J&H Shop - Alles voor op en rond het podium
Pagina 2 van de 3 Eerste 1 2 3 Laatste

Standaard reactie op berichten van Rademakers

Ik hoop dat je nu eens iets positiever kan zijn naar andere personen.
    Immers het zijn vaak jonge mensen die een hobby hebben, zij kopen daarom apparatuur welke binnen hun budget ligt.
    Zij ondernemen tenminste nog iets, binnen hun vermogen.
    Appels met peren vergelijken is wel heel erg makkelijk.
    Kijk maar eens rond op al die "sites" allemaal bla bla bla.
    En dezelfde verkoop sites en ga zo maar door.
    Als wij zo goed waren als dat wij dachten, dan hadden wij enorm veel werk en zo ie zo geen tijd om op alles te reageren.

GOUDEN ZELFBOUW BLIJFT ZELFBOUW.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door harry johan
    Ik hoop dat je nu eens iets positiever kan zijn naar andere personen.
    Immers het zijn vaak jonge mensen die een hobby hebben, zij kopen daarom apparatuur welke binnen hun budget ligt.
    Zij ondernemen tenminste nog iets, binnen hun vermogen.
    Appels met peren vergelijken is wel heel erg makkelijk.
    Kijk maar eens rond op al die "sites" allemaal bla bla bla.
    En dezelfde verkoop sites en ga zo maar door.
    Als wij zo goed waren als dat wij dachten, dan hadden wij enorm veel werk en zo ie zo geen tijd om op alles te reageren.

GOUDEN ZELFBOUW BLIJFT ZELFBOUW.
    HEEL APART!!!!!

WAAR HEB JE HET OVER EN WAAROM SCHRIJF JE IETS WAT NERGENS MEE SAMENHANGT??

ACH EIGENLIJK MOET IK ER NIET OP INGAAN

Standaard

Ik heb een leraar op school, heel veel volume, maar totaal geen inhoud Dit lijkt er wel een beetje op.

Standaard

Zullen we gewoon weer verder gaan met het onderwerp "Kick start Hornresp"? En dan de vraag m.b.t. de Back Horn functie? Zoals ik in een paar posts geleden aangaf?

Groetjes

Ingeschreven
    Jul 2003

Standaard

Voorkamer/begin hoorn

De voorkamer werkt als compressiekamer. In de ideale situatie wordt alle in de voorkamer aanwezige lucht gecompresseerd (en geëxpandeerd), de enige functie van de kamer in die zin. In de hoorn zelf verplaatst de lucht/druk zich van punt A naar punt B, in de richting van de hoornmond.

Bij veel hoornontwerpen die je in de praktijk zult tegenkomen komt er niet veel van deze ideale situaties terecht. Veel voorkamers combineren zich met het begin van de hoorn. Hierdoor ontstaat één ruimte waarin de lucht enerzijds de hoorncontour gaat volgen en anderzijds wordt gecompresseerd. De overgang tussen hoorn en voorkamerwerking zal niet altijd even duidelijk zijn. Een gedeelte van de lucht in de ruimte, zal wellicht licht worden gecompresseerd terwijl het toch zo goed mogelijk de hoorncontour zal proberen te volgen.

Bij de 1850/186 hoorn specifiek, bevindt zich, aan de linkerkant van de voorkamer/hoorn, een versmalling. Deze versmalling bestaat uit 11 x 57 = 627 cm2, wat resulteert in een compressiefactor van 1,9 maal (uitgaande van 1200 cm2). Toch zal wellicht een gedeelte van de lucht voor deze versmalling de contour al volgen.

Hornresp benaderd deze situatie eigenlijk heel abstract door te stellen dat er een voorkamer en begin van de hoorn is én vooral door het stellen van een tussengrens. Stel, de voorruimte van de 1850 hoorn is 30 ltr en stel dat 30% van deze ruimte voornamelijk werkt als compressiekamer. In Hornresp kun je nu stellen dat er een voorkamer van 9 ltr is en de rest als hoorn werkt. Zou je deze voorstelling vanuit Hornresp in omgekeerde volgorde gaan verwerken dan kom je op een heel andere hoorn uit. Een terugredenatie die dus meer vragen oproept dan beantwoord.

Veel kennis omtrent compressiekamer/begin hoorn zul je niet snel tegenkomen op de gemiddelde fora. Artikelen die zich daaraan wijden zijn vaak gecompliceerd en hebben op het oog weinig betrekking meer met geluidsversterking, zoals zo vele subgebieden. iets wat mijn interesse in ieder geval snel doet vervagen.

Het antwoord op je andere vraag (uit dit topic) staat gegeven op pagina 2 van de Hornresp-Helpfunctie. Ik zal het bij de volgende reevalutie van de kickstart opnemen. Bedenk dat de output van de hoorn al snel 6 dB hoger ligt als van een directe radiator, waardoor het effect in het laag vrij miniem is (in het hoog is het een ander verhaal).
    Hornresp kan ook worden gebruikt om enkele basreflex toepassing te simuleren en schijnt binnen die beperkte marge daarin nauwkeuriger te zijn als WinISD.

Mvg Johan
    Laatst gewijzigd door Rademakers; 13-03-06 om 10:59.

Standaard

Hallo Rademakers,

Bedankt voor je erg goede uitleg!! Ik ben al druk an't simuleren en binnenkort zie je weer wat ontwerpen van mijn hand. Kunnen we daar over discussieren (ik verwacht een hoop kritiek, maar dat zie ik positief om er iets moois van te maken).

En zoals ik hiervoor al zei, ik kom met 4 gesimuleerde ontwerpen en na uitkomst van de discussie hier en de simulatie resultaten ga ik er 2 van bouwen in tweevoud. En dan maar even een meeting bij mij thuis denk ik voor de geinteresserden.

Maar nu loop ik op de feiten vooruit, eerst druk puzzelen en simuleren.

Groetjes,

Martin Ottens

Standaard

Xmax vraagje:
    Kan je het rms-wattage op je kast kwijt, tot de Xmax bereikt wordt. Of kan je de programm power waarde op je kast kwijt, tot de Xmax bereikt wordt.

Hornresp zegt dat de Xmax wordt overschreden bij zo'n 350 watt (50 Hz). Kan ik hier een versterker op kwijt van 700 watt? Of dien ik de 50 Hz 3 dB terug te schroeven met mijn equelizer?
    Mijn gevoel zegt zonder Eq, muziek vermogen is immers anders dan een mooie sinus van 50 Hz.

Ingeschreven
    Jul 2003

Standaard

In hoeverre wordt de Xmax overschreden?

Als je een input van 700 W simuleert en het gaat om 20% (van de Xmax) dan hoeft dat op zich geen punt te zijn. Zodra de Xmax met 50% wordt overschreden zou ik voorzichtig worden, zeker als een derde persoon via equalizing (zoals op een mengpaneel) invloedt heeft over de energieverdeling van de muziek.

Ik ga er bij bovenstaande overigens wel vanuit dat je een high pass (low cut) toepast en de Xmech een flink stuk groter als de Xmax is.

Bij veel muziek zit er veel energie rond de 50 -70 Hz, soms zitten er sinussen in verborgen (voor effect of brom) en soms is <100 Hz zover gecompresseerd dat de dynamiek van een sinus wordt bereikt.

Mvg Johan

Standaard

bedankt voor de reactie. Ik ben op zoek naar de juiste instellingen van mijn processor, dus welke low cut filter erop moet. Dus als ik jou regel van 20% aanhoud, kan ik gewoon een aantal Hz minder laag gaan (,dan bij 50%).

Ingeschreven
    Jul 2003

Standaard

Welk kastmodel, welke luidspreker, afbeelding excursie?

Mvg Johan

Forum Rechten