Sennheiser frequency finder versus agentschap telecom

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1696

    Sennheiser frequency finder versus agentschap telecom

    Op het www zijn verschillende methodes om uit te zoeken waar je welke frequenties voor draadloze microfoons kunt gebruiken.
    Ik werk voornamelijk in Noord Brabant en Zuid Holland.
    Sennheiser (http://www.frequencyfinder.eu/) geeft aan dat bijv K41 gebruikt kan worden, er staan geen gebieds restricties bij. Evenwel geeft het Agentschap (http://www.agentschaptelecom.nl/microfoonbanden) aan dat Kanaal 39 wel en juist 40 en 41 niet gebruikt kunnen worden in Brabant.
    K41 is voor mij bewezen onbruikbaar.
    Als ik bij het Agentschap voor Breda kies, gaat zowat de hele B-range niet werken.
    De Sennheiser B-band begint zowat half in kanaal 40 en hoger. Agentschap geeft echter aan dat de kanalen 39-40-41 worden vrij gehouden voor PMSE,
    In mijn geval kan ik bij aanschaf van Sennheiser range B alleen gebruik maken van niet geadviseerde kanalen, Wat doe ik het beste?

    Speakertech
    Last edited by speakertech; 22-01-16, 11:16.
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

    #2
    Kanaal 39 en 40 zijn niet voor vergunde reportagesets, daar gaat Sennheiser de fout in.

    Op kanaal 39 t/m 41 zijn we als PMSE geen primaire gebruiker, dat is digitenne. We mogen de frequenties wel gebruiken, maar je zal dus moeten zoeken wat waar beschikbaar is. In Breda lijkt dat alleen kanaaltje 39 te zijn.
    De Sennheiser B-band voor de wat hogere series is een beetje raar, begint idd bij 626MHz. Dat is vrij onhandig, want zeker in Breda (waar weinig ruimte in de lucht is volgens het agentschap) heb je dan een probleem.

    Welkom in de ellende die frequenties heet, gelukkig raken we binnenkort de 700 band ook kwijt aan 5G, krijgen we nog meer digitenne meuk in de 600 band!
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

    Comment

    • PvG
      • Sep 2012
      • 979

      #3
      Zie ook dit topic: http://www.licht-geluid.nl/forum/liv...tml#post612851
      Ik heb 4 setjes QLXD met 2x2 setjes in verschillende banden (470-534 en 534-598 MHz), dan is het risico gespreid.
      Blijf iig weg uit de >700 MHz (incl. 823, 863 en 1800Mhz). Omdat er in de 600-700 Mhz weinig vrije ruimte is (en/of gereserveerd), heb ik voor <600 MHz gekozen...

      Zou je trouwens nog wel analoog Sennheiser spul kopen? Op termijn een slechte investering. De Shure QLXD of AKG 800 zijn betere investeringen denk ik.

      BTW: Ik heb telkens 2 setjes met goedkope BNC-splitters op 1 setje antennes aangesloten en dat werkt prima. Daarmee bespaar je flink op antenne distributie...
      Last edited by PvG; 22-01-16, 19:04.
      As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

      Comment

      • Paul10
        • May 2012
        • 122

        #4
        @speakertech,
        De app van Sennheiser (http://www.frequencyfinder.eu/) klopt niet, word volgens mij niet meer bijgewerkt, en raad ook af deze te gebruiken.
        neem bijv kanaal 49, deze kan je volgens de app gebruiken, maar is in werkelijkheid onbruikbaar in de randstad vanwege DVB.
        zie: http://appl.agentschaptelecom.nl/dav...provincie=Alle

        Volgens http://www.agentschaptelecom.nl/microfoonbanden) kan je kanaal 40/41 wel binnen gebruiken in omgeving breda,
        Volgend http://appl.agentschaptelecom.nl/dav/index.html zit er geen DVB op dit kanaal, Ik denk dus dat de app rekening houd met eventuele DVB vanuit belgie. het is voor mij een raadsel wat er er anders op deze kanalen zou moeten zitten.

        Eerlijk gezegd, heb ik met kanaal 40/41 nooit problemen. ook niet in het grensgebied met Belgie. maar veel hangt af van de gevoeligheid van je ontvanger en eventueel gebruikte antenne(versterkers)



        Originally posted by PvG
        Zou je trouwens nog wel analoog Sennheiser spul kopen? Op termijn een slechte investering.
        Wat is er dan mis met de analoge modulatie t.o.v. een digitale modulatie? draaggolf blijft analoog, en ondervind dezelfde problemen aangaande DVB.
        Digitale modulatie heeft voordelen maar ook zeker nadelen.

        Comment

        • speakertech
          • Jan 2008
          • 1696

          #5
          Originally posted by Paul10
          @speakertech,
          De app van Sennheiser (http://www.frequencyfinder.eu/) klopt niet, word volgens mij niet meer bijgewerkt, en raad ook af deze te gebruiken.
          neem bijv kanaal 49, deze kan je volgens de app gebruiken, maar is in werkelijkheid onbruikbaar in de randstad vanwege DVB.
          zie: http://appl.agentschaptelecom.nl/dav...provincie=Alle

          Volgens http://www.agentschaptelecom.nl/microfoonbanden) kan je kanaal 40/41 wel binnen gebruiken in omgeving breda,
          Volgend http://appl.agentschaptelecom.nl/dav/index.html zit er geen DVB op dit kanaal, Ik denk dus dat de app rekening houd met eventuele DVB vanuit belgie. het is voor mij een raadsel wat er er anders op deze kanalen zou moeten zitten.

          Eerlijk gezegd, heb ik met kanaal 40/41 nooit problemen. ook niet in het grensgebied met Belgie. maar veel hangt af van de gevoeligheid van je ontvanger en eventueel gebruikte antenne(versterkers)

          Wat is er dan mis met de analoge modulatie t.o.v. een digitale modulatie? draaggolf blijft analoog, en ondervind dezelfde problemen aangaande DVB.
          Digitale modulatie heeft voordelen maar ook zeker nadelen.
          Een paar jaar geleden al, in december, 2x EM3031 met SK3000 zenders in K41 , storing alsof er met een bos sleutels werd gerammeld, zelfs binnen een paar meter van de ontvanger (locatie Hoogerheide, enkele km's van Belgie.)
          Vorig jaar januari Breda, nauwelijks reikwijdte en veel plop en kraakstoringen.
          Ik denk inderdaad ook dat een 10 of 20mW zendertje in het digitale domein het ook af gaat leggen tegen een DAB of DVB zender. Als de ontvanger dichtgedrukt wordt is het over. Curieus vind ik het, dat de RFmeter in andere gevallen niets aangeeft en de ontvanger tot in de clip enorme ruis geeft, terwijl squelch niet inkomt.


          Hier staat K41 niet bij http://www.vrt.be/ontvangst-dvb-t

          Speakertech
          Last edited by speakertech; 24-01-16, 20:17.
          Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
          ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

          Comment

          • PvG
            • Sep 2012
            • 979

            #6
            Originally posted by Paul10
            Wat is er dan mis met de analoge modulatie t.o.v. een digitale modulatie? draaggolf blijft analoog, en ondervind dezelfde problemen aangaande DVB.
            Digitale modulatie heeft voordelen maar ook zeker nadelen.
            Wat zijn dan de nadelen? Ik ken er maar 1: enkele ms latency. Verder alleen maar voordelen: klinkt als een draadje (24-bit 48kHz), geen compander/expander nodig, meer kanalen in dezelfde bandbreedte.
            Na de analoge mixers, gaat nu ook analoog draadloos eruit...

            Oh ja, digitaal biedt de mogelijkheid tot encryptie, niet onbelangrijk als je bedrijfspresentaties oid wilt doen.

            Natuurlijk moet je met digitaal verder dezelfde aandacht geven aan de frequentieplanning als met analoog. Even scannen met WWB en vrije frequenties kiezen. (Dat kunnen de ontvangers ook zelf samen, maar ik wil toch wel weten wat de software besluit...) Ik kan je zeggen dat ik in Rijen en Terheijden geen enkel probleem heb gehad met de standaard omni-sprieten op de QLXD (4 zenders tegelijk).
            Last edited by PvG; 24-01-16, 22:56.
            As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Originally posted by PvG
              Wat zijn dan de nadelen? Ik ken er maar 1: enkele ms latency.
              Die enkele ms latency kunnen wel een probleem vormen in combinatie met een digitale monitor mixer en digitale in-ears.
              Dan begint het aantal ms behoorlijk op te lopen.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • SPS
                • Mar 2004
                • 1662

                #8
                Originally posted by MusicXtra
                Die enkele ms latency kunnen wel een probleem vormen in combinatie met een digitale monitor mixer en digitale in-ears.
                Dan begint het aantal ms behoorlijk op te lopen.
                Totdat de AD converter in de zender de enige is in de hele keten? Ik weet niet of er al tafels zijn die digitaal in hebben op alle kanalen?? Zou mooi zijn....
                Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                Comment

                • PvG
                  • Sep 2012
                  • 979

                  #9
                  Originally posted by SPS
                  Totdat de AD converter in de zender de enige is in de hele keten? Ik weet niet of er al tafels zijn die digitaal in hebben op alle kanalen?? Zou mooi zijn....
                  ULXD en AKG800 hebben Dante outputs en er zijn zat tafels die digitaal in hebben, zelfs een X32 kan 32 inputs via Dante. Latency zit echter niet alleen in de AD/DA conversie: elke digitale processing en digitale communicatie link heeft latency.

                  Een digiblender heeft minimaal ca 1ms latency, dus daarmee zit je bij in-ears meteen met kamfilters in het vocale frequentiegebied. Een paar ms meer zal dan eerder helpen (plus wat reverb). Maar je moet wel ver onder de 10ms totaal blijven.

                  Maar euh, digitale in-ears heb ik nog niet gezien: PSM1000 is analoog en EW300 ook.
                  Edit: alleen mipro en lectrosonics hebben digitale iem systemen, nog even wachten op Shure, Sennie en AKG...
                  Last edited by PvG; 25-01-16, 18:35.
                  As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                  Comment

                  • Paul10
                    • May 2012
                    • 122

                    #10
                    Originally posted by speakertech
                    Ik denk inderdaad ook dat een 10 of 20mW zendertje in het digitale domein het ook af gaat leggen tegen een DAB of DVB zender. Als de ontvanger dichtgedrukt wordt is het over. Curieus vind ik het, dat de RFmeter in andere gevallen niets aangeeft en de ontvanger tot in de clip enorme ruis geeft, terwijl squelch niet inkomt.

                    Hier staat K41 niet bij http://www.vrt.be/ontvangst-dvb-t

                    Speakertech
                    Wat bedoel je met als de squels niet inkomt? als de de ontvanger op mute(squels actief) blijft staan zou hij hij geen audio uit mogen sturen. anders is waarschijnlijk je de-modulator defect. Als de squels niet actief is (unmute) zou het kunnen zijn dat de front-end van je ontvanger over de flos gaat van een te sterk RF signaal wat binnen de bandwidth van je ontvanger valt. des al niet te min ben ik regelmatig in breda geweest met 40+ zenders, en geen rare dingen gezien op de spectrum-analyzer. zenders waren zijn overigens Shure UHF-R en Sennheiser 5000/3000 serie


                    Over de vergelijking tussen "digitale" en analoge ontvangers/zenders:

                    Op de eerste plaats praten we hier alleen over een digitale-modulatie. op het gebied van hoogfrequent blijft alles analoog.
                    De invloeden van buitenaf blijven dus gelijk, doch heeft een analoge modulatie meer "gain" nodige boven de ruisvloer voor een goede S/N.
                    Om de "digitale" zenders te vergelijken met mengtafels vind ik een beetje ver gaan.


                    Een compounder is inderdaad een nadeel van analoog, evenals dus de gain tussen ruisvloer en modulatie die hoger is als digitaal.

                    Nadeel van digitaal, zijn latency, de omzetting naar digitaal, phase-gedrag (welke ik bij sommige digitaal gemoduleerde zenders echt slecht vind)
                    Het voordeel word iets groter als je een DANTE verbinding.


                    Ik heb Shure ULXD / UHF-R / sennheiser 3000/5000.
                    Maar om nou te zeggen dat ik de de ULXD veel beter vind als de analoge vrinden..........

                    Comment

                    • speakertech
                      • Jan 2008
                      • 1696

                      #11
                      Met de demodulatoren in mij ontvangers is niets mis. Je gebruikt wel een aantal technische termen maar die zeggen niet zoveel (toevallig ben ik electronicus).
                      Squelch of niet, ik schreef over hetgeen ik meemaak. Op testapparatuur, werken de ontvangers geheel binnen de specificaties, wat betreft gevoeligheid, bandbreedte, squelch drempel en nog wat meer.
                      Een goede squelchschakeling werkt meestal op twee manieren.
                      1) Signaalsterkte van de ontvangen zender
                      2)Het ruisaandeel in de modulatie. De ruis wordt er met een hoog doorlaatfilter gemeten en bij te hoog niveau wordt het signaal onderdrukt (MUTE).
                      Piloottoonsturing heeft de 3000 serie van destijds niet.
                      Evenwel stel ik vast dat de aanwijzer voor RF niet uit de hoek komt en dat de ontvanger volle bak ruis doorlaat, op een niveau dat zelfs schadelijk kan zijn voor je luidsprekers. Ook de VU meter op de ontvanger gaat helemaal in de hoek.
                      Als ik jou moet geloven, dan zijn al mijn 3000 ontvangers fout en dat is dan weer locatie-afhankelijk. Hetzelfde fenomeen doet zich ook voor bij de EW G1 en G2 series. (G3 heb ik alleen in de A of B band geleverd, zelf heb ik die niet)
                      Ik heb dus te maken met signalen in de ether, maar ben er nog niet achter welke.
                      Last edited by speakertech; 25-01-16, 21:22.
                      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                      Comment

                      • PvG
                        • Sep 2012
                        • 979

                        #12
                        Toch een keer een scan doen op locatie. Ik kan hier wel een scan voor je uitvoeren, maar ik heb geen ontvangers in de juiste frequentieband (ik heb alleen <600MHz).

                        Bij hoeveel zenders tegelijk treden de problemen op? 1, 2 of meer?
                        Toevallig ook IEM zenders in gebruik?
                        Last edited by PvG; 25-01-16, 21:59.
                        As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                        Comment

                        • speakertech
                          • Jan 2008
                          • 1696

                          #13
                          Originally posted by PvG
                          Toch een keer een scan doen op locatie. Ik kan hier wel een scan voor je uitvoeren, maar ik heb geen ontvangers in de juiste frequentieband (ik heb alleen <600MHz).
                          Eens zien of daar wat mee te meten valt
                          Komend weekeinde heb ik de beschikking over een RF explorer, een miniatuur handheld spectrumanalyzertje.
                          Eens kijken of daar wat mee te zien is. Ik moet naar een lokatie waar ik vorig jaar ook problemen had, zowel in K41 als ook in het duplex gap 823 _ 831MHz.
                          Dat gap heet redelijk onbruikbaar te zijn, maar tot nu toe ging dat op slechts een lokatie fout (soms een knispertje in het geluid). Verkopen kan ik die sets toch niet en de kliko kan altijd nog. Ik doe geen theaterwerk, maar meestal 100 volt techniek in de open lucht. Geen ultieme topkwalitet dus, maar het moet wel betrouwbaar werken.
                          Overigens gebruik ik bedrade microfoons als ze achter lessenaars staan etc. dus microfoons die toch niet verplaatst worden. Niets zo betrouwbaar als een draadje..........
                          Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                          ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                          Comment

                          • Paul10
                            • May 2012
                            • 122

                            #14
                            Originally posted by speakertech
                            Met de demodulatoren in mij ontvangers is niets mis. Je gebruikt wel een aantal technische termen maar die zeggen niet zoveel (toevallig ben ik electronicus).
                            Rustig maar ;-), probeer alleen met je mee te denken....... En teruglezend snap ik niet echt wat je bedoeld met technisch termen die niets zeggen....
                            Zal mij goed-bedoelde advies voor me houden aangezien ik er duidelijk minder verstand van heb als jij ;-).


                            Doch vind ik het een raar fenomeen dat je hier last van hebt, aangezien ik er geen last van heb.... hoewel ik moet zeggen dat bij mij alle 3000 en 5000 ontvangers tussen de 24/32 Mhz bandbreedte hebben maar dat zou eerder een negatieve invloed hebben.

                            Wat zegt je meetapparatuur ervan? neem aan dat je in bezit bent van een spectrum-analyzer?
                            Heb je dit probleem in het volledige kanaal 41? of zelfs in meerder kanalen rond K41?
                            Zelf neem ik meestal meetapparatuur mee op zenderklussen. ik meet wel eens wat kleine draaggolfje in K41 maar nooit zorgwekkend, vraag mij dus sterk af wat hier het probleem is. aangezien het mij inderdaad ook sterk lijkt als meerder ontvanger dit probleem vertonen.

                            Bij agendschap telecom vind ik er niets over, evenals in belgie.

                            Comment

                            • speakertech
                              • Jan 2008
                              • 1696

                              #15
                              [QUOTE=Paul10;614138

                              Doch vind ik het een raar fenomeen dat je hier last van hebt, aangezien ik er geen last van heb.... hoewel ik moet zeggen dat bij mij alle 3000 en 5000 ontvangers tussen de 24/32 Mhz bandbreedte hebben maar dat zou eerder een negatieve invloed hebben.[/quote]
                              Mijn ontvangers hebben ook 24 MHz bandbreedte. de EM3031 heeft echter een vaste programmering, die je via Sennheiser kunt laten wijzigen. De software geven of leveren ze niet uit. In de tijd dat ik de 3000 serie kocht werden er 16 frequenties in K41 geprogrammeerd, waarvan 13 verschillende en de laatste drie gelijk aan de eerste. kan ik zelf weinig aan veranderen

                              Wat zegt je meetapparatuur ervan? neem aan dat je in bezit bent van een spectrum-analyzer?
                              Heb je dit probleem in het volledige kanaal 41? of zelfs in meerder kanalen rond K41?
                              Zelf neem ik meestal meetapparatuur mee op zenderklussen. ik meet wel eens wat kleine draaggolfje in K41 maar nooit zorgwekkend, vraag mij dus sterk af wat hier het probleem is. aangezien het mij inderdaad ook sterk lijkt als meerder ontvanger dit probleem vertonen.

                              Bij agentschap telecom vind ik er niets over, evenals in belgie.
                              Het agentschap geeft aan dat Kanaal 41 (en ook K40) in Noord Brabant niet bruikbaar zijn en ik heb de ervaring dat dat klopt.
                              Zie http://www.agentschaptelecom.nl/microfoonbanden/
                              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                              ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                              Comment

                              Working...