Netspanningsbewaking

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1696

    Netspanningsbewaking

    Soms gebeurt het. Je apparatuur wordt geroosterd door te hoge netspanning.
    Vooraf meten is niet altijd zinvol, omdat het een momentopname is en meestal nog onbelast ook. Een gebrekkige nul valt dan niet altijd door de mand. Een aggregaat wat er tussenuit gaat, of een onbetrouwbare netverdeling en je krijgt zomaar 400 volt.
    In het verleden heb ik zo'n relais zelf gebouwd, maar tegenwoordig is zoiets voor een schappelijk prijsje te koop.
    Uitvoering in 16 of 32 ampère. Zwaarder kan ook met behulp van een relais.
    Voor een collega heb ik een driefasenbeveiliging in elkaar gezet, met een aparte beveiliging voor elke fase. Een driefasenbeveiliging met één unit kan ook, maar heb je toevallig maar een fase ter beschikking (drie fasenaders doorgelust), dan mist dat relais de andere (twee) fasen en schakelt het niet in. Het display geeft de actuele spanning aan. De max toelaatbare spanning is instelbaar.
    Hoewel niet mijn standaard leverancier, heb ik ze deze keer gekocht bij Conrad. De echte merkbeveiligingen kosten een veelvoud, vandaar. De relais van Conrad doen wat je wenst, de spanning afschakelen bij te hoge spanning.
    Modellen RN-111M en RN-113. Ze werken met echte schakelcontacten en hebben dus geen last van aparte belastingen, faseverschuivingen etc.
    Speakertech


    Last edited by speakertech; 14-05-16, 17:00.
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı
  • Aart Rietveld
    • Aug 2004
    • 190

    #2
    Leuk apparaat: het ding blijft volgens de spec's werken tot minimaal 420 volt en tript bij 30 Volt boven setpoint binnen 0,2 sec. Voor dit ding weet ik ook wel een paar toepassingen!

    Comment

    • speakertech
      • Jan 2008
      • 1696

      #3
      Hoewel ik het zelf niet belangrijk vindt, heb ik ook de modus "onderspanning" aangezet.
      Dat heeft het voordeel dat de schakelaar alleen binnen het venster werkt.
      Heb je een te hoge spanning bij het opstarten, dan komt het relais ook niet eventjes in. Het zou anders zomaar kunnen dat de zekeringen van je apparatuur nog net er tussenuit gaan.
      In de modus "geen onderspanningsdetectie", staat het relais normaal afgevallen en doorverbonden. Het trekt dan aan bij te hoge spanning en gaat dan open. Per definitie wordt er in dat geval dus heel even een te hoge spanning doorgelaten bij een foute beginsituatie.

      Speakertech
      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

      Comment

      • Draad
        • Apr 2001
        • 122

        #4
        Gaat dit relais ook weer automatisch aan?
        Zo ja, krijg je een mooie flipperkast indien je op het randje werkt.
        Zelf al eens ondervonden, en tevens opgelost

        Comment

        • speakertech
          • Jan 2008
          • 1696

          #5
          Originally posted by Draad
          Gaat dit relais ook weer automatisch aan?
          Zo ja, krijg je een mooie flipperkast indien je op het randje werkt.
          Zelf al eens ondervonden, en tevens opgelost
          Had nou eerst eens de gebruiksaanwijzing gelezen , alvorens je vooroordelen te spuien.
          Op her relais zit een instelbare tijdvertraging om terug in te schakelen.
          Het was maar een tip hoor. Sluit jij je apparatuur gewoon ergens aan en slaap rustig verder.

          Speakertech
          Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
          ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

          Comment

          • rdreiers
            • Nov 2009
            • 407

            #6
            Voor het geld hoef je het niet te laten, drie fase versie ziet er leuk uit, alleen jammer dat je er een los relais bij moet pakken daar deze stoppen bij 5a, toch maar drie eenfase versie's naast elkaar,ik ruik een project met drie rn-113 en 9 aardlek automaten.

            Comment

            • rammon
              • Apr 2012
              • 59

              #7
              rdreiers alleen jammer dat je er een los relais bij moet pakken daar deze stoppen bij 5a
              En deze dan? https://www.eoo-bv.nl/solid-state-re...6d40z-ssr.html

              Comment

              • Aart Rietveld
                • Aug 2004
                • 190

                #8
                "Deze" is een éen-fase solidstaterelais. Dit is dus op geen enkele manier een overspanningsbeveiliging en ook als relais achter een overspanningsrelais wil je deze niet hebben. Juist in een situatie met overspanning wil je een betrouwbare afschakeling en daar hoort geen solidstate-relais bij. Het genoemde apparaat kan de mogelijk optredende 400 volt (bij een losse nul) niet eens aan. En na een stevige stroompiek is het nog maar de vraag of de triac dit overleeft en niet kortsluit. Dan denk je een mooie beveiliging te hebben maar blijkt op het moment dat het nodig is de triac defect te zijn en fikt alsnog je apparatuur uit! Kijk bv. naar LC1-Dxx-relais van Telemechanique

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  Helemaal met Aart eens, wanneer je een dergelijke beveiliging voor overspanning gebruikt wil je, bij activering, dat de spanning ook echt 'hard' afgeschakeld wordt, dus met 'echte' contacten.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  Working...