Hybride kasten ontwerpen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • extremebottens
    • Mar 2006
    • 153

    Hybride kasten ontwerpen

    Hallo,

    Hier op het forum zwerft de Hybride kast van Dap een beetje rond en velen van jullie kennen de TSE Sub ook wel.

    Wat alleen jammer is, is dat we niet wetene hoe zo'n kast te ontwerpen. Dus gebruik je een andere speaker, wil je iets andere afmetingen gebruiken of gewoon je eigen ontwerp bouwen dan zullen we de techniek moeten begrijpen!

    Misschien is het leuk om hier eens te fillosoferen en informatie verzamelen over het bouwen van een Hybride Bas kast als bijvoorbeeld de TSE Sub.

    Hoorn ontwerpen snappen we allemaal wel redelijk en dit lijkt mij een echte uitdaging!!

    Groetjes
  • Boi
    • Apr 2004
    • 541

    #2
    Hybride sub

    Wat dacht je van deze kast:

    Is alleen nog getest in de PC.
    groetjes

    ___
    Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

    Comment

    • extremebottens
      • Mar 2006
      • 153

      #3
      Dat zijn twee kasten in 1 kast gestopt, dat is wat anders als een speaker (Driver) die als bassreflex en hoorn werkt! Zoals een TSE Sub of de namaak van DAP enzovoort. Dat is echt hybride, tenminste dat idee heb ik ervan??

      Maar ik ben benieuwd naar de reacties.

      Groetjes

      Comment

      • Boi
        • Apr 2004
        • 541

        #4
        Hybride sub

        Tja, zelf draai ik met een Voice off Theatre bass kast wat eigenlijk een van de aller eerste Hybride kasten is, een hoorn/bassreflex kast. Mijn kasten zijn al 45jr oud, aangepast aan een moderne speaker maar voor de rest origineel.
        groetjes

        ___
        Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

        Comment

        • Outline
          • Feb 2006
          • 1434

          #5
          Zo oud? Dan zeg ik (en ik denk ik niet alleen): FOTO's!

          Comment

          • Boi
            • Apr 2004
            • 541

            #6
            Hybride sub

            Zoals gezegd ik heb mijn Voice of the Theatre aangepast, wat inhoud dat de poort kleiner is en waardoor de kast een 25cm lager geworden is en ik heb ze geflightcased. Maar goed hier is de set, mid en high kasten zijn zelfbouw. Mijn basskasten zijn de Altec Lansing model A7-8. Dit was een uitbreiding op de VotT A5x uitvoering. De A7-8 is dieper en was actief 60wlow/30whigh met ingebouwd actief X-over. Helaas zijn de ingebouwde versterkerblokken er niet meer, ik heb er nog wel meegewerkt zoals ze origineel door Toon Hermans in het begin van de jaren 60 naar nederland zijn gehaald omdat het perfecte schouwburg kasten waren, 2 kasten voor heel Carré, later toen een bandje genaamd Normaal net met echte optredens begon hebben ze ook nog een tijd over deze kasten gespeeld en nu vele jaren later en na wat kleine ingrepen gebruik ik ze nog steeds met trots, zei het dan als passieve kast.


            Oja voor de genen die the Lansing compagny, Altec, Altec-Lansing niet kennen, nu heet het JBL, naar de oprichter James B. Lansing.


            De originele uitvoeringen van schouwburg en bioscoop kasten (1951)

            De nieuwe A7 van Altec Lansing(sinds juli 2003 - $5800,00)
            groetjes

            ___
            Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

            Comment

            • David21
              • Mar 2005
              • 94

              #7
              wow
              prachtig zeg...

              Comment

              • extremebottens
                • Mar 2006
                • 153

                #8
                Ziet er erg mooi uit allemaal, zoveel geweld.

                Maar nu even weer ontopic, wie kent de theorien achter de hybride kasten en/of we kunnen hier filosoferen hoe zoiets te simuleren is in bijv. Hornresp en/of een basreflex simulatie zoals bijv. Winisd.

                Zelf zit ik een beetje te denken aan die DAP kasten en die TSE Subs! Maar ik zou ze graag 58cm breed maken i.p.v. 50 of 52 cm. i.v.m. de toppen.

                Groetjes Martin

                Comment

                • Boi
                  • Apr 2004
                  • 541

                  #9
                  Hybride sub

                  Daar ben ik zelf ook al een tijdje mee bezig geweest maar met Hornresp kan je alleen een gevouwen hoorn berekenen, en met Winisd kan je alleen een bassreflex, natuurlijk ook gesloten of bandpass, berekenen terwijl dit soort kasten een combi is.
                  Een Voice of the theatre is eigenlijk een exponentiele hoorn met een 1/1 bassreflex poort oftewel de basspoort is minstens net zo groot als het oppervlak van de conus en meestal nog groter, ga je dit berekenen met Winisd dan klopt het voor geen meter, ook met Hornresp kom je er niet. Nu ben ik eens een site uit zuid-Duitsland tegen gekomen waar de originele VotT A7 werden gebouwd. Schijnen nog zeer gevraagde kasten te zijn bij hiFi-freaks die met weinig vermogen grote luisterkamers als concertzaal willen kunnen vullen/beluisteren, ben helaas alleen de link naar de site kwijt. Daar stond ook een stuk geschreven over de techniek van dit soort kasten. Heb wel een originele schets tekening van de VotT. Als iemand hierop berekeningen kan terugvoeren.

                  [FONT='Times New Roman'] [/FONT]
                  groetjes

                  ___
                  Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

                  Comment

                  • Outline
                    • Feb 2006
                    • 1434

                    #10
                    Ik zeg: Wauw! Vroeger was niet alles beter, maar sommige dingen blijkbaar toch wel! Ik vraag me af hoe ze dat vroeger dan allemaal berekenden? Of was het vroeger puur experimenteren?

                    @Boi: Wat gebruik jij voor versterkers? En hoe klinkt het nou precies? Ben nu namelijk heel, heel erg nieuwsgierig! Heb die oude foto trouwens een keer in een JBL catalogus zien staan. Enne: De locale Bios is ook uitgerust met Altec-Lansing.

                    Soms vallen de kwartjes op de raarste momenten...

                    Comment

                    • Boi
                      • Apr 2004
                      • 541

                      #11
                      Hybride sub

                      Er zitten momenteel nog oude beyma speakers(G350) in de kasten en mijn hele systeem is 3-weg passief(zelf gebouwd 800watt filter)met meelopende bullittweeters om het hoog boven de 17Khz te ondersteunen, met een 500watt erop draai tot een 350man zonder problemen, binnen en buiten. Heb eigenlijk nooit op iets groters ermee gestaan maar zal ook nog wel gaan. Ooit in een dorpsstraat gestaan met een rock bandje en toen kwamen er klachten van 500mtr verder dat het wel erg hard stond. Tja hoe klinkt het, ken mooiere basskasten maar ook vele die slechter klinken, zal het omschrijven; kleine systemen klinken vaak agressief en beginnen met een 1500w pas wat te worden als je een fikse zaal of buiten moet staan maar vallen vaak ook na een tiental meter dood, grote sytemen dreunen vooraan door je heen en zijn dus vaak te groot voor zaaltjes met 350man. Dit systeem klinkt gemoedelijk vooraan en achteraan, het zijn kasten die vooral in leuke zaaltjes de gehele ruimte vullen zonder dat je naar de rode streep moet met je weinige vermogen. De kasten zijn natuurlijk ook ontworpen om duidelijk en over een grote afstand mensen van geluid te voorzien.
                      We draaiden er soms wel house parties mee, zoals Hip - DJ met 3 musikanten die op de platen inspelen. Dan mis je wel wat aan de onderkant qua klappen maar het publiek vond dit lekker klinken omdat ze letterlijk op een meter voor de kasten konden dansen zonder buikkramp na afloop. Nu hebben we daar een apart setje voor gebouwd wat iets meer onderin op de 40Hz geeft.
                      Vroeger berekende ze de kasten ook maar op de ouderwetse manier, ze bouwden eerst een kast welke voldeed aan de taak waar hij voor moest dienen en daarna maakten ze een speaker voor de kast en de Thiele/small parameters waren toen al uitgevonden. Basspoorten werden berekend op een 1/1 of 1/2 of 1/4 van de golflengte en het conusoppervlak van de speaker. Hoe was het ook al weer, euhh.. Pi*R2 enzo en een ronde basspoort is 87,5% van een vierkante basspoort met de zelfde buitenmaat etc, etc.
                      Er valt hier en daar wel iets te lezen over de ontwikkeling van de kasten en speakers van die jaren;

                      Shop Altec Lansing speakers and headphones direct and save big! Enhance your audio experience with top-quality products built to last since 1927.


                      en de beste site waar een artikel gaat verschijnen over de VotT met technische gegevens, achtergrond info over dit soort kasten en meer

                      ook over thiele/small etc.
                      groetjes

                      ___
                      Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

                      Comment

                      • extremebottens
                        • Mar 2006
                        • 153

                        #12
                        Hebben er nog mensen ideeen over een sub a la TSE Sub??

                        Groetjes,

                        Martin

                        Comment

                        • Rademakers
                          • Jul 2003
                          • 1281

                          #13
                          Naar welke ideeen ben je op zoek?

                          Mvg Johan

                          Comment

                          • extremebottens
                            • Mar 2006
                            • 153

                            #14
                            Heren en Dames,

                            Ik heb nog even nagedacht over de hybride kast. Wat ook te zien is als een backloaded horn, waar we de theoriën wel van kennen, net als de ooh zo bekende glijbaan.

                            Nu zat ik te denken aan het volgende probleem, bij een gesloten achterkamer met daarvoor een standaard hoorn heb je één punt van afstraling, namelijk de speaker die door de hoorn via de hoornmond met de omgeving wordt gekoppeld.

                            Maar bij een Hybride hoorn (zoals de TSE sub) heb je de direct afstralende driver en de achterkamer van de driver die via een hoorn verloop (korte hoorn) aan de omgeving wordt gekoppeld.

                            Wat lijkt mij een probleem:

                            De output van de achterkamer heeft een korte vertraging doordat er een hoornlengte tussen zit in vergelijking met de direct afstralende woofer.

                            En eigenlijk is de output die vanuit de achterkamer via het hoornverloop naar buiten komt in tegenfase met de direct afstralende driver, want wanneer de speaker naar voren beweegt zuigt de speaker via de korte hoorn die aan de achterkamer van de speaker bevestigd zit de lucht naar binnen (oftewel, voor duwt de speaker naar buiten en via de poort zuigt hij lucht aan).

                            Moet je hier rekening mee houden in een hybride hoorn ontwerp?

                            In principe heb je dit fenomeen ook bij een gewone bass reflex kast en toch werkt dit goed (dat weet ik ook) maar in principe staat de output van de driver aan de voorkant in tegengestelde fase aan de bassreflex poort. Als de speaker naar voren beweegt zuigt de kast via de poort de lucht naar binnen!

                            Ik wil dit graag begrijpen, en niet gewoon aannemen dat het goed werkt dus heeft iemand hier een idee over?

                            Met vriendelijke groet,

                            Martin Ottens

                            Comment

                            • Leinad
                              • Apr 2004
                              • 153

                              #15
                              Hoi Martin,

                              Voor de duidelijkheid een basreflex is heel iets anders dan een hoorn. Daar de basreflexpoort slechts op 1 frequentie resoneert en de hoorn op meerdere frequenties (harmonischen). Tussen de poort en de luidspreker heb je inderdaad een faseverschil van 90 graden om precies te zijn. Omdat het afgestraalde geluid van de luidspreker relatief zwak is in vergelijking met de poort is het totale afgestraalde geluid goed. Bij de poortresonantie staat de luidspreker zelfs nagenoeg stil en wordt alles door de poort gedaan. Onder de resonantiefrequentie is het faseverschil 180 graden en dat is ook de reden waardoor onder deze frequentie vrijwel geen geluid wordt afgestraald. Bij backloaded hoorns heb je inderdaad interferentie met het afgestraalde geluid van de hoorn en de luidspreker zelf.

                              Groeten Daniël.

                              Comment

                              Working...