Hobby project -2x18''bas+top

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • )jeroen(
    • Jan 2001
    • 546

    Hobby project -2x18''bas+top

    Ik ben de laatste tijd een beetje bezig met het tekenen van een dubbel 18" BR kast met bijbehorende top. Ik ben erg benieuwd naar jullie commentaar en eventuele tips. Voor het laag had ik de 18Sound LW1400 of de ND9300 in gedachten. Voor de top heb ik het midhoog overgenomen van de X-tro, ik hoop dat Contour dit niet erg vind, zoja Contour kun je me een berichtje sturen. Voor het lowmid heb ik 2 B&C 12HPL76 gesimuleerd.

    Hier volgen wat plaatjes:



    Voor het laag heb ik het volgende gesimuleerd met de LW1400 (1 driver):


    Voor het lowmid het volgende:


    Ik wil deze ontwerpen verder afmaken, alleen zou ik graag wat reacties willen van andere zelfbouw-freaks . Tips, opmerkingen en natuurlijk vragen zijn erg welkom.

    Bij de simulaties is rekening gehouden met de Xmax en bij Hornresp is in 2 pi gesimuleerd.
    Gr.

    )jeroen(
  • beyma
    • Oct 2002
    • 1614

    #2
    Phoehee, die top ziet er nĂș al zeer indrukwekkend uit !!

    Het sub ontwerp ken ik ergens van, in ieder geval ziet het er vrij standaard uit met die poorten in de hoeken, maar voordeel is dat het dan een bewezen concept is wat werkt !

    Voor de rest geef ik toe dat ik er te weinig verstand van heb om hier een goed onderbouwde mening over te geven
    Maar nogmaals die top kast zou ik zo willen bouwen!
    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

    Comment

    • deloitte
      • Sep 2005
      • 135

      #3
      ejj
      het ziet er zeernetjes uit maar ik heb 1 vraag,
      wat is de hoogte van bas+top bij elkaar. volgens mij haal je de 1.60 nog niet eens. dus er zal een hoop geluid verloren gaan tenzij je het altijd op podiumdelen hebt staan of alleen maar kinder feestjes draaid (leuk setje daar voor)
      ik ben benieuwd
      gr bram
      voor de een z'n uitgang is voor de ander z'n ingang....

      Comment

      • Rademakers
        • Jul 2003
        • 1281

        #4
        Dat ziet er mooi uit,

        Hardop denkend:

        Niet alle folded horns blijken even lekker te klinken boven de ca. 200 Hz. Gezien de midsectie van de Xtro vanaf ca. 300 Hz werkt zou dat voor problemen kunnen zorgen, het zou ook prima kunnen gaan.

        Is de Hornresp simulatie per enkele 12" of per dubbele? De 12 HPL 76 doet het ook zeer goed vanaf ca. 100 Hz in een gewone basreflex. Een gesimuleerde 130 dB per paar is goed mogelijk maar in een fractie van het volume van deze topkast.
        Een topkast zal in meer dan 2,0 pi worden gebruikt dus de simulatie is positiever dan de werkelijkheid. Met een negatiever verschil naarmate de frequentie hoger wordt.

        Is het volume en de tuning een remake van de 18sound 18 kit (gezien de vergelijkbare filterinstellingen)?

        Verder weinig opmerkingen, het ziet er doordacht uit.

        Mvg Johan

        Comment

        • Janbo
          • Dec 2004
          • 16

          #5
          Aansluitend bij de eerdere opmerkingen: mooie tekeningen, daar zullen wel wat uurtjes in zijn gaan zitten! De X-tro vind ik zeer goed klinken, dus met hetzelfde mid-hoog zit dat deel al wel goed.

          Een paar aanvullingen op hetgeen Johan aangeeft:
          - In hoeverre is het volume van beide 12"-ers gelijk?
          - Ik zie zo geen volume beschikbaar voor de midspeaker, dit zou in elk geval ten koste gaan van de 12".
          - De achterzijde zal demontabel moeten zijn voor de 12"-ers, echter hoe wil je de 8" gaan monteren? Bij de X-tro hebben we destijds gekozen voor een demontabele hoorn. Dat kan maar is niet makkelijk te bouwen

          Verder is er bij de X-tro gekozen voor een rechte hoorn om te voorkomen dat de speaker boven 200 hz minder zou gaan klinken. Hoe dat hier uitpakt is alleen achter te komen door te proberen. Je zou van spaanplaat een proefmodel kunnen bouwen voor zo'n 12". Het is dan veel eenvoudiger en goedkoper om te experimenteren en eventuele aanpassingen in de definitieve kast te mee te nemen.

          @ Johan: met een negatiever verschil bedoel je een kleiner verschil? Tenminste, hoe hoger de frequentie hoe kleiner het verschil tussen full space en half space.

          Comment

          • Drive inn tnt
            • Sep 2003
            • 1082

            #6
            Originally posted by deloitte
            ejj
            het ziet er zeernetjes uit maar ik heb 1 vraag,
            wat is de hoogte van bas+top bij elkaar. volgens mij haal je de 1.60 nog niet eens. dus er zal een hoop geluid verloren gaan tenzij je het altijd op podiumdelen hebt staan of alleen maar kinder feestjes draaid (leuk setje daar voor)
            ik ben benieuwd
            gr bram
            pff denk alsjeblieft eerst is ff na voordat je post.
            Vette boksuh meneer

            [FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

            Comment

            • luc2366
              • Jul 2002
              • 1161

              #7
              Originally posted by Drive inn tnt
              pff denk alsjeblieft eerst is ff na voordat je post.
              En toch heeft hij een punt. Als je een stack van 1.6mtr op de grond zet hoor je in t midden v/e volle zaal geen mid/hoog meer

              Comment

              • )jeroen(
                • Jan 2001
                • 546

                #8
                Bedankt voor jullie reacties. Het sub ontwerp is inderdaad vrij standaard. Het is vrij toevallig dat de equalizer settings hetzelfde zijn als die van de 18Sound kit. Ik kwam er later achter dat deze hetzelfde zijn.

                De totale hoogte van de set is uiteraard (zeker voor de hoogdriver) te laag. Maar daar hecht ik op dit moment geen waarde aan. Ik wil de top niet groter maken en de baskast ook zeker niet. Er kan later altijd nog een enkele 18" bas tussen.

                Bij het lowmid heb ik ook nog mijn vraagtekens. Of dit zo werkt zal alleen blijken dmv. testen. De simulatie is met 2 speakers, dus Rademakers, ik moet ook nog eens kijken naar andere speakers of een andere opzet, want 130 dB in een veel kleinere kast is natuurlijk erg aantrekkelijk.

                De hoorn van de 8" is wel een klein beetje groter dan die van de X-tro, ik denk zo'n 30 cm2, misschien kan ik 'm dan wat lager laten beginnen.

                Boven en onderin de kast komt een luik waardoor de speakers gemonteerd kunnen worden. De 8" heeft een aparte kamer en is vanachteren te bevestigen. Deze kamer neemt ruimte in beslag van de 12", maar deze heeft nog steeds genoeg liters over. Ik moet dus de ruimte bij de onderste 12" erg verkleinen.

                Ik was dit plaatje vergeten te posten:


                De gaten van de 12" speakers zitten nog te dicht naar het midden, omdat ik ze eerst vanaf de achterkant wilde monteren. Dit is inmiddels veranderd zodat ze vanaf luiken aan de boven- en onderkant bevestigd kunnen worden.

                Ik ben nog niet tevreden met het lowmid, misschien wat meer op save spelen en de hoorn iets te veranderen, en eventueel wat meer output. Suggesties zijn altijd welkom.
                Gr.

                )jeroen(

                Comment

                • )jeroen(
                  • Jan 2001
                  • 546

                  #9
                  Ik zie zojuist op www.kv2audio.com dat ze ook gebruiken maken van een gevouwen hoorn voor het lowmid, zie: http://www.kv2audio.com/flash/360/ES10.html

                  Ze hebben hier zelfs het overname punt op 500 Hz liggen. Dit schept weer wat hoop voor mijn idee van dit moment.
                  Gr.

                  )jeroen(

                  Comment

                  • Contour
                    • Feb 2001
                    • 1018

                    #10
                    Hallo Jeroen,

                    Met de mid/hoog sectie van de X-tro heb je in ieder geval een mooie basis. Als ik zo naar je kast kijk wordt dit inderdaad geen kleintje. De hoogte en diepte lijken groter dan bij de X-tro. De keus om 2 drivers voor het midlaag te gebruiken daar stem ik mee in. Zeker in het geval van neo driver wordt je kast nauwelijks zwaarder. Je kan wel meer vermogen in de (doorgaans beperkende) laagmidsectie stoppen.

                    Dit zal wel een zeer lastige kast worden om te bouwen met de trapezium vorm. Zonder het juiste gereedschap zou ik aan zoiets niet beginnen.

                    Als je me de gegevens van de laag/mid sectie geeft kan ik met AJ-horn eens kijken hoe de responsie eruitziet. Wellicht zijn er verschillen met Hornresp. Ik moet dus weten het volume van de voorkamer en achterkamer, de hoornlengte, het soort verloop (expo?) het oppervlak van de hals en van de hoornmond. Het bultje dat ik in jouw simulatie zie tussen 200 en 300Hz zou ik proberen weg te werken.

                    EDIT: ik heb zelf wat afmetingen aangenomen en de midlaag sectie gesimuleerd. Resultaten komen (zeer) goed met Hornresp overeen. Prestatie van deze kast is nagenoeg gelijk aan de X-tro zowel qua diepgang als SPL. De X-tro heeft alleen niet het bultje tussen de 200-300Hz (dit kun je met EQ ook wegpoetsen natuurlijk). Qua effectief netto kastvolume zijn de kasten denk ik ook ongeveer hetzelfde.

                    Wellicht kun je het kastvolume naast de midhoorn bij de achterkamer van de bovenste 12" trekken?

                    Het bultje bij 300Hz krijg jij omdat deze 12" drivers hoger doorspelen dan de 15" uit de X-tro. In dit gebied is de hoornmond voldoende groot en heb je optimaal rendement. Bij 100Hz is de hoornmond in verhouding tot de golflengte klein en kun je niet het optimale rendement hebben. Oplossing kan zijn drivers te nemen die wat eerder afvallen, je kunt ook met EQ aan de slag of wellicht wat afmetingen van de hoorn aanpassen. De vraag is natuurlijk in hoeverre het bultje hoorbaar is, daar kom je helaas pas achter door te bouwen. De max SPL bij het bultje is echter wel zodaning hoog dat de midhoorn die niet zal kunnen bijbenen denk ik.

                    MVG Contour
                    Last edited by Contour; 30-05-06, 16:49.

                    Comment

                    • Drive inn tnt
                      • Sep 2003
                      • 1082

                      #11
                      Originally posted by luc2366
                      En toch heeft hij een punt. Als je een stack van 1.6mtr op de grond zet hoor je in t midden v/e volle zaal geen mid/hoog meer
                      Ik bedoel hiermee; welke serieuze drive in/band etc zet zijn top op 1.60. Dus zelfde verhaal, eerst nadenken.
                      En nou maar weer ONTOPIC!

                      Ontopic: waarneer verwacht je ze af te hebben?
                      Vette boksuh meneer

                      [FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

                      Comment

                      • )jeroen(
                        • Jan 2001
                        • 546

                        #12
                        Hallo Contour,

                        hierbij de gegevens van het midlaag gebeuren:

                        achterkamer: 30 liter (elke speaker 15)
                        voorkamer: 18 liter (elke speaker 9)
                        hoornlengte: 59 cm
                        opp. hals: 548 cm2
                        opp. mond: 2558 cm2
                        verloop: exponentieel

                        Ik zag dat je zelf al wat gesimuleerd had, mooi dat de resultaten zo goed overeenkomen. Klopt het dat het verloop bij AJhorn ook wat slechter wordt bij het verhogen van de rear chamber? In Hornresp is dit wel het geval. Bij 30 liter kreeg ik het beste resultaat, dus zelfs bij de bovenste 12" moet dat goed haalbaar zijn.

                        Ik wil in eerste instantie bij deze B&C driver blijven, de bult rond de 250 Hz zal goed weg te werken zijn met een processor. Uiteraard zal ik nog eens wat andere (neodynium) drivers proberen en kijken wat deze doen.

                        Hier nog een plaatje, mocht iemand nog wat andere afmetingen af willen leiden:


                        Ik zie nu trouwens ook dat het verstevigingsschot niet helemaal in het midden zit.

                        EDIT: mocht ik deze kasten ooit bouwen dan duurt dat zeker nog een hoop maanden, het hout kan ik misschien nog betalen, maar daarna zal ik toch een tijd moeten sparen om de speakers te kunnen kopen.
                        Last edited by )jeroen(; 30-05-06, 18:02.
                        Gr.

                        )jeroen(

                        Comment

                        • Didier
                          • Aug 2002
                          • 323

                          #13
                          Interressant idee en ontwerp! Leuk om de hoorn en midsectie uit de X-tro te gebruiken. Ik heb dat idee ook al eens gehad, maar dan icm een enkele 15" speaker voor bas/mid. Dan krijg je een beetje het F1 Res2 idee.
                          Hieronder staat mijn schets, zoiets moet het ongeveer worden...

                          Last edited by Didier; 30-05-06, 19:29.
                          Zuid-Limburg

                          Comment

                          • )jeroen(
                            • Jan 2001
                            • 546

                            #14
                            Hallo Didier,

                            dat idee is inderdaad erg leuk, heb je al wat gesimuleerd voor zo'n kast? De kast zal echter wel wat dieper worden dan een Res2 aangezien de 8" een vrij diepe hoorn heeft.
                            Gr.

                            )jeroen(

                            Comment

                            • Didier
                              • Aug 2002
                              • 323

                              #15
                              Ik heb helaas niet de tijd gehad om al een simulatie te maken. Bovendien ben ik niet echt thuis in het ontwerpen van kasten, vandaar dat ik jullie hulp vraag.
                              Zuid-Limburg

                              Comment

                              Working...