Suspension materiaal compressie driver

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rammon
    • Apr 2012
    • 59

    Suspension materiaal compressie driver

    Hallo beste mensen,

    Ik loop al een tijdje met een vraag rond.
    En dat is, wat is er beter of wat voor verschillen kan je horen bij een compressie driver met polyester suspension of een titanium suspension? Ik heb het dus niet over de dome. Die zijn beide van titanium.

    Graag hoor ik van iemand die hier meer over weet.

    Groeten Ramon
  • beyma
    • Oct 2002
    • 1614

    #2
    Misschien deze vraag even kopieren naar het luidspreker zelfbouw deel van dit forum?!
    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

    Comment

    • rammon
      • Apr 2012
      • 59

      #3
      Ja dat kan. Maar ik dacht dat hij hier thuis hoorde...

      Comment

      • rammon
        • Apr 2012
        • 59

        #4
        niemand die het weet?

        Comment

        • beyma
          • Oct 2002
          • 1614

          #5
          Ik zeg niet dat ik het weet, maar volgens mij zit het verschil in de X-max (voor zo ver je bij een compressie driver daarvan kan spreken)

          Mijn ervaring met twee CD drivers is dat bij die ene van volledig titanium het letterlijk knetter hard ging en bij de andere van volledig poly het eigenlijk net zo hard gaat maar een stuk aangenamer voor het gehoor is, en de gene van titanium (Faital Pro) heeft het niet lang vol gehouden en is in rook opgegaan, de andere is een BMS en die doet het nog steeds prima.

          Faital Pro is een absoluut top merk, maar voor het hoog gaat mijn voorkeur naar BMS.
          Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Een titanium diafragma zou in theorie stijver zijn en daardoor minder vervormen, op zich kunnen beiden een zelfde X-max hebben.
            Mijn ervaring is dat, wanneer ze maximaal belast worden, een titanium diafragma eerder schreeuwerig wordt, ik gebruik overigens beiden.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • teunos
              • Feb 2008
              • 352

              #7
              Het diafragma;
              titanium is een stuk stijver per gewicht dan plastic. Hierdoor loopt een titanium iha hoger door dan plastic, omdat de mass corner hoger ligt. Voorbij deze grens blijft een titanium diafragma echter nog erg veel geluid produceren ondat de interne demping heeeeel erg laag is. Buiggolven op het diafragma worden niet goed gedempt en dit leidt tot resonanties die langzaam wegzakken. Vandaar vaak de hele lange decay trails in een watervalplot.

              plastic heeft juist een lagere mass corner maar een hoge interne demping. Hierdoor krijg je boven de mass corner bijna geen enkel geluid meer uit de driver. Dit heeft als nadeel dat wil je een plastic diafragma heel hoog laten doorlopen, hij heel klein moet zijn, wat vaak de belastbaarheid niet ten goede komt. Vandaar dat bms de ring radiator uitvoering gebruikt in zijn drivers, de afstand totaan de rand is dan kleiner en de effectieve masscorner verschuifd onhoog zonder echt aan diafragma oppervlak in te leveren.

              plaatic diafragmas hebben iha dooruit de hele passband een iets hogere thd dan titanium drivers maar boven de masscorner is er geen geluid en dus ook geen resonanties. Dit klinkt veel prettiger, omdat dat kleine beetje extra vervorming in de hele passband een minpunt is dat in het niets valt bij het voordeel van de bakken minder vervorming in het tophoog.

              titanium diafragma en plastic ophanging is een combinatie van, waarvan de eigenschappen zich wel laten raden. Betere demping in de rand, met nog steeda een goede stijfheid van het diafragma zelf. Dit reduceert de decaytijden boven de masscorner van het diafragma en reduceert de kans op scheuren bij lage crossover frequenties, wat je nog weleens ziet bij titanium diafragmas.

              het is echter lastig dit goed te produceren, omdat twee totaal verschillende materialen onder een flauwe hoek met elkaar verbonden worden, dus erg praktisch is het niet, en ik zie het ook niet veel voorkomen.

              ik zelf ben het meeste fan van titanium voor kleine drivers, en plastic voor grote drivers.
              ''diamonds are forever''

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #8
                Amen.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • Hitvision
                  • Jun 2003
                  • 389

                  #9
                  Dit is geen reactie meer maar literatuur! En dan past inderdaad maar 1 opmerking. Amen
                  Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

                  Comment

                  • rammon
                    • Apr 2012
                    • 59

                    #10
                    Kijk, hier kan ik iets mee Maar toch heeft B&C de DE800 met een polyimide (geen polyester) ophanging uitgevoerd en een titanium dome.
                    Hier een foto er van:

                    Ik vraag me dus af of het smaak afhankelijk is wat je kiest (volledig titanium, volledig polyester, of polyimide ophanging met titanium dome) of dat een van deze het best is.

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      Originally posted by rammon
                      Ik vraag me dus af of het smaak afhankelijk is wat je kiest (volledig titanium, volledig polyester, of polyimide ophanging met titanium dome) of dat een van deze het best is.
                      Bij ontwikkeling van ieder product moet een fabrikant steeds keuzes maken, afhankelijk van maakbaarheid, kwaliteit, prijs, duurzaamheid, etc. In dit geval vond B&C deze combi kennelijk de meest ideale, wil je weten waarom dan zul je dat B&C moeten vragen.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • rammon
                        • Apr 2012
                        • 59

                        #12
                        Originally posted by MusicXtra
                        Bij ontwikkeling van ieder product moet een fabrikant steeds keuzes maken, afhankelijk van maakbaarheid, kwaliteit, prijs, duurzaamheid, etc. In dit geval vond B&C deze combi kennelijk de meest ideale, wil je weten waarom dan zul je dat B&C moeten vragen.
                        Ik heb dus een mailtje er uit gegooid, en kreeg keurig en snel een antwoord van B&C.

                        the choice of the diaphragm material suspension is determined by the acoustic termination required by the diaphragm dome.
                        This has a direct influence on the high frequency response of the driver, hence its sound timbre.
                        The sound difference between a full titanium diaphragm and a composite one (polyimide suspension + titanium dome) is not overly evident but it is still present and gives to the customer the choice for a specific sound fine tuning of his sound system.

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          Originally posted by rammon
                          Ik heb dus een mailtje er uit gegooid, en kreeg keurig en snel een antwoord van B&C.
                          Duidelijk verhaal en inderdaad een keuze kwestie.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          Working...