Musical spraak versterken.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Levyaa
    • Feb 2012
    • 4

    Musical spraak versterken.

    Hallo,

    Ik moet over een paar maand bij een musical het geluid verzorgen.
    Nu wil de opdrachtgever geen draadloze headsets gebruiken en zoek ik andere opties
    om de spraak te versterken. Hoe denken jullie hier over en
    wat vinden jullie naast de draadloze headsets de beste manier?

    Het gaat hier om een podium van 10 bij 5 meter waar de spelers overheen lopen en
    tegelijkertijd praten. De opkomst van het publiek zal ongeveer zo rond de 250 man zijn.

    Alvast bedankt voor het meedenken!

    Levyaa,
    Last edited by Levyaa; 07-02-12, 22:50.
  • NesCio01
    • May 2010
    • 1987

    #2
    Hi,

    Zelf zie ik eigenlijk geen andere redelijke optie.

    Wellicht kun je eens nagaan wat de opdrachtgever voor beeld
    heeft bij headsets en welke ervaringen hij hiermee heeft.

    Verken van te voren de markt en weet wat er allemaal in de handel is
    (bijvb. de nieuwe d:line van DPA)

    Als het om budget gaat, dan lijkt mij het podium volhangen met
    condensators evenduur worden. Je hebt er nogal wat nodig, denk ik.

    grzt
    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

    Comment

    • Levyaa
      • Feb 2012
      • 4

      #3
      Originally posted by NesCio01
      Hi,

      Zelf zie ik eigenlijk geen andere redelijke optie.

      Wellicht kun je eens nagaan wat de opdrachtgever voor beeld
      heeft bij headsets en welke ervaringen hij hiermee heeft.

      Verken van te voren de markt en weet wat er allemaal in de handel is
      (bijvb. de nieuwe d:line van DPA)

      Als het om budget gaat, dan lijkt mij het podium volhangen met
      condensators evenduur worden. Je hebt er nogal wat nodig, denk ik.

      grzt
      Hee,


      De opdrachtgever wil onder geen voorwaarde headsets ivm met de slechte ervaring die
      ze ermee hebben. Ik zou het liefste ook headsets huren maar dat kan nu eenmaal niet
      (we huren de apparatuur!)


      mvg,


      Levyaa

      Comment

      • renevanh
        • Oct 2004
        • 2371

        #4
        Tsja, dan heb je een klein probleem...

        Die slechte ervaring kan natuurlijk van alles betekenen. Er is een bedrijfje (of hobbybob) aan de gang geweest die geen flauw idee had waar hij/zij mee bezig was, misschien is er eentje stuk gegaan en zorgde dat voor kosten of gaf het teveel gedoe bij change-overs... kan allemaal.
        De beste optie is om de klant toch te overtuigen. Dat kan door alternatieven te noemen en hun beperkingen/problemen.

        Je alternatieven zijn namelijk nogal beperkt. Je zou wat grensvlak microfoons kunnen huren, een 10 tal condensators kunnen ophangen (moet je wel trussjes boven je podium hebben) en eventueel wat richtmicrofoons (shotguns oid) kunnen gebruiken, maar dat maakt het allemaal niet makkelijker.

        Een offerte maken voor die laatste oplossing die een stuk duurder uitvalt dan headsets is een niet zo net trucje maar zou het wel makkelijker kunnen maken voor jezelf. Dan moeten we alleen niet over 30 headset spreken, want dan lukt dat nooit.
        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

        Comment

        • vasco
          • Oct 2003
          • 2567

          #5
          PZM's in combinatie met goede EQ's is in dit geval dan eigenlijk de enige werkende oplossing als je geen headsets mag/kan gebruiken.

          Condensatoren (richt, shotgun) gaan je vooral problemen geven met feedback omdat ik gok dat het om amateurs gaat. Ik heb hele slechte ervaringen uit het verleden met het gebruik van condensators aan de rand van een podium of er boven (men praat nu eenmaal niet omhoog) voor spraak/zang versterking (zeker met amateurs die geen budget hadden voor headsets). Mijn ervaring met PZM's bij koren als ook op scholen (en kinderen zijn echt een ramp als de zaal eenmaal vol met ouders zit anders kunnen ze praten en gillen als de beste) zijn redelijk tot goed maar het is niet te vergelijken met headsets, wonderen bestaan alleen in Harry Potter films.

          Toch zou ik proberen te achterhalen waarom geen headsets (wat was/waren de slechte ervaring(en)) en uitleggen wat de voordelen zijn ten opzichte van de, toch zeker slechtere, alternatieven (proberen weg te nemen van de bezwaren). Headsets zijn eigenlijk de enige juiste methode in deze situatie en waarom gaat het in de pro wereld altijd (meestal) gewoon goed.

          Sommige zien opstellingen op TV (Henny Huisman met dat koren programma bijvoorbeeld) en denken dat het zo ook kan maar de mics die ze zien zijn voor de opname en niet voor de zaalversterking.
          Last edited by vasco; 08-02-12, 13:36.

          Comment

          • speakertech
            • Jan 2008
            • 1696

            #6
            Originally posted by Levyaa
            Hee,


            De opdrachtgever wil onder geen voorwaarde headsets ivm met de slechte ervaring die
            ze ermee hebben. Ik zou het liefste ook headsets huren maar dat kan nu eenmaal niet
            (we huren de apparatuur!)


            mvg,


            Levyaa
            Vroeger hadden we het niet en was het altijd een beetje drama met de microfoonopstelling. Zet er tien op een rij en ze presteren het om precies tussen twee microfoons te gaan staan inplaats van een stapje opzij te doen. Nu hebben we de techniek en als het huur betreft, kost het niet eens de hoofdprijs en nou willen ze het niet. Ik dacht zo dat een avondje tv kijken toch wel aangeeft wat de voordelen zijn van headsets.
            Ik heb ook eens een musical gedraaid en aanvankelijk wilde men idereen een headset geven, ook de figuranten. Het zouden er tientallen zijn geweest. Toch eens uitgelegd dat alleen de dialogen belangrijk zijn en dat liedjes in koor het ook wel zonder versterking af kunnen, was de uitkomst dat vijf headsets voldoende waren en er maar één wissel in de pauze nodig was. Toch maar eens uitzoeken wat vorige keer mis ging......
            Speakertech
            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

            Comment

            • NesCio01
              • May 2010
              • 1987

              #7
              Ik hoop dat je zelf wel de ervaring hebt dat
              headsets juist wel kunnen werken en dat je
              vanuit je eigen expertise je klant kunt overtuigen.

              Je kunt bijvb. verwijzen naar set-ups (theaters?) waar soms
              wel meer dan 20 draadloze headsets tegelijk operationeel
              worden ingezet.

              Ik kan me de reactie wel voorstellen, want ook ik heb ooit eens,
              voordat ik met vlaggen werkte, iets dergelijks meegemaakt.
              11 zenders, 's middags in een lege zaal perfect.
              's avonds met vele vele mensen voor de (te laag geplaatste)
              antennes, en hoppa, problemen te over.

              sterkte iig

              grtz


              Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

              Comment

              • speakertech
                • Jan 2008
                • 1696

                #8
                Originally posted by NesCio01
                Ik hoop dat je zelf wel de ervaring hebt dat
                headsets juist wel kunnen werken en dat je
                vanuit je eigen expertise je klant kunt overtuigen.

                Je kunt bijvb. verwijzen naar set-ups (theaters?) waar soms
                wel meer dan 20 draadloze headsets tegelijk operationeel
                worden ingezet.

                Ik kan me de reactie wel voorstellen, want ook ik heb ooit eens,
                voordat ik met vlaggen werkte, iets dergelijks meegemaakt.
                11 zenders, 's middags in een lege zaal perfect.
                's avonds met vele vele mensen voor de (te laag geplaatste)
                antennes, en hoppa, problemen te over.

                sterkte iig

                grtz


                Ik weet niet op welke bijdrage je reageert, maar het verschil tussen een volle zaal en een lege is vrijwel nihil.
                Je ontvangers horen op het toneel te staan. Een toneel met een breedte van 20 meter is al heel wat en overstijgt het gemiddelde buurthuis in elk geval. De gemiddelde reikwijdte van draadloos en dan zonder vlaggen is toch op zijn minst 30 meter. Tonelen staan maar zelden zo vol, dat het aantal personen een factor van belang kan zijn. In een theater kun je dan zelfs de ontvangers midden voor (orkestbak) of achter de coulissen zetten, waarbij de afstanden nog korter zijn.
                Eenmaal had ik met een soundcheck een probleem en dat nog wel op minder dan tien meter. Het ging over handsets. De oorzaak was dat er een van de handmicrofoons op het ontvangerrek lag, dicht bij de antennes. De microfoon stond aan en kennelijk was het HF-signaal dusdanig groot, dat een van de ontvangers daar een probleem mee had. Ik houdt werkende microfoons dan ook een eindje uit de buurt van de ontvangers, een metertje ofzo is wel voldoende of zet de micro's uit. Je moet het allemaal een keertje ervaren. Geluk was het tijdens de soundcheck, maar een half uur voor de voorstelling is het wel even schrikken.

                Speakertech
                Last edited by speakertech; 09-02-12, 12:27.
                Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                Comment

                • vasco
                  • Oct 2003
                  • 2567

                  #9
                  Je hebt gelijk hoor speakertech maar het probleem van NesCio01 ken ik ook (helaas). Geluid voor een uitvoering van zangleerlingen in een cultureel centrum. Ontvangers netjes in een vast rack in het regiehok. Ik krijg een multi aangeleverd in de zaal met alle lijntjes. Soundcheck, alles werkt naar behoren maar eenmaal de zaal vol tijdens de voorstelling de ene na de andere dropout.

                  Blijkt, na de voorstelling komen ze mij vertellen dat ze dit probleem nu altijd hebben en of ik weet wat ze er aan kunnen doen. Ik heb ze een paar vlaggen in de coulissen met distributie in het ontvanger rack aangeraden als ze de opstelling zo willen handhaven. Na mijn advies hebben ze iemand van Sennheiser laten komen voor advies en die vertelde hetzelfde. Sinds ze deze oplossing hebben toegepast geen dropouts meer bij een volle zaal.

                  Kortom, je hebt de plaatsing van de ontvangers niet altijd zelf in de hand.

                  Comment

                  • NesCio01
                    • May 2010
                    • 1987

                    #10
                    Originally posted by speakertech
                    .......Je ontvangers horen op het toneel te staan.
                    Excusez,

                    Ik vergat te melden dat de ontvangers op een meter of 12 van het podium,
                    midden in de zaal, bij FOH-regie stonden, sorry.
                    Een plaats waar mijn ontvangers bijna altijd staan.

                    Mijn ervaring is dat 'menselijk vlees' echt zorgt voor drop outs.

                    Verder heb ik wat moeite met je stelligheid van 'hoe het hoort',
                    dit is en blijft een subjectief begrip, althans in deze casus.

                    grtz
                    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                    Comment

                    • BJD
                      • Oct 2007
                      • 771

                      #11
                      Heel bot: als de TS met dit soort basic vragen over het uitversterken van toneel komt dan ben ik bang dat de ervaring van de klant met headsets enkel nog erger wordt als de TS hiermee gaat werken.

                      Een plaats waar mijn ontvangers bijna altijd staan.

                      Mijn ervaring is dat 'menselijk vlees' echt zorgt voor drop outs.
                      Je hebt de oorzaak en het probleem in ieder geval al gevonden.
                      De oplossing is ook al eerder genoemd. Enkel de volgorde is nog verkeerdom
                      Al snap ik wel dat je graag wil zien wat er met je ontvangers gebeurt!
                      Echter, als je elke klus nieuwe batterijen gebruikt, de ontvangers naast het podium hebt, en je frequenties goed voor elkaar hebt dan moet je er denk ik gewoon op vertrouwen dat het goed gaat.
                      Mocht er toch storing zijn dan is het makkelijker wisselen van frequentie als je de zender + ontvanger bij elkaar hebt

                      Comment

                      • NesCio01
                        • May 2010
                        • 1987

                        #12
                        Ben het uiteraard eens met het ideaal plaatje:
                        ontvangers on stage en dan bekabeld naar FOH-regie.

                        Meest idealiter is dan een zendertechneut erbij.

                        Maar, de ideaal plaatjes zijn nu eenmaal niet
                        overal te realiseren. (vandaar ik getriggerd werd door
                        wat evt. 'hoort').

                        Verder uiteraard in alle gevallen altijd nieuwe
                        batterijen.
                        (moet dit helaas uit ervaring schrijven

                        grtz
                        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                        Comment

                        • speakertech
                          • Jan 2008
                          • 1696

                          #13
                          Originally posted by NesCio01
                          Excusez,
                          Verder heb ik wat moeite met je stelligheid van 'hoe het hoort',
                          dit is en blijft een subjectief begrip, althans in deze casus.

                          grtz
                          Uiteraard wil ik niemand mijn wil opleggen, duizenden keren gaat het allemaal goed,terwijl ik er geen bemoeienis mee heb. Wie ben ik dan om de les te lezen, dat was echt niet de bedoeling.
                          Maar......
                          als je weet dat publiek in een volle zaal funest is voor de overdracht van draadloze signalen, ga je denk ik op zoek naar andere oplossingen. Een is al genoemd, antennes hoger en vlaggetjes. Dat is alleen maar realiseerbaar als je ontvangers via een antennecombiner zijn aangesloten, anders levert het al gauw een onwerkbare situatie op. Combiners en vlaggen kosten dan vaak ook nog eens net zoveel als een leuke ontvanger. Alternatief is dan maar een multi uitrollen en de ontvangers dichterbij. Buiten de liefde voor het vak, wil je er toch ook nog wat aan verdienen of niet....

                          Speakertech
                          Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                          ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                          Comment

                          • vasco
                            • Oct 2003
                            • 2567

                            #14
                            Ik kwam op een ander forum een topic tegen van de TS waarin hij het heeft over problemen met hun acht DAP beltpack/headsets (februari 2011). Heb jij het daar dan misschien o.a. over het vernoemde bezwaar van jullie opdrachtgever daar ik mij kan voorstellen dat deze voorstelling jaarlijks terugkerend is?

                            Misschien is het sowieso goed om weer eens wat van je te laten horen daar men je hier probeert te helpen.

                            Comment

                            • Levyaa
                              • Feb 2012
                              • 4

                              #15
                              Originally posted by vasco
                              Ik kwam op een ander forum een topic tegen van de TS waarin hij het heeft over problemen met hun acht DAP beltpack/headsets (februari 2011). Heb jij het daar dan misschien o.a. over het vernoemde bezwaar van jullie opdrachtgever daar ik mij kan voorstellen dat deze voorstelling jaarlijks terugkerend is?

                              Misschien is het sowieso goed om weer eens wat van je te laten horen daar men je hier probeert te helpen.
                              Hee,

                              Het gaat hier niet om de "DAP" headsets die in het verleden gebruikt zijn. De opdrachtgever
                              vind het gewoon te veel werk binnen deze musical om iedereen te voorzien van een headset,
                              of anders: headsets te gebruiken en deze bij de scenewisseling om te wisselen.
                              Ik zou ook het liefst headsets huren en iedereen voorzien van een headset, maar dat is dus helaas niet
                              mogelijk.

                              Mvg, Levyaa.

                              Comment

                              Working...