Filter achter een filter

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Triple S
    • Sep 2000
    • 808

    Filter achter een filter

    Aloha,

    Ik heb 2 Yamaha S215 kasten (2x 15"/1x 2"), en vind deze behoorlijk schel klinken. Nu ben ik even op zoek geweest, en ben erachter gekomen dat de crosfrequentie 1,5KHz is. Dat verklaart wel het een en ander natuurlijk.

    Ik ben nu van plan om de kast 3-weg te maken door een 8"-er toe te voegen, en de 2" achter een kleinere hoorn te zetten.
    Ik wil dan een 2-weg filtertje op de mid/hoog aansluiting van het huidige filter zetten.(kan dit uberhyaupt?)
    De twee 15"-ers blijven dan gewoon origineel,
    de 8" krijgt dan 1,5K - ?
    de 2" krijgt dan het hoog vanaf ?

    Mijn vraag is nu: wat kan ik het beste voor "?" gebruiken?
    3,5 KHz of 5Khz ? (het lijkt me vanaf 3,5 K ivm het "dragen" van het mid/hoog)

    Andere optie is er gewoon een ander filter in te stoppen (RCF FC1000),
    dan krijg je:
    Laag: tot 500Hz
    Mid : 500Hz - 3K
    Hoog: vanaf 3K

    Gaarne uw ideeën hierover.
    Don\'t call me DJ!
  • pilot
    • Nov 2003
    • 267

    #2
    dit gaat volgens mij gewoon en een 2"zou ik zeker vanaf 3.5 crossen
    master-qsc en de rest

    Comment

    • pilot
      • Nov 2003
      • 267

      #3
      dit gaat volgens mij gewoon en een 2"zou ik zeker vanaf 3.5 crossen
      maar waarom het hoog niet wat verzwakken dmv een weerstand netwerkje
      master-qsc en de rest

      Comment

      • Triple S
        • Sep 2000
        • 808

        #4
        Ik wil 'm niet alleen verzwakken omdat ik dan bang ben veel mid te verliezen (rond 2K). Probleem is niet dat 't te hard is, maar meer dat die hoorn het niet lekker uit z'n strot krijgt. (als je begrijpt wat ik bedoel).
        Zal ook eens proberen wat een een beetje grof EQ-en uithaalt, maar ik ben bang dat het moeilijk "netjes" is te krijgen.
        Don\'t call me DJ!

        Comment

        • Boi
          • Apr 2004
          • 541

          #5
          citaat:Geplaatst door Triple S

          Ik wil 'm niet alleen verzwakken omdat ik dan bang ben veel mid te verliezen (rond 2K). Probleem is niet dat 't te hard is, maar meer dat die hoorn het niet lekker uit z'n strot krijgt. (als je begrijpt wat ik bedoel).
          Zal ook eens proberen wat een een beetje grof EQ-en uithaalt, maar ik ben bang dat het moeilijk "netjes" is te krijgen.
          De boxen zijn ooit gebouwd door Yamaha voor club gebruik en daar bedoelden ze dus rustige jazz en slow music mee en niet voor tegenwoordige club muziek.
          Begin eerst eens te vertellen om wat voor driver het gaat! Waarschijnlijk van yamaha zelf(eminence custom made)
          En het verklaart niets dat een filter op 1.5Khz is. Meeste 2"drivers gaan vanaf 500 à 800Hz, Misschien is de driver gewoon te hard ten opzichte van de 2x 15" en lost een L-pad op de driver je probleem al op. Of misschien is de driver beschadigd en moet je hem reconen?

          Je kan er een 3-weg systeem van maken maar houdt rekening met het feit dat de 2x 15" waarschijnlijk 4ohm zijn( 2x 8ohm speakers), gebruik dus een filter met 4ohm laag en 8ohm mid/hoog.
          En wat voor 8" wil je gaan gebruiken, een bas/mid of puur een mid? Zit nl nogal verschil in, hoe hoog hij doorloopt. normaal gebruik je een mid vanaf een 200~500Hz tot een 1500~2500Hz en dan de mid/high of high driver, maar je kan ook 2x 6" nemen en dan vanaf een 500~800Hz tot een 3500~5000Hz gaan.

          Zover ik weet zitten er in de club serie van yamaha custom made Eminence speakers:


          succes
          Boi
          groetjes

          ___
          Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

          Comment

          • Triple S
            • Sep 2000
            • 808

            #6
            't is inderdaad een Yamaha driver (door Eminence gemaakt).
            2" en 16 Ohm (staat er op).

            Ik zal eerst nog eens wat gaan vogelen met EQ-instellingen voordat ik ga verbouwen.

            Don\'t call me DJ!

            Comment

            • Boi
              • Apr 2004
              • 541

              #7
              citaat:Geplaatst door Triple S

              't is inderdaad een Yamaha driver (door Eminence gemaakt).
              2" en 16 Ohm (staat er op).

              Ik zal eerst nog eens wat gaan vogelen met EQ-instellingen voordat ik ga verbouwen.
              druk de 2.2Khz eens met 3dB

              groetjes
              Boi
              groetjes

              ___
              Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

              Comment

              • Triple S
                • Sep 2000
                • 808

                #8
                citaat:druk de 2.2Khz eens met 3dB
                Nou ik ben effe aan het drukken gegaan, en met een flinke dip (6db) rond de 2 à 3 Khz klinkt het nu geweldig. Nu nog effe wachten tot de 218-subjes binnen zijn, en ik heb weer een leuk setje speelgoed!

                Dank aan u allen.

                Don\'t call me DJ!

                Comment

                Working...