optical audio uit

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1696

    optical audio uit

    Ik wil het geluid van een nieuwe smart tv aansluiten op een gewone versterker.
    Dat gaat prima via de hoofdtelefoonaansluiting, maar dan gaan de originele luidsprekers van de TV uit.
    Er is ook een optische uitgang voor geluid.
    Er bestaan converters om optical digital out om te zetten naar analoog RCA.
    Vaak staat daar bij dat er geen geluid is als er Dolby Digital van een HD kanaal aan te pas komt. Soms staat er ook helemaal niets bij en blijft het gissen. Wie kent een omzetter die altijd het geluid weergeeft? Het gaat niet om topkwaliteit te bereiken, maar om het tv geluid (TV staat in een zaaltje) extra te versterken als dat nodig is. Het telkens aansluiten van een audiokabeltje is geen optie.
    Speakertech
    Last edited by speakertech; 27-11-15, 18:47.
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı
  • freek
    • Aug 2008
    • 238

    #2
    Beste,

    Het hangt er een beetje vanaf wat je bron is, DVB-T/C of bluray/dvd. Het klopt dat de meeste audio-converters geen AC-3 streams doorzetten, Maar in de meeste gevallen wordt er ook een pcm stream meegestuurd. Er bestaan zeker toslink naar RCA met AC-3 ondersteuning, maar deze worden zelden gebruikt omdat er dus altijd meerdere streams aanwezig zijn.
    Dit kastje van Gefen doet zeker wat je wil.

    Succes ermee.
    Groet freek

    Comment

    • vester86
      • Jul 2010
      • 164

      #3
      ik heb zelf de Konig OPTRCA10 (http://www.konigelectronic.com/nl_nl/1119471) aan mijn smartTV hangen. alleen 5.1 streams geven (zoals jij zelf ook aangeeft) problemen. in ons geval is dat met name NETFLIX.
      als je gewoon NPO 1,2,3 kijkt werkt het prima.

      geen idee wat voor bron je er op zet, daar hangt het vooral vanaf...

      uiteindelijk is een jack-->RCA kabel het meest betrouwbaar/makkelijk en de iets mindere geluidskwaliteit nemen veel mensen dan maar op de koop toe.

      nadeel van de optisch-->RCA omvormer is dat de volumeregeling van onze tv niet meer werkte. moest ik dan altijd op de versterker bedienen (Extra AB)

      Comment

      • PvG
        • Sep 2012
        • 979

        #4
        Kun je de tv niet zo instellen dat er alleen 2-kanaals PCM uit de digitale uitgang komt? Bij onze Samsung TVs kan ik kiezen tussen PCM, dolby digital en DTS. Met PCM kun je zo'n goedkope converter gebruiken.
        As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

        Comment

        • speakertech
          • Jan 2008
          • 1696

          #5
          Originally posted by PvG
          Kun je de tv niet zo instellen dat er alleen 2-kanaals PCM uit de digitale uitgang komt? Bij onze Samsung TVs kan ik kiezen tussen PCM, dolby digital en DTS. Met PCM kun je zo'n goedkope converter gebruiken.
          Het is een Samsung UE50ES6900. Ik ga de manual nog eens doorlezen, nu ik weet waarop ik moet letten.

          Speakertech
          Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
          ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

          Comment

          • speakertech
            • Jan 2008
            • 1696

            #6
            Originally posted by vester86
            nadeel van de optisch-->RCA omvormer is dat de volumeregeling van onze tv niet meer werkte. moest ik dan altijd op de versterker bedienen (Extra AB)
            Dat is geen probleem, als de gewone luidsprekers maar bruikbaar blijven uiteraard met de normale volumeregeling. Anders dan een hoofdtelefoonaansluiting heeft een optical out geen invloed op de normale werking van de TV of vergis ik me?
            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

            Comment

            • vester86
              • Jul 2010
              • 164

              #7
              bij mijn TV heb ik voor de TV luidsprekers en de koptelefoon aparte volumeregeling, die moet ik wel in het menu omschakelen (de afstandbediening kan slechts 1 van de 2 bedienen).

              in het geval van de onze werkt de optisch totaal los van de 2 analoge uitgangen, en kun je inderdaad het luidsprekervolume blijven gebruiken gelijktijdig met de optische uitgang. maar iedere TV/fabrikant heeft dat anders geimplementeerd en dat zal je bij jouw model even moeten proberen/uitzoeken.

              sycces!

              Comment

              • speakertech
                • Jan 2008
                • 1696

                #8
                Het is de OPTRCA10 geworden. Kost geen drol en doet wat ik wil. De output had wel wat hoger mogen zijn. Probleem voorlopig opgelost.

                Speakertech
                Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                Comment

                Working...