Contact Microfoon DIY - Kwaliteit

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • EffeX
    • Jan 2016
    • 2

    Contact Microfoon DIY - Kwaliteit

    Dag allemaal,


    Ik wil graag zelf een contact (piezo) microfoon bouwen en na enig onderzoek zijn er wat vragen om de hoek komen kijken.


    Deze vragen gaan vooral over de kwaliteit van het geluid, aangezien het proces van het in elkaar zetten van een dergelijke microfoon vrij simpel lijkt te zijn:
    Soldeer piezo transducer aan 6,3 mm jack kabel, deze aan 6,3 mm mono plug solderen en klaar is kees. Misschien dat wat rubber-dip ter bescherming niet mis is. Maar, hier komen al de eerste vragen bij kijken. Ik zal ze dan maar even voor de goede orde allemaal op een rijtje zetten.


    Ik heb hier nog mijn Conrad 'verlanglijstje' toegevoegd van wat ik van plan ben te kopen voor het samenstellen van de microfoon. Opmerkingen en/of tips hierover zijn ook meer dan welkom!


    1) Is het verstandig om de Piezo transducer van een coating te voorzien? Zo ja, heeft dit invloed op de geluidskwaliteit?


    2) Hoe zijn de kwaliteitsverschillen bij verschillende Piezo transducers? Wat ik zo zie op het internet lijkt allemaal behoorlijk op de standaard transducer van ±€0,50-. Behalve dan die van bijvoorbeeld Barcus Berry (2.1 - zou er een reden kunnen zijn dat deze bijv. beter is dan een standaard transducer?). Zo vraag ik mij af wat het frequentiebereik is van degene die op mijn verlanglijstje staat. 2.2) Maakt het uit als ik er een van 35mm of bijv. 15mm neem?


    3) Ik heb al veel kunnen lezen over de hoge impedantie die een contact microfoon nodig heeft en er word dan ook vaak aangeraden een 'preamp' of 'Impedance Transformer' te gebruiken. Zou zo iets als dit werken als ik het dan in mijn handrecorder (Zoom H5) steek?


    Geen idee of hier mensen met de juiste kennis zitten, maar het is het proberen waard lijkt mij. Elke toevoeging stel ik zeer op prijs. Alvast bedankt!
  • Hitvision
    • Jun 2003
    • 389

    #2
    Allereerst welkom op het forum. Mijn eerste vraag: Waarom wil je een microfoon bouwen van onder de € 5,-- voor een, in principe, prima H5?
    Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

    Comment

    • PvG
      • Sep 2012
      • 979

      #3
      Interessant experiment! Ben wel benieuwd naar de resultaten. Goedkope, goed klinkende mics voor diverse snaarinstrumenten kan ik nog wel gebruiken ;-)
      Grootste uitdaging is waarschijnlijk behuizing en (tijdelijke) montage op instrumenten.

      Voor de impedantie aanpassing zou ik voor een actieve DI gaan:
      Bijv. deze http://www.radialeng.com/stagebugsb4.php of de duurdere http://www.radialeng.com/pzdi.php (voor beide 48V phantompower op de Zoom H5 aanzetten).
      As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

      Comment

      • EffeX
        • Jan 2016
        • 2

        #4
        Originally posted by Hitvision
        Allereerst welkom op het forum. Mijn eerste vraag: Waarom wil je een microfoon bouwen van onder de € 5,-- voor een, in principe, prima H5?
        Bedankt!
        Een contact microfoon heeft hele andere eigenschappen dan de microfoons die op de H5 zitten. Je kunt het bijvoorbeeld aan een hek vast plakken en er zo een geluid uit krijgen.

        @PVG:
        Goeie tip! Alleen wellicht wat prijzig? Denk je dat het stukken beter zal zijn dan de impedance transformer die ik heb gelinkt?

        Comment

        • PvG
          • Sep 2012
          • 979

          #5
          Originally posted by EffeX
          @PVG:
          Goeie tip! Alleen wellicht wat prijzig? Denk je dat het stukken beter zal zijn dan de impedance transformer die ik heb gelinkt?
          Het is maar net wat je wilt bereiken: als je op zoek bent naar speciale geluiden, dan maakt het misschien weinig uit, maar er zullen beperkingen aan zitten. Als je andere doeleinden hebt (bijv snaarinstrumenten versterken), dan is de radial zeker aan te bevelen. 100euri + 5euri piezo is dan een koopje (vgl met bijv een DPA micje)...
          As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

          Comment

          Working...