J&H Shop - Alles voor op en rond het podium
Pagina 2 van de 2 Eerste 1 2

Ingeschreven
    Feb 2007

Standaard

Wat versta je onder 3 32 Amp. aansluitingen? Ik neem aan 1 stuks 3 fasen w.c.d. van 32 Amp.
    Vraag 1: mij onbekend. De brandverzek. kan aanvullende voorwaarden voorschrijven.
    Vraag 2: Wanneer geen instructies of borden met aanwijzingen hierbij dan kun jij dat niet weten. Kan men jou niets verwijten of verantwoordelijk voor stellen. Ben je een leerling dan zeker niet. Ik vind wel dat men moet voorkomen dat een loos alarm kan worden gegeven.
    Maar, is eigenlijk een ander onderwerp.... GvH-E

Standaard

Wij zitten met ons schooltheater ook vast aan zo'n leuk systeem.

Er loopt een rode kabel van het brandalarm in de richting van de meterkast.

Volgens het bedrijf dat het brandalarm heeft geleverd en volgens de brandweer zou dit kabeltje het volgende moeten kunnen doen:

1. Zaalverlichting/Noodverlichting aanschakelen
    2. Krachtstroomgroepen uitschakelen
    3. Input naar versterkers muten en vervangen door van te voren opgenomen boodschap.

Na een goede middag puzzelen is het ons niet gelukt om deze kabel ook maar één van die 3 functies uit te laten voeren. Vooral nr. 3 had niemand ooit van gehoord...

Ook zonder dit systeem heeft de brandweer de zaal gelukkig goedgekeurd.

Ingeschreven
    Sep 2004

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door w.eckhardt
    Wij zitten met ons schooltheater ook vast aan zo'n leuk systeem.

Er loopt een rode kabel van het brandalarm in de richting van de meterkast.

Volgens het bedrijf dat het brandalarm heeft geleverd en volgens de brandweer zou dit kabeltje het volgende moeten kunnen doen:

1. Zaalverlichting/Noodverlichting aanschakelen
    2. Krachtstroomgroepen uitschakelen
    3. Input naar versterkers muten en vervangen door van te voren opgenomen boodschap.

Na een goede middag puzzelen is het ons niet gelukt om deze kabel ook maar één van die 3 functies uit te laten voeren. Vooral nr. 3 had niemand ooit van gehoord...

Ook zonder dit systeem heeft de brandweer de zaal gelukkig goedgekeurd.
    Stop met puzzelen en maak gewoon een brandalarm onder het mom functionele test. Lijkt mij de snelste manier van controle toch?. Volgens mij moet je dit in openbare ruimtes toch al jaarlijks uitvoeren.

Punt 3 komt mij niet onbekend voor en kan worden toegepast bij ontruimingsinstallatie's gekoppelt aan omroepinstallaties. Mogelijkheden zijn bijv. automatisch gestuurd door brandmeldinstallatie of handmatig geactiveerd door brandweer.

Standaard

Ik heb een aantal manieren van het toepassen van "punt 3" gezien; waaronder het afschakelen van alle afspeelbronnen maar het mengpaneel en de amps blijven onder spanning. Dit om zelf instructies te kunnen geven met een aanwezige microfoon. (AsTA in Den Haag).
    "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

Standaard

Mijn 2 centjes...
    In 't algemeen dient een leiding in staat te zijn de stroom te dragen waarop hij is afgezekerd. Dus - Als je dimmer 20A per kanaal toelaat(dus een zekering van 20A heeft), moet de kabel minimum 2,5mm2 zijn (of meer).
    Je kan natuurlijk een kabel (2,5mm2) van de 20A zekering naar bijvoorbeeld 2x 16A zekringen brengen, en vanaf deze zekeringen met 1,5mm2 verder lopen naar de lampen.
    Bijkomend voordeel - als een lamp door kortsluiting uitvalt vallen niet alle lampen op het dimmerkanaal uit.

Forum Rechten