maar dat heeft geen nut omdat je die componenten niet heb....

          succes

          Comment

          • Dei
            • Apr 2007
            • 8

            #6
            Wat dachten jullie van een eminence Delta 12 LF met een psd2002.
            Ik heb reeds reacties gelezen dat dit niet de beste hoog driver is... Alternatieven???

            Comment

            • Watt Xtra
              • Oct 2004
              • 1119

              #7
              Originally posted by Dei
              Wat dachten jullie van een eminence Delta 12 LF met een psd2002.
              Ik heb reeds reacties gelezen dat dit niet de beste hoog driver is... Alternatieven???
              dit is zeker niet de beste driver!! maar wel een goede driver voor het geld!
              en aangezien je een beperkt budget hebt is dit toch wel een goede combi hoor.
              de beste driver en weinig geld uitgeven gaat helaas nog steeds niet!

              maar ik denk dat je voor de 200 euro beter een stel kant en klare toppen kunt kopen dan beginnen aan zelfbouwen. Zelfbouw valt achteraf altijd duurder uit als van te voren gepland.
              JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

              Comment

              • SPS
                • Mar 2004
                • 1662

                #8
                Precies! Moet toch ook nog een filter bij nietwaar.....
                Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                Comment

                • Dei
                  • Apr 2007
                  • 8

                  #9
                  Originally posted by SPS
                  Precies! Moet toch ook nog een filter bij nietwaar.....
                  Ik had gedacht aan het filtertje dat je hier op de site vind, bestaande uit:
                  I-2336 2.7 Ohm - 10 Watt
                  I-2555 5.6 Ohm - 20 Watt
                  I-1867 6.8 uF - Q4 foil capacitor MKP (2x)
                  I-1871 22.0 uF - Q4 foil capacitor MKP
                  I-0916 0,47 mH - air core coil 2.0mm²
                  I-1000 1.2mH - i-Point coil

                  Al het rekenwerk is er al gedaan? Ik denk dat dit op een kantelpunt van 1,9khz komt ongeveer?

                  Ik zou de speakers niet in een gesloten kast bouwen (zoals op die site) maar in een BR kastje van 50-60L. Krijgt zo'n kast dan ook best vulling???

                  Comment

                  • Dei
                    • Apr 2007
                    • 8

                    #10
                    Kan er iemand me helpen met het filterontwerp?
                    Met WinISD kom ik een ander filterontwerp uit dan op die duitse site. IK cross op 1900hZ. En de HF driver moet 11dB gesmoord worden.

                    Alle tips zijn welkom!

                    Comment

                    • Dei
                      • Apr 2007
                      • 8

                      #11
                      Bedankt Sis, maar ik kom hele andere waarden uit in vergelijking met een filter dat ik met winISD bereken.
                      Als ik met een zo'n script programmatje bereken kom ik een filter uit dat zowel voor hoog als laag uit dezelfde onderdelen bestaat, klopt dat? (7,4uf en 0,94mH)
                      Als ik de weerstand van mijn drivers met een berekeningsprogramma meegeef, voer ik dan best de door de fabrikant opgegeven weerstand in (8Ohm) of de weerstand van de driver op de kantelfrequentie (6,1Ohm)?

                      Comment

                      • Leinad
                        • Apr 2004
                        • 153

                        #12
                        Je moet de impedantie op de kantelfrequentie nemen.

                        Comment

                        • Dei
                          • Apr 2007
                          • 8

                          #13
                          Kan er iemand me helpen met het ontwerp van de filter voor tussen de delta 12lf en de psd2002??? Ik heb ook geen idee hoe zwaar mijn spoelen en condensatoren hiervoor moeten zijn? Welke draaddikte en max voltage kies ik het best? De weestandjes voor om de tweeter af te zwakken steek ik die voor of na de filter?
                          Nog 101 vragen op te lossen voor ik aan dit projectje begin.

                          Comment

                          • HR Soundproductions
                            • Oct 2005
                            • 650

                            #14
                            Wil je perse een filter zelf in elkaar knutselen, of kun je volstaan me een kant en klaar filter? Eminence heeft een kant een klaar filter dat vanaf 1,6 kHz inzet ( dus geschikt voor de psd-2002) en zelfs dan nog het hoog regelbaar heeft ( volgens mij + en - 9db ) PX2-1k6 en daar is ook een goedkopere versie van pxb2-1k6. Filters zijn heel leuk voor dat geld en werken prima.

                            Over de PSD-2002 ; inderdaad een prima driver voor dat geld! daarbij ook nog eens een behoorlijke belastbaarheid..... Heb ze in een zelfbouwproject zitten en ben er best tevreden over, ondanks dat ik me realiseer dat er altijd beter is.
                            Last edited by HR Soundproductions; 21-05-07, 14:25.

                            Comment

                            Working...