Storing in installatiedimmer

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

    Storing in installatiedimmer

    Vandaag voor de 6de keer in de afgelopen jaren een lichtshowtje opgebouwd op een locatie waar al 10x 1KW aan frontlicht aanwezig is.
    Die frontlampjes worden op 6 kanalen gedimd door Merlin Gerin TVO1000 en VO1000 dimmertjes, ingebouwd in een grote kast.
    Er zitten er daar trouwens nog veel meer voor allerlei verlichting in het pand, inclusief pulse-bediening, alles.

    De afgelopen keren werkte alles naar behoren, maar bij binnenkomst waren er deze keer maar liefst 5 1KW bulbjes stuk. Dat was even jammer.
    De standaardconfiguratie van 4x 2x1KW en 2x 1KW groepjes was wat onhandig, dus na wat bulbjes gewisseld te hebben zodat we een totaaltje konden maken had ik 2 groepjes met elk 2KW aan fresnellen.

    Tijdens het programmeren en het doorloopje kwam ik erachter dat wanneer ik mijn twee groepjes langzaam infade, een van de twee groepjes halverwege knippert en daarna gewoon verder gaat. Zet ik dat groepje aan en fade ik de andere groep langszaam in: zelfde verhaal. Anders om niet en bij snel infaden ook geen probleem. De aansturing liep overigens via DMX, hoe die DMX aan het pulssysteem gehangen is weet ik niet, het levert in ieder geval de nodige vertraging en een vervelende dimmercurve op.

    Op zoek naar dit probleem kwam ik niet helemaal uit hoe deze installatie nou eigenlijk blijft werken. Over de TVO1000 dimmers is wel wat te vinden, maar net niet wat ik wil weten.
    Ten eerste: TVO1000 is een 1000W dimmer met een F5A glaszekering. Dat is 1150W maximaal. Toch zit er 2KW op en dat gaat ook gewoon goed. Dat snap ik al niet. Die zekering moet toch gewoon 'paf' zeggen?
    Nou maak ik uit wat brochures op dat een TVO met een VO gecombineerd kan worden en dat je 1000VA (pakweg 1000W dus) extra geeft. Dat is mooi, maar met 3x TVO en 3x VO kan ik nooit 6 individueel aanstuurbare groepjes hebben, en die heb ik wel.
    Ik ga er overigens vanuit dat er netjes een F5A in zit, openen van de zekeringhouder doe ik liever niet onder spanning en de enige manier om die spanning eraf te halen was het hele gebouwtje afschakelen. Dat ging even niet
    Vervolgens storen die dimmers om wat voor reden dus op elkaar, dat snap ik ook niet. Halverwege het programmeren sprong er overigens weer een bulbje (allemaal gelijk geïnstalleerd natuurlijk...), toen werd het flikkeren bij infaden wel minder.
    De hele documentatie van de dimmerkast (waar ook een partij automaten in zit van alles) is overigens weg, ook altijd handig...

    Is er iemand die ervaring heeft met de TVO1000 en VO1000 dimmers en wat meer informatie heeft? Ik wil graag weten hoe het werkt
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...
  • Merijndj
    • Mar 2001
    • 660

    #2
    Wat voor spanning heb je daar?
    Als er continu lampen knappen dan zou ik als eerste de spanning controleren
    (zowel voor als na de dimmers).

    Comment

    • renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

      #3
      Voor de dimmer isd at is allemaal nogal ingebouwd en kom ik niet bij. Betreft ook een 3-fase aanvoer met een hoofdzekering.
      Na de dimmer is gewoon prima 230V.
      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Is er niet een probleem met een nul die slecht contact maakt?
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        Working...