voedingsprobleem

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bluey
    • Aug 2017
    • 3

    voedingsprobleem

    Goedemiddag, mijn naam is Roland en ik ben neuw op dit forum.


    Ik heb een probleem. Ik heb een rack met daarin 2 Synq 3K6 (digitale) versterkers, en een DBX Driverack PA2 processor. Het rack is bekabeld.

    As ik het rack aan de netstroom verbind, met de amps UIT en alleen de DBX AAN, gaat vrijwel altijd de aardlek er uit.

    haal ik 1 van de stekkers van een amp er uit, dan slaat de aardlek niet uit.

    sluit ik alles op een externe verdeeldoos met schakelaar aan, dan gaat de aardlek bij inschakeling er ook uit. Dit is als de condensatoren van de amps leeg zijn . Als ik na het uitschakelen een paar seconden wacht en hem weer inschakel, dan gaat de aardlek er niet uit omdat de condensatoren nog vol zijn.

    Sluit ik het amprack aan met de stekkers van de twee amps niet aangesloten en sluit ik dan de amps 1 voor 1 aan, dan is er geen probleem. Tijdens het draaien valt het amprack ook nooit uit, Het gaat puur om het inschakelen.

    Is er iemand die een idee heeft waar dit aan ligt, en vooral wat de oplossing is (behalve stekkertje voor stekkertje aansluiten) dan hoor ik dat heel graag.

    Bedankt voor het meedenken.

    Roland
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1696

    #2
    Originally posted by bluey
    Goedemiddag, mijn naam is Roland en ik ben neuw op dit forum.


    Ik heb een probleem. Ik heb een rack met daarin 2 Synq 3K6 (digitale) versterkers, en een DBX Driverack PA2 processor. Het rack is bekabeld.

    As ik het rack aan de netstroom verbind, met de amps UIT en alleen de DBX AAN, gaat vrijwel altijd de aardlek er uit.

    haal ik 1 van de stekkers van een amp er uit, dan slaat de aardlek niet uit.

    sluit ik alles op een externe verdeeldoos met schakelaar aan, dan gaat de aardlek bij inschakeling er ook uit. Dit is als de condensatoren van de amps leeg zijn . Als ik na het uitschakelen een paar seconden wacht en hem weer inschakel, dan gaat de aardlek er niet uit omdat de condensatoren nog vol zijn.

    Sluit ik het amprack aan met de stekkers van de twee amps niet aangesloten en sluit ik dan de amps 1 voor 1 aan, dan is er geen probleem. Tijdens het draaien valt het amprack ook nooit uit, Het gaat puur om het inschakelen.

    Is er iemand die een idee heeft waar dit aan ligt, en vooral wat de oplossing is (behalve stekkertje voor stekkertje aansluiten) dan hoor ik dat heel graag.

    Bedankt voor het meedenken.

    Roland
    Is het altijd dezelfde aardlek is, dan kan het daar aan liggen.

    In de versterkers zitten waarschijnlijk netfilters met zgn Y-condensatoren over het lichtnet. Als de capaciteit groot is, zou er zomaar teveel stoom naar aarde kunnen lekken, waardoor de ALS tript. De netfilters zitten meestal voor de netschakelaar en het maakt in dat geval niet uit of de versterker aan staat of uit.
    De laadstroom van de voedingselco's levert normaal gesproken geen (lek-)stroom op naar aarde , waardoor de ALS dus niet zou moeten aanspreken. Is die stroom te groot, dan zouden de zekering automaten trippen en moet je er toepassen met een andere karakteristiek.
    Een HV test zou aan kunnen geven of er echt een aardlek in de versterkers zit.
    Als het probleem echt in de netfilters zit, dan lijkt het een probleem dat jij niet alleen hebt.
    l
    Last edited by speakertech; 24-08-17, 21:39.
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Normaal gesproken gaat een aardlek er nooit uit op een (te) hoge stroom, daar zijn zekeringen voor.
      Je zou eens de stroom naar de aarde kunnen meten op een installatie zonder aardlek dan weet je dus gelijk of er idd een stroom weglekt naar aarde en ook of er een lekstroom is nadat de versterkers volledig in bedrijf zijn.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • soundsystem
        • Aug 2011
        • 73

        #4
        Probleem van die Synq versterkers is dat de voeding rechtstreeks op het net hangt, dus niet achter de schakelaar, deze schakelt de secundaire kant van de voeding uit.
        Dus als je een rack met meerdere amps insteekt, wil dit zeggen dat alle amps tegelijk ingeschakeld worden.

        Comment

        • bluey
          • Aug 2017
          • 3

          #5
          Bedankt allen voor het antwoord. Met schaamte moet ik toegeven dat ik nu begrepen heb dat niet de aardlek maar de zekering automaat tript (had ik verkeerd begrepen).

          is dan het antwoord van soundsystem het probleem zijn maar dan heeft toch iedereen die meer dan 1 synq 3k6 in een rack of in een vaste installatie heeft zitten daar een probleem mee? Als ze eenmaal draaien gaat het prima, maar het gaat om het aanzetten met lege ELCO's. Als je hem uitschakelt en vrijwel direct weer aan is er niks aan de hand, en ook tijdens het draaien gaat er nooit een zekering uit.

          Is hier een andere oplossing voor dan de stekkers van de amps er 1 voor 1 in doen?


          nogmaals excuus voor de foute info in mijn originele bericht.

          Roland

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Originally posted by bluey
            Bedankt allen voor het antwoord. Met schaamte moet ik toegeven dat ik nu begrepen heb dat niet de aardlek maar de zekering automaat tript (had ik verkeerd begrepen).
            Dat is iig al een stuk logischer... Vreemd als het werkelijk zo is dat de voeding niet door de netschakelaar ingeschakeld wordt. Makkelijkste manier blijft dan de stekkers een voor een aansluiten. Andere oplossing is een 19" frontje in je rack schroeven met daarop schakelaars voor je versterkers. Meest luxe oplossing is zorgen dat een van de versterkers achter een relais zit met een paar seconde vertraging maar dat vereist wel wat hobbywerk.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • Ampli
              • Aug 2014
              • 58

              #7
              Heb ik ook ooit gehad met 1 versterker, heb toen in serie met de trafo een ntc geplaats, als deze koud is hoge weerstand, wanneer deze warm word weerstand zeer laag , is ook een soort van inschakelvertraging

              de 3k6 trekt max 3900w (uit beschrijving), 2 van deze versterkers zijn dus te veel voor 1 groep! Zeker bij inschakelen! Bij inschakelen zit je al bijna op 17ampere! Voor 1 versterker
              Je zal deze moeten verdelen over 2 verschillende groepen, de automaten zullen ook nog eens traag moeten werken anders hou je dit probleem.
              Last edited by Ampli; 27-08-17, 05:23.

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #8
                Originally posted by Ampli
                Heb ik ook ooit gehad met 1 versterker, heb toen in serie met de trafo een ntc geplaats, als deze koud is hoge weerstand, wanneer deze warm word weerstand zeer laag , is ook een soort van inschakelvertraging
                Als je dat doet zou ik wel een relais gebruiken die de NTC na een paar seconden overbrugd, anders heb je bij een periode van weinig/geen signaal een erg traag reagerende versterker.
                Ik geloof ook niet dat 2 3K6 ampjes op één groep problemen geeft.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • bluey
                  • Aug 2017
                  • 3

                  #9
                  Bedankt allen. Frontje met schakelaars zat ik ook al aan te denken. Zoals al gezegd: geeft geen probleem bij het draaien en ook niet bij het inschakelen 1 voor 1 op een gewone 16 A groep. Hoeft ook helemaal geen schone groep te zijn ( heb wel eens een hele band met 5 monitoren en backline op 1 groep gedraaid) dus die 3900 watt per amp zal in de praktijk niet gehaald worden.

                  het gaat puur om tegelijkertijd aan de stroom 'hangen' met versterkers uit. Het is een beetje slordog dat de voedingselco's blijkbaar voor de schakelaar zitten!

                  Zo'n relais zou top zijn. Is dat te koop of moet ik dat maken?

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Originally posted by bluey
                    dus die 3900 watt per amp zal in de praktijk niet gehaald worden.
                    Dat halen ze waarschijnlijk wel maar muziek is nogal dynamisch dus het zal steeds slechts enkele milliseconden zijn dat het geleverd wordt. En wees daar maar blij mee want er is geen speaker te vinden die dat vermogen ook daadwerkelijk langer aan kan.
                    Hier een linkje voor zo'n inschakelvertraging.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • PvG
                      • Sep 2012
                      • 979

                      #11
                      Zelfs zwaar gecomprimeerde muziek heeft een crest factor van 6dB, maw een verschil van factor 4 tussen piek en gemiddeld vermogen. Een 3k6 zal dus gemiddeld minder dan 3900 / 4 ~ 1kW trekken. Op 1 groep moet je dus 4 van deze amps kunnen aansluiten.

                      Inschakelpieken zijn een ander probleem. Mijn Powersoft M50Qs krijg ik ook niet aan op een standaard 16A B-karakteristiek automaat. Oplossing is een dikke NTC met tijdrelais om te overbruggen.
                      As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                      Comment

                      • Aart Rietveld
                        • Aug 2004
                        • 190

                        #12
                        Originally posted by MusicXtra
                        Hier een linkje voor zo'n inschakelvertraging.
                        Zet wel een vermogensrelais achter deze timer, hij mag maar 5 ampere schakelen!

                        Comment

                        • RonaldH
                          • Aug 2009
                          • 274

                          #13
                          Ik heb ook een aantal Synq 3K6, waarvan 2 in 1 rack. Hierbij ging in het verleden regelmatig een 16A (B) automaat eruit.
                          Oplossing die bij mij werkt is het loskoppelen/nog niet vastklikken van de speakon luidspreker aansluitingen die voor op het rack zitten.
                          Als de Amps op de netspanning zijn aangesloten, klik ik de speakons vast en dan blijft de automaat er wel in.
                          Er is meer te koop dan je betalen kunt

                          Comment

                          Working...