J&H Shop - Alles voor op en rond het podium
Pagina 3 van de 4 Eerste 1 2 3 4 Laatste

Standaard

Een ongeluk is altijd een samenloop van verschillende (verkeerde) omstandigheden, een kwestie van de verkeerde plek, het verkeerde moment. We kunnen eeuwig bakkelijen over waarom waarom waarom. Maar er zijn 1001 verschillende mogelijke scenario's. Dus het heeft geen nut.

Degene die zelf ooit een ongeluk mee hebben gemaakt zullen het zelf wel weten. Na een ongeluk wordt er altijd gezegd "had ik maar dit gedaan, had ik maar zo gedaan, was ik maar..." Je kan er zo lang over doorgaan, maar het heeft geen enkel nut!

Laten we eerst maar eens wachten op een paar concrete en goede feiten.
    Licht is altijd zwaar.

Ingeschreven
    Mar 2002

Standaard

Ik vat één posting toch een tikkie persoonlijk op, maar vooruit we schieten allemaal wel eens door...

Van alle geruchten die we hier al voorbij hebben zien komen mis ik er een paar: de techniek van dat ding. Waaraan was allemaal gedacht bij de mogelijke gevaren, en hoe waren die risico's in technisch opzicht weggewerkt of althans geminimaliseerd.
    En dan de allerbelangrijkste en één waarvan we allemaal de omvang wel weten: De menselijke factor!
    Het schijnt dat Jim zo ongeveer helemaal was opgebrand van het dag-in-dag-uit repeteren, spelen en de vele andere schnabbels eromheen.
    En dat er al enkele malen in de week eraan voorafgaand door 'omstanders' was geopperd dat ie beter eens wat rust kon nemen, en een paar voorstellingen aan de 'understudy' zou laten.....

Maar dat is niet gebeurd.
    Iedere vrachtwagenchauffeur met een tachograaf weet wanneer ie "over zijn uren gaat". Dat waren (en zijn?) ook notoire "urendraaiers" met alle gevolgen vandien.
    Maar zo ken ik nog een paar disciplines.
    Tijd voor inbouwen van tacho's in artiesten en entertainment-technici?
    Degenen die voor die inbouw het meest zullen vrezen zijn natuurlijk wel de producenten, want dan kost het plotseling weer veel meer (van hun???) geld.

En dan hebben we de kneep weer te pakken.
    Wie neemt de verantwoordelijkheid voor menselijk handelen?
    En welke techneut mag / durft / kan ingrijpen (of zelfs dat maar maar suggereren?) bij de cast of artistieke processen om de risiso's daarvandaan te minimaliseren ?
    Gelukkig kunnen producenten hiervan ook wat leren:
    Spelers of techneuten zonder tacho (of ander onverantwoordelijk gedrag) kosten uiteindelijk ook geld!
    Maar wat leren we ervan als techneut:
    Al is de techniek ook nog zo goed,
    een akteur verkloot het met gezwinde spoed.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Standaard

En toch lijkt het voorkomen van zo'n ongeval me niet zo lastig.

Het kan heel eenvoudig (steel aan de achteras van de auto en aan een of andere beugel aan de achterkant van het podium) of wat ingewikkelder (een soort ATB in die auto, weet ik veel), maar het moet zeker mogelijk zijn.

Van de andere kant: wie had er nou gedacht dat dit zou gebeuren? Ik neem even aan dat Jim Bakkum een rijbewijs heeft, dan sta je er als technici/stagemanager toch niet eens bij stil dat iemand kan vergeten op een rem te trappen (dat de rem het begeeft is natuurlijk uitgesloten, het is een mooie auto!!).

Ergo: denk dat iedereen er wel schuld aan had, acteur, technici, stagemanager, decorbeheerder (weet ik hoe dat heet). Gevalletje dikke pech misschien?

René
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Ingeschreven
    Jan 2005

Standaard

Ik vraag me zowiezo af of Jim de rand van het podium duidelijk kon zien met al het licht waar je in staat op het podium. Als de rand niet te zien is, is het ook lastig op tijd te remmen lijkt me.

Ingeschreven
    Mar 2001

Standaard

denk dat een geremde motor, met noodstop vanaf de zijkant een erg goeie oplossing is. Denk trouwens uberhaupt dat alle mechanische bewegingen op een podium van een noodstop moeten worden voorzien. juist vanwegen het feit dat de operators van die dingen vaak ook de artiesten van vanafvond zijn, en dus niet volledig geconcentreerd zijn op de beweging.

Standaard

ik weet een ding zeker. Ik ben met mijn gitaartje lopend op minder serieuze podia al zeker een paar keer vennijnig bij vollebewustzijn in gaten gestapt. (een jaar terug nog lelijk mijn enkel bij verstuikt)

Onderschat niet waar je op het toneel allemaal tegelijk mee bezig bent. Licht in je ogen, rook, centimeters shminck op je kop en opgeplakte snorren/pruiken/wimpers, toneelkleding+zenders, luisteren waar de cue´s zitten, spelen en, oh ja, uitkijken waar je loopt.

Artiesten zijn de lucky guys in het circus, maar het is niet voor niets dat er vakmensen omheen moeten lopen.
    lekker belangrijk!

Standaard

Ik heb me afgevraagd of ik hierop inhoudelijk zou moeten reageren, alleen al gezien de onkune en gebrek aan kennis die afstraalt van de beredeneringen en daaraan vastgekoppelde conclusies. Omdat het er zo oprecht staat toch even een inhoudelijke reactie:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door renevanh
    En toch lijkt het voorkomen van zo'n ongeval me niet zo lastig.
    Zo lastig dat in de professionele werkomgeving van deze musical het toch kon gebeuren...
    Het kan heel eenvoudig (steel aan de achteras van de auto en aan een of andere beugel aan de achterkant van het podium) of wat ingewikkelder (een soort ATB in die auto, weet ik veel), maar het moet zeker mogelijk zijn.
    Ja, lekker veeg je met die kabel direct alle andere zaken die op het podium vand atzelfde podium af....goed denkwerk...not!
    Met name de oplossing "weet ik veel" lijkt me passend!

Van de andere kant: wie had er nou gedacht dat dit zou gebeuren? Ik neem even aan dat Jim Bakkum een rijbewijs heeft, dan sta je er als technici/stagemanager toch niet eens bij stil dat iemand kan vergeten op een rem te trappen (dat de rem het begeeft is natuurlijk uitgesloten, het is een mooie auto!!).
    1. Wie had dit gedacht: Ooit van een risico inventarisatie gehoord?
    2. Je neemt aan dat een rijbewijs nodig is om op het podium in een electrokar te mogen rijden.
    Heb nieuws voor je: rijbewijs heb je alleen nodig op de openbare weg.
    Heeft Jim een rijbewijs....als ie het al heeft, nog niet zo lang
    Fij zou/gaat namelijk meewerken aan een tv programma over het ebhalen van het rijbewijs.
    3. als je ergens niet bij stilstaat, dan moet het op een andere manier zijn afgedekt!
    Ergo: denk dat iedereen er wel schuld aan had, acteur, technici, stagemanager, decorbeheerder (weet ik hoe dat heet). Gevalletje dikke pech misschien?
    Hoe vaak kan je in 1 conclusie de plank volkomen misslaan, doe je zelf een lol, lee sveel, leer veel, reageer inhoudelijk wanneer je ikets zinnigs te melden hebt, maar alsjeblieft. Doe de professionals alhier en alle lezers een lol, denk heel goed na voordat je een bericht plaatst!

Bovenstaande niet om je de grond in te trappen, dat mag duidelijk zijn, maar als korte inhoudelijke reactie op het etaleren van zoveel kromme redenaties dat het simpelweg storend werd!

BOT!

mac en showband geven duidelijk aan waardoor een artiest allemaal kan worden afgeleid en hoe dat kan resulteren in potentieel gevaarlijke situaties, de oplossing is in dit geval iets te laat gevonden.
    Ben wel; benieuwd of er in de productie aanpassingen zijn aangebracht waardoor een 2e crash wordt voorkomen, lijkt me wel, maar daar hoor je als buitenstaander, logischerwijs, weinig over.
    Laatst gewijzigd door moderator; 17-03-07 om 15:32.
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door moderator
    Ja, lekker veeg je met die kabel direct alle andere zaken die op het podium vand atzelfde podium af....goed denkwerk...not!
    Was een beetje brainstorm idee, en het leek/lijkt me ook niet echt toepasbaar bij een productie, maar het laat wel zien dat er mogelijkheden zijn om een dergelijk ongeluk te voorkomen.

René
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Standaard

Het blijft een beste-stuurlui topic.

Ik meen een keer te hebben gelezen (kan nieuwsbericht zijn geweest, weet niet meer precies) dat er inderdaad al een beveiliging was die een technicus op het zijtoneel in werking kon stellen. Waarom dit ongeluk toch is voorgevallen.... Joost mag het weten, de betrokkenen hopelijk ook.

Ik mag aannemen dat er van te voren toch wel hard over zo'n auto is nagedacht, voordat deze in elkaar is gezet. Je zet toch niet zomaar van de ene op de andere dag een gemodificeerd golfkarretje op een podium van een lijsttheater. Lijkt me stug dat ze hiervoor iedere keer de orkestbak over het hoofd hebben gezien. En zo'n karretje test je op z'n minst uit, inclusief noodvoorzieningen.

Of de techniek onfeilbaar is, is uit dit alles niet op te maken. De mens heeft weer eens bewezen het wel te zijn. Een klein hulpmiddel om de toneelrand extra op te vallen is toch wel het voetlicht, maar ik heb geen idee of dit al wel of niet in de voorstelling zit/zat. Verplaats deze een meter naar achteren en Jim kan een botsing voelen en dan alsnog snel op de rem trappen.

Ik denk dat we gewoon moeten wachten op een bericht vanuit V&V of één van de betrokken technici. Zo blijft het gissen.

Ingeschreven
    Mar 2001

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door renevanh
    Was een beetje brainstorm idee, en het leek/lijkt me ook niet echt toepasbaar bij een productie, maar het laat wel zien dat er mogelijkheden zijn om een dergelijk ongeluk te voorkomen.

René
    er is een goedgekeurde daadloze noodstop voorhanden, die echt de motor er wel afgooid.

Forum Rechten