Problemen met coax in kerk

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LevendWater
    • Apr 2017
    • 1

    Problemen met coax in kerk

    Dag allemaal,

    Hieronder even een korte situatieschets en daarna mijn probleemstelling.
    Ik ben werkzaam in een kerk in België waar men in de jaren '90 fors geïnvesteerd heeft in Audio- en video bekabelingen en materiaal.
    Hierdoor moesten de orgelconcerten die toen georganiseerd werden live kunnen getoond worden (we spreken over een pré-beamer tijdperk).
    Concreet spreken we hier over 6 coaxiale video-verbindingen toe toekomen aan het doksaal met BNC connectoren waar de camera's werden op aangesloten.(de kabels lopen over de lambrisering van de kerk over een lengte van ongeveer 40/50 meter)


    Beneden in de geluidskast komen deze kabels toe samen met nog andere coaxiale kabels die naar de grond gaan.


    Na enig zoeken bleek dat de andere kabels in de verwarmingsdoorgang zitten in de kerk dus onder de grond deze komen in bakjes naar buiten (deze dienden om in pré beamertijdperk beeldbuis tv's op aan te sluiten zodat iedereen kon meevolgen). Is hier eigenlijk niet van toepassing.


    Nu: situatie nu: Ik wil terug orgelconcerten kunnen filmen, mixen met een videomixer (Roland V1SDI) aan de geluidskast en daarna terug doorsturen naar een beamer.
    Ik kocht 2 Blackmagic HDMI to SDI converter's en een Blackmagic Video Assist (met een HDMI én SDI ingang).

    Nu, ik sluit een normale camera aan met Mini-HDMI uitgang en sluit deze aan op de Blackmagic, de SDI uitgang sluit ik aan op de BNC connector D1 (doksaal 1).
    Beneden sluit ik de juiste BNC connector aan de Blackmagic Video Assist, en wat raden jullie... niks. Zwart.

    Alle video verbindingen overlopen, niks werkt.
    -Analoog getest, geen enkel probleem met een composiet camera, ik krijg prima beeld.
    -Als ik de niet bestaande verbindingen gebruik en ik trek een lange coax kabel tussen de camera en de assist, krijg ik ook beeld.

    Beetje ten einde raad...
    Kabels die door de kerk lopen dateren wel uit de jaren '90 maar zijn van zeer goede kwaliteit (RG59) zie dus niet in waar het probleem kan liggen. Converter/Camera/verouderde BNC connectoren?
    Wie weet raad?

    Beste groet, alvast bedankt
    Brecht
  • rdreiers
    • Nov 2009
    • 407

    #2
    Betere connectoren kan nooit kwaad. Aan het doosje te zien gok ik dat een en ander gesoldeerd is. Gekrompen chassisdelen zou al een verbetering zijn. Vooral geen spittingen open eindes en meer er op na houden.

    Eerst fatsoenlijk afwerken met de juiste spullen en dan kijken wat gebeurd, oxidatie speelt hier denk ik ook een rol.

    Richard

    Comment

    • RonaldH
      • Aug 2009
      • 274

      #3
      Met een afsluitweerstand (BNC connector met een 50 of 75 ohm weerstandje erin) en een multimeter kun je snel bepalen of een kabel
      1. de juiste is (identificatie)
      2. kortsluiting heeft (veel minder dan 50 ohm)
      3. onderbreking heeft (>75 ohm) of je hebt de verkeerde kabel ;-)
      Er is meer te koop dan je betalen kunt

      Comment

      • freek
        • Aug 2008
        • 238

        #4
        Beste,

        Het is niet voor niets dat er speciale SDI kabel op de markt is, Composiet/CVBS (RG95) is NIET geschikt voor SDI, langer dan een meter of 2 a 3. Het is een wereld van verschil van eisen waar de kabel aan moet voldoen. Bij analoog signaal kan er altijd nog beeld zichtbaar zijn, ook al vind er demping plaats, dit resulteert in een klein beetje ruis of iets minder kleur in het signaal, maar een klein beetje demping op een SDI signaal is killing.

        Maar ok, er zijn grofweg 2 uitwegen.
        - 1. De bandbreedte naar beneden brengen. Helaas geef je niet aan wat voor soort SDI je verstuurd, maar ik gok nu even 1080i. Je kan proberen terug te schalen naar SD-SDI, als je geluk hebt, komt het signaal dan nog wel aan, maar ik vrees het ergste.
        - 2. Een andere uitweg kan zijn dat je converters probeert van hdmi naar 5x BNC. Deze zijn ooit in de markt gezet om de bekende RGBHV tuinslangen (Dat zijn het echt) een nieuw HD leven te geven in de verhuur markt. Ik heb ze zelf een aantal keer getest voor klanten en het verbaasde me elke keer tot hoever we ermee kwamen. Aangezien je de bandbreedte verdeelt over 5 bnc's is de kans groter dat het gaat werken. Nadeel is wel dat ze moeilijk te lenen of te huur zijn, omdat dit systeem helaas nooit doorgebroken is bij de verhuurbedrijven. Je zal dus goed moeten zoeken om er 2 te vinden zonder ze zelf aan te schaffen.

        Succes ermee.

        Comment

        • freek
          • Aug 2008
          • 238

          #5
          kleine toelichting,

          Ik heb laatst zelf weer wat testjes gedaan met SDI RG59 en SDI.
          2 mtr ging perfect, 3 mtr ging perfect, 5 mtr was geen beeld meer. (Dit was met 1080i50.)
          daarna getest met 625i50, daarmee kwam ik tot 55 mtr, met zeer goede kabel, neutrik geknepen BNC en 0 corrosie. je hebt dus kans dat je het haalt als je alle pluggen vervangt.

          Nog een tip voor pluggen aanknijpen. Zorg aub dat je EXACT de goede bek hebt voor je tang, anders heeft het geen zin. Ja, die kosten rond de 200 euro van neutrik zelf, maar geloof me, je blijft storing zoeken als het niet exact is aangeknepen. (anders een goed AV-bedrijf of freelancer vragen, das net zo duur als de bek van de tang, als je het goed voorbereid)

          succes ermee.

          Comment

          Working...