Een line array bouwen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ivo
    • Jul 2003
    • 390

    Een line array bouwen

    Ik heb mij de afgelopen dagen verdiept in line array met name de bouw ervan.
    Aankomende week begin ik met het ontwerp van een line array.

    Het basis idee is er al, 1,4” driver met een waveguide voor het hoog, 2x 8” of 10” voor het mid.
    De kast zal ongeveer 70 breed worden, 45 diep en 23 hoog met een afstraling van 120 x 7,5graad.
    4 kasten per kan zou een afstraling van 120x45graad geven.
    Over het systeem (interne constructie) wil ik nog niet teveel kwijt.

    Voor het rigging systeem is er ook een idee, de kast wordt in een frame van hoekstaal gelegd, deze frames kunnen aan elkaar gekoppeld worden, ik moet dit nog goed uitwerken maar zodra de eerste kast er is zal deze aan de hand van de kast worden opgebouwd om problemen gelijk te kunnen verhelpen.

    Mochten er nog ideeën tips of opmerkingen zijn, hoor ik dit graag.
    Last edited by admin; 16-07-06, 10:43.
    Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
  • Pino
    • Jul 2002
    • 390

    #2
    Hoi Ivo,

    Ik heb van luidspreker bouwen niet veel verstand, alleen dat het vrij complex is om een goede kast te ontwikkelen.

    Maar naar aanleiding van de AV27 line array van SA , welke een ribbondriver gebruiken voor het hoog; wou ik toch eens weten wat voor effect het zou hebben als je 2 van de volgende hoog drivers in lijn boven elkaar zet.
    Hier is de link: http://profesional.beyma.com/ENGLISH/producto.php

    Volgens ik begrepen heb zou je met een ribbondriver geen problemen krijgen met het afstraal gedrag , zodat een hoorn cq. waveguide niet nodig blijkt. Nu de tweeter die ik hier laat zien is niet echt een ribbondriver, maar heeft van zichzelf een heel brede afstraling die vermoedellijk niet zover draagt. Maar wat als je hiervan 2 quasi tegen elkaar zet zodat ze 1 lijn vormen? Zouden ze koppelen of niet?

    Groetjes , en succes met de bouw van jou kast.

    Pino
    Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

    Comment

    • Drive inn tnt
      • Sep 2003
      • 1082

      #3
      Zo Ivo, interesant project. Ik ben zeer benieuwt wat je er van gaat maken.
      Hoe wil je het gaan aansturen?
      Vette boksuh meneer

      [FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

      Comment

      • beyma
        • Oct 2002
        • 1614

        #4
        Ik ben benieuwd of je die waveguides van Beyma gaat gebuiken (WL5)
        Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

        Comment

        • ivo
          • Jul 2003
          • 390

          #5
          Voor het hoog heb ik een paar optie's.
          De WL5, BMS H4510ND, of p-audio waveguide met de 4550 van BMS.
          De WL5 is kostbaar, de H4510D minder kostbaar maar heeft een vaste afstraling van 10gr verticaal, de p-audio met de 4550 zeer goed betaalbaar maar de p-audio waveguide (ph-14525) is moeilijk te krijgen.
          Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

          Comment

          • Outline
            • Feb 2006
            • 1434

            #6
            Zeg Ivo, mag ik vragen of je je verveeld? Je hebt net je Hoorngeladen top af!

            Bel je overigens na de vakantie om een keer een weekend(mid)dag te komen kijken en luisteren. Ok?

            Comment

            • TPL
              • Jan 2005
              • 63

              #7
              Originally posted by Pino
              Hoi Ivo,

              .... wou ik toch eens weten wat voor effect het zou hebben als je 2 van de volgende hoog drivers in lijn boven elkaar zet.
              Hier is de link: http://profesional.beyma.com/ENGLISH/producto.php

              Volgens ik begrepen heb zou je met een ribbondriver geen problemen krijgen met het afstraal gedrag , zodat een hoorn cq. waveguide niet nodig blijkt. Nu de tweeter die ik hier laat zien is niet echt een ribbondriver, maar heeft van zichzelf een heel brede afstraling die vermoedellijk niet zover draagt. Maar wat als je hiervan 2 quasi tegen elkaar zet zodat ze 1 lijn vormen? Zouden ze koppelen of niet?

              Pino
              Als ze zeggen dat er een waveguide is, dan zouden ze moeten koppelen. (je hangt immers ook 2 kasten met 1 waveguide onder elkaar) De vraag is of ze echt koppelen op goed koppelen. Aangezien heel wat grote merken met grote array systemen jaren lang onderzoek doen naar alles wat er bij het koppelen komt kijken. Als dan alles getest is en goed bevonden word er uiterst geheim gedaan over de hoorn/waveguide. Waarom? Omdat het stik veel geld kost en ze niet willen dat straks jan en alleman zo ff een array kastje kan bouwen met werkende koppeling. Dus al een fabrikant met zo'n ding komt heb ik zoiets van eerst zien dan geloven. Niet dat beyma dingen zegt en maakt die niet kloppen, er zal heus wel een kern inzitten maar tot hoever.
              als blikken konden doden stopten ze er geen groenten in

              Comment

              • Pino
                • Jul 2002
                • 390

                #8
                euh, stoort het als ik hier effe over doorboom? Anders verwijder je het maar hoor; maar dit interesseert me wel.

                TPL, ik heb zo wel eens geprobeert om 2 topkastjes (EL12 van aa craaft) op elkaar te zetten, waarvan de bovenste omgekeerd; zodanig dus dat de hoogdrivers zo kort mogelijk bij elkaar stonden. Deze hebben hoorntjes van 60/40° en droegen zo opmerkelijk verder.
                Nu was er nog iemand op dit forum die ditzelfde had geprobeerd met een sx300, waarbij de koppeling niet zo goed werkte omdat die een andere afstraling hebben. Hij moest zijn topjes op een andere manier naast elkaarzetten, waardoor hij wel het goede effect kreeg.
                Nu , ik geloof wel dat er aan zulke zaken enorm veel onderzoek vooraf gaat. Maar er zit mij iets dwars.
                Als je de golflengtes bekijkt dan lijken die mij eigenlijk te kort om echt over uitdovings verschijnselen te kunnen spreken over grotere afstanden, welk door bepaalde firma's wordt beweerd als je gewoon 2 hoorns op elkaar zet.
                Vandaar dat ik die tweeters (cp21) aanhaal omdat die een heel korte hoorn hebben om een grote spreiding te verkrijgen. Ik vraag me echt af hoe die dingen zich zouden gedragen als ze per 2 of per 3 in lijn zouden worden gezet; ik heb helaas de mogelijkheden en het geld niet om dat zelf te gaan uittesten of simuleren.
                Misschien wordt er wel zoveel tamtam en zo geheimzinnig rond gedaan omdat het eigenlijk te simpel is om waar te zijn (kijk naar de klankzuilen in een kerk)... en vroeger zette JBL ook al 2 of meer drivers op 1 gigantische hoorn in grotere systemen.
                Enfin; dit laatste is giswerk hoor!
                Maar ik wil zo graag echt dingen erover weten, en geen verkopersgelul als je snapt wat ik bedoel.

                Groetjes,
                Pino
                Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

                Comment

                • Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

                  #9
                  die beyma-link ( s te warm om het opnieuw te quoten)

                  vrienden, dit gaat niet werken. De uittreedt-monden moetren op minder dan een, zeg 3 cm gescheiden zijn. Anders geen in koppeling, maar uitdoofpatronen die ernstige problemen veroorzaken (kam-filters etc)

                  geheel in de trent van een ander topic : lees harry olson er maar op na.

                  Comment

                  • Studio 2000 uden
                    • Mar 2006
                    • 60

                    #10
                    wij zijn ook bezig een array te maken, maar dan van JBL tr speakers.
                    deze worden met zijn drieen onder elkaar gehangen. en voorizen van veilige ophanging.
                    als voorbeeld hebben wij het systeem van Bell gebruikt, simpel en toch sterk.
                    het geheel is best groot aan het worden, maar we willen het gaan gebruiken ter versterking van het mid hoog.
                    binnenkort zal ik wel eens foto's posten van ons "TRay"systeem.

                    Denk bij het bouwen allereerst aan de veilige en deugdelijke verbindingen
                    Hij heeft altijd in een radiostudio gestaan en er is nooit mee gesleept en gegooid zoals bands en drive inns dat doen

                    Comment

                    • ivo
                      • Jul 2003
                      • 390

                      #11
                      De componenten die gebruikt gaan worden zijn bekend, voor het laag 2x 8" precision devices, voor het hoog 2x 1" BMS.
                      Freqentie bereik voor het laag 100-800Hz (12dB/okt).
                      Vermogen van het laag 400Watt, 96db/1w, vermogen van het hoog 160Watt.
                      Ik ben momenteel bezig met een "proef" kastje van MDF zonder componenten om te kijken of het ontwerp klopt, foto's volgen.
                      Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

                      Comment

                      • pilot
                        • Nov 2003
                        • 267

                        #12
                        En ivo gaat het lukken met je line array.Ben wel benieuwd naar je vorderingen
                        master-qsc en de rest

                        Comment

                        • ivo
                          • Jul 2003
                          • 390

                          #13
                          [FONT=Times New Roman]Het “proef” kastje is klaar, de eerste luistertest heb ik Zondag 13 Augustus gedaan.[/FONT]
                          [FONT=Times New Roman]Mijn eerste indruk was ontzettend goed.[/FONT]
                          [FONT=Times New Roman]Het kastje is basis, geen demping, baspoorten moet ik nog optimaliseren, er moeten nog kleine verbeteringen aan de kast worden aangebracht, de instellingen moeten nog nauwkeuriger.[/FONT]
                          [FONT=Times New Roman]Het geluid is zeer rustig, stemmen duidelijk en gedilateerd.[/FONT]
                          [FONT=Times New Roman][/FONT]
                          [FONT=Times New Roman]Maandag (vandaag) is de klant langs geweest, moest er 5 uur voor rijden, hij stond versteld van het kunnen van de kast (heeft dan ook gelijk 8 kasten besteld)[/FONT]
                          [FONT=Times New Roman]Hij heeft er metingen aan gedaan en was onder de indruk van de klank en meetplots van het 1e kastje.[/FONT]
                          [FONT=Times New Roman][/FONT]
                          [FONT=Times New Roman]Ik zal binnenkort foto’s plaatsen.[/FONT]
                          [FONT=Times New Roman]Wil je jezelf overtuigen en dit kastje horen, mail mij even.[/FONT]
                          Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

                          Comment

                          • Banned
                            Banned
                            • Dec 2003
                            • 951

                            #14
                            hee Ivo wat ga je voor het laag gebruiken ? Je beroemde Hybride kasten ?

                            Comment

                            • ivo
                              • Jul 2003
                              • 390

                              #15
                              Yep, deze zijn 69,8 hoog op zijn zij dan dus 69,8 breed het line array kastje is ook 69,8 breed.
                              Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

                              Comment

                              Working...