Zelf boxen bouwen voor een basversterker.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • floortje_
    • Jun 2005
    • 3

    Zelf boxen bouwen voor een basversterker.

    Hoi mensen,

    Ik heb nog een Peavey bastop staan waar ik een box onder wil hebben. In de winkel kost me dat minimaal 300 euro, dat vind ik een beetje veel. Blijf het liefst in de buurt van de 150. Goedkoper is natuurlijk nog beter :-) Hard hoeft het van mij niet echt te gaan. Hoogstens een enkel keertje als stage monitor. Maar meestal gewoon thuis.

    Heeft iemand tips waar te beginnen / merken / goede sites / ander zinnig idee. Been namelijk een leek maar leer wel snel :-)

    Floortje
  • schrobbelbop
    • Feb 2005
    • 47

    #2
    heej floortje,

    ik heb zelf ook al mijn basspeakers zelf gebouwd.
    Ik heb 3 kasten waarvan 2*10" / 4*10" / 1*15"
    leuke aan zelfbouw is dat het je het zo duur of goedkoop kan maken als je wilt.
    als speaker voor thuis gebruik ik een 2*10" die speakers
    heb ik besteld bij conrad.nl dit zijn de CPA-10 kosten rond
    de 40E per stuk. ze klinken natuurlijk niet zo vet als n ampeg oid. maar
    ze gaan erg hard en zijn niet kapot te krijgen. echt waar voor je geld dus.
    je kastje zal misschien 50 eurotjes kosten.. ga dan maar uit van n 150E maximaal
    ik heb die 10" speakertjes in n 85 liter kastje zitten met 2 baspoortjes van 10 cm en 16 cm lang. gaat lekker diep. als je nog n tweetertje erbij wil pak dan voor weinig geld n piezohoorntje hoef je ook niks te filteren. kosten iets van 15-25 euro ofzo.

    hoop dat je iets aan de info hebt!
    Als je t nie meer wit gebruik dan pur of kit

    Comment

    • broerevb
      • May 2005
      • 32

      #3
      Hallo Floortje,

      Of neem gewoon een eminence, die zitten in heel wat bas - en gitaarversterkers en zijn ook niet duur. http://www.eminence.com Wel professioneel voor deze toepassing. De legend series (speciaal voor bas en gitaar) zijn natuurlijk aan te bevelen, maar die zijn dan wel duurder (en net buiten je budget denk ik). De gewone voldoen echter meer dan genoeg.
      Voor een basgitaarbox mag je trouwens gerust met een gewone volledig gesloten kast werken, speaker erin en eventueel nog goed opvullen met isolatiemateriaal. (mijn ampeg kasten zijn ook zo gemaakt ) Geen berekeningswerk, kies gewoon een formaat dat je bevalt. Wel speakers gebruiken die diep genoeg gaan (grote Xmax, lage Fs).

      Als je echter echt een klein kastje wil maken met maar één kleine speaker, dan toch liever basreflex, want dat gaat makkelijker diep. Dan wel goed berekenen natuurlijk. We'll help.

      Wat die tweeter betreft, ofwel een piëzo parallel op je speaker (met een schakelaar ertussen, altijd handig als je eens wil op overdrive gaan), ofwel een echte tweeter met hoogdoorlaat (highpass) crossover volgens hetzelfde principe. Een echte tweeweg crossover is voor een basversterker niet nodig. Wat wel interessant kan zijn is een L-pad attenuator.

      Kijk misschien eerst eens welke speaker(s) (grootte? hoeveel?) je wil gebruiken, da's het belangrijkste, dan kunnen we verder zien in welke kast die wel/niet past. Welke muziek speel je trouwens en over welke head (hoeveel watt) gaat het eigenlijk? Ook altijd interessant.

      Groeten,
      Tom

      @mod: misschien moet dit naar het zelfbouwforum?

      Comment

      • Funkmaster
        • Dec 2004
        • 204

        #4
        Ik heb zelf ook een baskistje gebouwd en er een Eminence Delta pro 15 ingestoken... Klinkt als een huis...
        Misschien dat ik er deze zomer nog een tweeter insteek... Moet toch nog es handvaten insteken...
        Ik heb mijn kist echter een beetje onorthodox gemaakt... Maten overgenomen van mijn bovenste cab zodat ie op elkaar past, en er basreflex ingestoken... Gelukkig klinkt ie goed, maar ik denk dat ie nog beter kan... Misschien weetbroerevb hier raad mee??

        O ja, floortje, je kan verschillende soorten maken: 1x10", 2x10", 4x10", 1x15" of 2x15"... Beetje afhankelijk van hoeveel gewicht je wil sleuren enzo... Maar een 1x15" zal je waarschijnlijk toch het beste bevallen... Zeker met een tweeter erbij... De reden dat ik geen tweeter heb is omdat hij altijd gebruikt wordt samen met een 4x10", en die heeft al een tweeter... Maar een 2x10" wil ook nog wel eens goed klinken, neit zo goed als 4x10", maar ie is lichter en minder lomp...
        Je zegt dat je hem als monitor wil gebruiken... Misschien is het aan te raden van er een schuine hoek in te steken? kan je hem kantelen. Ampeg heeft zo'n 2x10" cabs...
        It's nice to be important, but it's important to be nice...

        Comment

        • broerevb
          • May 2005
          • 32

          #5
          Geef anders de (binnen)maten van je kast maar door Funkmaster, dan gooi ik hem eens in WinLsd.

          Groeten,
          Tom

          Comment

          • floortje_
            • Jun 2005
            • 3

            #6
            hoi allemaal, bedankt voor deracties. Ik heb het nagekeken. De box moet onder een 200 W 8 ohm peavey basversterker. In den haag zijn wel boxen te krijgen die tot zo'n 6000 Hertz gaan maar daarboven wordt het lastig. Moet ik dan een tweeter plaatsen ? Maakt dat uit hoeveel wat oid ?

            De box wordt inderdaad schuin gebouwd. Das altijd makkelijk !

            De stijl muziek die we spelen loopt van pop/rock tot jazz.

            Wat is basreflex ?

            Floortje

            Comment

            • floortje_
              • Jun 2005
              • 3

              #7
              Zit er idd over te denken 1x 15 inch te plaatsen. Lijkt me wel geinig :-)

              Comment

              • bertuss
                • Jan 2002
                • 816

                #8
                15" kappa LF van eminence.
                de LF versie is beter dan de normale versie, vanwege een betre xmax. (uitslag maximaal)

                voor deze LF versie zijn genoeg kasten te maken. een tweeter (piezoo, als het echt nix mag kosten) is natuurlijk altijd aan te raden.

                Comment

                • Funkmaster
                  • Dec 2004
                  • 204

                  #9
                  ik zou er in ieder geval een zwaardere speaker dan 200w in steken... kan je hem ook nog gebruiken als je een zwaardere amp bovensteekt...
                  Inderdaad zou de 15" met tweeter ideaal zijn, maar ik zou er na verloop van tijd een 2x10 bijsteken... zeker voor de jazz en popstijlen...
                  @boerevb: ik meel ze wel eens door... maar zal pas tegen het week-end zijn... heb nu exaampjes, en morgenmiddag wordt middagje doorblokken...
                  It's nice to be important, but it's important to be nice...

                  Comment

                  Working...