"Versleten" Electronica v/d Trekkenwand?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

    "Versleten" Electronica v/d Trekkenwand?

    In aansluiting op het topic over de DDaD (Deense Doorlopend aanstaande Dimmers) het volgende:

    Ik hoor af en toe een verhaal over het feit dat de electronica van een geautomatiseerde trekkenwand al na 5 jaar op, oud en versleten blijkt.

    De directies van al die schouwburgen zich nog wel eens achter de oren krabben, als blijkt dat de vervolgkosten van die giga-trekkenwanden-ombouw aktie (pakweg € 130.000.000,-) zich zo snel alweer aandienen.

    Volgens mij is de leverancier van zo'n installatie dan ook een beetje een kwibus, want dat zou ie toch op voorhand hebben moeten melden.
    En ik weet van bijvoorbeeld het Theater a/d Parade in Den Bosch dat ze in 1994 zijn geautomatiseerd en pas recent (dus pas na 12 jaar) een upgrade (aan de electronica?) van de installatie hebben gehad.

    Bijna alle trekkeninstallaties worden geleverd met een CE markering,
    en het staat me bij dat in de Machine Richtlijn een technische levensduur van 10 jaar als normaal wordt bestouwd, en dat dit dus gemakkelijk een economische levenduur van 5 jaar mogelijk maakt.
    Zo is volgens mij ook de product aansprakelijkheid opgezet in Europa.
    Tot 10 jaar na datum van levering blijft de fabrikant aansprakelijk voor (technische) tekortkomingen in zijn product.

    Zijn er mensen die iets meer weten van de "versleten" trekkenwand electronica, en wat er dan allemaal (voortijdig) vervangen zou moeten worden?
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • dexter
    • Jul 2005
    • 433

    #2
    Ik ken een theater waar dit dus het geval is.

    De problemen die er zich voordoen zijn:
    Hoog en Laag merk klopt neit (gaat door merken heen bij wegtrekken)
    Laatst is er zelfs een trek door z'n maximale hoogte gegaan waardoor een sprinkler leiding bijna omzeep is geholpen op de trekkenzolder.

    Ook werkt de snelheidsregeling niet altijd 100% waardoor de ene trek
    soms iets sneller gaat dan de 2e terwijl ze wel electronisch gekoppeld zijn
    en dus gelijke snel moeten gaan, dat is erg vervelend als er 1 decorstuk
    of meerdere tegelijk op 1 cue wegmoeten en er gaat 1 veel te langzaam.

    Comment

    • Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

      #3
      ik weet van PLC-besturingen dat ze af en toe (wel s een bitje willen missen. Meestal met schakelpieken op t net , zoals t aan en afschakelen van de naburige stad, enzo. We vangen dit op door powerbuffers, en elecronisch schakelende voedingen toe te passen.

      Maar als er iets dot zn eindmerker schiet krijgt de plc dus niet de correcte informatie, en zal er eerst s naar de bekabeling / bus gekeken doenen te worden.De plc is over het algemeen een onfeilbare machine, die, voor zover ik weet, uitsluitend door softwarebugs ed uit balans gebracht kan worden..

      Wel heb ik op locaties gezien dat er nogal "budgettair coorect" met de toepassing van de besturing wordt omgesprongen. Anders gezegd, er worden dusdanige apparaten toegepast dat we in de grote-mensen-industrie er om zouden glimlachen... Ter indicatie : een trek maakt op jaarbasis gezien per week ca 5 a 6 bewegingen, terwijl wij machines bouwen die 6 bewegingen per seconde maken in volcontinudienst. Je zou haast verwachten dat de trekkenbouwers het apparaat met ingebouwde maintanance-cycle hebben geleverd..
      Last edited by Gast1401081; 06-04-07, 12:07.

      Comment

      Working...