Bose 402, 1e generatie repareren.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ericsamandj
    • Jul 2010
    • 414

    Bose 402, 1e generatie repareren.

    Dag heren, drukke periode achter de rug dus een tijdje afwezig geweest.
    Enkele weken geleden heb ik uit een gesloten manege een setje van 4 keer bose 402 gekregen, inclusief inkel versterker en de 402 controller.
    Degene die ze me gaf zei al dat het een honderd volt systeem was en dat het niet meer lekker klonk op het laatst.
    De boel aangesloten en ik miste inderdaad wat output.
    Nu bleek er van de 16 drivers de helft kapot te zijn, stuk voor stuk de batterijtest mee gedaan.

    Aangezien ik nooit 100 volt toepas besloten om de speakers conventioneel te maken.
    Condensators en spoelen er tussenuit gehaald en de 8 drivers in 2 kasten geschroefd, alleen even er niet bij nagedacht dat de drivertjes laagohmig zijn en de boel lekker parralel geschakeld. Dom want met 1,6 ohm gedeeld door 4 zou de voeding van de versterker waarschijnlijk meteen rond mijn oren klappen.
    Nu moet ik de boel dus opnieuw openhalen en in serie zetten, alleen weet ik niet het fijne ervan.
    Klopt het dat ik vertrek met de plus van de connector naar de plus van de eerste speaker en daarna vanaf de min naar de plus van de volgende en zo verder?
    Indien ik het zo doe heeft de speaker dan een impedantie van 4*1,6=6,4 ohm?

    En misschien iemand die (indien betaalbaar) een adres weet om 8 nieuwe drivers, of recones te krijgen?
    Tot nu toe alleen in het buitenland wat gevonden.

    mvg Eric.
  • Aart Rietveld
    • Aug 2004
    • 190

    #2
    Hoe kom je bij die impedantie van 1,6 ohm? Al je dit meet met een universeelmeter gaat het om de gelijkstroomweerstand, de impedantie (wisselstroomweerstand) is iets heel anders! 4 of 8 ohm impedantie is heel wat gangbaarder.
    Je idee over de serie-schakeling klopt wel alleen denk ik dat je met een serie-schakeling van twee stuks die je dan weer parallel zet met een tweede setje beter uit zult komen. De totale impedantie is dan gelijk aan één van de vier gebruikte drivers.

    Overigens: 100 Volt-installaties werken met trafo's aan de versterker- en speakerkant. Als je dus spoelen en condensators hebt weggeknipt heb je waarschijnlijk teveel gesloopt!
    Last edited by Aart Rietveld; 11-01-17, 23:19.

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Niet vervelend bedoelt maar misschien een idee om eens te googlen op impedantie en serie/parallel schakelingen.
      Da's niet heel ingewikkeld om te doorgronden en scheelt een hele hoop uitlegwerk.
      Volgens mij is de impedantie van de Bose drivertjes 2 Ohm, dat zou ook heel aardig kloppen met een ohmse weerstand van 1,6 Ohm. En volgens mij zitten ze in de 802 per vier in serie en die twee viertallen zijn dan weer parallel geschakeld waardoor de totale impedantie 4 Ohm is. Bij de 402 zijn ze allemaal in serie geschakeld met een totale impedantie van 8 Ohm.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • salsa
        • Jan 2007
        • 1315

        #4
        Kan wel kloppen die impedantie, in de Bose 802 zaten/zitten ook 1 Ohms speakers in...http://www.blue-room.org.uk/index.php?showtopic=39465
        Last edited by salsa; 12-01-17, 02:28. Reason: Toevoeging
        [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

        Comment

        • sjig
          • May 2012
          • 909

          #5
          Eeeeuh ik weet het niet echt zeker, maar is 9 volt gelijkstroom niet ongeveer fataal voor die drivertjes...?

          Comment

          • Aart Rietveld
            • Aug 2004
            • 190

            #6
            Neehoor, die batterij heeft ook een redelijke inwendige weerstand waardoor de stroom echt niet heel hoog zal worden. Ik denk dat de batterij er meer last van zal hebben als de drivers.

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Je moet er geen 12V auto accu aan hangen bij een gelijkstroomweerstand van 1,6 Ohm.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • beyma
                • Oct 2002
                • 1614

                #8
                Bose drivers reconen gaat niet omdat er simpelweg geen originele recones voor bestaan. Heel misschien kan je ergens een aftermarket recone vinden maar of dat goed past en of dat dan ook gaat werken is zeer de vraag.
                Wat wel veel voor komt is dat de schuimrubber surrounds verteerd zijn, dus dat randje wat de conus op ze plek houdt, en dan zien de drivers er zo uit



                Dit kan je met wat geduld zelf repareren en dan spelen ze weer als nieuw, ik heb er inmiddels 48 gedaan en ze werken nog steeds prima.
                Maar goed, als je met een batterij geen beweging in de conus krijgt dan zitten ze dus echt vast en kunnen ze als verloren worden beschouwd.

                De 402's komen af en toe voorbij op marktplaats, en ik zou dat gewoon afwachten. (je kan een zoekopdracht instellen, krijg je een mail als ze aangeboden worden)
                Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                Comment

                • jakkes72
                  • Dec 2003
                  • 1015

                  #9
                  Neem eens contact op met deze Henk: Deze heeft een aantal Tannoy speakers van mij kunnen redden....

                  Comment

                  • Ericsamandj
                    • Jul 2010
                    • 414

                    #10
                    Bedankt voor de reacties tot zover. heb inmiddels weer 2 werkende kasten.
                    De overige 8 drivers doen helemaal niets, toch schrapen ze niet wanneer ik ze zelf op en neer beweeg.
                    Inmiddels een mailtje gestuurd naar total speaker repair maar die heeft nog niet gereageerd, ik ga dus ook eens een poging wagen bij henk.
                    Recones heb ik inderdaad nergens kunnen vinden maar wel vervang drivers van merk x, afgezien of deze dan net zo goed klinken kosten ze nog 80 euro per stuk dus dat geld ga ik er niet aan uitgeven, aangezien het een gratis verkregen set is.

                    Comment

                    • beyma
                      • Oct 2002
                      • 1614

                      #11
                      80 euro ?!! wow dat is net zo duur als originele Bose drivers.....
                      Je zou kunnen overwegen om deze gok te nemen:

                      The 802 uses eight 1 ohm drivers in series, but these could be wired in a different fashion to create either a 4 ohm total or 16 ohm total. If they don't change the wiring it would be 64 ohms and they would not make much sound at all.


                      Deze zijn 6 Ohm, dus twee paar in serie en die twee paren gaan dan weer parallel zodat je weer op 6 Ohm uitkomt. (niet echt ideaal, maar ja)
                      Een handige impedantie calculator vindt je hier:

                      Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                      Comment

                      • Ericsamandj
                        • Jul 2010
                        • 414

                        #12
                        Originally posted by beyma
                        80 euro ?!! wow dat is net zo duur als originele Bose drivers.....
                        Je zou kunnen overwegen om deze gok te nemen:

                        The 802 uses eight 1 ohm drivers in series, but these could be wired in a different fashion to create either a 4 ohm total or 16 ohm total. If they don't change the wiring it would be 64 ohms and they would not make much sound at all.


                        Deze zijn 6 Ohm, dus twee paar in serie en die twee paren gaan dan weer parallel zodat je weer op 6 Ohm uitkomt. (niet echt ideaal, maar ja)
                        Een handige impedantie calculator vindt je hier:

                        http://www.speakerimpedance.co.uk/?a...age=calculator
                        Dank je voor de tip, dit is mijn volgende optie.

                        Heb Henk benaderd en die reageerde meteen, de speakers gaan vanmiddag zijn kant op ter reparatie.
                        Onderzoekskosten zijn gratis dus daar kan ik geen buil aan vallen.
                        Bedankt heren.

                        Comment

                        • jakkes72
                          • Dec 2003
                          • 1015

                          #13
                          en....? ben wel benieuwd naar de ervaringen met Henk...

                          Comment

                          • Ericsamandj
                            • Jul 2010
                            • 414

                            #14
                            Originally posted by jakkes72
                            en....? ben wel benieuwd naar de ervaringen met Henk...
                            Jij bent me een mooie, ik ben op jouw advies daar terecht gekomen.
                            Heb de drivers daarheen gestuurd en van de 8 stuks kon hij er 7 repareren en dat is ook gebeurd.
                            kosten waren 10 euro per stuk.
                            Zijn als t goed is nu op de terugweg.
                            Contact via whattsapp gaat vrij vlot.

                            Comment

                            • jakkes72
                              • Dec 2003
                              • 1015

                              #15
                              klopt dat je het van mij had, maar ik hoor graag als mensen gelijke/andere ervaringen hebben.
                              Mijn ervaringen zijn altijd goed geweest met hem overigens.

                              En wellicht dat anderen geholpen zijn met deze terugkoppeling

                              Comment

                              Working...