Theater 't Speelhuis, Helmond door brand verwoest

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

    Theater 't Speelhuis, Helmond door brand verwoest

    Een ieder die er wel eens is geweest zal zich 't Speelhuis herinneren is een opmerkelijk pand. Op dit moment, donderdag begin van de avond slaan de vlammen uit het pand en geeft de brandweer aan dat het theater als verloren moet worden beschouwd.

    Voor vanavond stond de laatste voorstelling van Montezuma's Revenge, Montezuma's revenge strikes back gebouwd in de grote zaal van het theater.

    Speelhuis was een apart theater qua vormgeving, ontworpen door dezelfde architect die ook de bekende kubuswoningen ontworp, Piet Blom.
    Deze kubussen staan/stonden ook rondom 't speelhuis, wat zelf gebouwd is uit een veelvoud van de kubusvorm.

    Ik ben er met verschillende voorstellingen geweest, meer dan prima zaal om te spelen, artiesten ook altijd happy daar.
    Zo midden in het seizoen, aan het einde van 2011 een hele dikke domper voor de collegae die daar werken!

    Het laatste wat ik wil/beoog is speculatie over de oorzaak, maar naast mijn eerste gevoel van afschuw had ik wel iets van, "heej, dat is geen raar gebouw, wat is er daar gebeurt wat de oorzaak is geweest dat de hele hut in de gloria staat?"
    Nu ben ik bang voor twee dingen, eerste zijn vogels met een grote snavel, tweede is brand... Die vogelangst heb ik niet zoveel last van, brand wil ik zoveel mogelijk zien te voorkomen! Toch ben ik meer dan alleen beroepsmatig zeer benieuwd naar de oorzaak van deze verwoestende fik.
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1696

    #2
    Bij een van de berichten stond dat de brand vermoedelijk bij het mengpaneel is uitgebroken. Hoe ze dat nu al weten?????


    Speakertech
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

    Comment

    • moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5950

      #3
      Die opmerking kwam ook in een interview op Omroep Brabant naar voren, daar vertelde iemand, geen idee wat zijn functie was, dat: "De brandmelding kwam van achter uit de zaal, ter hoogte van de plaatsen van de techniek".

      Zal niet de eerste voeding van een mengpaneel zijn die uitfikt. Gelet op de tijd van brandmelding ook wel een plausibel scenario: gebouwd, happie eten, alles staat gereed voor de voorstelling, niemand in de zaal, voeding smeult, brandje ontwikkelt zich, brandmelders gaan af en er is al een brandje gaande met forse rookontwikkeling, BHV actie o beginnende brand te blussen lukt daardoor niet, voordat de brandweer kan gaan blussen al een forse brand...brrr....
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

      Comment

      • Big Bang
        • Apr 2008
        • 652

        #4
        Medewerker Speelhuis vertelt
        Een oudere theatermedewerker met BHV-jasje was tijdens de brand mensen aan het wegsturen. De man is al meer dan 25 jaar suppoost in het theater. Volgens hem is de brand ontstaan bij het gedeelte waar de techniek zit. "Daar was ineens ontzettend veel rook en vuur te zien", vertelt hij, "Door de deur kwam rook uit zaal. We hebben geprobeerd de brand te blussen." De suppoost heeft twintig mensen uit het pand gehaald.

        Oorzaak mogelijk techniek
        Verslaggever Rob van den Broek laat weten dat de brand mogelijk is ontstaan bij het mengpaneel dat zou worden gebruikt bij het optreden van theater- en muziekgroep Montezuma's Revenge die donderdagavond zou optreden. Om 19.00 uur werden de bibliotheek en de woningen rond Theater ‘t Speelhuis ontruimd, aldus een woordvoerder van de brandweer.
        Inderdaad op Omroep Brabant.
        bron

        Erg vervelend voor alle betrokkenen.

        Wel ben ik erg blij dat het BHV-systeem in dit geval goed heeft gewerkt. Doel van BHV is het redden van mensenlevens en dat is gelukt. Als men daar steken in had laten vallen had dit drama nog veel groter kunnen zijn.
        Last edited by Big Bang; 29-12-11, 23:23.
        It's time to play the music, It's time to light the lights ...

        Comment

        • Tyrans
          • Dec 2011
          • 1

          #5
          Ik denk dat het misschien wel erger wordt. Alles stond klaar voor de show, maar stel men maakte gebruik van een rookmachine. Hierdoor staan de rookmelder uit en heeft de brand zich rustig kunnen uitbreiden terwijl er niemand in de zaal was.
          Ik denk, als dit het geval is, er wat dingen moeten/zullen veranderen.

          Comment

          • NesCio01
            • May 2010
            • 1987

            #6
            Originally posted by moderator
            Zal niet de eerste voeding van een mengpaneel zijn die uitfikt.
            Montezuma toert met een SD 11, daar zit een bijna
            standaard computervoeding in. Zou die zomaar uitfikken?

            grtz

            ps: gelukkig wordt er veel te gebruiken gear op facebook
            aan MZ aangeboden, chapeau!
            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

            Comment

            • stainz
              • Sep 2009
              • 609

              #7
              Brand is altijd vervelend, zeker als alles verloren gaat. Alle betrokkenen wens ik alle sterkte toe.

              @Tyrans
              Ten eerste opent de moderator in de eerste post met het idee om er geen speculeer-topic van te maken want daar wordt niemand beter van, als ik dan in jou post "ik denk/maar stel/ik denk, als dit het geval is" dat je toch iets terughoudender zal moeten zijn..

              Dan nog even inhoudelijk; gelukkig bestaan er brandmeldsystemen die niet gevoelig zijn voor (alleen) verandering van de luchtsamenstelling maar ook kijken naar de verandering van de temperatuur. Ik ben zelf werkzaam in een discotheek en hier hangen ook van deze (thermische/gecombineerde brandmeldsystemen) en die gaan dus niet af als je rook gebruikt, of dit soort systemen in Helmond ook aanwezig waren blijft natuurlijk de vraag maar het zou niet onlogisch zijn.

              Comment

              • rene.derksen
                • Feb 2004
                • 649

                #8
                Voor degene die zich het gebouw niet konden herinneren, zie hieronder. Tevens de foto van het ANP met het beeld van vandaag.

                Licht is altijd zwaar.

                Comment

                • frederic
                  • Jan 2006
                  • 3511

                  #9
                  Is het niet beter eerst te wachten op het onderzoek en verslag van de brandweer?
                  Dan kunnen we pas spreken.

                  Maar alvast veel sterkte voor de betrokkenen.

                  Comment

                  • frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

                    #10
                    EN het is nu te hopen dat dir brandwerende gordijnen waren tegen de wanden.

                    Ik vraag me af of bij dergelijke hitte (want dat moet enorm geweest zijn) de betonstructuren te recupereren zijn.
                    Last edited by frederic; 30-12-11, 18:03.

                    Comment

                    • rene.derksen
                      • Feb 2004
                      • 649

                      #11
                      @frederic.... Je spreekt je eigen post nu wel een beetje tegen die je 2 minuten eerder plaatste....
                      Licht is altijd zwaar.

                      Comment

                      • speakertech
                        • Jan 2008
                        • 1696

                        #12
                        Zo te zien heeft de staalconstructie van het middencluster de vuurzee overleefd. Moet wel degelijk materiaal geweest zijn.
                        Triest om te zien wat vuur aanricht. Hopelijk kan men de oorzaak achterhalen, want daar kun je dan weer lering uit trekken.

                        Speakertech
                        Last edited by speakertech; 30-12-11, 18:43.
                        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                        ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                        Comment

                        • frederic
                          • Jan 2006
                          • 3511

                          #13
                          Originally posted by rene.derksen
                          @frederic.... Je spreekt je eigen post nu wel een beetje tegen die je 2 minuten eerder plaatste....
                          Waarom? Iedereen kan toch zien dat tegen de wanden gordijnen hangen?
                          En ik hoop gewoon dat het brandwerende gordijnen waren. Want op de foto na de brand zijn ze er niet meer.
                          Ik doe toch geen uitspraak over de oorzaak?

                          Comment

                          • rene.derksen
                            • Feb 2004
                            • 649

                            #14
                            Hmm nee oke...

                            Maar zoiets mag je min of meer wel aannemen als je je theater permanent als circus hebt bekleed. Overigens waren die doeken en alle schilderingen en tevens het gebouw rijksmonumenten, geloof maar dat daar wat aan de brandveiligheid gedaan is..!

                            Maar als eenmaal de hens erin zit, dan doet een geïmpregneerd doekje ook niet meer zoveel.
                            Licht is altijd zwaar.

                            Comment

                            • Zinzi
                              • Jul 2003
                              • 87

                              #15
                              Jullie maken de befaamde fout, die eenieder maakte, op het moment dat ze het speelhuis binnenliepen. Één keer klappen en je weet dat je bedrogen bent. Geen van de doeken is echt. Je ziet enkel schilderingen op een harde kaatsende ondergrond.

                              Comment

                              Working...