Auto Musical Grease rijdt orkestbak in

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aart Rietveld
    • Aug 2004
    • 190

    Auto Musical Grease rijdt orkestbak in

    Musicalster en Idols-finalist Jim Bakkum is zondagavond gewond geraakt toen hij met de auto die in de musical Grease wordt gebruikt tijdens de voorstelling, in de Schouwburg van Almere van het podium de orkestbak in reed. Ook zijn tegenspeelster Bettina Holwerda is gewond geraakt. Beide spelers zaten in de auto.
    Jim heeft een hersenschudding, aldus producent Albert Verlinde zondagavond. Bettina heeft een blessure aan haar arm. Geen van de musici raakten gewond, omdat de auto op een plek in de orkestbak terechtkwam waar niemand zat. Verlinde: ,,Gelukkig lijkt het relatief mee te vallen. Het had, zowel voor Jim en Bettina, als voor de musici, veel erger kunnen zijn.''
    Jim speelt de rol van Danny Zuko, Bettina speelt Sandy. Beide spelers zijn naar het ziekenhuis gebracht. Het incident vond plaats tijdens de musicalscène waarin Danny en Sandy in de drive-in bioscoop naar een film kijken en ruzie krijgen. Jims karakter zingt daarna het lied 'Sandy', waar John Travolta, die de rol van Danny in de film Grease speelde, een grote hit mee scoorde.
    Verlinde kon nog niets zeggen over de oorzaak van het ongeval. De auto is een carrosserie van een oldtimer met de motor van een golfwagentje. ,,Zo'n ding rijdt weliswaar niet hard, maar als het aan het voertuig ligt, dan stoppen we daarmee en laten we twee technici desnoods dat ding het podium opduwen.''
    De producent weet nog niet wat het ongeluk betekent voor de rest van de voorstellingen. Grease zou vanaf dinsdag in Theater Carré staan. Maandag wordt hierover een beslissing genomen.
    Twee anderen, waarschijnlijk toeschouwers, raakten onwel, vermoedelijk door het zien van het ongeval. Een groot aantal toeschouwers is flink geschrokken en opgevangen in de foyer van het theater.
    (ANP)
  • Lj_Mouzer
    • Jan 2005
    • 125

    #2
    Ik las het gister avond al op het net,
    Gelukkig zijn er geen zwaar gewonden , het had allemaal anders kunnen lopen natuurlijk,
    Ik hoop dat het geen al te grote gevolgen heeft voor de rest van de tour.
    Wie is toch die Pieter Smit ? "die treed ook overal op"

    Comment

    • R. den Ridder
      • Sep 2000
      • 1500

      #3
      Altijd een goed idee om te spacen als je een keer op een kleinere locatie speelt :-).

      Zo zie je maar weer dat je acteurs geen minuut alleen kunt laten als ze met techniek aan de slag moeten..ben benieuwd naar de reden, en nog benieuwder naar de beleidsdiscussie die hierover wel zal komen.. lijkt me trouwens dat je zulke zaken kunt voorkomen door een dodemansknop te hebben offstage zodat de toneelmeester in kan grijpen wanneer Jim naar het publiek zit te zwaaien en vergeet dat een orkestbak aardig diep is.

      Comment

      • gaffer
        • Nov 2004
        • 118

        #4
        Ik las dan weer op nu.nl een reactie van iemand van de ploeg in almere die erbij was dat ze al expres bepaalde plaatsen in de orkestbak vrij hadden gehouden omdat er al eerder problemen met de auto waren geweest,de dag ervoor zaten er schijnbaar nog wel muzikanten op de plek waar de auto landde.
        En dat er problemen waren met de auto is schijnbaar ook al eerder bij de producent gemeld.
        En vervolgens gebeurt dit.
        Ik ben benieuwd wat we hier nog van gaan horen.

        Comment

        • renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

          #5
          Originally posted by Lj_Mouzer
          Ik las het gister avond al op het net,
          Gelukkig zijn er geen zwaar gewonden , het had allemaal anders kunnen lopen natuurlijk,
          Ik hoop dat het geen al te grote gevolgen heeft voor de rest van de tour.
          Ik hoorde net op het journaal dat Bettina haar pols op 5 plaatsen gebroken heeft...

          Nu zijn er voor dergelijke producties meestal wel stand-ins die meegerepteerd hebben (een acteur kan ook ziek/aangereden worden of een beroerte krijgen), dus voor de show zal het misschien niet heel veel gevolgen hebben, maar wel sneu dat de mensen die er zo hard voor gewerkt hebben nu niet de geplande premiere in Carré kunnen doen.

          Maar zoals velen hier zullen weten telt in het theater slechts één regel: the show must go on!
          (En dat zullen ze dan wel doen ook, desnoods met een hersenschudding.)

          René
          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

          Comment

          • ljlarzzzie
            • Aug 2003
            • 92

            #6
            Hoorde op hetzelfde journaal dat de komende shows voorlopig allemaal gecancelled zijn...

            Ik ben (net als vast en zeker een boel andere) benieuwd naar de daadwerkelijke oorzaak...Je zou veronderstellen dat bij een dergelijke productie, de nodige veiligheidsredenen hoog in het vaandel worden genomen...

            Het volgende staat op de website van de producent:
            [FONT='Trebuchet MS']Producent V&V Entertainment heeft besloten geen gebruik meer te maken van een elektrische auto tijdens de voorstelling Grease. Dit naar aanleiding van het ongeluk in de Schouwburg Almere, waar de auto in de orkestbak is gevallen. Hoofdrolspelers Jim Bakkum en Bettina Holwerda zijn daarbij gewond geraakt. Albert Verlinde, met Roel Vente producent van Grease: “Dit is allereerst een trauma voor Jim en Bettina, maar ook voor de gehele cast, het orkest, crew en ook het publiek in Almere. Ook bij ons overheerst momenteel de emotie, mede omdat we weten dat het zoveel erger had kunnen aflopen. Door een andere opstelling in de orkestbak in Almere, zijn de muzikanten gelukkig buiten schot gebleven.”[/FONT]
            [FONT='Trebuchet MS'] [/FONT]
            [FONT='Trebuchet MS']Over de toedracht van het ongeluk kunnen nog geen mededelingen worden gedaan: “De technische recherche heeft onderzoek gedaan en we wachten op hun resultaten. Wij hebben aan het begin van het seizoen een risico-inventarisatie gedaan en testen de auto iedere dag, ondermeer door het uitvoeren van een noodstop.”[/FONT]
            [FONT='Trebuchet MS'][/FONT]
            [FONT='Trebuchet MS']De voorstelling van dinsdag 27 februari in Carré gaat in ieder geval niet door[/FONT][FONT='Trebuchet MS']: “Het wel of niet doorgaan van de voorstellingen is momenteel niet belangrijk, maar we hebben in ieder geval besloten morgen niet te spelen. Het gaat nu veel meer om het welzijn van alle betrokkenen. We willen eerst met alle mensen spreken en van hen weten hoe nu verder. Zodra we meer weten, maken we dat uiteraard wereldkundig.”[/FONT]
            [FONT=Times New Roman][/FONT]
            Het blijft dus allemaal erg onduidelijk. Theatertechnisch zouden er toch mogelijkheden genoeg moeten zijn om dit te voorkomen....
            Last edited by ljlarzzzie; 26-02-07, 22:00.

            Comment

            • Lj_Mouzer
              • Jan 2005
              • 125

              #7
              Originally posted by renevanh
              Ik hoorde net op het journaal dat Bettina haar pols op 5 plaatsen gebroken heeft...

              Nu zijn er voor dergelijke producties meestal wel stand-ins die meegerepteerd hebben (een acteur kan ook ziek/aangereden worden of een beroerte krijgen), dus voor de show zal het misschien niet heel veel gevolgen hebben, maar wel sneu dat de mensen die er zo hard voor gewerkt hebben nu niet de geplande premiere in Carré kunnen doen.

              Maar zoals velen hier zullen weten telt in het theater slechts één regel: the show must go on!
              (En dat zullen ze dan wel doen ook, desnoods met een hersenschudding.)

              René
              In eerste instantie werd op internet gemeld dat het nogal mee viel, maar nu ik hoor dat ze haar arm op 5 plaatsen gebroken heeft denk ik daar inderdaad anders over.
              Wie is toch die Pieter Smit ? "die treed ook overal op"

              Comment

              • renevanh
                • Oct 2004
                • 2371

                #8
                En vanmiddag was in het radiojournaal op 3FM te horen (en vast ook op nosheadlines.nl te lezen) dat de voorstellingen met vervangende hoofdrolspelers worden gedaan.

                René
                Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                Comment

                • R. den Ridder
                  • Sep 2000
                  • 1500

                  #9
                  Toch grappig om te merken dat alle veiligheidsdeskundigen een beginnende disco feilloos afmaken over een ontbrekend steeltje, een missende borgveer in de truss of een aanslag die echt 2 graden meer is dan de max. schuine reeptrek ofzo..maar als het fundamentele veiligheidsaspecten betreft die ze niet van iemand anders gehoord hebben blijft het rustig :-)

                  Organiseert Rinus geen cursus "veilig met decorstukken een orkestbak in rijden"?

                  Comment

                  • berolios
                    • Sep 2005
                    • 1538

                    #10
                    Originally posted by R. den Ridder
                    Toch grappig om te merken dat alle veiligheidsdeskundigen een beginnende disco feilloos afmaken over een ontbrekend steeltje, een missende borgveer in de truss of een aanslag die echt 2 graden meer is dan de max. schuine reeptrek ofzo..maar als het fundamentele veiligheidsaspecten betreft die ze niet van iemand anders gehoord hebben blijft het rustig :-)
                    Sorry, maar ik ben het hier dus HELEMAAL mee eens !!!

                    Ik geloof graag dat er redenen zullen bestaan waarom er zelfs op dit niveau iets uiteindelijk mis kan gaan... Helaas ben ik er niet bij geweest en weet ik dus ook niet wat de veiligheidsmaatregelen waren en wat er mis is gegaan...

                    Maar het is niet moeilijk dit soort 'stunts' te beveiligen en vraag me dan ook af wat er dan mis is gegaan en óf er überhaupt adequate veiligheidsmaatregelen zijn getroffen (je zou ondertussen de indruk krijgen van niet namelijk).

                    Ik kan nog wel een uur doorgaan met een relaas, maar het lijkt me belangrijker dat we eerst iemand die erbij betrokken is geweest de kans geven te vertellen hoe dit ongeluk nu precies is verlopen.
                    Last edited by berolios; 18-03-07, 11:38.
                    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                    Comment

                    • Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

                      #11
                      sja, een ongeluk blijft in een klein hoekje zitten.
                      ben benieuwd naar de technische details, zou je een electromotor Met Rem toepassen dan staatie echt wel stil als je de spanning eraf haalt.

                      we zien het wel in de krant, straks.

                      Comment

                      • btvmaarten
                        • Jun 2004
                        • 56

                        #12
                        Ik zat toevallig die zondag middag bij de voorstelling,(sávonds gebeurde het ongeluk) ik moet zeggen jammer dat het ongeluk gebeurt is. het is echt een kei goede musical.
                        Als ik er over nadenk bij welk stuk het ongeluk is gebeurt kan het zomaar zijn dat hij per ongeluk op het gaspendaal heeft getrapt, het stukje begint als ze in de drive inn show zitten en dan begint hij haar een beetje te betasten en op een gegeven moment springt hij echt boven op haar min of meer waar hij zich best wel voor afzet als je voet ff verkeerd neer zet tja vol gas de orkestbak in zeg maar. het is natuurlijk speculatie maar logisch als je de show hebt gezien. ik bedoel hij kan natuurlijk vanzelf gaan rijden zo auto door kortsluiting etc. natuurlijk zullen we de echte oorzaak niet te weten komen want dat houden ze echt wel voor zich zelf.

                        Ik vind de musical echt goed en ga er nog een keer naar toe ik vond het licht en decor erg goed alleen het geluid in drukke stukken zeer onverstaanbaar en erg rommelig klinken, er kan echt veel meer "body' gecreeerd worden met het JBL line array syteem wat ze ervoor gebruiken.

                        nogmaals ik vind het echt jammer dat er een ongeluk is gebeurt. het is echt een goede musical!!
                        Wat klinkt daar als een nachtegaaltje, EV EV EV

                        Comment

                        • kees22
                          • Feb 2007
                          • 110

                          #13
                          ik werk ook mee aan de productie van een musical (Fame) en daar zit ook een auto in. we maken er al grapjes over.
                          Ik kan niet zingen, maar mijn installatie helaas wel.

                          Comment

                          • salsa
                            • Jan 2007
                            • 1315

                            #14
                            Originally posted by kees22
                            ik werk ook mee aan de productie van een musical (Fame) en daar zit ook een auto in. we maken er al grapjes over.
                            Leuk joh, jij kijkt zeker ook altijd naar die 'Xtreme Accidentals' zeker?
                            [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

                            Comment

                            • deurklink

                              #15
                              Originally posted by salsa
                              Leuk joh, jij kijkt zeker ook altijd naar die 'Xtreme Accidentals' zeker?
                              Ach heb in het theater al genoeg grapjes gehoord. 't Is zeker een serieuze zaak maar gelukkig is "goed" afgelopen. Zover ik het verhaal ken hadden er ook wel doden kunnen vallen. Als dit bij ons gebeurd was in december had dat zeker gekund aangezien er toen een dirigent precies op de plaats stond waar die auto uit zal komen.

                              En ben zeker blij dat het bij ons niet gebeurd is. Maar grapjes blijven er altijd gemaakt worden!

                              Comment

                              Working...