Speciale aanpassingen voor goochelaar

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mikhail
    • Apr 2010
    • 9

    Speciale aanpassingen voor goochelaar

    Beste mensen,

    Hallo allemaal mijn naam is Mikhail. En ik ben een goochelaar. Dit is mijn eerste post op deze forum dus ik zou graag deze gelegenheid willen gebruiken om alvast iedereen te bedanken die de moeite neemt om dit even door te lezen.

    Ik ben bezig met een nieuwe effect dat de wereld zal verbazen! Maar een onderdeel hiervan is het aanpassen van mijn pak en hoed om op mijn commando bepaalde licht effecten af te geven. Mijn idee is dat langs bepaalde lijnen een dunne lijn moet lopen met licht die naar mijn wens kan oplichten. Zo moet het bijvoorbeeld lijken dat er ineens licht van mijn hart in een lijn richting mijn handen loopt en dat dan uit mijn handen nog meer licht tevoorschijn komt! En zo verder.

    Nou weet ik niet zeker of ik hier goed zit, maar ik hoop het wel. Als er hier iemand is die zin heeft om mij te helpen met zon project, of misschien die iemand kent die mij hierin verder zou helpen zou ik eeuwig dankbaar zijn. En uiteraard komen er dan foto's

    Ik hoor het graag,

    Mikhail.
  • Timo Beckman
    • Jul 2006
    • 1298

    #2
    Ik weet dat licht tafels (iig de hog) een midi comando kunnen ontvangen maar hoe het eea te realiseren zul je echt met een licht tech moeten babbelen . Ik zit in de geluids sector dus sorry verder gaat mijn kennis niet .
    Bij de heren van amstel werd er bij van velzen door de drummer via een drumpad een midi comando naar een whole hog gestuurd die een video triggerde van queen dus moet het mogelijk zijn . Midi kan ook draadloos maar hoe het te realiseren voor jou geen idee .....

    Comment

    • renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

      #3
      Waarom zou je dit aan je lichttafel koppelen, het is toch een lokaal circuit?
      Het lijkt me veel eenvoudiger om, door middel van een soort schakelaar, bijvoorbeeld in de handpalm, de lichtlijntjes aan/uit te doen.
      De volgorde is van te voren bekend, dus kwestie van een schakeling in elkaar zetten.
      Hoe dat precies moet weet ik dan weer niet, als je daar echt in geinteresseerd ben kan ik er wel achter komen.

      Denk ook nog even aan de voeding voor de lampjes (ledjes?). Zal wel lukken met een of meerdere 9V batterijen, maar die moet je ook weer ergens verstoppen.

      Kortom: uitdaging!
      Last edited by renevanh; 11-04-10, 09:16.
      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

      Comment

      • showband
        • May 2001
        • 4524

        #4
        beste Mikhail,

        wat jij wil maken vergt enkele verschillende disciplines:
        -kostuum maker
        -technicus
        -elektrisch designer

        De man die de electronische drumpakken van cesar zuiderwijk deed was anton van adesign in den haag. In de omgeving van amsterdam zitten er ook podiumkleding ateliers.

        Maar om dit bedrijfszeker te maken is een hele klus. Zeker omdat jij "in je hand" wil koppelen aan je mouwen e.d. Dat betekend...connectors, mechanische belasting en zweet. En dat is een dure combinatie.

        Ik denk dat de beste optie niet is om alles helemaal gecoördineerd door controllers op te zetten. Maar om led-looplicht-schakelingetjes te rippen en zelf door oefening de timing te doen. Anders moet je nog eens een berg sensors gaan integreren ook.

        realiseer je wel dat zelfs met alle budget en kennis die het team van de toppers op het songfestival habben verzameld... dat de LED-jasjes niet werkten op het moment supreme. Het is zeker niet zo makkelijk als "een paar stripledstrookjes innaaien et presto!"
        lekker belangrijk!

        Comment

        • Mikhail
          • Apr 2010
          • 9

          #5
          Alvast bedankt,

          Eej jongens alvast bedankt voor het meedenken. Ik zit nu in de experimentele fase inderdaad. Dus ik heb al bestaande kleding die hiervoor gebruikt kan worden. En het hoeven niet steeds verschillende licht effecten te zijn. Het liefst heb ik gewoon bijvoorbeeld. 3 knoppen ieder die een aparte combinatie geven waar ik dan inderdaad op kan trainen om daar iets moois van te maken.

          En ook als ik hoor dat het niet goedkoop is zinkt de hoop een beetje want ik ben niet rijk! Maar ik ben wel bereidt om mij hierin te verdiepen. Kunnen jullie het je voorstellen! Een goochelaar die verlicht kan worden op commando zoals hij het wilt. Amazing!

          Hier is een voorbeeld van een personage in een computerspel, als je kijkt naar hoe de lichtjes bewegen op zijn pantser dan begrijp je een beetje wat mijn idee is. Op 1:38 - 1:40 als die land zie je de lichten afgaan. Zo iets moet het worden! YouTube - Zone of the Enders 2 trailer

          Ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid schept. En misschien dat jullie iemand kennen die mij hobby matig zou willen helpen?

          Groetjes Mikhail.

          P.S: Ik lees net nog een keer de reacties door, en het is absoluut niet de bedoeling dat lampjes in eerste instantie goed zichtbaar zijn zoals bij de toppers. Ook moet het niet lijken op losse lampjes maar op een soort stralen die bijvoorbeeld vanaf mijn hart richting mijn armen gaan. het moet geen kermis attractie worden zoals de toppers toen deden.
          Last edited by Mikhail; 11-04-10, 21:08. Reason: iets vergeten

          Comment

          • T_Sound
            • Sep 2009
            • 267

            #6
            Beste Mikhail, ik heb een kleine voorstelling van wat je bedoeld. Om namelijk mooie strakke beams zichtbaar te maken, zul je al met rook (hazer) moeten gaan werken. Om dan ook nog mooie bundels te houden is het misschien iets om met laser te gaan werken, als in dit filmpje: YouTube - Amazing Laser Magic

            ( mijn excuss voor het nog steeds niet weten hoe je links mooi in kunt sluiten tot een beperkt link-woord, vergeet dat telkens en kan het bijbehorende topic moeilijk vinden (ja met zoekmachine))

            Je kunt op deze manier met spiegels werken en zo met redelijk simpele middelen (uitvoering vergt energie en tijd), toch iets leuks maken.

            Hopelijk helpt het je in ieder geval iets verder.

            T_Sound
            Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

            Comment

            • showband
              • May 2001
              • 4524

              #7
              ok low budget voorstel..

              naai doorzichtige buisjes in je pak. (verkrijgbaar bij de betere laboratorium handel en aquarium winkel).
              Doe daar een UV oplichtende vloeistof in. Hang boven het toneel een forse UV lamp. En pomp met flink wat luchtbelletjes ertussen de vloeistof rond.


              Je kan, mits je dit goed uitvoert, exact dit effect uit het filmpje krijgen. Voor weinig geld.



              let op...zaallicht moet meewerken, je pompje moet feilloos werken, enz enz


              Maar het effect is wel te doen zo. Die lamp in je hand zou ik dan gewoon een led-zaklamp voor gebruiken.
              lekker belangrijk!

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #8
                Spuit radio actieve vloeistof in je aderen en ze gaan vanzelf licht geven.
                En nu ff serieus: Zou eens gaan zoeken in glasfibertechniek, je kent waarschijnlijk wel die lampen met al die glasdraden waarvan de eindjes oplichten.
                Of inderdaad aquariumslangetjes met fluoriserende vloeistof erin, dan niet met een pompje lucht rondpompen maar gewoon aan één van de einden een sterke LED erin. Je krijgt dan weliswaar geen bewegend licht maar het blijft zo wel heel simpel en dus betrouwbaar.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • Mikhail
                  • Apr 2010
                  • 9

                  #9
                  Ok jongens ik zie dat hier echte creatieve geesten zijn! Maar er is eigenlijk nog één laatste factor. Het moet overal en altijd kunnen! Dus ik heb dan niet perse en podium om op te goochelen het moet ook gewoon op straat werken.

                  Kan iemand mij wat meer uitleg bieden over hoe dat werkt met dat vloeistof en behuizing.

                  Dankjewel Mikhail.

                  p.s.: eigenlijk nog wat meer info. Het hele idee is ontstaan omdat ik een goocheltruc heb bedacht met van die party gloeistaafjes. Dan laat ik me handen leeg zien en ineens tover ik een licht gevend gloeistaafje. En die word dan steeds langer. Maar als ik dan dus op het moment voordat ik hem tevoorschijn tover één zo een licht voorstelling kan geven over mijn pak heen zou super gaaf zijn. Dan lijkt het net ( of moet het net lijken ) of dat er vanuit mijn hele lichaam energie word verstuurd om iets fysieks te maken. Ik weet dat jullie interesse niet in het goochelen ligt maar toch wou ik dit even delen zodat jullie een nog beter beeld hadden van wat de bedoeling is! Ook zoek ik balletjes die heel weinig wegen, en ook op commando licht kunnen geven!
                  Last edited by Mikhail; 11-04-10, 23:19.

                  Comment

                  • showband
                    • May 2001
                    • 4524

                    #10
                    je hebt wel kant en klare UV oplichtende tube en UV LED lampjes (gewoon van de farnell)

                    Maar dan ga je snel de electronica in je pak doen terwijl je een pompje nog zonder stroom, en vooral wasbaar! kunt inbouwen. Dat wasbare stuk is het meest onderschatte element van kostuumdesign.

                    voor ledstrip/tube voorbeelden farnell/rs-components/conrad oid.
                    http://nl.farnell.com/cml-innovative...een/dp/1228813
                    bij een "echt" professioneel kostuum zouden ze stroken dunnere stof innaaien met de ledstrips eronder. (doorschijnend) Eventueel als een verwijderbare strook ingenaaid tussen twee stroken klittenband om het pak verder wasbaar te houden.

                    Ik heb wel ineens zin om mijn gitaarband te laten pimpen! (altijd handig als vrouwlief tot industrieel kledingmaakster is opgeleid )
                    lekker belangrijk!

                    Comment

                    • AJB
                      • Jul 2003
                      • 2289

                      #11
                      We kunnen hier natuurlijk prachtige manier gaan verzinnen om dit alles mogelijk te maken. Vanuit een aantal Holiday On Ice producties weet ik wat de kostuums kosten die dit soort trucjes aan boord hebben. Minimaal 3 nullen...

                      Mijn uitgangspunt is altijd de basis: namelijk jouw bestaande truc. De lichtbron die je gebruikt is een simpel breekstaafje (verkrijgbaar bij de betere (of is het minder slechte) Action filialen....

                      Het effect in dat zeer beroerde Japanse filmpje is een patroon dat gelegd wordt met die lampjes. Nu kun je zelf aan de slag met je pak!

                      Men neme:

                      -Een bestaand zwart jasje
                      -Zwarte stof die je daaroverheen kun maken
                      -Klitteband
                      -Doorzichtig plastic (grondzeil vierkantje?)

                      Je naait op je jasje een aantal lussen waarin breekstaafjes kunnen worden bevestigd. Vervolgens maak je met het plastic folie een laag over je staafjes (klitteband). Nu neem je de zwarte stof en zet deze weer over het plastic. Zodra je nu een patroon snijdt uit de zwarte stof, zal dit zichtbaar zijn als het patroon uit je filmpje. Makkelijk hervulbaar en simpel te maken zonder enige budgetaanvragen.

                      Je kunt dit ook complexer maken door er meer lagen stof overheen te maken, zodat je ook "overgangen" kunt laten zien.

                      Tip 1 binnen lichtontwerp in dit geval: zorg dat je "truc" als lichtbron overeenkomt met je "pak". Als jij een paar breekstaafjes vasthoudt en je pak wordt ineens fel verlicht met LED, sta je eigenlijk voor "l*l". Nu kun je als goochelaar misschien echt wensen dat je in de vloer zakt, maar da's ook niet zo'n mobiele truc

                      succes !
                      If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                      ------------------------------------------------
                      Arvid Buit
                      Creative-Director / Artist-Manager

                      Comment

                      • Mikhail
                        • Apr 2010
                        • 9

                        #12
                        Ok dit idee met klitteband staat mij wel aan alleen dan is de vraag of het dan ook een bewegendelicht kan zijn en of ik die aan kan zetten op commando. Het is niet de bedoeling dat ik ocnstant verlicht ben. Maar juist dat er op het moment van magie iets gebeurd!

                        Comment

                        • BJD
                          • Oct 2007
                          • 771

                          #13
                          Dus je wilt een Sensory's Interactive Speechâ„¢ Integrated Circuit Product Line voicechip
                          met daarbij een Atmel Products - AVR Solutions microcontroller.
                          Daaraan knoop je een www.led-strip.nl --- led-strips / led-spots / RGB led / led lampen ledstrip
                          Om het geheel af te maken bouw je er nog even een PWM led driver bij om de leds te voeden. (uiteraard wel met een mooi current limit circuit).
                          Veel plezier met bouwen, als je klaar bent dan weet je ook direct waarom de prijs van het laten maken wat nullen achteraan bevat.

                          Als je het perse met led wilt doen dan kun je beter een kant en klaar chinees setje kopen met controller en afstandsbediening. Spraakherkenning wordt hem sowizo niet. Feit blijft dat het bewegende effect van jou sowizo niet vloeiend haalbaar is want dan moet je elke led los aansturen met voor elke led een driver / dimmer. Dat is ook direct de reden dat LED wall's zo duur zijn.

                          Comment

                          • Mikhail
                            • Apr 2010
                            • 9

                            #14
                            Beste BJD, is het mogelijk om jou telefonisch te bereiken? Want ik heb eigenlijk wat vragen. Dankjewel.

                            Comment

                            • BJD
                              • Oct 2007
                              • 771

                              #15
                              Beste Mikhail, Al je vragen mag je gewoon hier op het forum plaatsen.

                              Comment

                              Working...