18 sound 18lw1400 driver distortion

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Chris-snd
    • Dec 2017
    • 7

    18 sound 18lw1400 driver distortion

    Hoi,

    Ik heb een aantal subwoofers geladen met de 18lw1400 8 ohm.
    1 subwoofer heeft zonder reden zo ineens een flinke distortion, alsof er een goedkoop lelijk klinkende distortion pedaal op de insert van een cleane synth bassline is gezet.

    De subs heb ik tweedehands gekocht en een paar maand in bezit en met aankoop en de weken daarop volgend uitvoerend getest op 1200 watt 8 ohm zonder te clippen en dat kunnen ze prima aan. Ze staan nu inmiddels al een paar maand zo lang in een kleine kamer in huis.
    Zolang ze nu inmiddels in huis staan ( ik denk een maand of 2 a 3) krijgen ze 350 watt aan 8 ohm per stuk en de amps worden gevoed door een driverack 260 met crossover van 35 hz naar 80 hz. De limiters van de 260 staan op hardlimiting en staan op -16 db IVM de kleine ruimte en mijn oren. Ik loop er regelmatig even in om wat te knooien en te testen. En ook in de kleine ruimte met weinig vermogen hebben ze altijd clean en strak geklonken. Ik heb op de driverack 260 geen subsynth lopen, alleen limiters en crossovers.

    De amps die er nu op staan zijn uiteraard veels te klein, Maar ze komen ook niet eens in de buurt van hun max vermogen doordat ik niet hard instuur vanwege de kleine ruimte en een andere idioot kan ook niet hard insturen van wege de limiters dus clippen en een blokgolf uitsturen doen ze bij lange na niet. Wat is er gebeurd? Ik snap er niks van. Ik heb de driver uit het cabinet gehaald en ik zie geen schade niks, ook loopt de conus niet aan. Ik snap echt niet hoe zo ineens er eentje een mankement heeft.

    Anderen kunnen niet in de ruimte, die is afgesloten alleen ik kan er in.

    Iemand een idee? Aangezien er niks te zien is aan de conus vermoed ik dat het bij de spoel ergens fout zit maar vind het zo vreemd dat dit ineens uit de lucht komt vallen.
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Klinkt meer als een kapotte versterker dan een kapotte driver.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • Chris-snd
      • Dec 2017
      • 7

      #3
      Dank voor je bericht, het is echt de sub zelf helaas. Ik had al amps verwisseld.

      Comment

      • Kasper
        • Jul 2004
        • 171

        #4
        Hallo Chris

        Ook het inputsignaal van de versterkers gecontroleerd/gewisseld?

        Groet Kasper

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Een speaker die niet aanloopt en verder geen zichtbare schade heeft kan eigenlijk weinig meer dan gewoon het geluid weergeven wat aangeboden wordt. Een meetrillende grille, losliggende panelen in de kast of een gescheurd chassis al onderzocht?
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • Chris-snd
            • Dec 2017
            • 7

            #6
            Input aan de amps controleren kan ik nog even proberen maar vanuit de dbx voed ik 2 keer mono naar twee amps die parralel mono staan die weer de 4 subs voeden dus dan had ik op nog 1 sub distortion moeten hebben als bijvoorbeeld 1 output uit de dbx ineens een rotte dac zou hebben.

            Ik ga zo weer even opnieuw testen.

            Chassis ga ik straks even controleren, kast kan ik ook nog verder controleren op rammelen en even 2 drivers uit de kasten uitwisselen om uit te sluiten of het nou kast of driver is. Gril lag er al af ivm checken driver.

            Bedankt voor jullie berichten!

            Comment

            • Kasper
              • Jul 2004
              • 171

              #7
              Staan de amps parallel dmv een link met een XLR?

              Ik denk in deze richting omdat wij onlangs eenzelfde soort klinkende storing hadden. Dit bleek een rotte XLR kabel.


              Succes.

              Comment

              • Chris-snd
                • Dec 2017
                • 7

                #8
                Staan parallel door middel van een switch op de amp zelf. Ik ga straks weer aan de gang. Eens kijken wat ik nog meer kan uitsluiten.

                Comment

                • Chris-snd
                  • Dec 2017
                  • 7

                  #9
                  Oké inmiddels een andere amp die vanaf mono 4 subs aanstuurt met wat meer sap, helaas geen verschil. Ik wou de drivers omwisselen om ook bijgeluiden van de kasten uit te sluiten maar helaas is de accuboor voor mijn neus weg geleend even geen zin om dat met de hand te doen.

                  Heb ook een mail gedaan naar 18 sound maar ik denk zelf persoonlijk dat het hem in de spider zit en het een re-cone gaat worden ik wacht nog even een wissel af met drivers.

                  Bah klotezooi, nog nooit meegemaakt dit.

                  Comment

                  • Chris-snd
                    • Dec 2017
                    • 7

                    #10
                    Oké nog een reactie, distortion klinkt over de hele conus, met het oor erop klinkt de distortion in het uiterste van de conus overal het luidste en naar het midden van de conus wordt het minder. ik heb hier ook een decibel meter en deze sub gaat ongeveer 3 DB minder hard als de anderen en 3 DB is erg weinig ik weet het maar de vervorming draagt een hoop bij aan die db's. Als ik de mains erbij aanzet word meteen duidelijk dat de sub flink minder presteerd. Dan wordt de vervorming van de sub weg gemaskeerd en blijft er weinig laag over. Morgen even een accuboor lenen en dan ga ik drivers wisselen. Wat een kut week!
                    Last edited by Chris-snd; 25-01-18, 05:33.

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      Check eens of de spreekspoel nog wel aan de conus vast zit.... Wanneer die deels of helemaal los is gescheurd rammelt die tegen de conus aan, dat is geen prettig geluid om naar te luisteren.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • Chris-snd
                        • Dec 2017
                        • 7

                        #12
                        Dat kan ik niet controleren denk ik zonder hem open te snijden geloof ik of wel?

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          Kans is groot van wel, meestal scheurt hij net boven de spider, dus zichtbaar.
                          Andere kans is dat de spreekspoel los om het kokertje zit, dan beweegt de spreekspoel meer dan de conus, dit laatste is van buitenaf niet zichtbaar.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • Superfly
                            • Sep 2008
                            • 86

                            #14
                            Kijk ook eerst naar de draad ( litze ) die van de aansluiting naar de Conus loopt, mogelijk zit daar een bijna breuk in.
                            Dat is mij ook al eens over komen, de speaker doet het dan wel maar zodra je wat luider gaat spelen begint hij de haperen.

                            Niet geschoten is altijd mis.

                            Marcel.
                            Make My day, Blow your Amp

                            Comment

                            Working...